دروس عمومی دانشگاهها انتخابی شد

16 04 2008
کد خبر : 3332686
تعداد بازدید : 345
معاون فرهنگی وزارت علوم، از افزايش تعداد دروس عمومی دانشگاهها از 6 درس ثابت به 16 درس متغير و انتخابی خبر داد. دکتر محمدباقر خرمشاد، با اشاره به اقدامات آموزش عالی برای ترويج و القای ارزشهای فکری انقلاب اسلامی در بين دانشجويان و دانشگاهيان، با بيان اينکه کار فرهنگی از طريق آموزش از تاثيرگذارترين شيوه‌هاست، گفت: بخش آشکاری از اين تلاشهای فکری و فرهنگی در قالب دروس آموزشی تنظيم و طی آن 12واحد درس عمومی پيش‌بينی شد تا بتواند پاسخگوی نيازها فرهنگی دانشگاهيان باشد که همه اينها مرهون زحمات دست‌اندرکاران طی چند سال اخير بوده است. وی با اشاره به ضرورت تجديد نظر و بازنگری در دروس عمومی دانشگاهها اظهار کرد: در اين راستا 12 واحد درس عمومی دانشگاهها از حالت 6 درس ثابت خارج و به 16 درس متغير و انتخابی افزايش يافت، براين اساس دانشجويان می توانند از بين 16 درس اعلامي، شش درس را انتخاب کند به عبارت ديگر دست دانشجو در انتخاب دروس عمومی بازگذاشته‌ شد. دکتر خرمشاد با اشاره به کمبود مدرس معارف اسلامی در دانشگاهها افزود: با افزايش جمعيت دانشجويی در کشور، متقاضی برای دروس عمومی نيز افزايش يافت و با توجه به اينکه شتاب تربيت مدرس با رشد دانشجو برابری و همخوانی نداشت، در اين زمينه شکاف بزرگی ايجاد شد که خلل و ضعفهايی را بر دروس عمومی دانشگاه‌ها وارد کرد. وی با اشاره به اقدامات اصلاحی وزارت علوم برای ترميم فضای فکری فرهنگی دانشگاه‌ها، تصريح کرد: انديشيدن مکانيزمهايی برای تربيت مدرسين اين حوزه يکی از اين راهکارها بود البته مدرسی که هم پاسخگوی نيازها بوده و هم چند جانبه‌نگر باشد، بنابراين در اين راستا دوره دکترای تربيت مدرس دروس معارف طراحی شد و طی آن دانشگاه‌های بزرگ کشور نيز داوطلب اجرای آن شدند. وی با بيان اينکه اين مساله فرصت بزرگی را در اختيار آموزش عالی کشور قرار می دهد، گفت: اگر معاونت آموزشی وزارت علوم بتواند در تعامل با دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها در يک بازنگری ديگر تعداد رشته‌های بهتر و عميقتری در مقطع دکترا برای اين مهم طراحی کند و به تعداد بيشتری از دانشگاهها مجوز تاسيس اين رشته دکتری را بدهد، با توجه به نياز کشور به حدود 4 هزار مدرس معارف اسلامي، می توان دانشجويان دکترای توانمندی را در اين رشته‌ها جذب و تربيت کرد. معاون فرهنگی وزارت علوم، در خاتمه گفت: در حال حاضر حدود يک هزار مدرس معارف تمام وقت در دانشگاه‌ها فعاليت می کنند.    
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.