حمایت بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی

11 04 2022
کد خبر : 3223130
تعداد بازدید : 389

 بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و طرح جایگزین خدمت سربازی (یا کسری خدمت) از 3 تا 12 ماه ویژه دانشجویان و پژوهشگران حمایت می کند.
برای کسب اطلاعات تکمیلی می توانید در ساعت اداری به شماره واتساپ 09112469923 صرفا پیام ارسال نمایید.

 

عناوین کلی پیشنهادی پژوهشی دانشگاهی

ابعاد اجتماعی جنگ ایران و عراق

  • بررسی ساخت و ترکیب اتقصادی – اجتماعی و سنی جمعیت ایران و عراق در آستانه جنگ تحمیلی و تأثیر آن بر جنگ و تداوم آن .
  • بررسی تأثیرات جنگ بر ساخت و ترکیب اقتصادی – اجتماعی و سنی جمعیت ایران
  • تحلیل ساختار سنی – اجتماعی – اقتصادی جمعیت اصلی درگیر جنگ ( رزمندگان ، مهاجران ، بازماندگان ) و بررسی تأثیرات آن بر ساختار کلی اقتصادی – اجتماعی جمعیت ایران
  • بررسی میران شکاف ها و پیوندهای اجتماعی ، قومی ، مذهبی ، زبانی و ... و رابطه متقابل آن با آغاز ، تداوم و پایان جنگ
  • بررسی تأثیر جنگ بر ساختار خانواده و توزیع قدرت در خانواده ها
  • بررسی نسبت جنگ با نوسازی ساختارها و نهادهای اجتماعی در ایران
  • بررسی الگوهای ارتباط اجتماعی و مشارکت های نوین حاصل از جنگ و ویژگیهای آن
  • بررسی سطح ارزشها و نگرشهای جمعی در مورد عام گرایی ، خاص گرایی ، فرد گرایی ، جمع گرایی و نسبت آنها با جنگ
  • بررسی پنداشت مردم از عدالت ، آزادی ، رضایت ، دین ، جنگ و ... نسبت آن با وقوع جنگ
  • بررسی تأثیرات سیاستهای اجتماعی نطیر ( تشخیص منابع و سرمایه گذاریها ، گسترش بوروکراسی ، مدیریت بحران ، نظام پاداشهای اقتصادی – اجتماعی ، دفاعی شهری و ... ) بر جنگ
  • بررسی نقش جنگ در ایجاد هویت طبقاتی ، مذهبی ، قومی و جامعه پذیر کردن اقشار مختلف
  • بررسی رشد و نحوه شکل گیری روابط اجتماعی در جنگ
  • بررسی رفتارهای جمعی در هنگام بروز حادثه در جنگ
  • نقش الگوهای مشارکت اجتماعی اقشار و گروههای گوناگون در جنگ تحمیلی
  • بررسی سیاستهای اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس
  • بررسی سازماندهی اجتماعی ، تاکتیک ها و روشهای بسیج عمومی در جنگها
  • گسترش بروکراسی دولتی و ماهیت و ساختار آن در طول جنگ تحمیلی در کشور ایران
  • مدیریت بحران و کشمکش های ناشی از جنگ
  • تحلیل ساختار مهاجرت های جمعی و کانونهای جمعیتی جدید در کشور بعد از جنگ تحمیلی
  • سیاستها و برنامه های فرهنگی – اجتماعی اجرا شده برای آماده سازی اجتماعی جامعه برای عملیات جنگی

 

 ابعاد اقتصادی جنگ ایران و عراق

  • تحلیل رویکرد اقتصاد جنگی دو طرف ایران و عراق و نتایج و پیامدهای هر کدام
  • بررسی تأثیر اقتصادی تک محصولی در تقویت و تضعیف توان جنگی دو کشور در طول جنگ
  • بررسی شرایط اقتصادی ایران در زمان آغاز و پایان جنگ
  • بررسی مدیریت اقتصادی کشور ایران در زمان جنگ تحمیلی
  • بررسی سیاستگذاری و برنامه ریزی اقتصادی ایران در جنگ تحمیلی
  • بررسی آرمانها و اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی ایران قبل و بعد از شروع جنگ
  • علل تحریم اقتصادی ایران از سوی کشورهای آمریکایی و اروپایی
  • بررسی وضعیت ، انگیزه ها و اهداف اقتصادی عراق از حمله به کویت
  • اثرات اقتصادی جنگ تحمیلی بر اوضاع اقتصادی منطقه و خاورمیانه
  • سیاستها و برنامه های اقتصادی ایران در طول جنگ تحمیلی
  • استراتژی حاکم بر اقتصاد ایران در دوره جنگ تحمیلی
  • بررسی سیاستهای اقتصادی اجرا شده در ایران در دوره جنگ تحمیلی ( بسیج اقتصادی )
  • بررسی موانع اجرای صحیح سیاستهای اقتصادی دوران جنگ تحمیلی
  • آثار سیاستهای اقتصادی اجرا شده در ایران در روند پیروزی های جنگ تحمیلی
  • بررسی نحوه مشارکت اقتصادی مردم در جنگ تحمیلی
  • بررسی درصد هزینه های نظامی ایران و عراق نسبت به کل هزینه ها و درآمدهای آنها
  • دلایل حمله عراق به تأسیسات نفتی و زیربنایی ایران در جنگ و میزان تخریب تأسیسات نفتی کشور عراق

