جایگاه ایران در تولیدات علمی رشته کامپیوتر و علوم وابسته به آن

04 10 2014
کد خبر : 3296422
تعداد بازدید : 217
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به میزان تولیدات علمی در رشته مهندسی کامپیوتر و علوم وابسته در سال 2013 گفت: ایران در گرایش های سیبرنیتیک، نرم افزار، سخت افزار و فناوری نوپای IT، هوش مصنوعی و سیستم های اطلاعاتی رتبه هایی از 32، 24، 15، 13 و 20 دارد.

دکتر جعفر مهراد گفت:دانشگاه های کشور در دو دهه گذشته گام های موثری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برداشته و نسبت به تاسیس رشته های علوم و مهندسی کامپیوتر در دوره های مختلف تحصیلی اقدام کرده اند. صنعت کامپیوتر شامل گرایش های نرم افزار، سخت افزار و فناوری نوپای IT، هوش مصنوعی و سیستم های اطلاعاتی حوزه های مهمی هستند که دانشجویان زیادی در این حوزه تحصیل نموده و از دانشگاه های مختلف کشور فارغ التحصیل می شوند.

رئیس مرکز منطقه ای افزود: رشد دانشگاه ها و افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ناشی از نیاز واقعی جامعه به فعالیت های خدماتی مهندسی فارغ التحصیلان این رشته است در تولید علم نیز تاثیرات مطلوب خود را به جا گذاشته است.

وی اظهار داشت: میزان تولیدات علمی در رشته مهندسی کامپیوتر و علوم وابسته در سال 2013 میلادی بر اساس پایگاه تامسون رویترز نشان می دهد ایران در علوم کامپیوتر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه 32 جهان را در اختیار دارد.

سیبرنتیک:

دکتر مهراد اعلام کرد: ایران در علوم کامپیوتر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه 32 جهان را در اختیار دارد. از مجموع کشورهای نوظهور علمی در این فاصله می توان به تایوان، برزیل، هلند، هند، جمهوری چک، رومانی، یونان، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و مکزیک اشاره کرد که به ترتیب رتبه های 9، 15، 16، 20، 24، 25، 26، 28، 29 و 30 را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: میزان تولیدات علمی ایران در حوزه سیبرنتیک در سال 2013 میلادی 24 مقاله است. ترکیه و رژیم اشغالگر قدس نیز به ترتیب 25 و 26 مقاله تولید کرده اند. رتبه اول به ایالات متحده اختصاص دارد که در این سال 562 مقاله از این کشور در تامسون رویترز به ثبت رسیده است. رتبه های دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب به جمهوری خلق چین (487 مقاله)، ژاپن (386 مقاله)، انگلستان (255 مقاله) و آلمان (215 مقاله) تعلق دارد.

مهندسی نرم افزار:

دکتر مهراد عنوان کرد: مهندسی نرم افزار شاخه دیگری از علوم کامپیوتر است و تولیدات علمی این شاخه توسط تامسون رویترز به تفکیک گزارش شده است. در اینجا رتبه ایران و ترکیه هر کدام با تولید 120 مقاله در سال 2013 میلادی 24 است. ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، فرانسه و ژاپن 5 کشور نخست تولید کننده علم در مهندسی نرم افزار هستند که هر کدام به ترتیب 2690 مقاله، 1718 مقاله، 738 مقاله، 645 مقاله و 638 مقاله تولید کرده اند.

سخت افزار و معماری:

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در سخت افزار و معماری، سهم تولیدات ایران 173 مقاله است. ایران با تولید این تعداد مقاله رتبه 15 تولید علم جهان را در دست دارد. در این فاصله نام هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه مشاهده نمی شود. ایالات متحده با تولید 2702 مقاله در جایگاه اول نشسته است. رتبه های دوم تا پنجم نیز به ترتیب چین (2077 مقاله)، ژاپن (656 مقاله)، تایوان (532 مقاله) و فرانسه (475 مقاله) تعلق دارد.

وی افزود: ترکیه در سخت افزار و معماری با تولید 84 مقاله رتبه 24 تولید علم جهان را از آن خود کرده است و رتبه رژیم اشغالگر قدس نیز 26 است.

هوش مصنوعی:

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: رتبه ایران در گرایش هوش مصنوعی در خور توجه است. در این رشته ایران در سال 2013 میلادی 577 مقاله تولید کرده و رتبه 13 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است. کشورهایی که پیش از ایران قرار دارند به ترتیب چین، آمریکا، هندوستان، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی، تایوان و کانادا هستند.

دکتر مهراد یادآور شد: از مجموع سایر کشورهای اسلامی، ترکیه دارای 424 مقاله (رتبه 16)، مالزی 275 مقاله (رتبه 20)، تونس 146 مقاله ( رتبه 32) و عربستان سعودی دارای 114 مقاله (رتبه 35) است. رتبه رژیم اشغالگر قدس با تولید 130 مقاله دارای رتبه 33 است.

سیستم های اطلاعاتی:

دکتر مهراد گفت: ایران در بین 141 کشور تولید کننده علم در گرایش سیستم های اطلاعاتی از علوم کامپیوتر با تولید 230 مقاله، رتبه 20 تولید علم جهان را در اختیار دارد. تنها کشور مسلمان که تا اینجا پیش از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد مالزی است. مالزی در سال 2013 میلادی با تولید 248 مقاله در جایگاه 19 تولید علم جهان نشسته است. رتبه های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به آمریکا (3940 مقاله)، چین (3917 مقاله)، کره جنوبی (1163 مقاله)، ژاپن (1151 مقاله) و انگلستان (940 مقاله) تعلق دارد.

وی افزود: جایگاه ترکیه، عربستان سعودی و پاکستان در گرایش سیستم های اطلاعاتی به ترتیب 25، 26 و 30 می باشد. رژیم اشغالگر قدس 187 مقاله تولید کرده و رتبه آن 22 است.

نظریه ها و روش ها

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: تامسون رویترز با توجه به محتوای موضوعی مقالات، رشته های موضوعی را در رده بندی های خاص خود قرار می دهد. نظریه ها و روش ها نیز بر این اساس تقسیم بندی شده است. اعضای هیات علمی و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران با تولید 253 مقاله که رقمی چشمگیر است، ایران را در مقام 19 تولید علم جهان نشانده اند. هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه در این فاصله قرار ندارند. کشور مالزی با تولید 217 مقاله حائز رتبه 23، ترکیه با تولید 214 مقاله حائز رتبه 26 و تونس با تولید 100 مقاله حائز رتبه 39 است.

کاربردهای چند رشته ای:

دکتر مهراد اعلام کرد: آخرین شاخه که در تامسون رویترز ذیل مقوله علوم کامپیوتر موضوع بندی شده است، کاربردهای چند رشته ای است. در این بخش، ایران بیش از سایر شاخه هایی که تاکنون مورد توجه قرار گرفت، رتبه ای بالاتر بدست آورده است. ایران در این زمینه با تولید 601 مقاله، مقام 11 تولید علم جهان را در اختیار دارد. تنها دو کشور هندوستان و تایوان به ترتیب با رتبه های 7 و 8 در گروه کشورهای نوظهور علمی جلوتر از ایران قرار دارند.

وی ادامه داد: حتی ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و ده ها کشور دیگر پیشرفته و در حال توسعه بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. رتبه ترکیه 17، و رتبه رژیم اشغالگر قدس در این زمینه 38 می باشد. کشور های مالزی، تونس و عربستان سعودی نیز به ترتیب با تولید 192، 151 و 146 مقاله رتبه های 25، 30 31 را بدست آورده اند.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.