جوان ترین دانشجوی دانشگاه گیلان: دانشگاه بستر مناسبی برای بروز خلاقیت ها است

06 12 2016
کد خبر : 3274214
تعداد بازدید : 298

کاوه دهقان دانشجوی کارشناسی مهندس برق دانشکده فنی"جوان ترین دانشجوی دانشگاه گیلان به بهانه روز دانشجو مهمان روابط عمومی دانشگاه بود تا در یک گفتگوی صمیمی تجربه تحصیل دانشگاهی در این سن را با خوانندگان به اشتراک بگذارد که حاصل این گفتگو تقدیم می شود:

لطفاً خودتان را کامل معرفی کنید؟

کاوه دهقان هستم متولد سال 79 ، ساکن بندر انزلی ، دوران ابتدایی و راهنمایی را در روستای آبکنار از توابع انزلی گذراندم و دوره دبیرستان را در دبیرستان نمونه دولتی شهدای بندر انزلی طی کردم.

استعداد شما چطور کشف شد؟

در دوره ابتدایی اشتیاق زیادی نسبت به درس ها از خودم نشان داده بودم و همین مسله باعث شده بود معلمان و والدینم به این نتیجه برسند که می توانم دوران تحصیل را در زمان کوتاه تری پشت سر بگذارم. سال سوم ابتدایی را در تابستان سال دوم طی کردم البته بعضی ها این کار را درست نمی دانستند ولی این تجربه برای من با موفقیت همراه بود و توانستم در سال های بعدی هم جزء شاگردان برتر باشم.

درس هایتان را به چه شکل خواندید؟

من از همان ابتدا انگیزه ی خوبی برای خواندن درس ها داشتم و تشویق مدرسه و خانواده هم واقعاً موثر بود. سال سوم ابتدایی و دوم راهنمایی را در تابستان طی کردم و در شهریور امتحان دادم . همیشه سعی می کردم درس های مدرسه را در همان روز مطالعه و چندبار مرور کنم. البته طبیعی است که گاهی اوقات کم کاری می کردم اما هیچوقت مایوس نمی شدم و به خاطر کم تر بودن سنم از همکلاسی ها احساس ضعف نمی کردم، و البته از کمک معلمان و همکلاسی ها به خوبی استفاده می کردم.

آیا در این مدت از امکاناتی هم استفاده کرده اید؟

خیر، امکانات من درست مثل همه بچه ها بود و هیچ چیز خاصی در کار نبود. آیا در کلاس های خصوصی شرکت می کردید؟ خیر، در کل دوران تحصیل مدرسه و معلمان مدرسه را اصل قرار دادم و همیشه مشکلات درسی را در مدرسه برطرف کرده ام، حتی در دوران کنکور با دبیران مدرسه ساعت های بیشتری کلاس می گذاشتیم اما هیچوقت به کلاس موسسات درسی خارج از مدرسه نرفته ام. روزانه چند ساعت درس می خواندید؟ در سال های مختلف این میزان متفاوت بود در دوره ی دبیرستان و به خصوص کنکور ساعات مطالعه بیشتری داشتم، البته فکر می کنم کیفیت مطالعه بسیار مهم تر از ساعات مطالعه باشد، چرا که وقتی با ذهن باز و متمرکز مطالعه می کردم یادگیری بهتری داشتم و بهتر نتیجه می گرفتم. خاطره ای از دوران دوران تحصیل دارید؟ سال اول دبیرستان در امتحان ریاضی که ابتدای سال دادیم نمره خیلی بدی گرفتم و همان موقع تصمیم گرفتم آن نمره را جبران کنم با تلاش و کوشش در پایان آن سال توانستم تنها کسی باشم که در ریاضی نمره کامل گرفته است همین مساله علاقه ام به ریاضی و رشته های مهندسی را بیشتر کرد و مرا به این سمت سوق داد. کنکور مشکل بود؟ فکر می کنم کنکور امتحان آسانی نباشد ولی این مسئله برای همه داوطلبان یکسان است، شرایط من فرقی با بقیه نداشت و به خاطر کمتر بودن سن از دیگر داوطلبان هرگز احساس ضعف نکردم. آیا به جز کتابهای درسی؛ کتابهای دیگری هم می خواندید؟ مطالعه آزاد را همیشه دوست داشتم کتاب های شعر مثل دیوان حافظ و بوستان سعدی را هر از گاهی می خواندم به مطالعه رمان و داستان هم علاقه مند بودم اما در دوران دبیرستان و کنکور کمتر فرصت مطالعه غیر درسی فراهم می شد. انتظار شما از دانشگاه و دانشگاهیان؟ فکر می کنم دانشگاه وظایف سنگینی را بر عهده دارد چرا که نقش بسیار مهمی را در اقتصاد و صنعت کشور ایفا می کند به نظر من مسئولیت دانشگاه تلاش برای پرورش نیروی متخصص و متعهد و تولید علم و اجتناب از حواشی است. اولین روز ورود به دانشگاه و برخورد همکلاسی ها چطور بود؟ اولین روز دانشگاه واقعاً تجربه ی جالبی بود چرا که محیط دانشگاه تفاوت زیادی با مدرسه دارد در دانشگاه شما استقلال بیشتری دارید و بستر مناسبی برای بروز خلاقیت ها است و همکلاسی ها هم بعد از این که متوجه شدند از نظر سنی کوچکتر از آن ها هستم برخورد بسیار گرم و دوستانه ای داشتند و همه چیز خوب بود. دانشگاه گیلان اساتید و پرسنل متخصص و مجرب و دانشجویان فعال و پرتلاشی دارد ظرفیت و پتانسیل علمی این دانشگاه بسیار خوب است و جو بسیار گرم و دوستانه ای دارد، تحصیل در این دانشگاه فرصت بسیار خوبی برای من خواهد بود. سخن آخر از همه کسانی که با حمایت هایشان باعث شدند در 16 سالگی به دانشگاه بیایم، به خصوص پدر و مادرم و معلمانم تشکر می کنم و برای دانشگاه گیلان آرزوی موفقیت دارم. photo_2016-12-06_04-20-24  
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.