دکتر مصطفی سالاری در کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان که در محل سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد بر ضرورت تعیین اولویت های تحقیقاتی و تمرکز اعتبارات پژوهشی به موضوعات کاربردی استان تاکید کرد و افزود : با مشخص نمودن یک عنوان پژوهشی اولویت دار و اختصاص اعتبارات لازم جهت تهیه طرح جامع و همچنین حمایت از پایان نامه های مرتبط با آن موضوع، باید از اعتبارات پژوهشی به صورت هدفمند و کاربردی در جهت رفع مشکلات استان بهره گیریم.
استاندار گیلان همچنین بر لزوم بررسی واقع بینانه، برای ایجاد منطقه علم و فناوری در استان تاکید و با اشاره به ظرفیت های قانونی خوب در نظر گرفته شده برای آن تصریح کرد : مقرر گردید تا این گونه مناطق از معافیت هایی همچون مناطق آزاد برخوردار شوند اما هنوز این مهم عملیاتی نگردیده است که باید بررسی دقیق در این زمینه صورت گیرد.
نماینده عالی دولت در گیلان برگزاری مستمر کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان و کمیته های سه گانه زیر مجموعه آن را ضروری دانست و گفت : باید با توسعه تحقیق و پژوهش و بهره گیری از ظرفیت ها در جهت رشد و تعالی استان تلاش کنیم. ماموریت گرا کردن تحقیقات دانشگاهی به ویژه پژوهش های تحصیلات تکمیلی، هزینه درست و مفید اعتبارات پژوهشی با کمک دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و برنامه ریزی برای جذب به موقع اعتبارات و لزوم شناسایی و معرفی مهمترین مسایل پیش روی دستگاه های اجرایی و اولویت بندی نیازهای تحقیقاتی هم از دیگر مسائلی بود که استاندار در این نشست مطرح کرد. دکتر سالاری در ادامه از دستگاههای اجرایی خواست با همکاری دانشگاههای استان نسبت به شناسایی و اولویت بندی مسائل پژوهشی حوزه خود طی سه ماه آینده اقدام کنند. دکتر رضی هم در این نشست ضمن تقدیر از استاندار گیلان به خاطر نوع نگاهشان به دانشگاه های استان و استفاده از ظرفیت های اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در کمیتههای تخصصی ۴۸ گانه استان، به تشریح اجمالی وضعیت آموزش عالی در استان گیلان پرداخت. رئیس دانشگاه گیلان با مقایسه تعداد دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ گفت: در حال حاضر حدود ۲1۰۰ عضو هیأت علمی و حدود 117 هزار دانشجو در استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۲۰ درصد از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند. دکتر رضی در ادامه با بیان اینکه ۵۳.7 درصد از دانشجویان استان را دختران و ۴۶.3 درصد را پسران تشکیل میدهند که از این تعداد 88.3 درصد دانشجویان بومی و 11.7 درصد را غیر بومی تشکیل میدهند. وی در ادامه گزارشی از وضعیت داوطلبان آزمون کارشناسی دانشگاه ها در استان گیلان ارائه کرد. دکتر رضی فعال کردن دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، تبادل دانشجو با دانشگاه های روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه، برنامه ریزی برای جذب بیشتر دانشجویان خارج، عضویت در نظام های رتبه بندی جهانی، مسئولیت کارگروه ارتباط دانشگاه های ایران و سوئد و اجرای پروژههای تحقیقاتی با دانشگاه های غیر ایرانی را به عنوان فعالیت های بین المللی دانشگاه های استان نام برد و یادآور شد دانشگاه گیلان دارای رتبه ۶۱۰ در نظام بین المللی سایمگو، رتبه ۸۰۰ در نظام بین المللی لیدن، رتبه ۳۲0 سبزترین دانشگاه های دنیا است و در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر جوانان دنیا بر اساس رتبه بندی تایمز و در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار دارد. رئیس دانشگاه گیلان طراحی و تولید قلب مصنوعی، تاسیس و راه اندازی مزرعه گیاهان دارویی، طراحی و ساخت واحد فتوولتاییک دانشگاه گیلان، طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک، طراحی تصفیخانه پساب دارویی و بیمارستانی، همکاری در تهیه برش استانی برنامه ششم توسعه، طراحی سیستم میکروسکوپ دیجیتالی، طراحی و تولید آب شیرین کن پرتابل، طراحی و ساخت تصفیه فاضلاب پرتابل، هوشمند سازی ساختمان، طراحی سیستم نرم افزاری توصیه گر هوشمند و تولید قرص سبوس برنج را از دستاوردهای فناورانه دانشگاه های استان دانست.