در گفتگو با رئیس پردیس دانشگاهی،آموزش های آزاد و مجازی مطرح شد: 2522 نفر تاکنون از مجموعه پردیس دانشگاهی دانش آموخته شدند

01 06 2019
کد خبر : 3252666
تعداد بازدید : 448

روابط عمومی دانشگاه در ادامه گفتگو با مدیران دانشگاهی، گفتگویی را با دکتر سید سیامک اشرف طالش رئیس پردیس دانشگاهی و آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.

  • لطفا در آغاز توضیحاتی در خصوص مجموعه پردیس دانشگاهی و هدف از تاسیس آن ارائه فرمائید.

دانشکده پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان، به عنوان زیر مجموعه و یکی از دانشکده های دانشگاه در سال 1387 تاسیس شد. هدف از راه اندازی این دانشکده، پاسخگویی به نیاز فزاینده تحصیلات عالی به ویژه تحصیلات تکمیلی می باشد. با توجه به محدودیت در پذیرش دانشجو در دوره های روزانه و شبانه، بخشی از هموطنان که متقاضی ادامه تحصیل به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی بودند، با صرف هزینه و سختی های بسیار مجبور بودند برای  ادامه تحصیل به دانشگاه های خارج از کشور مراجعه نمایند، که این امر علاوه بر مشکلات بسیار زیاد از جمله مسایل و مشکلات حضور در یک کشور خارجی و بعضا کیفیت پایین آموزشی و پژوهشی برخی از این دانشگاه ها، باعث خروج سرمایه های کشور به خارج از کشور می شد. با عنایت به پتانسیل بالای علمی و تخصصی موجود در دانشگاه گیلان، راه اندازی دوره های تحصیلی در پردیس دانشگاهی باعث ایجاد ظرفیت جدید و مطلوبی برای متقاضیان  ادامه تحصیل در داخل شده است، که این امر گام بسیار مناسبی در برطرف نمودن دغدغه های ادامه تحصیل به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی است.

در خصوص مجموعه پردیس دانشگاهی لازم به توضیح است که در بهمن ماه سال 1396 آموزش های الکترونیکی دانشگاه و همچنین در آبان ماه سال 1397 آموزش های آزاد دانشگاه نیز بنا بر تصمیمات اتخاذ شده، به مجموعه پردیس دانشگاهی منتقل شده اند که در ادامه توضیحاتی در خصوص این واحد ها ارائه خواهم داد.

  • هم اکنون چه تعداد دانشجو و در چه رشته-گرایش هایی در پردیس دانشگاهی مشغول به تحصیل می باشند.  در خصوص تعداد فارغ التحصیلان پردیس دانشگاهی نیز اطلاعاتی بیان نمایید.

در حال حاضر 785 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پردیس دانشگاهی و در رشته های فنی و مهندسی، مکانیک، ادبیات و علوم انسانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه و ریاضی مشغول به تحصیل هستند. تاکنون 2522 نفر از دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری از پردیس دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند. همچنین  تعداد فارغ التحصیلان سال گذشته پردیس دانشگاهی 126 نفر بوده است. در حال حاضر پردیس دانشگاهی در 23 رشته و 45 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و نیز 12 رشته و 18 گرایش در مقطع دکتری پذیرای دانشجویان می باشد و اطلاعات بیشتر راجع به پردیس دانشگاهی و رشته-گرایش های دایر در مقاطع مختلف در  پایگاه الکترونیکی https://pardis.guilan.ac.ir قابل رویت است.

لازم به توضیح است در حال حاضر طرح مطالعاتی پایش رشته-گرایش های پردیس دانشگاه را در دست بررسی و اقدام داریم تا با ایجاد رشته-گرایش های جدید، بین رشته ای و تقاضا محور، دانشگاه بتواند در پاسخ به نیاز های تحصیلی جامعه پویاتر باشد. همچنین طرحی برای راه اندازی دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی در مجموعه در دست بررسی می باشد.

  • پردیس دانشگاهی دارای چه ویژگی هایی می باشد که ادامه تحصیل در آن را به علاقه مندان توصیه می نمایید.

