خلاصه عملکرد آموزشی و پژوهشی آموزش عالی کشور در طی سالهای اخیر

10 03 2013
کد خبر : 3307719
تعداد بازدید : 130
ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران به رتبه اول منطقه ای و رتبه پانزدهم دنیا در تولید علم (به گزارش اسکوپوس)در سال 2012 ،کسب رتبه دوم منطقه ای و نوزدهم جهانی بر اساس رکوردهای علمی ثبت شده در موسسات اطلاعات علم(ISI )در سال 2012 و راه اندازی شبکه زنان دانشمند جهان اسلام در جمهوری اسلامی ایران از جمله موفقیت های به دست آمده در حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری است.  

وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری

 
 

خلاصه عملکرد حوزه آموزشی

 

ردیف

عنوان فعالیت

واحد

سال1384

سال 1391

  

1

تعداد کل دانشجویان

نفر

2/2 میلیون

4403652

  

2

تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)

نفر

132764

408746

  

3

تعداد دانشجویان دکتری تخصصی

نفر

19000

56000

  

4

تعداد رشته محل های کارشناسی ارشد

رشته محل

3656

7150

  

5

تعداد رشته محل های دکتری تخصصی

رشته محل

680

2300

  

6

تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی

نفر

1100

2500

  

7

تعداد اعضاء هیئت علمی تمام وقت

نفر

42600

67000

  

خلاصه عملکرد حوزه پژوهشی و فناوری

 

ردیف

عنوان فعالیت

 

تا سال 1384

سال 1388

سال 1391

 

1

تعداد انجمنهای علمی کشور

انجمن

160

215

280

 

2

تعداد قطبهای علمی کشور

قطب

84

113

142

 

3

موسسات پژوهشی دارای مجوز (اصولی قطعی و آزمایشی)

موسسه

366

510

632

 

4

تعداد مقالات نمایه شده ایرانی در مجلات معتبر بین المللی

مقاله

6879

20017

21543

 

5

تعداد نشریات علمی-پژوهشی

نشریه

192

389

666

 

6

تعداد پارکهای علم وفناوری

پارک

14

25

32

 

7

تعداد مراکز رشد

مرکز

42

87

124

 

8

تعداد واحدهای فناوری مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری

واحد

676

1982

3000

 

9

تعدادفناوران شاغل در واحدهای فناورمرکز رشد و پارکهای علم و فناوری

نفر

3300

11959

21000

 

10

درصد سهم ایران در تولید علم دنیا

درصد

./../3

./.1/2

حدود./. 2

 
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.