توصيه رهبری به دولت: به‌جای بگومگو به مردم خدمت کنيد

01 07 2007
کد خبر : 3337860
تعداد بازدید : 70
آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر انقلاب اسلامی روز شنبه در ديدار رييس‌جمهور، اعضای هيأت دولت، استانداران و مديران بخشهای مختلف قوه مجريه در سراسر کشور، در سخنان مهمی با اشاره به نقاط قوت دولت نهم از جمله پايبندی به شعارها و ارزشهای اصلی انقلاب اسلامي، شجاعت در عرصه سياست داخلی و خارجي، پشتکار و انگيزه کاری قوي، حضور در سراسر کشور و نگاه نزديک به مسائل، و حضور نيروهای کاردان و کارآمد در عرصه اجرايی تصريح کردند: امروز کشور در همه عرصه‌ها در حال حرکت رو به جلوست و بايد با برنامه‌ريزي، اولويت‌بندي، تدبير همه‌جانبه و تلاش پی گير و استفاده از جوانان با استعداد و باانگيزه، مسير پيشرفت مادی و معنوی کشور با قدرت و قوت و در چارچوب سند چشم‌انداز بيست ساله ادامه يابد.

به گزارش ايسنا، رهبر انقلاب اسلامی برگزاری جلسه‌ای با حضور مسوولان بخشهای گوناگون اجرايی را در نوع خود بی نظير دانستند و با تأکيد بر لزوم ادامه چنين نشست‌هايي، افزودند: شرايط کنونی کشور به لحاظ اين که شعارهای اساسی انقلاب اسلامی محور برنامه ريزی ها و سياست‌های دولت قرار گرفته، شرايطی استثنايی است و با انتخاب ملت ايران، دولتی بر سرکار آمده که گفتمان مفاهيم انقلاب، گفتمان غالب و رايج آن است.

ايشان با تأکيد بر لزوم مغتنم شمردن اين فرصت ارزشمند برای خدمت به مردم، خاطرنشان کردند: در سالهای گذشته برخی افراد و حتی برخی مخلصان انقلاب، تصور می کردند شعارهای اصلی انقلاب اسلامی همچون سربلندی اسلام، عدالت، مبارزه با استکبار، و تلاش برای رفع محروميت، ديگر جايگاهی ندارند و دوران آنها به پايان رسيده است و حتی برخی به اين شعارها گستاخی و جسارت نيز کردند اما به همت مردم و روی کار آمدن دولت نهم، اين شعارها و ارزشها بار ديگر احيا شده است.

آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تسلط طولانی حکومتهای استبدادی قاجار و پهلوی بر کشور و مشکلات مزمن به جا مانده از آن دوران‌ها و احتمالاً برخی اشتباهات صورت‌گرفته بعد از انقلاب تأکيد کردند: در چنين شرايطی که کشور از يک طرف به کار و تلاش خستگی ناپذيراحتياج دارد و از طرف ديگر هم ظرفيت‌ها و استعدادهای فراوان و نيروهای بااخلاص و کارآمد برای خدمت به مردم وجود دارند، رفع مشکلات کشور، نيازمند اقدامات شجاعانه و در عين حال مدبرانه و برنامه‌ريزی شده است.

رهبر انقلاب يکی از ويژگی های بارز دولت نهم را شجاعت در اقدام برشمردند و افزودند: مسئله بنزين از جمله اين کارهاست که دولت شجاعانه تصميم‌گيری و اقدام کرد که البته بايد با بررسی همه جوانب آن، اجرای اين تصميم ادامه يابد.

ايشان با اشاره به اختصاص چهل هزار ميليارد تومان يارانه انرژی خاطرنشان کردند: اگر از اين مبلغ گزاف به تدريج کاسته شود، قطعاً صرف مسائل مربوط به زندگی مردم، اشتغال، سرمايه گذاريهای گوناگون و احداث مدرسه و جاده خواهد شد.

ايشان در همين خصوص افزودند: برخی انتقادها و ايرادهايی که بيان می شود از روی دلسوزی است که با اطلاع رسانی صحيح و توضيح کامل نگرانی ها برطرف خواهد شد.

