در جستجوی دانش

05 12 2012
کد خبر : 3309249
تعداد بازدید : 148
ویژه نامه فرا رسیدن روز دانشجو

 

 

 

دانشجو و دانشگاه از نگاه رهبر انقلاب

 

 

 
مقام معظم رهبری

 

در پاسداشت 16 آذر روز دانشجو

 

 

 با فرا رسیدن سالروز 16 آذر به عنوان یكی از مهمترین اتفاقات شكل‌ گرفته در عرصه جنبش دانشجویی ایران كه روز دانشجو نامیده می‌شود، بر آن شدیم تا گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دانشجو و دانشگاه در دسترس خوانندگان محترم قرار دهیم كه در ذیل می‌آْید.

 

مقام معظم رهبری می‌فرمایند:

 

*به نظر من دانشجوى موفّق كسى است كه خوب درس بخواند؛ خوب تهذیب اخلاق كند و خوب به ورزش بپردازد.

 

*دانشگاه پایگاه اصلى انقلاب بوده و باز هم خواهد بود.

 

*دانشجویان یكى از قشرهاى زنده و فعّال و با نشاطند. در قضایاى اجتماعى و سیاسى هم باید همین‏طور زنده و فعّال و بانشاط شركت كنند.

 

*دانشجو، فرزند ماست؛ متعلّق به ماست؛ متعلّق به این كشور است.

 

*دانشجو جزو بچه‏هاى برگزیده این خانواده بزرگى است كه اسمش ملت ایران است.

 

*اگر دشمنان نتوانستند دانشجو را در جهت خودخواسته به راه بیندازند، یقیناً كار و تلاش و تبلیغى مى‏كنند تا شاید بتوانند دانشجو را به انفعال و بى‏عملى بكشانند.

 

*انقلاب اسلامى، جهت گیرى دانشگاه را یكسره دگرگون كرد و خودباورى، و ابتكار، و استقلال، و پایبندى به ارزشهاى اسلامى، و جهاد علمى، و آزادى از اسارت و تبعیت، را جهت اصلى آن قرار داد.

 

*ساده‏انگارى است اگر امید و طمع دشمن بر رجعت دانشگاه به آن گذشته‏ آفت زا، نادیده گرفته شود.

 

*امروز آماج بسیارى از تبلیغات خصمانه‏ دشمنان، در درجه‏ اول، دانشجویان و دانشگاهیانند.

 

*این خیلى ارزش دارد كه جوان و دانشجوى ما احساس كند این كارى كه الان به آن سرگرم و مشغول است، كارى است كه مى‏تواند آن را پاى خدا حساب كند و براى خدا دنبال بنماید.

 

*جوان - چه جوان دانشجو و چه بقیه نسل جوان - اگر حسّاسیت و شوق و شور خودش را از دست داد، دیگر آن جوانى نیست كه انسان بتواند براى آینده كشور به او امید ببندد.

 

*صفا و معنویت و نورانیّت و پاكى جوانان ما بر خیلى از چیزهایى كه امروز سعى مى‏شود در محیط جوان و بخصوص در محیط دانشجویان تزریق و تلقین و تحمیل شود، فائق خواهد آمد.

 

*طبیعت جوان، طبیعت دانشجو و نهضت دانشجویى، مقابله با نفوذ بیگانه، نفوذ دشمن، نفوذ قلدرها، زورگوها و دیكتاتورهاى بین‏المللى در داخل مسائل یك كشور است.

 

*انتظارم از نسل جوان، به‏ویژه دانشجویان این است كه صفا و یكرنگى و طهارت اخلاقى داشته باشند و از دوز و كلكهایى كه مربوط به دوره بعد از جوانى و مربوط به ابتلائات زندگى است، خود را دور نگه دارند.

 

*هر كس در كشور ما نسبت به جامعه جوانِ دانشجو حسّاسیتِ همراه با احساس تكلیف نداشته باشد، بدون شك دچار غفلت است.