ابعاد فرهنگی جنگ ایران و عراق

  • بررسی نتایج تبلیغات و مفاهیم تبلیغی در دو سوی جنگ و روند تکاملی آن
  • مقایسه تطبیقی الگو های رفتاری فرهنگی مردم ایران قبل و بعد از جنگ با عراق
  • بررسی سیاست های فرهنگی ایران در طول جنگ تحمیلی
  • رهیافت های جامعه ایران قبل از آغاز جنگ در حوزه اندیشه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی
  • رهیافت جمهوری اسلامی ایران برای انسجام اسلامی و وحدت ملی با توجه به تنوع قوی و فرهنگی جامعه ایران بعد از پایان جنگ(با توجه به تأثیر جنگ)
  • بررسی تشدید یا تضعیف بحران هویت ملی در ایران بعد از آغاز جنگ ایران و عراق
  • بررسی عملیات روانی دشمنان انقلاب اسلامی علیه مردم و مسئولین کشور در طول دوران جنگ تحمیلی
  • بررسی خدمات متقابل جنگ و سینما در دوران جنگ تحمیلی
  • بررسی خدمات متقابل جنگ و ادبیات (شعر و داستان و...) در دوران جنگ تحمیلی
  • بررسی خدمات متقابل جنگ و تئاتر در دوران جنگ تحمیلی
  • بررسی خدمات جنگ و هنر عکاسی در دوران جنگ تحمیلی
  • بررسی خدمات متقابل جنگ و هنر نقاشی در دوران جنگ تحمیلی
  • تأثیر جنگ بر میزان فرهنگ پذیری مردم ایران و مقایسه تطبیقی با زمان قبل از جنگ
  • نقش رادیو و تلوزیون ایران در دوران جنگ
  • خدمات مطبوعات کشور به مردم و دولت ایران در دوران جنگ
  • تأثیر جنگ بر هنر موسیقی و فرایند رشد و شکل گیری آن
  • تاکتیک ها و ابزار های روانی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم بعث عراق و نیروهای نظامی آن
  • کمک های فکری، فرهنگی و روانی نیروهای ضد انقلاب ایران به رژیم عراق در دوران جنگ
  • بررسی تأثیرات فکری و فرهنگی سخنان امام خمینی(ره) و تصمیم گیرندگان جنگ
  • میزان تأثیرات دانشگاه ها به عنوان نهاد های فرهنگی و علمی در دوران جنگ


 

 


