دکتر فرید فیضی، سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه گیلان با بیان اینکه تا پایان سال 1402 پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به پنجره خدمات دولت هوشمند متصل می شود گفت: وزارت عتف بر اساس تکالیف ابلاغی در بند (و) تبصره 7 قانون بودجه 1401 کل کشور، مکلف به ایجاد پنجره واحد خدمات دانشگاهی و اتصال آن به پنجره خدمات دولت هوشمند شده است. در این راستا، طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته، مقرر شده تا پایان سال 1402، تمام دانشگاههای وابسته به این وزارتخانه به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور متصل شوند تا امکان ارائه خدمتهای مختلف به صورت یکپارچه، الکترونیکی و تمام وقت به جامعه دانشگاهیان میسر گردد.
وی خاطر نشان کرد، در راستای تحقق این هدف، مرکز فاوا دانشگاه گیلان در ابتدا اقدامات لازم جهت ایجاد سامانه احراز هویت مرکزی، SSO، را پیگیری کرد که قرارداد این طرح در سال 1398 با یک شرکت دانش بنیان منعقد گردید و در بهمن 1400 اجرایی گردید. اتصال بخش مهمی از سامانههای دانشگاه به سامانه احراز هویت مرکزی با موفقیت انجام شده و البته برخی مشکلات در ارتباط با سایر سامانهها وجود دارد. در حال حاظر جهت تکمیل و بهرهبرداری طرح، موانعی وجود دارد که اقدامات لازم در راستای رفع آنها در حال انجام است.
دکتر فیضی با اشاره به برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در دانشگاه گیلان در خصوص اتصال به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور، تصریح کرد: لیست کلیه سامانههای دانشگاه که نیاز به ارائه خدمات در پنجره واحد دارند احصا شده و تحلیل امکان سنجی نحوه اتصال آنها انجام شده است. همچنین، توسـعه لازم جهت اتصال یکی از سامانه های معاونت پژوهش و فناوری به عنـوان اولین سامانه متصل دانشـگاه گیلان به پنجره واحـد خدمات هوشـمند دانشگاهی وزارت عتف، پس از طی مراحل و دستور العمل های ارائه شده توسط مدیریت فنی پنجره واحد دانشگاهی وزارت عتف انجام شده است. پس از اتصال موفق اولین سامانه، طی هماهنگیهای انجام شده میان وزارت عتف و شرکت پیمانکار، مراحل اتصال به پنجره واحد دانشگاه توسط شرکت پیمانکار برای اتصال سامانه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در دست بررسی و اقدام است .
وی تاکید کرد با وجود سامانههای متعددی که توسط شرکتهای پیمانکار مختلف ایجاد شده اند، ایجاد هماهنگی و اتفاق نظر در مسائل فنی در فرایند یکپارچهسازی خدمات و اتصال به پنجره واحد سختتر شده و زمان زیادی لازم دارد.
دکتر فیضی در ارتباط با چالشها و موانع پیش روی تحقق تکالیف بالادستی در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد، به مانند اکثر دانشگاه های کشور، از اهم چالشها و موانع پیش رو در ارتقای سطح کیفی خدمات ارائه شده به دانشگاهیان دانشگاه گیلان، می توان به محدودیت در منابع مالی و تاخیر در تامین بودجه مورد نیاز در پیشبرد طرحهای در دست اقدام و نیز به کمبود نیروی انسانی متخصص جهت اجرای منظم و برنامهریزی شده امور اشاره کرد. البته در راستای رفع موانع مرتبط با نیروی انسانی، دانشگاه گیلان تصمیم به استفاده از ظرفیت بالای دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز را دارد.