تاکید وزیر علوم در نشست وبینار با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بر استمرار فعالیت‌های آموزشیِ آموزش عالی کشور به صورت مجازی

11 04 2020
کد خبر : 3241269
تعداد بازدید : 262

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز (شنبه) در نشست مجازی (وبینار) با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها درخصوص بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا با بیان اینکه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور هیچگاه تعطیل نیستند و با وجود توقف برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری، فعالیت ها به صورت فعال ادامه دارد، تاکید کرد: گزارش ها از روند بسیار خوب برگزاری کلاس های درس به صورت الکترونیک در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور حکایت دارند که بایستی این مهم به شکلی مطلوب‌تر تداوم یابد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنان خود در این نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، با تبریک سال نو و اعیاد مبارک شعبانیه و قدردانی از زحمات روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور و معاونان وزارتخانه درخصوص اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر اظهار داشت: شرایط فعلی کشور سبب شده توقف فعالیت‌های آموزش حضوری برای برخی این نگاه را ایجاد کند که کل آموزش عالی کشور متوقف شده است. درصورتی که به هیچ وجه اینگونه نبوده و نیست. امروز باید این نگاهِ از بیرون تغییر کند چرا که همه فعالیت‌های آموزشی آموزش عالی کشور به صورت مجازی برقرار است و بخش های دیگر دانشگاه ها و موسسات و نیز پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و فناور به صورت شبانه روزی مشغول ارائه خدمت در شرایط اخیر هستند و فعالیت های موثری در تحقیقات طراحی و ساخت ملزومات موثر در تشخیص و مقابله با ویروس کرونا انجام داده و در حال فعالیت هستند. در این میان هرچند آمادگی قبلی برای مقابله با این شرایط وجود نداشت اما آموزش عالی تمام توان خود را بسیج کرد و به قدر توان مسائل موجود را برطرف کرده اند.

وزیر علوم با بیان اینکه "سلامت دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در شرایط فعلی اولویت اصلی دولت و وزارت علوم است" تصریح کرد: با توجه به این مهم باید استمرار فعالیت ها و ارائه خدمات در بخش های مختلف علمی، تحقیقاتی فناورانه و آموزشی با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با جدیت دنبال شود.

لزوم ایجاد یک شبکه جامع و یکپارچه ملی آموزش الکترونیک در کشور / پرهیز از موازی کاری و اقدامات پراکنده

وی عنوان کرد: امروز فرصتی را به دست آورده‌ایم تا بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی را به طور کامل فراهم کنیم؛ لذا باید به سمت تقویت زیرساخت‌ها مبتنی بر یک برنامه علمی و جامع و دقیق پیش برویم. روسای مراکز آموزش عالی بایستی برنامه‌های پیشنهادی خود در این بخش را به ما ارائه دهند. با وجود اینکه همواره به اقدام در سطح استانی تاکید داشته‌ایم اما همزمان لزوم همفکری و هم اندیشی با دیگر دانشگاه‌ها نیز ضروری بوده و باید تا جایی که می‌توانید خدمات لازم را به دیگر بخش‌ها ارائه دهید. در این میان بایستی از پراکنده کاری و اقدامات جزیره‌ای مانند استفاده از نرم‌افزارهای پراکنده خودداری کنیم. لزوم استفاده از یک سامانه جامع ملی برای آموزش های الکترونیک به صورت یکپارچه نیاز ضروری ماست.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به موضوع آغاز فعالیت‌های آموزش حضوری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: اقدامات پیش روی ما متکی به نظریات کارشناسی و فراهم شدن شرایط است اما نباید مراکز آموزش عالی آمادگی خود را موکول به تاریخ مشخص شده کرده و همواره باید آماده به خدمت باشند. این آمادگی بایستی متکی به پروتکل‌های بهداشتی و مدیریت هوشمند فاصله‌گذاری بوده و بازخورد این بررسی‌ها بایستی تدوین و نتایج آن به وزارت علوم گزارش شود. این موضوع سبب همفکری میان مراکز و انتقال تجارب به دست آمده خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم فعال شدن شبکه مدیریتی داخل دانشگاه‌ها تصریح کرد: مدیر گروه‌ها در این بخش نقش مهمی را ایفا می‌کنند. انجام وظایف مدیر گروه‌ها به نحو احسن مورد نیاز است و فعالیت‌ها بایستی توسط مسئولان رصد و گزارش شود.

به گفته وزیر علوم، مدیران دانشگاهی بایستی در شرایط فعلی، وظایف ملی را مدنظر داشته باشند؛ انتظار وزارت علوم از مراکز علمی این است که گزاره‌های علمی مبتنی بر تحقیق و پژوهش از سوی این مراکز برای سایر بخش‌های کشور تدوین و تولید و ارائه شود. این تولیدات باید هم در حوزه‌های نظری و علوم انسانی و هم در بخش‌های عملی صورت گیرد؛ روسای مراکز بایستی برنامه‌های خود را بر اساس این وظایف تدوین کنند.