 

*دانشجوى ایرانى، با هوشمندى‏اش، با ایمانش، با احساس استقلالش، با احساس عزّتى كه امروز در ملت ایران و بخصوص در جوانان و دانشجویان ما هست، اگر سى سال كار كند، امید هست كه به قدر صد سالِ دیگران پیشرفت كند. من معتقدم بین گروههاى دانشجویى، با هر سلیقه‏اى كه هستند، باید روابط حسنه برقرار باشد.

 

*دانشجو اگر قدرت تحلیل سیاسى نداشته باشد، فریب مى‏خورد و فریب خوردن دانشجو، درد بزرگى است كه تحمّلش خیلى سخت است.

 

*اگر دانشجویان بخواهند قدرت تحلیل پیدا كنند، باید فعّالیت سیاسى بكنند؛ باید سیاست را بخوانند، بنویسند، بگویند، مذاكره و مباحثه كنند. تا این كار نشود، دانشجویان توانایى پیدا نمى‏كنند.

 

*من به طور خلاصه دانشگاه اسلامى را دانشگاهى مى‏دانم كه در آن، علم یك ارزش حقیقى است. آدم علم را براى گرده نانى كه از آن طریق مى‏شود به دست آورد، تحصیل نمى‏كند.

 

*عزیزان دانشجو! سخنرانى و اجتماعات ایرادى ندارد؛ اما دو گروه هیچ وقت همزمان در یك دانشگاه اجتماع تشكیل ندهند. این توصیه پدرانه من به شماست.

 

*امروز نسل روشنفكر دانشگاهى، یك مسؤولیت ویژه دارد.

 

*من اصل وجود نشریات دانشجویى و افزایش آن را تا هر مقدارى كه ممكن و مناسب باشد، تأیید مى‏كنم؛ خیلى خوب است.

 

*نشریات شما باید هدایت‏كننده باشند. ببینید از لحاظ هدایت - هدایت فكرى و دینى و احیاناً هدایت سیاسى جوانان - كجاها كمبود هست، در رفع آن كمبود بكوشید. این بارى است بر دوش شما به عنوان مطبوعات دانشجویى.  

 

*امروز كشور و جامعه ما، بخصوص جامعه‏ى جوان و بالاخص جامعه‏ى دانشجویى ما به خودسازى و درون‏سازى احتیاج دارد.

 

*دانشجو باید با مسائل سیاسى آشنا شود و مغز تحلیلى پیدا كند.

*فهم سیاسى در دانشگاه، كه هم براى استاد، هم براى دانشجو یقیناً جزو ضروریّات است، با سیاست‏بازى ... نباید اشتباه شود.

*دانشگاه، باید سیاسى باشد، تا دانشجو فریب نخورد و وسیله‏اى براى كسانى نشود كه مى‏خواهند سر به تن نظام اسلامى و جمهورى اسلامى و هیچ‏كس دیگر نباشد!

 

*این‏كه ما گفتیم دانشگاه‏ها سیاسى باشند، معنایش این است كه دانشجو قدرت تحلیل سیاسى پیدا كند تا گروه‏هاى بیرون دانشگاه نتوانند بر اوضاع دانشگاه مسلط شوند.

 

*دانشجو باید صاحب فهم سیاسى، قادر بر تحلیل سیاسى، قادر بر شناخت انگیزه‏ها و جریان‏هاى سیاسى، و صاحب شناخت از اوضاع سیاسى كشور و جهان - نه فقط كشور - باشد.

 

*عشق و علاقه من به دانشجو، بخش عمده‏اش ناشى از صفا و صداقت دانشجوست.

 

*از آفات جنبش دانشجویى این است كه به آرمانها و آرمانگرایى پشت كنند.

 

*خصوصیت دانشجو، تعمّق و تدقیق است.

 

*دانشگاه هم نوعى مسجد است.

 

*اگر مى‏خواهید دانشگاه به علم و تحقیق و انسانیت و خدمت و همه چیز برسد، راهش این است كه فضا را دینى كنید.

