در گفتگو با رئیس پردیس دانشگاهی،آموزش های آزاد و مجازی مطرح شد: 2522 نفر تاکنون از مجموعه پردیس دانشگاهی دانش آموخته شدند

01 06 2019
کد خبر : 3252666
تعداد بازدید : 466

روابط عمومی دانشگاه در ادامه گفتگو با مدیران دانشگاهی، گفتگویی را با دکتر سید سیامک اشرف طالش رئیس پردیس دانشگاهی و آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.

  • لطفا در آغاز توضیحاتی در خصوص مجموعه پردیس دانشگاهی و هدف از تاسیس آن ارائه فرمائید.

دانشکده پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان، به عنوان زیر مجموعه و یکی از دانشکده های دانشگاه در سال 1387 تاسیس شد. هدف از راه اندازی این دانشکده، پاسخگویی به نیاز فزاینده تحصیلات عالی به ویژه تحصیلات تکمیلی می باشد. با توجه به محدودیت در پذیرش دانشجو در دوره های روزانه و شبانه، بخشی از هموطنان که متقاضی ادامه تحصیل به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی بودند، با صرف هزینه و سختی های بسیار مجبور بودند برای  ادامه تحصیل به دانشگاه های خارج از کشور مراجعه نمایند، که این امر علاوه بر مشکلات بسیار زیاد از جمله مسایل و مشکلات حضور در یک کشور خارجی و بعضا کیفیت پایین آموزشی و پژوهشی برخی از این دانشگاه ها، باعث خروج سرمایه های کشور به خارج از کشور می شد. با عنایت به پتانسیل بالای علمی و تخصصی موجود در دانشگاه گیلان، راه اندازی دوره های تحصیلی در پردیس دانشگاهی باعث ایجاد ظرفیت جدید و مطلوبی برای متقاضیان  ادامه تحصیل در داخل شده است، که این امر گام بسیار مناسبی در برطرف نمودن دغدغه های ادامه تحصیل به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی است.

در خصوص مجموعه پردیس دانشگاهی لازم به توضیح است که در بهمن ماه سال 1396 آموزش های الکترونیکی دانشگاه و همچنین در آبان ماه سال 1397 آموزش های آزاد دانشگاه نیز بنا بر تصمیمات اتخاذ شده، به مجموعه پردیس دانشگاهی منتقل شده اند که در ادامه توضیحاتی در خصوص این واحد ها ارائه خواهم داد.

  • هم اکنون چه تعداد دانشجو و در چه رشته-گرایش هایی در پردیس دانشگاهی مشغول به تحصیل می باشند.  در خصوص تعداد فارغ التحصیلان پردیس دانشگاهی نیز اطلاعاتی بیان نمایید.

در حال حاضر 785 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پردیس دانشگاهی و در رشته های فنی و مهندسی، مکانیک، ادبیات و علوم انسانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه و ریاضی مشغول به تحصیل هستند. تاکنون 2522 نفر از دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری از پردیس دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند. همچنین  تعداد فارغ التحصیلان سال گذشته پردیس دانشگاهی 126 نفر بوده است. در حال حاضر پردیس دانشگاهی در 23 رشته و 45 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و نیز 12 رشته و 18 گرایش در مقطع دکتری پذیرای دانشجویان می باشد و اطلاعات بیشتر راجع به پردیس دانشگاهی و رشته-گرایش های دایر در مقاطع مختلف در  پایگاه الکترونیکی https://pardis.guilan.ac.ir قابل رویت است.

لازم به توضیح است در حال حاضر طرح مطالعاتی پایش رشته-گرایش های پردیس دانشگاه را در دست بررسی و اقدام داریم تا با ایجاد رشته-گرایش های جدید، بین رشته ای و تقاضا محور، دانشگاه بتواند در پاسخ به نیاز های تحصیلی جامعه پویاتر باشد. همچنین طرحی برای راه اندازی دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی در مجموعه در دست بررسی می باشد.

  • پردیس دانشگاهی دارای چه ویژگی هایی می باشد که ادامه تحصیل در آن را به علاقه مندان توصیه می نمایید.

