دانشگاه گیلان میزبان پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مناطق 2 و 3 دانشگاه های کشور

14 05 2024
کد خبر : 12253086
تعداد بازدید : 16539

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است.

این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود.

دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

23 06 2024

در راستای تحقق وعده های داده شده به دانشجویان، نشست سرپرست دانشگاه با مدیرکل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان برگزار شد

ظهر امروز سرپرست دانشگاه گیلان به همراه تعدای از مدیران دانشگاه در اداره کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان حضور یافت و با مدیریت این مجموعه در ارتباط با چگونگی استفاده از اموال تملیکی در راستای تجهیزات خوابگاه های دانشجویی دخترانه و پسرانه، خوابگاه دانشجویان متأهل و سایر ملزومات اداری و آموزشی مورد نیاز دانشگاه رایزنی کرد. شایان ذکر است در بازدید ماه های اخیر دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه از خوابگاه های بنت الهدی (دختران)، میرزاکوچک خان (پسران)، اتقیاء و شهید انصاری(دختران) یکی از خواسته های پرتکرار دانشجویان داشتن ملزوماتی همچون کولر، ماشین لباسشویی و ... بود که در این نشست در ارتباط با فراهم کردن این تجهیزات رایزنی اولیه انجام شد و علاوه بر این رایزنی، سایر اقدامات لازم نیز توسط مجموعه مدیریتی دانشگاه در راستای رفاه حال دانشجویان در حال پیگیری است.

23 06 2024

در نشست سرپرست دانشگاه با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر، بر تقویت زمینه های همکاری مشترک تأکید شد

به مناسبت هفته دادگستری، سرپرست دانشگاه گیلان به همراه مدیر حقوقی، قراردادها و رسیدگی به شکایات در دادگستری شهرستان سنگر حضور یافت و با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در ارتباط با تقویت همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه گفتگو کرد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از زحمات خدمتگزاران این عرصه، به قدمت 50 ساله فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه و ظرفیت های آموزشی و اساتید مجرب این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از جمله، گروه حقوق، مشاوره، روان شناسی، علوم اجتماعی و... می توانند در خدمت دادگستری باشد تا در موضوعات مختلف شاهد همکاری مشترک استادان با دادگستری باشیم. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان رشته حقوق باید به صورت حضوری و از نزدیک دادگاه را ببینند تا مباحثی که در کلاس درست می خوانند را در دادگستری به صورت عملی تجربه کنند. وی پیشنهاد کرد دانشجویان دانشگاه برای کسب تجربه عملی به صورت گروه های چند نفره در دادگستری حضور یابند و یا قضات دادگستری با حضور در دانشگاه دادگاه های فرضی برگزار نمایند. دکتر دوستار در ادامه به ظرفیت های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با خانواده از قبیل طلاق و ... این مرکز می تواند کمک یار دادگستری باشد و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، شاهد پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه باشیم. مجتبی طاهری رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان یک نعمت برای استان است افزود: دانشجویان حقوق در دانشگاه مباحث را به صورت تئوری یاد می گیرند که لازمه مهارت همه جانبه آنان تعلیم عملی در دادگستری است که انتظار می رود با همکاری مشترک و برگزاری کارگاه ها و میزگردهای مشترک علم و عمل با هم توامان شود. رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر با اشاره به نگاه منتقدانه دانشگاه در موضوعات و مسائل مختلف، بر هموارکردن این مسیر تأکید کرد و گفت: دانشگاه با نگاه همه جانبه به موضوعات می تواند به دادگستری و قاضی کمک کند. وی با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت دانشگاه برای حل مشکلات گفت: چنانچه تمرکز دانشگاه صرفاً به علم باشد موفق نخواهد بود و می تواند با همکاری با دستگاه ها برای حل چالش ها و مشکلات جامعه قدم مؤثرتری بردارد. طاهری با اشاره به نقش تحول دانشگاه در قوه قضائیه گفت: دادگستری سنگر باید پیشقدم همکاری با دانشگاه باشد زیرا انتظار می رود با برگزاری کارگاه های مشترک، کارگاه و دادگاه های مجازی و... ظرفیتی برای همکاری بیشتر با اساتید دانشگاه و منابع علمی معتبر ایجاد شود.