استفاده از پتانسیل، تخصص و تجربیات شایسته  قریب به 600 عضو محترم هیات علمی در دانشگاه گیلان، با سابقه ارزشمند در پرورش و تربیت دانشجو در مقاطع و تخصص های مختلف، همراه با فضای آموزشی مناسب و استاندارد، واقع در مکانی با موقعیت شهری بسیار مناسب در شهر رشت، و نیز قابلیت استفاده از امکانات شایسته آموزشی و پژوهشی سایر دانشکده ها و واحدهای دانشگاه گیلان، با شهریه مناسب و ارائه مدرک فارغ التحصیلان پردیس دانشگاهی که با برند دانشگاه گیلان صادر می شود، می توانند انگیزه و دلیل مناسبی برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در این دانشکده می باشند.

  • همانگونه که اشاره کردید یکی از بخش های مجموعه، مرکز آموزش های الکترونیک (مجازی) دانشگاه است. هدف از راه اندازی این بخش چیست و در چه رشته هایی در این مرکز دانشجو می پذیرید.

هدف اصلی از راه اندازی این مرکز ایجاد فرصت گسترده آموزش برای اقشار مختلف و ارائه آموزش به متقاضیانی بود که به دلایل مختلف نمی‌توانند از نظام آموزشی متداول (‌حضوری‌) بهره‌مند شوند. مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۹۰ با جذب دانشجو در رشته‌های ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و ریاضی کاربردی فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون 395 دانشجو  مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات (در دو گرایش تجارت الکتورنیک و شبکه)، مهندسی مکانیک (گرایش تبدیل انرژی و طراحی کاربردی)، ریاضی کاربردی، زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و برق (گرایش مخابرات) مشغول به فعالیت است. همچنین تا کنون 966 نفر در مقطع کارشناسی ارشد به شیوه آموزش مجازی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. لازم به ذکر است که هم اکنون با عنایت به آیین نامه های ابلاغی وزارتی به منظور مرتفع نمودن برخی از مشکلات بخشی از دروس دوره کارشناسی نیز به شیوه مجازی در دانشگاه ارائه می شود. همانگونه که بیان شد از بهمن ماه سال 1396 مدیریت مرکز آموزش های دانشگاه بر عهده مجموعه پردیس دانشگاهی قرار گرفته است.

در این شیوه از آموزش نیز پیگیر ایجاد و راه اندازی رشته-گرایش های جدید هستیم تا آن دسته از متقاضیان که تمایل به ادامه تحصیل در این شیوه را دارند بتوانند در رشته گرایش های با طیف گسترده تر دانشگاه گیلان را به عنوان محل تحصیل انتخاب نمایند. در آموزش به شیوه مجازی نیز تمام مزایای تحصیل عنوان شده در پردیس دانشگاهی در بخش قبلی، شامل این شیوه نیز شده (البته با میزان شهریه پایین تر نسبت به پردیس دانشگاهی) و همچنین مدرک فراغت از تحصیل دانشجویان با برند دانشگاه گیلان اعطا می شود که علاقمندان برای اطلاعات بیشتر راجع به آموزش های الکترونیک (مجازی) دانشگاه و نحوه تحصیل در این شیوه می توانند به پایگاه الکترونیکی https://elearning.guilan.ac.ir مراجعه نمایند.

  • لطفا مرکز  آموزش های آزاد دانشگاه گیلان را معرفی نمایید.

یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسعه آموزش عالی معطوف به اشتغال، کاربرد و آموزش مستمر است. آموزش های عالی آزاد، تخصصی و کاربردی یکی از مهمترین راهکارهای تحقق این سیاست است؛ در این خصوص از وظایف مهم دانشگاه ها، توانمندسازی اقشار مختلف جامعه، رفع مشکلات و پاسخ به نیازهای آموزشی و تخصصی سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور است. مرکز آموزش های آزاد دانشگاه گیلان در همین راستا، به عنوان یک رسالت و به منظور تداوم بخشی و همگانی کردن آموزش و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه، پاسخ به تقاضا و نیاز های علمی، تخصصی و مهارتی سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور اقدام به برنامه ریزی و برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی می نماید. همانگونه که عنوان شد مرکز آموزش های آزاد دانشگاه از آبان ماه سال 1397 به مجموعه پردیس دانشگاهی منتقل شده است.

  • توضیحاتی در خصوص اهداف و وظایف این مرکز ارائه فرمایید.