استفاده از پتانسیل، تخصص و تجربیات شایسته  قریب به 600 عضو محترم هیات علمی در دانشگاه گیلان، با سابقه ارزشمند در پرورش و تربیت دانشجو در مقاطع و تخصص های مختلف، همراه با فضای آموزشی مناسب و استاندارد، واقع در مکانی با موقعیت شهری بسیار مناسب در شهر رشت، و نیز قابلیت استفاده از امکانات شایسته آموزشی و پژوهشی سایر دانشکده ها و واحدهای دانشگاه گیلان، با شهریه مناسب و ارائه مدرک فارغ التحصیلان پردیس دانشگاهی که با برند دانشگاه گیلان صادر می شود، می توانند انگیزه و دلیل مناسبی برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در این دانشکده می باشند.

  • همانگونه که اشاره کردید یکی از بخش های مجموعه، مرکز آموزش های الکترونیک (مجازی) دانشگاه است. هدف از راه اندازی این بخش چیست و در چه رشته هایی در این مرکز دانشجو می پذیرید.

هدف اصلی از راه اندازی این مرکز ایجاد فرصت گسترده آموزش برای اقشار مختلف و ارائه آموزش به متقاضیانی بود که به دلایل مختلف نمی‌توانند از نظام آموزشی متداول (‌حضوری‌) بهره‌مند شوند. مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۹۰ با جذب دانشجو در رشته‌های ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و ریاضی کاربردی فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون 395 دانشجو  مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات (در دو گرایش تجارت الکتورنیک و شبکه)، مهندسی مکانیک (گرایش تبدیل انرژی و طراحی کاربردی)، ریاضی کاربردی، زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و برق (گرایش مخابرات) مشغول به فعالیت است. همچنین تا کنون 966 نفر در مقطع کارشناسی ارشد به شیوه آموزش مجازی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. لازم به ذکر است که هم اکنون با عنایت به آیین نامه های ابلاغی وزارتی به منظور مرتفع نمودن برخی از مشکلات بخشی از دروس دوره کارشناسی نیز به شیوه مجازی در دانشگاه ارائه می شود. همانگونه که بیان شد از بهمن ماه سال 1396 مدیریت مرکز آموزش های دانشگاه بر عهده مجموعه پردیس دانشگاهی قرار گرفته است.

در این شیوه از آموزش نیز پیگیر ایجاد و راه اندازی رشته-گرایش های جدید هستیم تا آن دسته از متقاضیان که تمایل به ادامه تحصیل در این شیوه را دارند بتوانند در رشته گرایش های با طیف گسترده تر دانشگاه گیلان را به عنوان محل تحصیل انتخاب نمایند. در آموزش به شیوه مجازی نیز تمام مزایای تحصیل عنوان شده در پردیس دانشگاهی در بخش قبلی، شامل این شیوه نیز شده (البته با میزان شهریه پایین تر نسبت به پردیس دانشگاهی) و همچنین مدرک فراغت از تحصیل دانشجویان با برند دانشگاه گیلان اعطا می شود که علاقمندان برای اطلاعات بیشتر راجع به آموزش های الکترونیک (مجازی) دانشگاه و نحوه تحصیل در این شیوه می توانند به پایگاه الکترونیکی https://elearning.guilan.ac.ir مراجعه نمایند.

  • لطفا مرکز  آموزش های آزاد دانشگاه گیلان را معرفی نمایید.

یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسعه آموزش عالی معطوف به اشتغال، کاربرد و آموزش مستمر است. آموزش های عالی آزاد، تخصصی و کاربردی یکی از مهمترین راهکارهای تحقق این سیاست است؛ در این خصوص از وظایف مهم دانشگاه ها، توانمندسازی اقشار مختلف جامعه، رفع مشکلات و پاسخ به نیازهای آموزشی و تخصصی سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور است. مرکز آموزش های آزاد دانشگاه گیلان در همین راستا، به عنوان یک رسالت و به منظور تداوم بخشی و همگانی کردن آموزش و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه، پاسخ به تقاضا و نیاز های علمی، تخصصی و مهارتی سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور اقدام به برنامه ریزی و برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی می نماید. همانگونه که عنوان شد مرکز آموزش های آزاد دانشگاه از آبان ماه سال 1397 به مجموعه پردیس دانشگاهی منتقل شده است.

  • توضیحاتی در خصوص اهداف و وظایف این مرکز ارائه فرمایید.

