دانشجو واژه ‏ای مقدس

06 12 2014
کد خبر : 3294187
تعداد بازدید : 229

دانشجو; واژه‏ای مقدس

واژه دانشجو، به اندازه کرامت و تقدسش، وسيع و پردامنه است. آن‏قدر پر افق که هرگاه به هر سوى کرانه‏اش انگشتى اشاره بريم، نسيمى تازه از معنا مى‏ يابيم. دانشجو و دانشگاه از مقدّس‏ترین واژه‏ هایی است که می‏توان در فرهنگ اسلامی سراغ گرفت. اسلام دینی است که درس خواندن را فریضه می‏ داند و به عالمان اندیشمند مباهات می‏ کند و به تقدیس محیط‏ های علمی می‏ پردازد و لزوم توجه و پاسداری از آن را به همگان گوشزد می‏ کند و شروطی را برای نیل به سعادت حقیقی بیان می‏ دارد که تحقق آن در محیط‏ های علمی و آموزشی، تجلّی دانشگاه اسلامی را نوید می‏ دهد و ترک آن موجب خسران و انحراف در مراکز آموزشی خواهد شد.آنچه روز دانشجو را در تقويم مناسبت‏ هاى انقلاب اسلامى به فراموشى نسپرده، ريشه‏ هاى عميق اين نام‏گذارى است رژيم پهلوى پس از کودتاى 28 مرداد 1332، خود را بيش از پيش نيازمند آغوش گرم امريکا مى‏ ديد. در ادامه اين روند، سفر نيکسون، معاون رئيس جمهور وقت امريکا به ايران در هفده آذر 1332 برنامه ‏ريزى شد. تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به اين سفر، از روز چهاردهم آذر آغاز گرديد. در گرماگرم غارت سرمايه‏ هاى ملى، فرهنگى، مادى و مذهبى از سوى امريکاييان، چه کسانى جز فرزندان فرهيخته ايران مى‏ توانستند اين آگاهى را به ملت خود اعلام دارند؟در روز هفده آذر هم‏زمان با ورود نيکسون به تهران، تمام دانشگاه‏ هاى پايتخت در اعتصاب کامل به سر مى ‏بردند. وقتى نيکسون براى دريافت دکتراى افتخارى حقوق در دانشکده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران حاضر شد، يکى از مطبوعات در سرمقاله خود با عنوان «سه قطره خون» اين‏گونه نوشت: «آقاى نيکسون! وجود شما آن‏قدر گرامى و عزيز بود که در قدوم شما، سه نفر از بهترين جوانان اين کشور، يعنى دانشجويان دانشگاه را قربانى کردند».
خون سه جوان آزادى‏خواه ايرانى است که نام دانشجو را در شانزدهم آذرماه هر سال بر خاطرها تلنگر مى ‏زند. 

روايت شانزدهم آذر 1332، با بيان يکى از شاهدان ماجرا، آن‏قدر تکان دهنده است که هر دلى را آکنده از تأثر و افسوس مى‏ کند. شهيد مصطفى چمران اين‏گونه مى‏ نويسد: «از آن روز (يعنى 16 آذر 1332) نُه سال مى‏ گذرد، ولى وقايع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گويى همه را به چشم مى ‏بينم. صداى رگبار مسلسل در گوشم طنين مى‏ اندازد. سکوت موحش بعد از رگبار، بدنم را مى‏ لرزاند. آه بلند و ناله جان‏گذار مجروحين را در ميان اين سکوت دردناک مى‏ شنوم. دانشکده فنى خون‏ آلود را در آن روز و روزهاى بعد به رأى‏العين مى‏ بينم.آن روز، ساکت‏ ترين روزها بود و چون شواهد و آثار احتمال وقوع حادثه‏اى را نشان مى‏ داد، دانشجويان بى‏ اندازه آرام و هوشيار بودند. پس چرا و چگونه دانشگاه گلوله باران شد؟ و چه‏ طور سه نفر از بهترين دوستان ما، بزرگ‏ نيا، قندچى و رضوى به شهادت رسيدند؟

دولت با خراب کردن سقف بازار و غارت اموال رهبران آن، بازاريان را کم و بيش مجبور به سکوت کرد، ولى دانشگاه همچنان خارى در چشم دستگاه مى ‏خليد و دست از مبارزه برنمى‏ داشت و دستگاه همچون درنده خون‏ خوارى به کمين نشسته، دندان تيز کرده بود که از دانشجويان مبارز دانشگاه انتقام بگيرد؛ انتقامى که عبرت همگان گردد.روز بعد نيکسون به ايران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهى که هنوز به خون دانشجويان بى‏ گناه رنگين بود، دکتراى افتخارى حقوق دريافت داشت و از سکون و سکوت گورستان خاموشان ابراز مسرت کرد و به دولت کودتا، وعده هرگونه مساعدت و کمک نمود و به رئيس‏ جمهور امريکا پيغام برد که آسوده بخوابد».

