روابط عمومی دانشگاه گیلان در ادامه گفتگوهای خود با مدیران دانشگاهی،این بار پای صحبت های دکتر فرشید مهردوست مدیر مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه نشست که ماحصل این گفتگو تقدیم خوانندگان می شود.
- لطفا در ابتدا موجزی درباره چگونگی شکل گیری آموزش های مجازی برای خوانندگان بفرمائید.
با پیشرفت فناوری و توانایی دسترسی به اینترنت، افراد در هرجا که حضور داشته باشند می توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. از این روی بی تردید می توان اذعان داشت که بیشترین تاثیر ورود فناوری اطلاعات وارتباطات، در محیط های آموزشی بوده است.با توجه به قابلیتهای بسیار بالای استفاده از آموزش مبتنی بر اینترت و همچنین حجم عظیم تقاضا برای آموزش در سطح عالی و عمومی، شیوه و چگونگی بهره برداری از آموزش الکترونیکی(مجازی) بسیار حائز اهمیت است.
- لطفا مختصری در ارتباط با نحوه شکل گیری این مرکز و رشته های آن در دانشگاه گیلان بفرمائید.
مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۹۰ با جذب دانشجو در رشتههای ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و ریاضی کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون با بیش از 600 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و در رشتههای مهندسی کامپیوتر ( گرایش نرم افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات (در دو گرایش تجارت و شبکه)، مهندسی مکانیک (در دو گرایش تبدیل انرژی و طراحی کاربردی)، ریاضی کاربردی، زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و برق (گرایش مخابرات) به فعالیت آموزشی خود ادامه می دهد. گفتنی است با توجه به سیاستها و مصوبات دانشگاه، اقدامات لازم برای اخذ مجوز در راستای راه اندازی چندین رشته-گرایش مجازی جدید انجام شده است.
- برای خوانندگان از فعالیت های شاخصی که در طول سال جاری در این مرکز انجام شده است بفرمائید.
-طراحی و پیاده سازی سامانه یادگیری الکترونیکی
- طراحی پرتال جدید مرکز
- طراحی و پیاده سازی سامانه تیکتینگ برای سهولت دسترسی دانشجویان به بخش های مختلف مرکز و نیز مدیران گروه های آموزشی
- استقرار دو سرور جداگانه وب-کنفرانس
- امکان بهره برداری از کلاس های آنلاین و سامانه های مختلف مرکز توسط گوشی های هوشمند
- افزایش پهنای باند در بازه زمانی برگزاری کلاس های آنلاین با هماهنگی با مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه
- کنترل مستمر وضعیت آموزشی دانشجویان و گزارش به آنها از طریق سامانه الکترونیکی
- اصلاح ساختار اداری مرکز در راستای پاسخگویی بهتر و نیز تسریع در انجام امور دانشجویان و اساتید مجازی
- تجهیز مرکز به اتاق آکوستیک و شروع فرایند تولید محتوای الکترونیکی در راستای استانداردسازی محتواهای الکترونیکی
- بسترسازی در خصوص استفاده آفلاین دانشجویان مجازی و همچنین دانشجویان حضوری دانشگاه از محتواهای الکترونیکی دروس
- همکاری با حوزه اداری-مالی دانشگاه درخصوص برگزاری بیش از 10 آزمون آموزش کارکنان به صورت آنلاین
* و اما صحبت پایانی
توسعه و گسترش رشتهها و گرايشهای موجود دانشگاه به شیوه الکترونيکی یکی از مهمترین اهداف این مرکز است و جا دارد از کلیه همکاران مرتبط با بخش مجازی دانشگاه، به ویژه همکاران گرامی و پرتلاش مرکز الکترونیکی صمیمانه تشکر نمایم.