 به اختصار  اهداف و رسالت مرکز آموزش های آزاد را می توان بصورت زیر عنوان نمود:

  • کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه
  • زمینه سازی برای دسترسی عمومی و آسان به آموزش و کسب مهارت
  • تعمیم و توسعه آموزش های عمومی تقاضامحور کاربردی و تخصصی
  • افزایش مهارت های شغلی و ارتقای دانش تخصصی
  • بازآموزی و آموزش های تخصصی تکمیلی برای دانشجویان و دانش آموختگان مؤسسات آموزش عالی
  • آموزش های تخصصی و شغلی مورد نیاز سازمان ها
  • آموزش های کوتاه مدت تخصصی و کاربردی مطابق با تقاضاهای شغلی جامعه
  • چه  اقدامات و سیاستهایی در مرکز آموزش های آزاد دانشگاه در حال انجام و پایه گذاری است؟

مرکز آموزش های آزاد در حال حاضر با سازمان هایی نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان، شرکت توزیع برق استان، شرکت سهامی برق گیلان، سازمان نظام کاردانی استان، شهرداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرارداد همکاری داشته و دوره های تخصصی مورد نظر این سازمان ها را برگزار می کند. در سال گذشته 161 دوره که شامل 3200 ساعت و 6500 نفر آموزش بوده است را برگزار شده است که پیشبینی می شود با عنایت به برنامه ریزی، اقدامات  و سیاستگذاری های انجام شده این آمار رشد مناسبی خواهد داشت. همچنین برنامه ریزی های لازم در خصوص برگزاری دوره های کوتاه مدت مورد نیاز جامعه دانشگاهی با همکاری اعضای محترم هیأت علمی و مدرسان مستقل در حال انجام است. لازم به توضیح است گام های عملیاتی مناسبی در زمینه ایجاد بسترهای لازم برای استفاده از پتانسیل و تجربیات موجود در دانشگاه و همچنین همکاری های مشترک، برای پاسخ دهی به نیاز های آموزشی و تخصصی سازمان های مختلف در دست ارزیابی و اقدام می باشند. مرکز آموزش های آزاد دانشگاه به تبعیت از سیاست برنامه محوری دانشگاه در بخش های مختلف، تحت افق تعیین و تبیین شده در سند راهبردی دانشگاه و پرهیز از پراکندگی و  همچنین به منظور افزایش بهره وری مجموعه، طرح جامع گسترش آموزش های آزاد دانشگاه را در دست بررسی و تهیه دارد. برای تحقق بخشی به این سیاست و تعیین چارچوب عملیاتی مناسب برای مرکز، آیین نامه آموزش های آزاد تهیه شده است که به زودی ابلاغ می شود. لازم به توضیح است که مرکز آموزش های آزاد دانشگاه، با عنایت به پتانسیل و تجربیات شایسته موجود در مرکز آموزش های مجازی، طرحی برای ارائه خدمات آموزشی و تخصصی در حوزه آموزش های آزاد و بصورت مجازی در دست تهیه دارد که به زودی نهایی و قابل ارائه خدمات به متقاضیان، سازمانها و ادارت می باشد. در این راستا طی مذاکرات صورت گرفته، برخی از سازمان ها برای استفاده از این شیوه از آموزش های تخصصی اعلام آمادگی نموده اند. لازم به ذکر است که مرکز آموزش های آزاد دانشگاه گیلان آمادگی کامل خود را برای برگزاری دوره های مشترک آموزشی و تخصصی با همکاری سازمان ها، ادارات و موسسات آموزشی اعلام می نماید. اطلاعات بیشتر درخصوص آموزش های آزاد دانشگاه هم در پایگاه الکترونیکی https://tr.guilan.ac.ir  قابل رویت است.

و سخن پایانی با خوانندگان این گفتگو؟

در انتها از تمامی همکارانی که ما را در پیشبرد اهداف مجموعه پردیس دانشگاهی (پردیس دانشگاهی، آموزش های آزاد و مجازی) یاری می دهند، صمیمانه سپاسگزاری نموده و فرصت را مغتنم شمرده و درخواست خود برای دریافت نظرات ارزشمند تمامی صاحبنظران که بی شک باعث اعتلای بیش از پیش مجموعه خواهد شد، اعلام می دارم. همچنین از اهتمام روابط عمومی دانشگاه در فراهم نمودن فرصت حاضر برای معرفی مجموعه، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

