تاکید استاندار گیلان بر استفاده از اعتبارات پژوهشی به صورت هدفمند و کاربردی در راستای رفع مشکلات استان

24 06 2018
کد خبر : 3256269
تعداد بازدید : 185

دکتر مصطفی سالاری در کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان که در محل سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد بر ضرورت تعیین اولویت های تحقیقاتی و تمرکز اعتبارات پژوهشی به موضوعات کاربردی استان تاکید کرد و افزود : با مشخص نمودن یک عنوان پژوهشی اولویت دار و اختصاص اعتبارات لازم جهت تهیه طرح جامع و همچنین حمایت از پایان نامه های مرتبط با آن موضوع، باید از اعتبارات پژوهشی به صورت هدفمند و کاربردی در جهت رفع مشکلات استان بهره گیریم.

استاندار گیلان همچنین بر لزوم بررسی واقع بینانه، برای ایجاد منطقه علم و فناوری در استان تاکید و با اشاره به ظرفیت های قانونی خوب در نظر گرفته شده برای آن تصریح کرد : مقرر گردید تا این گونه مناطق از معافیت هایی همچون مناطق آزاد برخوردار شوند اما هنوز این مهم عملیاتی نگردیده است که باید بررسی دقیق در این زمینه صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان برگزاری مستمر کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان و کمیته های سه گانه زیر مجموعه آن را ضروری دانست و گفت : باید با توسعه تحقیق و پژوهش و بهره گیری از ظرفیت ها در جهت رشد و تعالی  استان تلاش کنیم. ماموریت گرا کردن تحقیقات دانشگاهی به ویژه پژوهش های تحصیلات تکمیلی، هزینه درست و مفید اعتبارات پژوهشی با کمک دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و برنامه ریزی برای جذب به موقع اعتبارات و لزوم شناسایی و معرفی مهمترین مسایل پیش روی دستگاه های اجرایی و اولویت بندی نیازهای تحقیقاتی هم از دیگر مسائلی بود که استاندار در این نشست مطرح کرد. دکتر سالاری در ادامه از دستگاه­های اجرایی خواست با همکاری دانشگاه­های استان نسبت به شناسایی و اولویت ­بندی مسائل پژوهشی حوزه خود طی سه ماه آینده اقدام کنند. دکتر رضی هم در این نشست ضمن تقدیر از استاندار گیلان به خاطر نوع نگاهشان به دانشگاه های استان و استفاده از ظرفیت های اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در کمیته‌های تخصصی ۴۸ گانه استان، به تشریح اجمالی وضعیت آموزش عالی در استان گیلان پرداخت. رئیس دانشگاه گیلان با مقایسه تعداد دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ گفت: در حال حاضر حدود ۲1۰۰ عضو هیأت علمی و حدود 117 هزار دانشجو در استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۲۰ درصد از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند. دکتر رضی در ادامه با بیان اینکه ۵۳.7 درصد از دانشجویان استان را دختران و ۴۶.3 درصد را پسران تشکیل می‌دهند که از این تعداد 88.3  درصد دانشجویان بومی و 11.7 درصد را غیر بومی تشکیل می‌دهند. وی در ادامه گزارشی از وضعیت داوطلبان آزمون کارشناسی دانشگاه ها در استان گیلان ارائه کرد. دکتر رضی فعال کردن دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، تبادل دانشجو با دانشگاه های روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه، برنامه ریزی برای جذب بیشتر دانشجویان خارج، عضویت در نظام های رتبه بندی جهانی، مسئولیت کارگروه ارتباط دانشگاه های ایران و سوئد و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با دانشگاه های غیر ایرانی را به عنوان فعالیت های بین المللی دانشگاه های استان نام برد و یادآور شد دانشگاه گیلان دارای رتبه ۶۱۰ در نظام بین المللی سایمگو، رتبه ۸۰۰ در نظام بین المللی لیدن، رتبه ۳۲0 سبزترین دانشگاه های دنیا است و در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر جوانان دنیا بر اساس رتبه بندی تایمز و در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار دارد. رئیس دانشگاه گیلان طراحی و تولید قلب مصنوعی، تاسیس و راه اندازی مزرعه گیاهان دارویی، طراحی و ساخت واحد فتوولتاییک دانشگاه گیلان، طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک، طراحی تصفیخانه پساب دارویی و بیمارستانی، همکاری در تهیه برش استانی برنامه ششم توسعه، طراحی سیستم میکروسکوپ دیجیتالی، طراحی و تولید آب شیرین کن پرتابل، طراحی و ساخت تصفیه فاضلاب پرتابل، هوشمند سازی ساختمان، طراحی سیستم نرم افزاری توصیه گر هوشمند و تولید قرص سبوس برنج را از دستاوردهای فناورانه دانشگاه های استان دانست.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.