در نشست مشترک سرپرست دانشگاه گیلان و سرکنسول روسیه در رشت، بر استفاده از ظرفیت های جامعه دانشگاهی دو کشور تأکید شد

12 06 2024
کد خبر : 12723325
تعداد بازدید : 5211

نشست مشترک سرپرست دانشگاه گیلان و سرکنسول روسیه در رشت در حاشیه مراسم روز ملی روسیه به منظور استفاده از ظرفیت های جامعه دانشگاهی دو کشور با محوریت استان گیلان و با حضور مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی و مدیر دانشجویی دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن روز ملی روسیه به پیشینه فرهنگی مشترک میان دو کشور اشاره کرد و برنامه‌ریزی جهت استمرار و بهینه‌سازی تعاملات علمی بین دانشگاه گیلان با دانشگاه‌های هدف در کشور روسیه را از جمله چشم‌اندازهای اصلی در زمینه ارتقاء روابط علمی بین المللی دانست و بر گسترش روابط دوجانبه به ویژه برنامه‌های تبادل دانشجویان و زبان‌آموزان تأکید نمود.

آندره وادوف سرکنسول روسیه در رشت هم در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور فقید ایران و جمعی از همراهانشان، تحکیم ارتباطات علمی در چارچوب منافع دو کشور را از اولویت‌های کشور متبوع خود برشمرد و استفاده از ظرفیت اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر را از جمله مهمترین عوامل نیل به این مقصود دانست.

شایان ذکر است دانشگاه گیلان یکی از اعضای مؤسس این اتحادیه بوده و در حال حاضر مسئولیت دبیرخانه ایرانی اتحادیه مذکور را بر عهده دارد.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

23 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه امشب در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات و یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

23 06 2024

در راستای تحقق وعده های داده شده به دانشجویان، نشست سرپرست دانشگاه با مدیرکل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان برگزار شد

ظهر امروز سرپرست دانشگاه گیلان به همراه تعدای از مدیران دانشگاه در اداره کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان حضور یافت و با مدیریت این مجموعه در ارتباط با چگونگی استفاده از اموال تملیکی در راستای تجهیزات خوابگاه های دانشجویی دخترانه و پسرانه، خوابگاه دانشجویان متأهل و سایر ملزومات اداری و آموزشی مورد نیاز دانشگاه رایزنی کرد. شایان ذکر است در بازدید ماه های اخیر دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه از خوابگاه های بنت الهدی (دختران)، میرزاکوچک خان (پسران)، اتقیاء و شهید انصاری(دختران) یکی از خواسته های پرتکرار دانشجویان داشتن ملزوماتی همچون کولر، ماشین لباسشویی و ... بود که در این نشست در ارتباط با فراهم کردن این تجهیزات رایزنی اولیه انجام شد و علاوه بر این رایزنی، سایر اقدامات لازم نیز توسط مجموعه مدیریتی دانشگاه در راستای رفاه حال دانشجویان در حال پیگیری است.

23 06 2024

در نشست سرپرست دانشگاه با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر، بر تقویت زمینه های همکاری مشترک تأکید شد

