دانشگاه گیلان میزبان مجمع نمایندگان استان و رؤسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان

10 07 2018
کد خبر : 3353350
تعداد بازدید : 90
صبح امروز دانشگاه گیلان میزبان نشست مشترک مابین مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی و رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان با محوریت بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل و مشکلات آموزش عالی و چگونگی کمک نمایندگان استان برای رفع مشکلات موجود بود. مهندس جبار کوچکی نژاد رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در ابتدای این نشست با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان بصورت دوره ای با تمامی دستگاه های استان نشست هایی را برگزار می کند که در این نشست ها اهدافی همچون شنیدن آخرین وضعیت فعالیت دستگاه ها و سازمان ها و چگونگی کمک نمایندگان استان در حوزه قانونگذاری و رفع موانع احتمالی در قوانین موجود دنبال می شود. مهندس کوچکی نژاد دانشگاه ها را محل فکر و اندیشه دانست و خواهان مشاوره فکری دانشگاهیان به نمایندگان استان در راستای رفع مشکلات شد. دکتر رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن استقبال از حضور اعضای مجمع نمایندگان استان در راستای شنیدن مستقیم مسائل آموزش عالی گفت: اولین ماموریت دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در کنار تولید علم است. دکتر رضی خاطر نشان کرد: ما باید پلی بسازیم که با دانش خود نیاز جامعه و چالش های استان و کشور را حل کنیم. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه تصویری کلی از وضعیت آموزش عالی در استان را برای حضار بیان کرد و  گفت: در حال حاضر حدود ۲۱۰۰ عضو هیأت علمی و حدود ۱۱۷ هزار دانشجو در استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۲۰ درصد از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند. دکتر رضی در ادامه با بیان اینکه ۵۳.۷ درصد از دانشجویان استان را دختران و ۴۶.۳ درصد را پسران تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۸۸٫۳  درصد دانشجویان بومی و ۱۱٫۷ درصد را غیر بومی تشکیل می‌دهند. دکتر رضی فعال کردن دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، تبادل دانشجو با دانشگاه های روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه، برنامه ریزی برای جذب بیشتر دانشجویان خارج، عضویت در نظام های رتبه بندی جهانی، مسئولیت کارگروه ارتباط دانشگاه های ایران و سوئد و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با دانشگاه های غیر ایرانی را به عنوان فعالیت های بین المللی دانشگاه های استان نام برد و یادآور شد دانشگاه گیلان دارای رتبه ۶۱۰ در نظام بین المللی سایمگو، رتبه ۸۰۰ در نظام بین المللی لیدن، رتبه ۳۲۰ سبزترین دانشگاه های دنیا است و در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر جوانان دنیا بر اساس رتبه بندی تایمز و در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار دارد. رئیس دانشگاه گیلان پیگیری تهیه سند علم و فناوری استان، اهتمام برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان، کمک به دانشگاه ها و مراکز فناوری استان برای تحقق مأموریت های جدید همچون کارآفرینی، توسعه ارتباطات بین المللی،مشارکت در حل تخصصی مسائل جامعه، افزایش سهم استان از اعتبارات دولتی برای توسعه آموزش عالی استان و کمک برای اخذ تسهیلات برای احداث خوابگاه متاهلین را از جمله پیشنهادها و خواسته های دانشگاهیان استان از نمایندگان گیلان دانست. کمک به دانشگاه ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها، تشویق خیرین  برای سرمایه گذاری در علم و فناوری استان، جلب مشارکت دستگاه های اجرایی برای کمک به توسعه دانشگاه ها،کمک به جذب اعتبارات دولتی در مقایسه با سایر استان ها و پیگیری توسعه مقطع دکتری و پسادکتری در استان از دیگر پیشنهادها و خواسته های مطرح شده از نمایندگان بود. گفتنی است در این نشست هر یک از رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به ارائه آماری از وضعیت آموزشی و پژوهشی مجموعه خود پرداخت.

دیدن تصاویر این نشست

 
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.