لزوم توجه جدی به شعار جهش تولید در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پارک های علم وفناوری

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های انجام شده بایستی به تدریج گزارش‌دهی و تدوین شود تا مردم و مراجع ذیربط از این اقدامات اطلاع کسب کنند. البته موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که شرایط فعلی کشور و نگرانی از بیماری نباید ما را از شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر "جهش تولید" غافل کند. پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید در موضوع جهش تولید به طور جدی وارد شوند و برنامه عملیاتی مدون و موثر ارائه کنند. مراکز آموزشی می‌توانند مسئول و کارگروهی برای این بخش تعیین کنند تا بتوانیم سهم آموزش عالی را در تحقق بخشیدن به این شعار عملی کنیم. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی نیمه شعبان خود به این نکته اشاره کردند و فرمودند: "انتظار من از مراکز علمی این است که جهش تولید را پیگیری کنند."

دکتر غلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم تبادل تجربیات مراکز آموزشی در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: در نشست‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، یکی از نگرانی‌های رئیس‌جمهوری، تداوم آموزش در مدارس و دانشگاه‌های کشور است. ایشان همیشه به نظرات کارشناسی توجه کرده‌اند و روند پیش رو بر اساس پیشنهادهای متخصصان بسیاری تصمیم‌گیری شده است. بایستی دانشگاه‌ها نیز در جمع‌آوری اقدامات و نیازهای هر استان یاری کنند تا بتوانیم وضعیت موجود را به شکل شفاف‌تری نسبت به قبل به اطلاع ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برسانیم تا تصمیمات جامع‌تری اتخاذ شود.

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جزء نهاد دولتی محسوب می شوند و باید تابع قوانین مرتباط باشند

دکتر غلامی با تاکید بر لزوم تقویت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت این پروتکل ها خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها جزء ادارات دولتی بوده و باید تابع قوانین مرتبط باشند. وضعیت همکاران محترم هیئت علمی و اقدامات آموزشی آنها بایستی به طور مرتب گزارش شده و در این گزارش جایگاه مدیران گروه‌ها بیش از پیش مهم خواهد بود چرا که گزارش آنها مشخص می‌کند چند درصد اعضای هیئت علمی موفق به تدریس شده‌اند و چند درصد موفق نشده و دلیل آنچه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم بخشنامه‌ای در ۲۰ ماده به دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرده که شامل پیش‌بینی موارد آیین‌نامه‌ای برای تسهیل گذر از این ترم و کمک به دانشجویان و اعضای هیئت علمی است. همچنین با توجه به مسائل سال جاری، شرایط مالی سختی را پیش رو داریم با این وجود اما با اعتماد به مدیریت قوی روسای مراکز امیدواریم امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم. بایستی مدیریت دانشگاه ها را در جهت تامین منابع درآمدی بیشتر فعال کنیم. تلاش ما در مجموعه وزارت علوم نیز همسو با تلاش‌های روسای مراکز بوده و این اطمینان وجود دارد که پشتیبانی معاونت پژوهشی، دانشجویی و… مانند سال‌های قبل خواهد بود.

در ابتدای این وبینارف دکتر مسعود شمس بخش، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی به عنوان دبیر نشست با اشاره به مباحث اصلی این نشست، اظهار داشت: توسعه آموزش الکترونیک از یک‌سو و فرصت ها و چالش های آموزش عالی کشور در دوران شیوع ویروس کرونا از اصلی‌ترین مباحث مطرح شده در نشست امروز است.

گفتنی است در این وبینار، دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، دکتر مسعود شمس بخش، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی، دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری، دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون حقوقی و امور مجلس، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در سالن شهدای جهاد علمی ستاد وزارت علوم حضور داشتند و بیش از ۹۰ نفر از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مشارکت کردند و نزدیک به ۲۰ نفر آنها به بیان نقطه نظرات تجربه ها و دیدگاه های خود درباره موضوع نشست پرداختند.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