آيت‌الله خامنه‌ای با تأکيد بر اين که دولت نهم بايد درخصوص اطلاع‌رسانی به مردم بيش از پيش تلاش کند افزودند: دولت بايد حتماً اين نقص را برطرف کند و روابط عمومی های بخش‌های مختلف دولت بايد فعال شوند و با استفاده از رسانه ملی و روزنامه‌ها، اقدامات مختلف را با زبانی تأثيرگذار و قابل فهم، به اطلاع مردم برسانند.

رهبر انقلاب برخی انتقادها و ايرادها را هم غيردلسوزانه دانستند و خاطرنشان کردند: همواره افرادی وجود دارند که اگر کاری انجام شود می گويند چرا انجام داديد و اگر انجام نشود می گويند چرا انجام نداديد که نبايد برای اين‌گونه سخنان و انتقادها اهميتی قائل شد.

ايشان با اشاره به سفرهای استانی رييس‌جمهور و هيأت دولت، اين اقدام را بسيار برجسته، لازم و خوب ارزيابی کردند و افزودند: انسان تعجب می کند از برخی افراد که چگونه چنين اقدام خوب و ارزشمندی را زير سؤال می برند؛ در حالی که با سفرهای استاني، دولت از نزديک با حقايق و مشکلات نقاط مختلف کشور آشنا می شود.

آيت‌الله خامنه‌ای فاصله ميان آشنايی با واقعيات کشور از نزديک و اطلاع از مشکلات از طريق گزارشهای مکتوب را بسيار زياد دانستند و تأکيد کردند: اين که در برخی از شهرها، مردم که تا آن زمان يک مديرکل را هم نديده بودند، از نزديک با رييس‌جمهور ديدار کنند، کار مهمی است؛ بنابراين بايد اين حرکت مبارک به درستی تا انتها ادامه يابد و نتايج آن را مردم لمس کنند.

رهبر انقلاب بر لزوم اجرای دقيق همه مصوبات سفرهای استانی تأکيد کردند و افزودند: مسئولان اجرايی اعم از استانداران، فرمانداران و مديران بخشهای گوناگون بايد اجرای مصوبات را به طور جدی پيگيری کنند و اگر دولت در جايی احساس کند برخی مصوبات اجرا شدنی نيست، به صراحت به مردم اعلام کند و دلايل آن بيان شود تا اميد مردم به صداقت، پشتکار و توانايی مسئولان متزلزل نشود.

ايشان مسئولان استانها و شهرهای مختلف را نيز به حضور در مناطق مختلف و ديدار نزديک با مردم توصيه کردند.

آيت‌الله خامنه‌ای وظيفه دولت اسلامی را علاوه بر تأمين نيازهای مادی مردم و حل مشکلات معيشتي، توجه به مسائل فرهنگي، اخلاقی و رشد علمی جامعه نيز دانستند و خاطرنشان کردند: دولت بايد بسترهای لازم را برای جريان انديشه صحيح و اخلاق فاضله در جامعه به وجود آورد و بر همين اساس بايد وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بخشهای بسيار حساس در برنامه‌ريزيهای کلان دولت محسوب شوند.

رهبر انقلاب بازدارندگی جوانهای کشورهای اسلامی را از مسائل جدی و حرکت در مسير رشد علمی و سرگرم کردن آنان به مسائل بی ارزش مادی را از سياستهای رايج شبکه صهيونيستی دنيا و عوامل دولتی آنها برشمردند و افزودند: مقابله با اين برنامه‌ريزي، اگرچه کاری فرهنگی است، اما يک وظيفه و حرکت شجاعانه سياسی است و از وظايف دولت به شمار می رود.

ايشان اجرای طرح امنيت اخلاقی و اجتماعی را در همين مسير ارزيابی و تأکيد کردند: اجرای اين طرح بسيار مهم است و بايد بدون توجه به جنجال‌ها به تکليف عمل شود.

آيت‌الله خامنه‌ای مبارزه با فساد اقتصادی را نيز از جمله وظايف مهم دولت برشمردند و خاطرنشان کردند: مبارزه با مفاسد اقتصادی در داخل دستگاه اجرايی بسيار تأثيرگذارتر از اقدامات دستگاه قضايی است زيرا وظيفه دولت و دستگاه اجرايی پيشگيری از فساد است.

ايشان لازمه مبارزه با فساد ا قتصادی را سلامت نفس مجريان دانستند و افزودند: مبارزه با فساد نيازمند صلاح است و اگر ضعفی از اين جهت وجود داشته باشد مبارزه واقعی با فساد ممکن نخواهد بود.

