دانشگاه گیلان در دسته دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گرفت

30 11 2015
کد خبر : 3284612
تعداد بازدید : 430
دانشگاه گیلان به همراه سی و دو دانشگاه دیگر از ایران در جمع دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفت.

دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)گفت: ۳۳ دانشگاه ایرانی در پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی به عنوان دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا معرفی شده‌اند که قبلا ۳۰ دانشگاه از ایران در این فهرست قرار داشتند که هم اکنون به ۳۳ دانشگاه افزایش یافته است.

دکتر محمدجواد دهقانی اعلام کرد: استنادها اصلی‌ترین شاخص مرجعیت علمی در دنیای علم مدرن محسوب می‌شوند. استنادها بیانگر میزان استفاده از علمی هستند که تولید شده است. پایگاه‌های استنادی معتبرترین مجلات بین المللی را نمایه سازی می کنند، اما تمامی نتایج پژوهشی منتشر شده در مجلات نمایه شده در این پایگاه‌ها استناد دریافت نمی‌کنند. تعداد اندکی از مقالات پژوهشی هستند که بخش بزرگی از استنادهای دنیای علم را به خود اختصاص می‌دهند. انجام پژوهش هایی که استنادهای بالایی را دریافت کنند سبب مرجعیت تولید کنندگان علم می‌شود. بنابراین دانشگاه‌های کشور باید بکوشند تا پژوهشگرانشان را به سمت انجام پژوهش‌های موثرتر رهنمون کنند.

دکتر دهقانی اظهار داشت: پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی (ISI/ESI) به معرفی دانشگاه های یک درصد برتر دنیا می‌پردازد. دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا به تولید علمی پرداخته‌اند که اثرگذارتر بوده است. طلایه داران علم دانشگاه‌های دنیا را بر حسب تعداد کل استنادهایی که در بازه زمانی 10 سال اخیر دریافت کرده‌اند به صورت نزولی مرتب سازی کرده و سپس دانشگاه‌های یک درصد برتر را انتخاب می‌کند. در آخرین فهرست اعلام شده، 33 دانشگاه ایرانی در پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی به عنوان دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا معرفی شده‌اند. قبلا 30 دانشگاه از ایران در این فهرست قرار داشتند که هم اکنون به 33 دانشگاه افزایش یافته است.

سرپرست ISC افزود: 14 دانشگاه از مجموع دانشگاه‌های جامع، 10 دانشگاه و موسسه از علوم پزشکی، 7 دانشگاه صنعتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور در این فهرست قرار دارند. دانشگاه های گیلان،الزهرا (س) و پیام نور دانشگاه‌های هستند که به تازگی در دسته دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: از میان دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تهران، تبریز، کرمان، اصفهان، ایران، بقیه الله (عج) و انستیتو پاستور در زمره دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند. از میان دانشگاه‌های صنعتی، دانشگاه صنعتی اصفهان، شیراز، امیرکبیر، شریف، بابل، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت ایران در دسته دانشگاه‌های یک درصد برتر بین المللی قرار گرفتند. همچنین در بین دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های تربیت مدرس، شهید باهنر کرمان، تهران، فردوسی مشهد، تبریز، رازی، سمنان، کاشان، بوعلی سینا، شیراز، الزهرا (س)، ارومیه، یاسوج و گیلان توانسته اند جزء دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گیرند.

دکتر دهقانی در پایان افزود: برای دستیابی به مرجعیت علم و فناوری در جهان بر اساس اولین بند سیاست‌های کلان علم و فناوری یکی از شاخص‌های مهم میزان استنادها به انتشارات علمی یک کشور است این امر بیانگر میزان تکیه نظام جهانی علم بر علم آن کشور است. دنیای علم امروز استنادها را به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی مرجعیت پذیرفته است. بر اساس مستندات موجود برای افزایش میزان استنادها و اثر گذاری علمی لازم است دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در حوزه دیپلماسی علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی نیز گام‌های اساسی بردارند.

منبع خبر

 
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.