12 07 2024

سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان در مجتمع شهید مطهری انزلی برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تقدیر از برنامه ریزی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه که بستر خوبی برای تبادل نظر و بحث و گفتگوی اعضای هیأت علمی را فراهم کرده گفت: کتاب «اندیشه تمدن ساز» که برگرفته از دیدگاه های مقام معظم رهبری در سال 1353 در مشهد است، نگاه امیدوارانه ای به زندگانی مسئولانه و متعهدانه دارد و تلاش می کند ما را برای ساختن جامعه آرمانی به تکاپو وا دارد تا بدانیم تمدن نوین و پرشتاب کنونی را باید با گام هایی سرشار از امید و بالندگی بر پایه اندیشه های ناب اسلامی پیمود.  آیت الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم در این مراسم با اشاره به اینکه امام حسین (ع) نه فقط الگوی شیعیان بلکه می‌تواند الگوی کل موحدان عالم و بشریت باشد، تصریح کرد: نگاه کلامی با نگاه فقهی در این زمینه مقداری تفاوت دارد. آیت الله رمضانی گفت: در نگاه کلامی ما می‌گوییم امام انسان‌ها و جنّیان است اما در نگاه عملیاتی ما امام حسین (ع) را مختص خود می‌دانیم. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر کسی بر اساس فهم، درک و نگاه خود از حوزه‌های اعتقادی می‌تواند بهره بگیرد، اضافه کرد: شیعیان چون امام را معصوم می‌دانند نگاه‌شان مقداری جامع‌تر است و ما سه نوع مرجعیت علمی، مرجعیت معنوی و مرجعیت سیاسی داریم. وی با اشاره به اینکه پرداختن به بحث‌های قرآنی هنر خاص می‌خواهد که شخصیت مقام معظم رهبری با مبانی کلامی و نسبت به حوزه‌های فلسفی آشنایی خاص و کامل دارند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ با برداشت از آیات قرآنی منظومه فکری را ارائه دادند که با داشتن این منظومه فکری جامعه به سمت تحول می‌رود. از این منظومه فکری به تمدن اسلامی تعبیر می‌کنیم. آیت الله رمضانی ادامه داد: در تمدن اسلامی نیاز به فکر و اندیشه داریم و اگر در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن نداشته باشیم نمی‌توانیم نرم‌افزار تمدن اسلامی را خوب معرفی کنیم. وی با بیان اینکه تمدن اسلامی نیاز به سخت‌افزار دارد که همان حاکمیت و حکومت است، خاطرنشان کرد: هنرمندی امام خمینی (ره) این بود که بحث ولایت‌فقیه را در نجف به صورت مستقل احصا و در ذیل بحث امامت آوردند. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طرح کلی اندیشه اسلامی به حوزه نبوت بیشتر پرداختند، اضافه کرد: مقام معظم رهبری اثبات می‌کند تا روز قیامت به شریعت نیاز داریم چون عقل نمی‌تواند مجموعه قوانین مربوط به حیات انسان را فراروی انسان قرار دهد. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه عده‌ای در گذشته می‌گفتند قرآن قانون نیست و امروزه نیز روشنفکران قائل به این هستند که بخشی از قرآن مانند مقاومت و جهاد باید کنار گذاشته شود‌، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد قرآن می‌گویند: «قرآن برنامه به هم پیوسته است» و از خود آیات قرآن در این زمینه استفاده کردند. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه یک متفکر و اندیشمند دینی هستند. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ آیه در قرآن کریم به مباحث علمی اشاره دارد، اظهار کرد: برای اینکه یک انسان بخواهد تربیت شود باید ایمان به عالم غیب و عالم شهادت داشته باشد. وی با اشاره به اینکه عقل انسان حکم می‌کند که باید با دین خدا، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ارتباط داشته باشیم، افزود: فقه مسیر زندگی و بایدهایی که در آن مصلحت و نبایدهایی که در آن مفسده است را برای ما مشخص می‌کند. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه نماز در اصلاح جامعه در مسیر تمدن اسلامی اثرگذار است و می‌تواند اثر اجتماعی داشته باشد، اضافه کرد: ایمان باعث می‌شود با عالم غیب ارتباط پیدا کنیم و پیامبر الهی راه را به انسان نشان می‌دهد. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه قرآن دو زبان مکالمه و زبان فهم دارد که زبان فهم قرآن عقل و فطرت است، ابراز کرد: قرآن یک کتاب فراعصری و فرازمانی می‌باشد چرا که زبان آن زبان عقل و فطرت است. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این مراسم به ارائه گزارشی از برگزاری دوره های پیشین پرداخت و از استقبال خوب اعضای هیأت علمی برای شرکت در این دوره تقدیر کرد. گفتنی است این طرح با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان، آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزه‌های دینی، فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم و آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین (ع) برگزار شد که در پایان این مراسم نیز، از چندین تن از استادان و مربیان دوره تقدیر به عمل آمد.

