دبیرکل شانزدهمین جشنواره هفته پژوهش استان گیلان: ترویج فرهنگ پژوهش یکی از اهداف برگزاری هفته پژوهش است

14 12 2015
کد خبر : 3284165
تعداد بازدید : 383
به مناسبت شانزدهمین هفته پژوهش و فناوری استان گیلان روابط عمومی دانشگاه گیلان گفتگویی را با دکتر احمد رضی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان گیلان و رئیس دانشگاه گیلان ترتیب دادیم که توجه شما خوانندگان گرامی را به آن جلب می نمائیم *به نظر شما ضرورت برگزاری هفته پژوهش در فضاهای علمی و دانشگاهی کشور چیست؟ هفته‌ی پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی را برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا کلیه ذی‌نفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود برنامه‌ریزی و اقدامات موثری را با هدف توانمندسازی در دستور کار قرار دهند. انتخاب و معرفی برگزیدگان حوزه‌ی پژوهش و فناوری و تجلیل از آنان و همچنین فرصت تعامل میان ذی‌نفعان این حوزه به شیوه‌های مختلف نظیر برگزاری نمایشگاه، فن بازار، همایش، سمینار،مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو تلوزیونی، فضایی را در کشور ایجاد می کند تا ضمن ارتقاء شأن و جایگاه پژوهش و فناوری برای فعالین در این عرصه، بستر مستحکمی را برای ادامه راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری، فراهم نماید. سیاستگذاری بزرگداشت هفته پژوهش توسط شورایی به ریاست استاندار محترم و عضویت حدود 20 دستگاه و سازمان است. استاندار طی احکامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان را به عنوان نائب رئیس و اینجانب را به عنوان دبیر کل شانزدهمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان گیلان منصوب کردند. اهداف برگزاری هفته‌ی پژوهش و فناوری به نظر شما چیست؟ دو دسته هدف می توان برای بزرگداشت هفته پژوهش برشمرد که یکی از آنها اهداف کلی است که می تواند موارد زیر باشد.
  • ترویج فرهنگ پژوهش و ارتقاء شان و جایگاه پژوهش و فناوری
  • تشویق و ترغیب پژوهشگران و فناوران به تولید بیشتر علم و فناوری و عزت و ثروت ناشی از آن
  • تبیین وضعیت موجود پژوهش و فناوری، روندها و آینده‌ی آن برای افکار عمومی و اخذ بازخورد برای هماهنگی و پیشرفت کار
  • شناسایی و عرضه‌ی یافته‌های پژوهش و فناوری
  • بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهش‌ها و فناوری با همدیگر
  • برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران دستگاه‌های اجرایی و خریداران دستاوردها با هدف تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع و سایر مراکز مربوطه
  • ایجاد فضای تعاملی برای آشنایی ذی‌نفعان حال و آینده واحدهای پژوهشی و فناوری با همدیگر
دسته دوم اهداف عملیانی است از جمله:
  • عرضه عملکردهای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاهها، موسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی
  • تشویق و تقدیر از پژوهشگران و فناوران موسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی
  • ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و فناوری یکساله دانشگاه، موسسات پژوهشی، مراکز رشد و پارک علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی
  • افزایش حساسیت و توجه مدیران به فعالیت های پژوهشی و فناوری
انتخاب پژوهشگر برتر استانی چگونه و چه زمانی انجام می شود؟ هر ساله مطابق برنامه زمانبندی شده از سوی استانداری در آذرماه برگزار می گردد. نحوه‌ی انتخاب پژوهشگران، چگونگی برگزاری نمایشگاهها، تعداد منتخبین و... در ستاد مربوطه تصمیم گیری شده و ابلاغ می گردد. دانشگاه گیلان هرساله به عنوان کمیته‌ی علمی ایفای نقش می نماید ضمن برگزاری جلسات متعدد با اعضاء و ایجاد کارگروههای مربوطه، پس از تصویب آیین نامه ها، مدارک متقاضیان در کارگروههای ایجاد شده بررسی می‌گردد و با توجه به تعداد تعیین شده جهت تقدیر از سوی ستاد، اسامی منتخبین جهت تقدیر تعیین و ابلاغ می شود. همچنین دستاوردهای اعضاء هیات علمی در مکانی که به عنوان نمایشگاه استانی تعیین شده است در زمان مقرر از سوی ستاد، به نمایش گذاشته می شود. در این خصوص در دانشگاه کارگاه و سمینار و میزگردهای علمی و پژوهشی نیز برگزار می‌گردد. همچنین روز 5 دی ماه روز افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان گیلان، و روز 7 دی ماه اختتامیه نمایشگاه و روز تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان تعیین گردید و مقرر شد نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان گیلان در دانشگاه گیلان و با مسئولیت این دانشگاه برگزار گردد. نحوه­ی شرکت در جشنواره چگونه است؟ حوزه­ی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان به عنوان کمیته­ی علمی این همایش ضمن برگزاری جلسات متعدد با مسئولین دانشگاهها و دستگاههای استان و اخذ تصمیات نحوه ی انتخاب پژوهشگران برتر، تعداد کارگروهها و تعداد منتخبین هر کارگروه را تعیین نموده و از دانشگاهها و دستگاههای استانی نیز نمایندگانی به عنوان عضو در کارگروهها تعیین کردند. کارگروه انتخاب پژوهشگر برتر در گروه علوم انسانی و هنر تعداد منتخبین 2 پژوهشگر کارگروه انتخاب پژوهشگر برتر در گروه فنی و مهندسی- تعداد منتخبین 2 پژوهشگر کارگروه انتخاب پژوهشگر برتر در گروه کشاورزی و منابع طبیعی- تعداد منتخبین 2 پژوهشگر کارگروه انتخاب پژوهشگر برتر در گروه علوم پایه و ریاضی- تعداد منتخبین 2 پژوهشگر کارگروه انتخاب پژوهشگر برتر موسسات پژوهشی-تعداد منتخبین 2 پژوهشگر و یک طرح پژوهشی کارگروه علوم پزشکی- تعداد منتخبین 3 پژوهشگر کارگروه انتخاب فناور برتر و واحد فناور برتر- تعداد منتخبین یک فناور برتر و یک واحد فناور برتر کارگروه انتخاب پژوهشگر برتر دستگاههای اجرایی- تعداد منتخبین یک پژوهشگر کارگروه انتخاب پژوهشگر برتر دانشجو- تعداد منتخبین یک پژوهشگر کارگروه انتخاب پژوهشگر برتر آموزش و پرورش- تعداد منتخبین یک معلم پژوهنده و یک دانش آموز پژوهنده کارگروه انتخاب واحد صنعتی برتر- تعداد منتخبین یک واحد صنعتی تعداد کل منتخبین 21 نفر همچنین طی نامه ای به دانشگاهها و دستگاههای استان گیلان درخواست شد تا مدارک و پرسشنامه های متقاضیان استان، به کمیته ی علمی (معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه) ارسال گردد. همچنین جهت انتخاب پژوهشگر برتر دانشجو نیز یک نفر از دانشجویان هر دانشگاه را که بالاترین امتیاز را کسب نموده است همراه با مستندات مربوطه معرفی کنند. سپس مدارک ارسالی در کارگروههای تخصصی بررسی خواهند شد و از منتخبین در روز اختتامیه تجلیل بعمل خواهد آمد.  
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.