به مناسبت هفته دادگستری، سرپرست دانشگاه گیلان به همراه مدیر حقوقی، قراردادها و رسیدگی به شکایات در دادگستری شهرستان سنگر حضور یافت و با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در ارتباط با تقویت همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه گفتگو کرد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از زحمات خدمتگزاران این عرصه، به قدمت 50 ساله فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه و ظرفیت های آموزشی و اساتید مجرب این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از جمله، گروه حقوق، مشاوره، روان شناسی، علوم اجتماعی و... می توانند در خدمت دادگستری باشد تا در موضوعات مختلف شاهد همکاری مشترک استادان با دادگستری باشیم. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان رشته حقوق باید به صورت حضوری و از نزدیک دادگاه را ببینند تا مباحثی که در کلاس درست می خوانند را در دادگستری به صورت عملی تجربه کنند. وی پیشنهاد کرد دانشجویان دانشگاه برای کسب تجربه عملی به صورت گروه های چند نفره در دادگستری حضور یابند و یا قضات دادگستری با حضور در دانشگاه دادگاه های فرضی برگزار نمایند. دکتر دوستار در ادامه به ظرفیت های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با خانواده از قبیل طلاق و ... این مرکز می تواند کمک یار دادگستری باشد و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، شاهد پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه باشیم. مجتبی طاهری رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان یک نعمت برای استان است افزود: دانشجویان حقوق در دانشگاه مباحث را به صورت تئوری یاد می گیرند که لازمه مهارت همه جانبه آنان تعلیم عملی در دادگستری است که انتظار می رود با همکاری مشترک و برگزاری کارگاه ها و میزگردهای مشترک علم و عمل با هم توامان شود. رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر با اشاره به نگاه منتقدانه دانشگاه در موضوعات و مسائل مختلف، بر هموارکردن این مسیر تأکید کرد و گفت: دانشگاه با نگاه همه جانبه به موضوعات می تواند به دادگستری و قاضی کمک کند. وی با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت دانشگاه برای حل مشکلات گفت: چنانچه تمرکز دانشگاه صرفاً به علم باشد موفق نخواهد بود و می تواند با همکاری با دستگاه ها برای حل چالش ها و مشکلات جامعه قدم مؤثرتری بردارد. طاهری با اشاره به نقش تحول دانشگاه در قوه قضائیه گفت: دادگستری سنگر باید پیشقدم همکاری با دانشگاه باشد زیرا انتظار می رود با برگزاری کارگاه های مشترک، کارگاه و دادگاه های مجازی و... ظرفیتی برای همکاری بیشتر با اساتید دانشگاه و منابع علمی معتبر ایجاد شود.

23 06 2024

ترجمه کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط عضو هیأت علمی دانشگاه

کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط دکتر هادی نوری، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان ترجمه شد.   از منظر رویکرد استعمارزدایی از جامعه‌شناسی، بر خلاف بسیاری از رشته‌های دیگر، جامعه‌شناسی «استعمار» نشد؛ بلکه از همان ابتدای کار خود همواره استعماری بود. مقصود این است که جامعه‌شناسی هم منطق معرفت استعماری را درونی کرد و هم خود آن معرفت را بازتولید و تقویت کرد. منظور از معرفت استعماری شیوه‌های مسلط اندیشه و دانستنی است که باعث تولید و بازتولید تفاوت استعماری شدند. از این رو، دنیای استعمار و امپراتوری‌ها تنها هیاهوی پس‌زمینه جامعه‌شناسی نبود، بلکه این رشته برای درونی‌سازی شیوه‌های استعماری اندیشه و بازنمایی جهان به‌وجود آمد. این سبک استعماری تولید دانش با گذشت بیش از یک قرن هم‌چنان در شکل‌گیری کردار جامعه‌شناختی اثرگذار است. در این راستا، کنش‌های مربوط به آینده جامعه‌شناسی نیازمند بررسی جدی گذشته این رشته است.

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در بین دانشگاه ها و مؤسسات کشور و حضور در بین دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

22 06 2024

مدیران پنج گروه آموزشی منصوب شدند

بنا به پیشنهاد رؤسای دانشکده های مهندسی مکانیک، منابع طبیعی، فنی و مهندسی شرق گیلان و علوم کشاورزی طی احکام جداگانه ای از سوی سرپرست دانشگاه گیلان، دکتر حامد محدث دیلمی به سمت مدیر گروه آموزشی حرارت و سیالات دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر مهرداد نیکوی به سمت مدیر گروه آموزشی جنگلداری دانشکده منابع طبیعی، دکتر مجتبی مرادی به سمت مدیر گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان، دکتر فاطمه رحیمی اجداد به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی بیوسیستم و دکتر بهنام شفیعی ثابت به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی آب دانشکده علوم کشاورزی منصوب شدند. شایان ذکر است پیش از این دکتر جواد محمودی مهر، دکتر ایرج حسن زاد، دکتر سید حسین پیمان، دکتر سید امین بدری و دکتر افشین اشرف زاده به ترتیب مسئولیت گروه های حرارت و سیالات، جنگلداری، مهندسی بیوسیستم، مهندسی صنایع و مهندسی آب را عهده دار بودند. روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران گروه پیشین، برای مدیران گروه های جدید منصوب شده آرزوی موفقیت می نماید.