10 07 2024

رقابت بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در کنکور ۱۴۰۳

بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی فردا و پس فردا با یکدیگر رقابت می‌کنند. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: ۳ هزار و ۱۵۰ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح فردا، ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در ۱۵ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند. دکتر ارسلان دمیرچی افزود: عصر فردا هم هزار و ۱۸۵ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۴۲۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دکتر دمیرچی با اشاره به اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین داوطلبان را دارد بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر هم در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه با یکدیگر رقابت میکنند. وی افزود: ۶۵ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گیلان زن و مابقی مرد هستند.  نتیجه نهایی کنکور پس از صدور کارنامه و انتخاب رشته داوطلبان هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

10 07 2024

در دومین نشست طرح ملی مستندسازی استانی، بر ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید شد

باتوجه به مسئولیت استان گیلان در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دومین نشست هماهنگی برای چگونگی زمینه‌های اجرای طرح ملی مستندسازی استانی در دانشگاه گیلان و نیز تجربه‌نگاری طرح‌های پیشرو استانی با حضور رئیس دانشگاه، رئیس اتاق تعاون استان، جمعی از مدیران‌کل و نمایندگان سازمان‌های استان و نیز مدیر پروژه ملی تجربه‌نگاری استانی، در دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز قدردانی از پیگیری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان برای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی؛ پیرامون دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه در زمینه اشتغال‌زایی گفت: برخی از سازمان‌ها در اجرای طرح‌هایی که مسئولیت دارند موفق‌تر از سایر سازمان‌ها عمل می‌کنند که ضروریست این موفقیت و عدم موفقیت‌ها توسط اهل خبره با مطالعه منسجم و نظام‌مند، علت‌یابی شود تا آثار آن را در برنامه‌ریزی آینده کشور شاهد باشیم.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای اجرای موفق طرح‌ها در استان، تصریح کرد: ابتکار عمل سازمان امور اقتصادی و دارایی با نگاه به ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان، در رشد مسیر توسعه فعالیت‌های اجرایی کشور اثرگذار است.  وی ضمن تأکید به تمرکز بر عملکرد سازمان‌های موفق در انجام طرح‌ها افزود: مستندسازی مناسب از تجربیات سازمان‌ها، تولید دانشی است که می‌توان در محیط‌های علمی و پژوهشی ارائه کرد و نتایج نظریه‌پردازی این تجربیات را در اختیار صنعت و جامعه قرار داد.  دکتر دوستار درخصوص چالش‌های برخی طرح‌های درحال اجرا در استان گفت: در برخی از این طرح ها در حوزه‌های مختلف که وابسته به فرد است، مشکلاتی ایجاد می‌شود که ضروریست طرح‌ها به نحوی انجام شود که با مشکلات مجری، طرح اثر خود را از دست ندهد.   در این نشست همچنین سایر اعضا نیز به بیان ایده‌ها و نظرهای خود در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند.  

10 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با مدیران صنایع استان: پیشرفت هر جامعه ای مدیون کارآفرینان آن است

دومین نشست تخصصی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری از ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف امکان برخورداری عملی صنایع از مشوق‌های معافیت‌های‌ مالیاتی با حضور نمایندگان صنایع فعال استان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان، پیشرفت هر جامعه ای را مدیون کارآفرینان آن دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تقدیر از مدیران صنایع استان گفت: ما می خواهیم از طریق صنعت دانشگاه را به یک کارگاه آموزشی تبدیل کنیم و تجربه صنعت در اختیار دانشجویان قرار گیرد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه درب‌های دانشگاه به روی همه باز است گفت: ما می‌خواهیم پای دانشجوی دانشگاه به صنعت باز شود و تجارب شما فعالان عرصه صنایع به دانشجویان ما منتقل شود. دکتر دوستار با اشاره به برگزاری نشست راهكارهاي بهره‌برداري از ماده ١٣ قانون جهش توليد دانش‌بنيان که هفته گذشته با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری گیلان برگزار شد تصریح کرد: برگزاری مجدد این نشست با صاحبین صنایع و شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که دانشگاه به طور جدی پای کار است و ما بخشی از مشکلات شرکت‌ها را رصد کردیم و قبل از برگزاری این جلسات، با مدیران کل اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و ... نشست‌هایی را در راستای رفع مشکلات شرکت‌ها داشتیم. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت هر جامعه‌ای مدیون کارآفرینان آن جامعه است یادآور شد: در همه کشورها دولت‌ها در ایجاد اشتغال خیلی موفق نیستند اما بخش خصوصی می‌تواند در کشور رشد ایجاد کند که رشد نیز نیازمند ایده و فکر است. رئیس دانشگاه گیلان با مهم خواندن رفع مشکلات صنایع گفت: معتقدم هر گره از گره‌های صنایع حل شود منجر به تولید هزاران شغل خواهد شد. دکتر دوستار از صاحبین صنایع و شرکت‌ها خواست چالش‌ها و موانع کاری خود را اعلام کنند تا با پیگیری از سازمان‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تغییر قانون، بتوانیم زمینه ساز اشتغال در کشور شویم.