تفکیک آیین‌نامه ارتقاء از آیین‌نامه تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی

07 11 2017
کد خبر : 3263570
تعداد بازدید : 183

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه به طور متوسط سالیانه ۲۵۰۰ عضو هیات علمی جذب می‌شود، گفت: باتصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی جذب اعضای هیات علمی بر اساس آیین‌نامه ارتقاء نخواهد بود.

دکتر محمدرضا رضوان‌طلب در پاسخ به این سوال که نیاز سالیانه کشور برای جذب اعضای هیان علمی به چه میزان است، با تاکید بر اینکه نیاز کشور در این حوزه بسیار زیاد است، گفت: بر اساس آمارهای جهانی متوسط نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۳ است و این میزان در کشور در خوش بینانه‌ترین وضعیت یک به ۲۳ است.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که این میزان را به آمارهای جهانی نزدیک کنیم،اظهار کرد: رسیدن به استانداردهای جهانی گامی نیست که در مدت یک سال بتوان برداشت و نیاز است که این هدف به صورت تدریجی محقق شود.

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عین حال اضافه کرد: سالانه به طور متوسط حدود ۲۵۰۰ نفر به اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور افزوده می‌شود.

تفکیک «آیین نامه ارتقاء» از «آیین نامه تبدیل وضعیت»

دکتر رضوان‌طلب با بیان اینکه مبنای بسیاری از اقدامات ما برای تبدیل وضعیت اساتید آیین نامه ارتقاء است، افزود: آیین نامه ارتقاء جدیدی که در سال ۹۵ مصوب شد کار را برای اساتید جهت دسترسی به مرتبه بالاتر علمی مشکل‌ کرده بود؛ چراکه تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه‌ها به آیین نامه ارتقاء گره زده شده بود و این امر موجب دشواری در ارتقاء اساتید شده بود.

وی اضافه کرد: این امر اضطراب و ناامنی را در میان اساتید ایجاد کرده بود؛ چرا که فرد در مرتبه رسمی آزمایشی بوده و به دلیل آنکه نتوانسته بود امتیازات لازم را کسب کند بعد از مرحله پیمانی از ادامه همکاری با وی صرف‌نظر می‌کردند که این مساله زندگی وی را دستخوش چالش و بحران می‌کرد..

دکتر رضوان طلب با تاکید بر اینکه در این زمینه درخواست‌های زیادی برای رسیدگی به این موضوع ارجاع شد، ادامه داد: زمانی که ما با این بحران‌های روحی مواجه شدیم به دنبال راه علاجی برای آن شدیم که در این راستا با همکاری اعضای هیات امنا و هیات‌های ممیزه، معاونت آموزشی و رییس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهادی را رفع این چالش برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم.

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جزئیات این پیشنهاد خاطر نشان کرد: بر این اساس پیشنهاد شد که ارتباط میان "آیین نامه ارتقاء" با "آیین نامه تبدیل وضعیت" قطع شود و از این طریق امتیازات مربوط به رتبه علمی در تبدیل وضعیت اساتید تاثیرگذار نباشد.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد از دو هفته قبل به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، یادآور شد: این اقدام رضایتمندی زیادی را در میان اساتید ایجاد کرد؛ چراکه در گذشته قبل از اینکه اساتید بتوانند رتبه دانشیاری را در هیات ممیزه کسب کنند، نمی‌توانستند رسمی قطعی شوند ولی در حال حاضر به طور متوسط اساتید می‌توانند با حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کف امتیازات دانشیاری،‌رسمی قطعی شوند و نیازی ندارند که هیات ممیزه آنها را دانشیار کند.

دکتر رضوان طلب اضافه کرد: ما در هیات‌های جذب، کارگروه بررسی توانمندی علمی اساتید را داریم و برحسب ضوابطی که دارند و با سهولت بیشتری امتیازات افراد و عملکرد پژوهشی آنها را محاسبه می‌کنند و در صورتی که فرد موفق به کسب امتیازات لازم (حداکثر ۱۱۰امتیاز برای دانشیاری) شود، با تبدیل وضعیت وی به عنوان رسمی قطعی شدن موافقت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این روش کار ارتقاء اساتید با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد، افزود: این آیین نامه به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده است.