12 07 2024

سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان در مجتمع شهید مطهری انزلی برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تقدیر از برنامه ریزی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه که بستر خوبی برای تبادل نظر و بحث و گفتگوی اعضای هیأت علمی را فراهم کرده گفت: کتاب «اندیشه تمدن ساز» که برگرفته از دیدگاه های مقام معظم رهبری در سال 1353 در مشهد است، نگاه امیدوارانه ای به زندگانی مسئولانه و متعهدانه دارد و تلاش می کند ما را برای ساختن جامعه آرمانی به تکاپو وا دارد تا بدانیم تمدن نوین و پرشتاب کنونی را باید با گام هایی سرشار از امید و بالندگی بر پایه اندیشه های ناب اسلامی پیمود.  آیت الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم در این مراسم با اشاره به اینکه امام حسین (ع) نه فقط الگوی شیعیان بلکه می‌تواند الگوی کل موحدان عالم و بشریت باشد، تصریح کرد: نگاه کلامی با نگاه فقهی در این زمینه مقداری تفاوت دارد. آیت الله رمضانی گفت: در نگاه کلامی ما می‌گوییم امام انسان‌ها و جنّیان است اما در نگاه عملیاتی ما امام حسین (ع) را مختص خود می‌دانیم. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر کسی بر اساس فهم، درک و نگاه خود از حوزه‌های اعتقادی می‌تواند بهره بگیرد، اضافه کرد: شیعیان چون امام را معصوم می‌دانند نگاه‌شان مقداری جامع‌تر است و ما سه نوع مرجعیت علمی، مرجعیت معنوی و مرجعیت سیاسی داریم. وی با اشاره به اینکه پرداختن به بحث‌های قرآنی هنر خاص می‌خواهد که شخصیت مقام معظم رهبری با مبانی کلامی و نسبت به حوزه‌های فلسفی آشنایی خاص و کامل دارند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ با برداشت از آیات قرآنی منظومه فکری را ارائه دادند که با داشتن این منظومه فکری جامعه به سمت تحول می‌رود. از این منظومه فکری به تمدن اسلامی تعبیر می‌کنیم. آیت الله رمضانی ادامه داد: در تمدن اسلامی نیاز به فکر و اندیشه داریم و اگر در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن نداشته باشیم نمی‌توانیم نرم‌افزار تمدن اسلامی را خوب معرفی کنیم. وی با بیان اینکه تمدن اسلامی نیاز به سخت‌افزار دارد که همان حاکمیت و حکومت است، خاطرنشان کرد: هنرمندی امام خمینی (ره) این بود که بحث ولایت‌فقیه را در نجف به صورت مستقل احصا و در ذیل بحث امامت آوردند. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طرح کلی اندیشه اسلامی به حوزه نبوت بیشتر پرداختند، اضافه کرد: مقام معظم رهبری اثبات می‌کند تا روز قیامت به شریعت نیاز داریم چون عقل نمی‌تواند مجموعه قوانین مربوط به حیات انسان را فراروی انسان قرار دهد. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه عده‌ای در گذشته می‌گفتند قرآن قانون نیست و امروزه نیز روشنفکران قائل به این هستند که بخشی از قرآن مانند مقاومت و جهاد باید کنار گذاشته شود‌، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد قرآن می‌گویند: «قرآن برنامه به هم پیوسته است» و از خود آیات قرآن در این زمینه استفاده کردند. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه یک متفکر و اندیشمند دینی هستند. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ آیه در قرآن کریم به مباحث علمی اشاره دارد، اظهار کرد: برای اینکه یک انسان بخواهد تربیت شود باید ایمان به عالم غیب و عالم شهادت داشته باشد. وی با اشاره به اینکه عقل انسان حکم می‌کند که باید با دین خدا، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ارتباط داشته باشیم، افزود: فقه مسیر زندگی و بایدهایی که در آن مصلحت و نبایدهایی که در آن مفسده است را برای ما مشخص می‌کند. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه نماز در اصلاح جامعه در مسیر تمدن اسلامی اثرگذار است و می‌تواند اثر اجتماعی داشته باشد، اضافه کرد: ایمان باعث می‌شود با عالم غیب ارتباط پیدا کنیم و پیامبر الهی راه را به انسان نشان می‌دهد. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه قرآن دو زبان مکالمه و زبان فهم دارد که زبان فهم قرآن عقل و فطرت است، ابراز کرد: قرآن یک کتاب فراعصری و فرازمانی می‌باشد چرا که زبان آن زبان عقل و فطرت است. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این مراسم به ارائه گزارشی از برگزاری دوره های پیشین پرداخت و از استقبال خوب اعضای هیأت علمی برای شرکت در این دوره تقدیر کرد. گفتنی است این طرح با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان، آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزه‌های دینی، فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم و آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین (ع) برگزار شد که در پایان این مراسم نیز، از چندین تن از استادان و مربیان دوره تقدیر به عمل آمد.