خبر واقعه 16 آذر و کشته شدن دانشجویان، به سرعت در سراسر جهان انتشار یافت و بسیاری از دانشگاه‏ های اروپا و آمریکا، با دانشگاه تهران ابراز همدردی کردند. در روز 18 آذر نیز در اعتراض به ورود نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا به تهران و هم‏زمان با مراسم برگزاری سومین روز کشته‏ شدگان حادثه دانشگاه، تظاهراتی از طرف دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. دانشجویان هم در اعتراض به جنایت‏ های دولت کودتا، مدت پانزده روز از شرکت در کلاس‏های درس خودداری کردند.بر این اساس، 16 آذر 1332 به نام روز مقاومت تاریخی، در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم کوشش رژیم و ساواک، دانشجویان دانشگاه‏ های ایران مراسم یا تظاهراتی به یاد شهیدان آن روز بر پا کردند و در گذر زمان، 16 آذر به نام روز دانشجو معنا پیدا کرد و در تقویم گنجانده شد.

جنبش دانشجویی در دهه 1320، با توجه به مسائلی نظیر حضور قدرت‏های خارجی انگلستان، شوروی و آمریکا و اعمال نفوذ آنان در کشور برای به دست آوردن یا حفظ امتیاز به ویژه در مسئله نفت، عدم تحقق دموکراسی و آزادی‏ های مندرج در قانون اساسی، شکاف طبقاتی وگسترش فقر عمومی، تحقیر فرهنگ مذهبی از سوی جریان‏ های فکری و نیز تعدد احزاب و جریان‏های سیاسی، در سه ملیت فکری چپ، ملی و مذهبی شکل گرفت. هر طیف فکری جنبش دانشجویی، تشکیلات متعلق به خود را برای پی‏گیری اهدافش سازمان می‏داد و فعالیت می‏ کرد.

قشر دانشجو، پیش از انقلاب همواره با تکیه بر خدا و اعتماد به نیروهای خودی، در صحنه‏های مختلف سیاسی ـ اجتماعی حاضر می‏ شد. آنان با فریادهای آتشین و کوبنده و فعالیت‏های مستمر، مخالفت آشکار خویش را با رژیم پهلوی اعلام و بر همراهی و همدلی با رهبر انقلاب و مردم ایران تأکید می‏ کردند. پس از پیروزی انقلاب و به بار نشستن تلاش‏ های همه جانبه، آنها دوش به دوش ملت و دولت در همه عرصه‏ ها به ویژه در سازندگی کشور حاضر شدند. دانشجویان نشان دادند که پیرو مکتب ولایت‏ اند و هرگز زیر بار سخنان بیهوده و حیله‏ های دشمنان نخواهند رفت.

16 آذر، نماد روحیه خروشان جنبش دانشجویی و مظهر ایثار، از خودگذشتگی، پایداری و استقلال و آزادی است. در این روز، دانشجویان به اعمال مزدورانه شاه اعتراض و او را دست نشانده دولت آمریکا معرفی کردند. آنان ثابت کردند که دانشجو، تنها جوینده دانش نیست؛ بلکه جوینده همه خوبی‏هاست و در همه‏ جا حضور چشم‏ گیری دارد و با روشنگری و آگاهی‏ های خود، هرگز اجازه نخواهد داد دشمنان در امور داخلی و خارجی کشور دخالت کنند. 16 آذر ثابت کرد که ایران تنها از آنِ ملت ایران است و آنان خود حق اداره کشورشان را دارند. 16 آذر ثابت کرد که قلم‏ ها، شعارها و قدم ‏های استوار دانشجو، همواره همراه ملت و یاریگر دولت در همه زمینه‏ هاست .

 

 

دسته بندی :
مقالات و نکات فرهنگی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.