حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در دیدار مسئولین دانشگاهها: خود را مسوول اصلی و نهايی ارتقاء دينی در دانشگاه بدانيد

02 10 2007
کد خبر : 3336435
تعداد بازدید : 85
به رسم سال‌های گذشته، عصر دوشنبه جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور در نشستی صميمی با مقام معظم رهبری ديدار و دغدغه‌های خود را راجع به پيشرفت دانشگاه‌ها بيان کردند و پس از اقامه نماز، روزه های خود را نيز در حضور ايشان باز کردند.

رهبر انقلاب اسلامی سند چشم انداز 20 ساله را دستورالعملی برای پیشرفت واقعی ایران دانستند و تأکید کردند: مسئولان برای تحقق همه اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز از جمله تبدیل ایران به مرجع الهام بخش علمی در منطقه و جهان راهکارهای اجرایی مشخص کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار صدها نفر از استادان دانشگاهها، پیشرفت، عزت و هویت ملی – اسلامی کشور را به تلاش جدی در زمینه علم و پژوهش منوط دانستند و تأکید کردند: باید با ارائه مستمر فکر دینیِ نو، عمیق، مستدل، تحسین برانگیز و قانع کننده، ارتقای فکر دینی در دانشگاهها را، با جدیت دنبال کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای جلسه سالیانه با استادان دانشگاهها را نمود احترام نظام به اصحاب علم و تحقیق برشمردند و افزودند: طرح دیدگاههای استادان و پژوهشگران در این گونه جلسات، مجموعه تصمیم گیران نظام را به اتخاذ تصمیمات و تدابیر مناسب برای پیشرفتهای علمی و دانشگاهی هدایت می کند.

ایشان  با یادآوری تاریخ و تمدن پرافتخار کشور خاطرنشان کردند: اگر با همان آهنگِ ایران پس از اسلام، به رشد علمی ادامه می دادیم ملت ایران امروز در قله علمی جهان جای داشت اما به دلایل گوناگون، کشور از لحاظ علمی عقب مانده نگه داشته شد که این خسارت عظیم امروز باید به برکت استقرار نظام کارآمد در کشور، بیداری ملت و صحنه گردانی نخبگان در صحنه های مختلف، جبران شود.

رهبر انقلاب اسلامی، سند چشم انداز 20 ساله را، دستورالعملی برای پیشرفت واقعی ایران دانستند و تأکید کردند: مسئولان برای تحقق همه اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز از جمله تبدیل ایران به مرجع الهام بخش علمی در منطقه و جهان راهکارهای اجرایی مشخص کنند.

ایشان با اشاره به حساسیت صحیح استادان دانشگاهها درباره تهیه نقشه جامع علمی کشور افزودند: این کار نباید با تأخیر انجام شود و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید با استفاده از فرزانگان و نخبگان، یک نقشه علمیِ «جامع، عمیق و کامل» تهیه کند تا براساس آن برای دانشگاهها برنامه ریزی شود.

رهبر انقلاب اسلامی به سفارشهای مکرر خود به مسئولان ذیربط درباره اهمیت دادن به مسئله تحقیق و پژوهش اشاره کردند و افزودند: دانشگاهها نیز اعتبارات مربوط را به درستی جذب و مصرف کنند.

ایشان تحقیق و پژوهش را منبع «تغذیه و رشد» بخشهای آموزشی و علمی کشور دانستند و تأکید کردند: اگر پژوهش را جدی نگیریم همچنان با مشکل وابستگی به منابع علمی خارجی و «عدم استقلال علمی و دانشگاهی» کشور روبه رو خواهیم بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه افزودند: البته ما با همه مراکز علمی جهان تعامل و تبادل خواهیم داشت و همچنان که قبلاً گفته شده است از علم آموزی ابایی نداریم اما نمی خواهیم همیشه شاگرد و دنباله رو بمانیم بلکه می خواهیم به جایی برسیم که در مبادلات علمی نیز تأثیرگذار باشیم.

رهبر انقلاب اسلامی با توجه به حضور مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در جلسه، به طرح مبحث مهم ضرورت ارتقای فکر دینی در دانشگاهها پرداختند و خاطرنشان کردند: مسئولان دانشگاهها نیز در زمینه دینی کردن محیط دانشگاهها وظایفی دارند اما اصلی ترین وظایف برعهده روحانیان فعال در نهاد نمایندگی است و آنها باید با ارائه مستمر فکر «نو، عمیق، مستدل، تحسین برانگیز و قانع کننده دینی»، ارتقای فکر دینی در دانشگاهها را با کمال جدیت دنبال کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای، فرد فرد دانشجویان را مخاطبان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها دانستند و افزودند: می توان با منطق قوی، اعتماد به نفس و اعتماد به منطق قوی اسلامی، دلها را جذب کرد همانگونه که اخیراً در دانشگاه کلمبیا این مسئله، به خوبی اتفاق افتاد.

ایشان به تمهیداتی که امریکایی ها در دانشگاه کلمبیا تدارک دیده بودند اشاره کردند و افزودند: فعال شدن همه امکانات رسانه ای و رفتار تأسف برانگیز و غیردانشگاهی رئیس دانشگاه کلمبیا، با هدف عصبانی یا منفعل کردن رئیس جمهور صورت گرفته بود تا آن را به عنوان یک سند، مبنای جنجالهای تبلیغاتی قرار دهند اما به خواست پروردگار، و به علت استفاده صحیح از منطق دین و اعتماد به این منطق قوی، نتیجه دقیقاً برعکس شد و حاضران این منطق را تأیید و تصدیق هم کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تشریح نگاه عمیق اسلام به علم در جلسه دانشگاه کلمبیا افزودند: مطالبی که در آن جلسه مطرح شد، در ذهن دانشجویان آن جلسه و در محیطهای دانشگاهی، همچنان مطرح خواهد بود و سئوالات مختلفی را در افکار آنان به دنبال خواهد آورد.