دسته بندی :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

25 06 2024

رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان: اقتصاد، فرهنگ و روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر محمد دوستار طی گفتگویی با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: با توجه به حادثه‌ای که اتفاق افتاد آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسید، انتخابات زود هنگام پیش‌بینی نشده‌ای را باید برگزار کنیم، اقدامات شایسته و بسیار خوبی که شهید آیت‌الله رئیسی انجام داده بود و ارتباط بسیار خوبی که با مردم توانست برقرار کند و نمود آن را در تشییع پیکر شهدای خدمت و ابراز احساسات مردم در مراسم‌ دیدیم لذا سطح انتظارات و توقعات مردم از ریاست جمهور ارتقا یافته است. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان در خصوص ملاک انتخاب رئیس جمهور اصلح، افزود: در انتخاب رئیس جمهور بعدی باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند نظر مردم را با مردمی بودن و سفرهای مختلف و سرکشی استان‌ها و حضور در شهرستان‌ها و پیگیری پروژه‌های مصوب مطالبات مردم را برآورد کند. رئیس دانشگاه گیلان در خصوص اولویت‌های امروز جامعه، گفت: مسائلی مانند تورم، اشتغال، مسکن باید از اولویت‌های رئیس جمهور بعدی باشد، آیت‌الله رئیسی توانسته بود با سیاستگذاری مناسب در عرصه بین‌المللی اتفاقات خوبی در حوزه ارتباط با کشورهای همسایه و پیمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس وجهه مناسبی را برای کشور به ارمغان بیاورد که دستاورد اقتصادی آن به زودی شامل کشور می‌شود. دکتر دوستار در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند هدایت افکار عمومی برای انتخاب نامزد اصلح نقش آفرینی کنند؟ تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که تریبون دارند و مورد اعتماد مردم هستند به ویژه جامعه دانشگاهی در خصوص تبیین شاخص‌های فرد اصلح ا توجه به شرایط زمانی و مکانی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و غیره روشنگری کنند و اعلام کنند چه کسانی می‌توانند در این عرصه هدایتگر جامعه بوده و نقش آفرینی موثری داشته باشند و به مردم کمک کنند تا در انتخاب مناسب دقت لازم را مدنظر قرار دهند و بتوانند فردی اصلح، شایسته و مناسب این زمان انتخاب کنند تا ادامه دهنده مسیر شهدای خدمت باشد. وی تأکید کرد: جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و تشکل‌های دانشجویی و سیاسی نقش محوری در انتخابات دارند، می‌توانند از طریق برگزاری گفتگوها، میزگردها و مناظرات نقش مؤثر داشته باشند، در این راستا اولا باید تبیین شود که در عصر حاضر چه رئیس جمهوری با چه ویژگی‌هایی مناسب کشور ماست، همچنین نیازمندی‌های جامعه در عرصه‌های مختلف چیست که نیازمند این است دانشجویان و اساتید از طریق گفتمان تبیین لازم را داشته باشند. رئیس دانشگاه گیلان بیان کرد: دانشجوها و تشکل‌های سیاسی به خاطر اینکه به روز هستند بیشتر مورد اعتماد افراد هستند خانواده‌ها و اقشار مختلف به آنها مراجعه می‌کنند یا رسانه‌هایی در اختیار دارند، لذا باید تبیین و گفتگو در خصوص اهمیت مشارکت و ضرورت تحقق مشارکت حداکثری در عرصه داخلی و خارجی برای مردم و به خصوص رای اولی‌ها بازگو شود، علاوه بر این ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته تبیین شود تا مردم با آگاهی و بینش دقیق نامزد اصلح و مورد اعتماد را برای قوه مجریه انتخاب کنند. دکتر دوستار با بیان اینکه دانشجویان با نگاه آرمانگرایانه‌ای که دارند سعی می‌کنند ایده‌آل‌ها را دنبال کنند و از این رو نقدها و چالش‌های موجود را هم بدون محافظه‌کاری بیان می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به نگرش علمی و بینش نظام‌مندی که دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه کسب می‌کنند برای حل چالش‌ها و بحران‌ها و نواقص راه‌حل‌های عالمانه و علمی با توجه به مطالب تخصصی که در دانشگاه کسب کردند، ارائه می‌دهند. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی زمینه ساز بسیاری از اتفاقات خوب هستند، دانشجویان می‌توانند در قالب تشکل‌ها، میزگردها، گفتگوها و مناظرات دیدگاه خود را مطرح کنند، لذا هر چقدر تشکل‌های دانشجویان فعال، اثربخش و هدفمندتر باشد زمینه مشارکت در انتخابات هم افزایش پیدا می‌کند. دکتر دوستار تصریح کرد: اگر تشکل دانشجویی بخواهد تریبون آزاد یا گفتمان پیرامون موضوع انتخابات داشته باشد، دانشگاه مقدمات لازم را برای تبیین انتخاب اصلح و تحقق مشارکت حداکثری فراهم می‌کند تا بتواند انتخابات پرشوری را با حضور پرشور جوانان آینده‌ساز رقم بزند زیرا تشکل‌های دانشجویی تحرک بخش در انتخابات هستند، جامعه را به حرکت در می‌آورند. در این دوره هم آمادگی لازم در دانشگاه وجود دارد تا با در اختیار قرار دادن ابزار و امکانات لازم فرصت را برای تشکل‌های دانشجویی فراهم کند. رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: ملاک انتخاب اصلح و معیاری که بر اساس آن می‌توان انتخاب کرد شامل ویژگی‌های سلبی و ایجابی است یعنی فرد نباید شهره به فساد بوده یا رابطه باز باشد بلکه باید آدم جدی، پیگیر، کاردان و متخصص باشد البته بخشی از این‌ها از طریق هیئت اجرایی نظارت و شورای نگهبان انجام می‌شود و بخشی از آنها هم مثل جدیت، مردمداری، ساده زیستی، آشنایی به قوانین، تجربه، مدیریت اجرایی باید از ویژگی‌های برجسته و مورد توجه باشد، نکته بعدی این است که مطالبه الان مردم چیست؟ موضوعات اقتصادی، فرهنگی و بهبود روابط بین‌الملل در اولویت مطالبات مردم است ما باید افرادی را انتخاب کنیم که در این حوزه‌ها تجربه پیشین آنها نشان می‌دهد که موفق عمل کرده‌اند، بر اساس آن می‌توان پیش بینی کرد که می‌توانند موفق باشند و با تیم قوی، هماهنگ و جدی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نیاز مردم و جامعه را حل کنند. وی با بیان اینکه معیار انتخاب اصلح مطالبه مردم در عصر حاضر بوده لذا اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر دوستار بیان کرد: هر کسی که تریبون دارد مثل ائمه جماعات باید به تشویق مشارکت در این عصر حاضر بپردازند با مردم گفتگو کنند و همچنین اعزام سخنران، مبلغ به مساجد روستاها می‌تواند زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند، علاوه‌بر این فعالیت در عرصه مجازی توسط جوانان علاقمند که تبیین‌گر خوبی هستند، هم می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ مجموع این عوامل مؤثر می‌تواند کمک کند تا با هم افزایی و هماهنگی زمینه انتخاب رئیس جمهور اصلح و تحقق مشارکت حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان تأکید کرد: دانشگاه گیلان در راستای رسالت خود جهت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات و تبیین انتخاب اصلح اقدام به برگزاری نشست‌های گفتمان بین اساتید، تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، معیارهای انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری می‌کند، همچنین با تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی هم گفت‌وگو شده تا نقش تبیین‌گری خود را انجام دهند و به عبارتی دانشگاه گیلان بدون گرایش خاصی از نامزدها، نقش تبیینی خود را مثل سنوات گذشته ایفا می‌کند.       منبع خبر: ایسنا