فراخوان جدید برای جذب اعضای هیات علمی

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم با اشاره به اعلام هجدهمین فراخوان جذب هیات‌ علمی گفت: معمولا به صورت متوسط بین ۱۲ تا ۲۰ هزار متقاضی داریم و تاکنون نیز حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ متقاضی در این فراخوان شرکت کردند.

وی با بیان اینکه پیش فرضی برای تعداد جذب متقاضیان نداریم، توضیح داد: بر اساس آماری که در هر دوره به دست آمده است تقریبا حدود ۱۰۰۰ نفر از متقاضیان انتخاب خواهند شد.

دکتر رضوان طلب پایه اصلی گزینه متقاضیان را «اختبار علمی» عنوان کرد که در دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و گفت: زمانی که تراز فرد از سایر اعضای گروه بالاتر باشد با عضویت وی موافقت خواهد شد.

فرآیند گزینش متقاضیان هیات علمی

وی با اشاره به پروسه گزینش متقاضیان توضیح داد: با ورود اطلاعات به سامانه جذب، در دبیرخانه جذب غربالگری اولیه انجام خواهد شد؛ چراکه برخی از افراد بدون دارا بودن شرایط اولیه اقدام به ثبت نام کردند از این رو رزومه‌های ارسالی با شرایط اعلام شده مطابقت می‌شود و در صورتی که فرد شرایط لازم را نداشته باشد پرونده‌ها به دانشگاه‌ها و کارگروه‌های مختلف ارسال نخواهد شد بلکه غربالگری اولیه در این دبیرخانه صورت می‌گیرد.

دکتر رضوان طلب با تاکید بر اینکه پرونده‌های پذیرش شده برای ارزیابی به دانشگاه‌ها و گروه‌های مختلف ارسال خواهد شد، ادامه داد: کارگروه‌های توانمندی علمی در رشته‌های مختلف در سایت این مرکز معرفی شده است و امتیازات مورد نظر در سامانه ثبت می‌شود و سامانه بعد از معدل گیری، فردی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشد معرفی خواهد شد.

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، اضافه کرد: نتایج کسب شده به هیات اجرایی جذب که در دانشگاه‌ها مستقر است، ارسال می‌شود و در این هیات  تشخیص می‌دهند که از فرد برای مصاحبه دعوت به عمل آورند و در برخی موارد نیز بر اساس بررسی‌هایی که در گروه صورت گرفته و پرونده و مدارکی که در اختیار دارند نسبت به جذب افراد تصمیم گیری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب‌های ما به گونه‌ای نیست که سلیقه بر سلیقه اضافه شود، گفت: روش‌هایی که برای جذب انتخاب شده است اعمال سلیقه‌ها کنترل خواهد شد به این منظور سعی شده است که در تمام مراحل وحدت رویه و هماهنگی ایجاد شود تا کسی به دلیل اعمال سلیقه حذف و یا تایید نشود.

دکتر رضوان طلب با بیان اینکه بعد از بررسی، پرونده‌ها به وزارت علوم ارسال می‌شود، ادامه داد: در مرکز جذب وزارت علوم  هرگز به اقدام به بررسی صلاحیت نمی‌شود بلکه تنها به بررسی صحت عملکرد دانشگاه‌ها پرداخته خواهد شد تا مشخص شود دانشگاه‌ها بر اساس ضوابط اعلام شده عمل کرده است یا خیر.

وی اضافه کرد: در این زمینه یکی از اقدامات دانشگاه برای جذب بررسی مقالات، وزن تولیدات علمی و ‌ارتباط آن با حوزه تخصصی متقاضی را بررسی و به آنها امتیاز می‌دهد و زمانی که در مرکز جذب مقالات متقاضیان خواسته می‌شود ما با اصل مقالات کاری نداریم ولی لیست مجلات را نیاز داریم تا مشخص شود که مقالات در نشریاتی منتشر شده است که در ژورنال‌های مورد تایید معاون پژوهشی وزارت علوم قرار دارد.

وی بررسی امتیازات مقالاتن بین ۳ تا ۵ امتیاز را از دیگر اقدامات مرکز جذب در بررسی پرونده‌ها نام برد و افزود: پایش وزن علمی در اختیار این مرکز قرار ندارد.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.