 به اختصار  اهداف و رسالت مرکز آموزش های آزاد را می توان بصورت زیر عنوان نمود:

  • کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه
  • زمینه سازی برای دسترسی عمومی و آسان به آموزش و کسب مهارت
  • تعمیم و توسعه آموزش های عمومی تقاضامحور کاربردی و تخصصی
  • افزایش مهارت های شغلی و ارتقای دانش تخصصی
  • بازآموزی و آموزش های تخصصی تکمیلی برای دانشجویان و دانش آموختگان مؤسسات آموزش عالی
  • آموزش های تخصصی و شغلی مورد نیاز سازمان ها
  • آموزش های کوتاه مدت تخصصی و کاربردی مطابق با تقاضاهای شغلی جامعه
  • چه  اقدامات و سیاستهایی در مرکز آموزش های آزاد دانشگاه در حال انجام و پایه گذاری است؟

مرکز آموزش های آزاد در حال حاضر با سازمان هایی نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان، شرکت توزیع برق استان، شرکت سهامی برق گیلان، سازمان نظام کاردانی استان، شهرداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرارداد همکاری داشته و دوره های تخصصی مورد نظر این سازمان ها را برگزار می کند. در سال گذشته 161 دوره که شامل 3200 ساعت و 6500 نفر آموزش بوده است را برگزار شده است که پیشبینی می شود با عنایت به برنامه ریزی، اقدامات  و سیاستگذاری های انجام شده این آمار رشد مناسبی خواهد داشت. همچنین برنامه ریزی های لازم در خصوص برگزاری دوره های کوتاه مدت مورد نیاز جامعه دانشگاهی با همکاری اعضای محترم هیأت علمی و مدرسان مستقل در حال انجام است. لازم به توضیح است گام های عملیاتی مناسبی در زمینه ایجاد بسترهای لازم برای استفاده از پتانسیل و تجربیات موجود در دانشگاه و همچنین همکاری های مشترک، برای پاسخ دهی به نیاز های آموزشی و تخصصی سازمان های مختلف در دست ارزیابی و اقدام می باشند. مرکز آموزش های آزاد دانشگاه به تبعیت از سیاست برنامه محوری دانشگاه در بخش های مختلف، تحت افق تعیین و تبیین شده در سند راهبردی دانشگاه و پرهیز از پراکندگی و  همچنین به منظور افزایش بهره وری مجموعه، طرح جامع گسترش آموزش های آزاد دانشگاه را در دست بررسی و تهیه دارد. برای تحقق بخشی به این سیاست و تعیین چارچوب عملیاتی مناسب برای مرکز، آیین نامه آموزش های آزاد تهیه شده است که به زودی ابلاغ می شود. لازم به توضیح است که مرکز آموزش های آزاد دانشگاه، با عنایت به پتانسیل و تجربیات شایسته موجود در مرکز آموزش های مجازی، طرحی برای ارائه خدمات آموزشی و تخصصی در حوزه آموزش های آزاد و بصورت مجازی در دست تهیه دارد که به زودی نهایی و قابل ارائه خدمات به متقاضیان، سازمانها و ادارت می باشد. در این راستا طی مذاکرات صورت گرفته، برخی از سازمان ها برای استفاده از این شیوه از آموزش های تخصصی اعلام آمادگی نموده اند. لازم به ذکر است که مرکز آموزش های آزاد دانشگاه گیلان آمادگی کامل خود را برای برگزاری دوره های مشترک آموزشی و تخصصی با همکاری سازمان ها، ادارات و موسسات آموزشی اعلام می نماید. اطلاعات بیشتر درخصوص آموزش های آزاد دانشگاه هم در پایگاه الکترونیکی https://tr.guilan.ac.ir  قابل رویت است.

و سخن پایانی با خوانندگان این گفتگو؟

در انتها از تمامی همکارانی که ما را در پیشبرد اهداف مجموعه پردیس دانشگاهی (پردیس دانشگاهی، آموزش های آزاد و مجازی) یاری می دهند، صمیمانه سپاسگزاری نموده و فرصت را مغتنم شمرده و درخواست خود برای دریافت نظرات ارزشمند تمامی صاحبنظران که بی شک باعث اعتلای بیش از پیش مجموعه خواهد شد، اعلام می دارم. همچنین از اهتمام روابط عمومی دانشگاه در فراهم نمودن فرصت حاضر برای معرفی مجموعه، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.