حضرت آیت الله خامنه ای، منطق و نظر اسلام در مسائل مختلف را، جذب کننده دلها و اذهان دانستند و تأکید کردند: امروز در دنیای غرب، خلایی اساسی به وجود آمده است که پاسخهای لیبرال دمکراسی قادر نیست آن خلاء را پر کند در حالیکه اسلام در دنیای فکر و اندیشه، حقاً و انصافاً منطق قوی، حرفهای «نو، جذاب و پرطراوتی» دارد.

ایشان ارائه منطق قوی اسلام به زبان دانشجویی را وظیفه اصلی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه برشمردند و افزودند: باید مراقب بود که خلاء فکری برای روشنفکر و دانشجو به وجود نیاید.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکیدبر لزوم عمق بخشیدن به تبلیغات و شیوه های ارائه مسائل دینی در دانشگاهها افزودند: نگاه نو و مبتکرانه به مسائل دینی و فکر اسلامی، منطبق با معیارهای روشنفکری است که در این نگاه با تکیه بر اصول و مبانی اسلام، ابعاد جدیدی که با گذشت زمان ظهور پیدا کرده است، درک و بیان می شود و این مسئله در ارتقای فکر دینی در دانشگاهها تأثیر فراوان خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین، استادان دانشگاهها را به «شاگردپروری» توصیه کردند و افزودند: ارزش و اعتبار استاد، همانگونه که در حوزه های علمیه نیز رایج است، به شاگردان برجسته ای است که با اهتمام و تلاش آن استاد، تربیت می شوند و لازم است استادان و نخبگان دانشگاهها، به این مهم، توجه بیشتری کنند.

ایشان، حضور منظم استادان در دانشگاهها را، باعث ارتباط عمیق و گسترده تر دانشجو و استاد خواندند و خاطرنشان کردند: این حضور به پرورش شاگردان نخبه نیز کمک خواهد کرد.

در ابتدای این دیدار که 2 ساعت طول کشید آقایان دکتر عبدالرضا پازوکی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته جراحی عمومی ، دکتر علی اعظم خسروی استادیار دانشگاه شاهد در رشته فیزیک ، دکتر رضا روستا آزاد دانشیار دانشگاه صنعتی شریف در رشته بیوتکنولوژی و شیمی ، دکتر غلامحسین حیدری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، دکتر شمس الدین حجازی استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم در رشته مغز و اعصاب ، دکتر علی اصغر افتخاری استادیار دانشگاههای امام صادق (ع) و علامه طباطبایی ، دکتر بهزاد عین اللهی استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در رشته نفرولوژی ، و خانم ها دکتر نخعی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص گوارش کودکان ، دکتر سلطانخواه دانشیار دانشگاه الزهرا دررشته ریاضی و دکتر وحید دستجردی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ، به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسائل مختلف دانشگاهی، پژوهشی و علمی پرداختند.

محورهای مطالبی که استادان دانشگاهها بیان کردند به این شرح است:

• توجه به علوم و فناوریهای نوین به ویژه در رشته های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی

• برنامه ریزی و تلاش بیشتر برای تحقق ایده راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه

• ارتقای جایگاه علوم انسانی و به روز کردن، اسلامی کردن و بومی کردن علوم انسانی

• توجه و سرعت بیشتر در تهیه نقشه جامع علمی کشور و استفاده از همه ظرفیتها برای تحقق این مهم

• انتقاد از کاهش بودجه پژوهش و تأکید بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر در طرحهای پژوهشی

• ترویج تفکر و بینش بسیجی در مراکز علمی به عنوان زمینه ساز شتاب بیشتر روند رونق علمی کشور

• شتاب بیشتر دستگاهها و مراکز مختلف برای حرکت متناسب با اهداف سند چشم انداز بیست ساله

• ضرورت توجه بیشتر به مقوله عدالت در توزیع امکانات و اعتبارات مربوط به سلامت و بهداشت و درمان در سراسر کشور

• توجه بیشتر به مفاخر و منابع تمدن ایرانی – اسلامی در دانشگاهها و برنامه ریزیهای آموزشی در این زمینه

• هدایت پایان نامه های دانشجویی بر مبنای نیازهای حقیقی جامعه

• توجه کامل به علم، عقل و عزم به عنوان سه رکن رشد و پیشرفت کشور

• و تدوین نظام جامع امور فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی.

در این دیدار همچنین دکتر محمد باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران حمایت استادان دانشگاهها را از سخنرانی و مباحث منطقی رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا اعلام کرد و با اشاره به تلاش های شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تهیه نقشه جامع علمی کشور گفت: کمیته های شورایعالی انقلاب فرهنگی با جدیت مشغول کار برروی نقشه جامع علمی کشور هستند.

در پایان این دیدار نمازجماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.

گزارش تصویری / دیدار اساتید دانشگاه ها با رهبر معظم انقلاب -1

گزارش تصویری / دیدار اساتید دانشگاه ها با رهبر معظم انقلاب -2

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.