رهبر انقلاب در نظر گرفتن سند چشم انداز بيست ساله را در همه برنامه‌ريزی ها ضروری برشمردند و تأکيد کردند: ثبات در برنامه‌ريزی ها و جهت‌گيری ها شرط موفقيت و پيشرفت است و بايد برنامه‌های پنج ساله در چارچوب جهت‌گيری سند چشم‌انداز تنظيم و اجرا شوند.

آيت‌الله خامنه‌ای همچنين از جمله نقاط قوت دولت نهم را سياست خارجی فعال و تأثيرگذار دانستند و خاطرنشان کردند: موضع جمهوری اسلامی ايران در عرصه سياست خارجي، از ابتدا، موضع تهاجمی بوده است و تبديل اين سياست به موضع تدافعی خطاست و متأسفانه اين خطا گاه اتفاق افتاده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اين که موضع تهاجمی متفاوت با سياست جنگ با دنياست، تصريح کردند: موضع تهاجمی يعنی سياست طلبکارانه، و جمهوری اسلامی ايران در بسياری از مسائل از دنيای امروز طلبکار است، جمهوری اسلامی ايران در قضيه سياستهای استکباري، در مسئله زن، در مسئله ايجاد جنگ های داخلی و توليد سلاح، در قضيه اشاعه سلاحهای کشتار جمعي، در زمينه گسترش فرهنگ لاابالی گری و اشاعه شهوت جنسی از دنيای به اصطلاح مدرن امروز سؤال دارد و طلبکار است.

ايشان چنين موضعی را مطالبات يک ملت زنده از دنيای خلاف‌کاری که ترويج دهنده سياستهای غلط است، دانستند و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ايران در بسياری از مسائل، سياست دفاعی ندارد بلکه سياست هجوم، سؤال و مطالبه دارد. آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سياست گستاخانه و غلط دنيای استکبار در تغيير موضوعات و خلاف واقع جلوه دادن آنها افزودند: در شرايط کنونی در حالی که دولت امريکا در دنيای اسلام به شدت منفور است و به علت اين نفرت و مخالفت عمومی در بسياری از مسائل منطقه از جمله عراق با شکست مواجه شده است، تلاش می کند اين شکست و درماندگی را متوجه ديگران کند.

رهبر انقلاب، اتهامات اخير امريکا به ايران درخصوص مسائل عراق، فلسطين، لبنان و افغانستان را از جمله اين تلاشها دانستند و تأکيد کردند: امريکايی ها به جای آنکه به علت اصلی مسئله يعنی تنفر ملتهای مسلمان و همکاری نکردنشان با آنها توجه کنند، صورت‌مسئله را تغيير می دهند و به جمهوری اسلامی ايران تهمت می زنند و اين نشان می دهد که مسئولان بلندپايه يک قدرت بزرگ جهان در جهت گيريها و باورهای خود دچار اشتباه شده و به گفتن حرفهای بی پايه و اساس روی آورده‌اند.

ايشان در همين خصوص تصريح کردند: البته در نفرت دولت و ملت ايران از دولت امريکا شکی نيست اما ريشه اصلی مشکلات کنونی امريکا در جای ديگر است.

آيت‌الله خامنه‌ای درخصوص مسئله انرژی هسته‌ای افزودند: ملت ايران آنچه را حق است، همان را با شجاعت پيگيری خواهد کرد و جنجالها هم تأثيری در اين مسئله نخواهد گذاشت.

ايشان خاطرنشان کردند: ملت ايران نشان داده است که با استقامت، وفادار و صادق در صحنه حضور دارد و اگر درست حرکت شود، ملت همراهی خواهد کرد.

آيت‌الله خامنه‌ای همچنين مسئولان دولتی را از ورود به بگومگوهای متداول سياسی و جناحی و تلف کردن وقت خود برحذر داشتند و خاطرنشان کردند: بايد از فرصت کنونی که فرصت خدمتگزاری به مردم فراهم شده و در واقع سرنوشت کشور و همچنين دنيای اسلام در دست مجموعه کنونی قرار گرفته کمال استفاده به عمل آيد، ضمن آن که با نيت الهی و خدمت صادقانه به مردم ذخيره‌ای برای آخرت فراهم شود.

   

   

   

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.