24 06 2024

حکم رئیس دانشگاه گیلان به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

حکم دکتر محمد دوستار به سمت رئیس دانشگاه گیلان در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد. شصتمین جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌های کشور، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدمهدی طهرانچی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه بر اساس رأی اعضای کمیته، دکتر محمد دوستار عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد به سمت رئیس دانشگاه گیلان انتخاب شد. شایان ذکر است دکتر دوستار 28 فروردین 1403 از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

23 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه امشب در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

23 06 2024

در نشست سرپرست دانشگاه با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر، بر تقویت زمینه های همکاری مشترک تأکید شد

به مناسبت هفته دادگستری، سرپرست دانشگاه گیلان به همراه مدیر حقوقی، قراردادها و رسیدگی به شکایات در دادگستری شهرستان سنگر حضور یافت و با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در ارتباط با تقویت همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه گفتگو کرد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از زحمات خدمتگزاران این عرصه، به قدمت 50 ساله فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه و ظرفیت های آموزشی و اساتید مجرب این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از جمله، گروه حقوق، مشاوره، روان شناسی، علوم اجتماعی و... می توانند در خدمت دادگستری باشد تا در موضوعات مختلف شاهد همکاری مشترک استادان با دادگستری باشیم. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان رشته حقوق باید به صورت حضوری و از نزدیک دادگاه را ببینند تا مباحثی که در کلاس درست می خوانند را در دادگستری به صورت عملی تجربه کنند. وی پیشنهاد کرد دانشجویان دانشگاه برای کسب تجربه عملی به صورت گروه های چند نفره در دادگستری حضور یابند و یا قضات دادگستری با حضور در دانشگاه دادگاه های فرضی برگزار نمایند. دکتر دوستار در ادامه به ظرفیت های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با خانواده از قبیل طلاق و ... این مرکز می تواند کمک یار دادگستری باشد و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، شاهد پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه باشیم. مجتبی طاهری رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان یک نعمت برای استان است افزود: دانشجویان حقوق در دانشگاه مباحث را به صورت تئوری یاد می گیرند که لازمه مهارت همه جانبه آنان تعلیم عملی در دادگستری است که انتظار می رود با همکاری مشترک و برگزاری کارگاه ها و میزگردهای مشترک علم و عمل با هم توامان شود. رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر با اشاره به نگاه منتقدانه دانشگاه در موضوعات و مسائل مختلف، بر هموارکردن این مسیر تأکید کرد و گفت: دانشگاه با نگاه همه جانبه به موضوعات می تواند به دادگستری و قاضی کمک کند. وی با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت دانشگاه برای حل مشکلات گفت: چنانچه تمرکز دانشگاه صرفاً به علم باشد موفق نخواهد بود و می تواند با همکاری با دستگاه ها برای حل چالش ها و مشکلات جامعه قدم مؤثرتری بردارد. طاهری با اشاره به نقش تحول دانشگاه در قوه قضائیه گفت: دادگستری سنگر باید پیشقدم همکاری با دانشگاه باشد زیرا انتظار می رود با برگزاری کارگاه های مشترک، کارگاه و دادگاه های مجازی و... ظرفیتی برای همکاری بیشتر با اساتید دانشگاه و منابع علمی معتبر ایجاد شود.