23 06 2024

ترجمه کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط عضو هیأت علمی دانشگاه

کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط دکتر هادی نوری، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان ترجمه شد.   از منظر رویکرد استعمارزدایی از جامعه‌شناسی، بر خلاف بسیاری از رشته‌های دیگر، جامعه‌شناسی «استعمار» نشد؛ بلکه از همان ابتدای کار خود همواره استعماری بود. مقصود این است که جامعه‌شناسی هم منطق معرفت استعماری را درونی کرد و هم خود آن معرفت را بازتولید و تقویت کرد. منظور از معرفت استعماری شیوه‌های مسلط اندیشه و دانستنی است که باعث تولید و بازتولید تفاوت استعماری شدند. از این رو، دنیای استعمار و امپراتوری‌ها تنها هیاهوی پس‌زمینه جامعه‌شناسی نبود، بلکه این رشته برای درونی‌سازی شیوه‌های استعماری اندیشه و بازنمایی جهان به‌وجود آمد. این سبک استعماری تولید دانش با گذشت بیش از یک قرن هم‌چنان در شکل‌گیری کردار جامعه‌شناختی اثرگذار است. در این راستا، کنش‌های مربوط به آینده جامعه‌شناسی نیازمند بررسی جدی گذشته این رشته است.

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در بین دانشگاه ها و مؤسسات کشور و حضور در بین دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

22 06 2024

مدیران پنج گروه آموزشی منصوب شدند

بنا به پیشنهاد رؤسای دانشکده های مهندسی مکانیک، منابع طبیعی، فنی و مهندسی شرق گیلان و علوم کشاورزی طی احکام جداگانه ای از سوی سرپرست دانشگاه گیلان، دکتر حامد محدث دیلمی به سمت مدیر گروه آموزشی حرارت و سیالات دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر مهرداد نیکوی به سمت مدیر گروه آموزشی جنگلداری دانشکده منابع طبیعی، دکتر مجتبی مرادی به سمت مدیر گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان، دکتر فاطمه رحیمی اجداد به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی بیوسیستم و دکتر بهنام شفیعی ثابت به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی آب دانشکده علوم کشاورزی منصوب شدند. شایان ذکر است پیش از این دکتر جواد محمودی مهر، دکتر ایرج حسن زاد، دکتر سید حسین پیمان، دکتر سید امین بدری و دکتر افشین اشرف زاده به ترتیب مسئولیت گروه های حرارت و سیالات، جنگلداری، مهندسی بیوسیستم، مهندسی صنایع و مهندسی آب را عهده دار بودند. روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران گروه پیشین، برای مدیران گروه های جدید منصوب شده آرزوی موفقیت می نماید.

19 06 2024

اولین جلسه شورای راهبردی دانشگاه گیلان تشکیل شد

به منظور تدوین، به‌روزرسانی، اجرا و پایش برنامه راهبردی دانشگاه ها و پیرو ابلاغ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص شکل‌گیری شورای راهبردی دانشگاه‌ها، اولین جلسه شورای راهبردی دانشگاه با حضور سرپرست دانشگاه و اعضای شورای مذکور در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این جلسه به تشریح اقداماتی که باید در شورای راهبردی دانشگاه به آن توجه شود پرداخت و اعضای شورای راهبردی دانشگاه نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود پرداختند. مهمترین هدف شورای راهبردی استفاده از خرد جمعی و نظر خبرگان، افزایش مشارکت ذینفعان اصلی موسسه در تدوین، اجرا و پایش سند برنامه راهبردی، ایجاد همسویی و هماهنگی بین سند برنامه راهبردی با سایر برنامه ها و واحد های موسسه، عملیاتی نمودن اهداف موجود در اسناد فرادستی در خصوص علم، فناوری و نوآوری و تلاش در جهت تحقق اولویت های پنجگانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.  تدوین و بروز رسانی برنامه راهبردی موسسه، پیگیری ایجاد زیر ساخت های ارزیابی و تدوین برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن برنامه و سند راهبردی، ارائه سازوکارهای پایش برنامه راهبردی و ارایه گزارش حداقل 3 ماهه در این خصوص، رصد و اعتبار سنجی گزارش درصد اجرایی شدن برنامه راهبردی برای ارائه به شورای موسسه، کمیته آمایش آموزش عالی، هیات امنای موسسه و دفتر مربوطه در وزارت، فرهنگ سازی جهت برنامه محور کردن و تفکر راهبری در مجموعه، فعال کردن کار گروه های پژوهشی، آموزشی، نظارت و ارزشیابی و سایر کارگروه های مورد نیاز برای مدیریت بهتر برنامه راهبردی موسسات بر اساس خرد جمعی و مشارکت کلیه عوامل اجرایی با نگاه تحول گرایانه نیز از جمله وظایف شورای راهبردی است.