ترجمه کتاب مصرف گرایی؛ شیوه ای از زندگی توسط عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی

06 05 2017
کد خبر : 3269458
تعداد بازدید : 469
کتاب مصرف گرایی؛ شیوه ای از زندگی نوشته استیون مایلز توسط دکتر فردین علیخواه عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان در نه فصل ترجمه شد. درباره کتاب: مصرف یکی از موضوعاتی است که همواره از منظر بین رشته ای مورد علاقه اندیشمندان و نظریه پردازان حوزه های مختلف علوم انسانی بوده است. تقریبا از نیمه دوم قرن بیستم مطالعات متمرکز در این زمینه رونق یافت. بسیاری از محققانی که در چارچوب سنت های پژوهشی مختلف -و البته عمدتا چپ- تحقیق می کردند بر این نظر بودند که گویا در دنیای جدید به جای تولید، باید به عرصه مصرف رجوع کرد. استیون مایلز هم از جمله محققانی است که  چنین عقیده ای دارد. او که عمدتا در حوزه فرهنگ شهری تحقیق و تدریس کرده است تلاش دارد تا آثار مصرف را علاوه بر حوزه های شهری ، در لایه های مختلف زندگی روزمره نیز آشکار سازد. این کتاب در سال 1998 منتشر شده است و با وجود گذشت حدود یک دهه و نیم از زمان انتشارش، همچنان از منابع قابل توجه در موضوع خود محسوب می گردد. مایلز در این کتاب عمدتا بر نیمه دوم قرن بیستم توجه کرده است چرا که عقیده دارد از دهة 1950 بود که قابلیت دسترسی به کالاهای مصرفی باعث تحول طبقات اجتماعی شد و صفات اعطاکننده منزلت که دهه‌ها قبل توسط وبلن مورد بحث قرار گرفته بود در سطحی وسیع مورد استفاده قرار گرفت. از نظر مایلز مصرف در جوامع امروزی نقش اجتماعیِ اساساً تعیین‌کننده‌ای پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که بتوان از شیوه ای جدید از زندگی صحبت کرد که او آنرا «مصرف‌گرایی» می نامد. نقطه مثبت مایلز -و البته این کتاب- آن است که جدای از تحلیل های نظری وسیع، با گشت و گذاری در عرصه های مختلف زندگی، به شکل مستقل و مجزا به بررسی مصرف گرایی در آن عرصه ها می پردازد. او معتقد است که تحلیل اجتماعی مصرف بدون توجه به نمودهای اجتماعی خرد آن قابل درک نخواهد بود. پنج عرصه از زندگی که مایلز در این کتاب به بررسی آنها پرداخته یعنی موسیقی، ورزش، مد، فضاهای شهری و تکنولوژی، به‌گونه‌ای بوده تا بیانگر تأثیرات مختلف مصرف‌گرایی و نقش آن در شکل‌ دادن به حيات اجتماعی باشند. البته او معتقد است که سایر حوزه‌های زندگی اجتماعی همچون آموزش، بهداشت و حمل و نقل هم می‌توانند به شکل یکسانی از این نظر بررسی شوند. عقیده او بر آن است که موضوع مورد بحث جامعه‌شناسی مصرف‌گرایی باید بر مظاهر روزمرة مصرف‌گرایی و این‌که چگونه این مظاهر رابطة بین ساختار و عاملیت را شرح می‌دهند، تکیه کند. یکی از پرسش های محوری کتاب آن است که آیا مصرف‌گرایی واقعاً می‌تواند آن آزادی انتخابي را فراهم کند که در ظاهر نوید آن را می‌دهد؟ او هر چند به موضوع مصرف در جوامع امروزی رویکردی انتقادی دارد ولی با این وجود منکر پیامدهای مثبتی نیست که مصرف گرایی در حیات اجتماعی به جای نهاده است. او در صفحاتی از کتاب تعلق خود را به سنت چپ آشکار می سازد ولی بلافاصله با وارد کردن نقدهایی به این جریانات، موضع خود را مشخص می سازد. نکته مثبت این کتاب ارائه توامان نظریات موافق و مخالف مصرف در جوامع امروزی است؛ هر چند در این زمینه کلیت کتاب رویکردی انتقادی به بحث دارد.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.