23 06 2024

در راستای تحقق وعده های داده شده به دانشجویان، نشست سرپرست دانشگاه با مدیرکل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان برگزار شد

ظهر امروز سرپرست دانشگاه گیلان به همراه تعدای از مدیران دانشگاه در اداره کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان حضور یافت و با مدیریت این مجموعه در ارتباط با چگونگی استفاده از اموال تملیکی در راستای تجهیزات خوابگاه های دانشجویی دخترانه و پسرانه، خوابگاه دانشجویان متأهل و سایر ملزومات اداری و آموزشی مورد نیاز دانشگاه رایزنی کرد. شایان ذکر است در بازدید ماه های اخیر دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه از خوابگاه های بنت الهدی (دختران)، میرزاکوچک خان (پسران)، اتقیاء و شهید انصاری(دختران) یکی از خواسته های پرتکرار دانشجویان داشتن ملزوماتی همچون کولر، ماشین لباسشویی و ... بود که در این نشست در ارتباط با فراهم کردن این تجهیزات رایزنی اولیه انجام شد و علاوه بر این رایزنی، سایر اقدامات لازم نیز توسط مجموعه مدیریتی دانشگاه در راستای رفاه حال دانشجویان در حال پیگیری است.

23 06 2024

ترجمه کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط عضو هیأت علمی دانشگاه

کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط دکتر هادی نوری، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان ترجمه شد.   از منظر رویکرد استعمارزدایی از جامعه‌شناسی، بر خلاف بسیاری از رشته‌های دیگر، جامعه‌شناسی «استعمار» نشد؛ بلکه از همان ابتدای کار خود همواره استعماری بود. مقصود این است که جامعه‌شناسی هم منطق معرفت استعماری را درونی کرد و هم خود آن معرفت را بازتولید و تقویت کرد. منظور از معرفت استعماری شیوه‌های مسلط اندیشه و دانستنی است که باعث تولید و بازتولید تفاوت استعماری شدند. از این رو، دنیای استعمار و امپراتوری‌ها تنها هیاهوی پس‌زمینه جامعه‌شناسی نبود، بلکه این رشته برای درونی‌سازی شیوه‌های استعماری اندیشه و بازنمایی جهان به‌وجود آمد. این سبک استعماری تولید دانش با گذشت بیش از یک قرن هم‌چنان در شکل‌گیری کردار جامعه‌شناختی اثرگذار است. در این راستا، کنش‌های مربوط به آینده جامعه‌شناسی نیازمند بررسی جدی گذشته این رشته است.

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در بین دانشگاه ها و مؤسسات کشور و حضور در بین دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

22 06 2024

مدیران پنج گروه آموزشی منصوب شدند

بنا به پیشنهاد رؤسای دانشکده های مهندسی مکانیک، منابع طبیعی، فنی و مهندسی شرق گیلان و علوم کشاورزی طی احکام جداگانه ای از سوی سرپرست دانشگاه گیلان، دکتر حامد محدث دیلمی به سمت مدیر گروه آموزشی حرارت و سیالات دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر مهرداد نیکوی به سمت مدیر گروه آموزشی جنگلداری دانشکده منابع طبیعی، دکتر مجتبی مرادی به سمت مدیر گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان، دکتر فاطمه رحیمی اجداد به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی بیوسیستم و دکتر بهنام شفیعی ثابت به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی آب دانشکده علوم کشاورزی منصوب شدند. شایان ذکر است پیش از این دکتر جواد محمودی مهر، دکتر ایرج حسن زاد، دکتر سید حسین پیمان، دکتر سید امین بدری و دکتر افشین اشرف زاده به ترتیب مسئولیت گروه های حرارت و سیالات، جنگلداری، مهندسی بیوسیستم، مهندسی صنایع و مهندسی آب را عهده دار بودند. روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران گروه پیشین، برای مدیران گروه های جدید منصوب شده آرزوی موفقیت می نماید.