 

*مهمترین فریضه دانشگاهها این است كه در درون خودشان مسأله علم و تحقیق را دو دستى بچسبند.

 

*دانشگاهى كه در آن جنجال و شعار و هیاهو باشد، دیگر چندان به علم نخواهد پرداخت.

 

*عزیزان من! به این كه با نام اسلام در محیط جوانِ دانشجویى تلاش مى‏كنید، افتخار كنید.

 

*چون دانشجوها نسل فرزانه و آگاه و برگزیده كشورند، بایستى بیشتر از دیگران احساس مسؤولیت كنند.

 

*طبقه و قشر دانشجو بایستى اسیر جلوه‏هاى دنیا نشود.

 

*یكى از خطرات محیط دانشجویى این است كه آنها از مسائل سیاسى و از سیاست دلزده شوند و كنار بروند.

 

*جوان باشى، اهل علم باشى، آزاد اندیش باشى، آرمانگرا باشى، شاد باشى، در صحنه باشى؛ همه اینها خصوصیاتى است كه در زیر عنوان دانشجو نهفته است.

 

*خاصیت دانشجویى، آرمانگرایى است.

* دانشجو؛ هوشمند و هشیار و باسواد و بانشاط و جوان و خسته‏نشو و آرمانگراست و دلش پاك است.

 

*یكى از وظایف مهم دانشگاهها عبارت است از نواندیشى علمى.

 

*آنچه كه براى یك محیط علمى و دانشگاهى وظیفه آرمانى محسوب مى‏شود، این است كه در زمینه مسائل علمى، نواندیش باشد.

 

*دانشگاه باید بتواند یك جنبش نرم‏افزارىِ همه‏جانبه و عمیق در اختیار این كشور و این ملت بگذارد تا كسانى كه اهل كار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالبها و نوآوریهاى علمىِ خودى بتوانند بناى حقیقى یك جامعه آباد و عادلانه مبتنى بر تفكّرات و ارزشهاى اسلامى را بالا ببرند.

 

*خودسازى فكرى و اخلاقى و انقلابىِ درونىِ دانشجویان یك فریضه است.

*دانشگاه باید انقلابیّون مثبت پرورش دهد.

*باید محصول دانشگاههاى ما، انقلابىِ مثبت، انقلابىِ فعّال، انقلابىِ مسؤول، انقلابىِ متعهّد و امیدوار باشد.  

 

*یك ملت و نسل جوان دانشجو بداند كه همیشه نباید شاگرد ماند و دست نیاز براى تولید علمى دیگران دراز كرد؛ باید به تولید علم پرداخت.

*هر چیزى كه مزاحم علم و آگاهى باشد، جایش در دانشگاه نیست.

 

*دانشگاه ضربه اساسى را از همین دخالتها و نقش‏آفرینى متحجّران سیاسى در محیطهاى دانشجویى مى‏خورد.

محیط دانشگاه، محیط بالیدن شخصیتها، جوشیدن استعدادها و بروز و ظهور نقاط درخشانِ پنهان در شخصیت انسان است.

*محیط دانشگاه را محیط بسیج علمى و سیاسى و فكرى و اخلاقى قرار دهید.

*اكنون دانشگاه به تلاش براى پیشرفت علمى و رشد فكرى و نورانیت معنوى روزافزون بیش از همیشه نیازمند است.

 

*براى جوان دانشجو هیچ فسادى بالاتر و خطرناكتر از خلاء ایمان آگاهانه نیست و این است كه زمینه‌ى همه‌ى فسادها و انحرافها را فراهم مى‌آورد.

*به‌هرحال نسل جوان دانشجو اگر به علم بپردازد و دانشجو باشد، این تعیین‌كننده‌ى شناسنامه‌ى ملت ما در بیست، سى سال دیگر است. علت احترام من به قشر دانشجو - كه شما هم جزو آنها هستید - در درجه‌ى اول این است.

 

 

 

                                                                                                                                     در جستجوی دانش

دسته بندی :
مقالات و نکات فرهنگی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.