10 07 2024

رقابت بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در کنکور ۱۴۰۳

بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی فردا و پس فردا با یکدیگر رقابت می‌کنند. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: ۳ هزار و ۱۵۰ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح فردا، ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در ۱۵ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند. دکتر ارسلان دمیرچی افزود: عصر فردا هم هزار و ۱۸۵ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۴۲۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دکتر دمیرچی با اشاره به اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین داوطلبان را دارد بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر هم در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه با یکدیگر رقابت میکنند. وی افزود: ۶۵ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گیلان زن و مابقی مرد هستند.  نتیجه نهایی کنکور پس از صدور کارنامه و انتخاب رشته داوطلبان هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

10 07 2024

در دومین نشست طرح ملی مستندسازی استانی، بر ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید شد

باتوجه به مسئولیت استان گیلان در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دومین نشست هماهنگی برای چگونگی زمینه‌های اجرای طرح ملی مستندسازی استانی در دانشگاه گیلان و نیز تجربه‌نگاری طرح‌های پیشرو استانی با حضور رئیس دانشگاه، رئیس اتاق تعاون استان، جمعی از مدیران‌کل و نمایندگان سازمان‌های استان و نیز مدیر پروژه ملی تجربه‌نگاری استانی، در دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز قدردانی از پیگیری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان برای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی؛ پیرامون دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه در زمینه اشتغال‌زایی گفت: برخی از سازمان‌ها در اجرای طرح‌هایی که مسئولیت دارند موفق‌تر از سایر سازمان‌ها عمل می‌کنند که ضروریست این موفقیت و عدم موفقیت‌ها توسط اهل خبره با مطالعه منسجم و نظام‌مند، علت‌یابی شود تا آثار آن را در برنامه‌ریزی آینده کشور شاهد باشیم.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای اجرای موفق طرح‌ها در استان، تصریح کرد: ابتکار عمل سازمان امور اقتصادی و دارایی با نگاه به ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان، در رشد مسیر توسعه فعالیت‌های اجرایی کشور اثرگذار است.  وی ضمن تأکید به تمرکز بر عملکرد سازمان‌های موفق در انجام طرح‌ها افزود: مستندسازی مناسب از تجربیات سازمان‌ها، تولید دانشی است که می‌توان در محیط‌های علمی و پژوهشی ارائه کرد و نتایج نظریه‌پردازی این تجربیات را در اختیار صنعت و جامعه قرار داد.  دکتر دوستار درخصوص چالش‌های برخی طرح‌های درحال اجرا در استان گفت: در برخی از این طرح ها در حوزه‌های مختلف که وابسته به فرد است، مشکلاتی ایجاد می‌شود که ضروریست طرح‌ها به نحوی انجام شود که با مشکلات مجری، طرح اثر خود را از دست ندهد.   در این نشست همچنین سایر اعضا نیز به بیان ایده‌ها و نظرهای خود در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند.  

10 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با مدیران صنایع استان: پیشرفت هر جامعه ای مدیون کارآفرینان آن است

دومین نشست تخصصی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری از ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف امکان برخورداری عملی صنایع از مشوق‌های معافیت‌های‌ مالیاتی با حضور نمایندگان صنایع فعال استان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان، پیشرفت هر جامعه ای را مدیون کارآفرینان آن دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تقدیر از مدیران صنایع استان گفت: ما می خواهیم از طریق صنعت دانشگاه را به یک کارگاه آموزشی تبدیل کنیم و تجربه صنعت در اختیار دانشجویان قرار گیرد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه درب‌های دانشگاه به روی همه باز است گفت: ما می‌خواهیم پای دانشجوی دانشگاه به صنعت باز شود و تجارب شما فعالان عرصه صنایع به دانشجویان ما منتقل شود. دکتر دوستار با اشاره به برگزاری نشست راهكارهاي بهره‌برداري از ماده ١٣ قانون جهش توليد دانش‌بنيان که هفته گذشته با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری گیلان برگزار شد تصریح کرد: برگزاری مجدد این نشست با صاحبین صنایع و شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که دانشگاه به طور جدی پای کار است و ما بخشی از مشکلات شرکت‌ها را رصد کردیم و قبل از برگزاری این جلسات، با مدیران کل اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و ... نشست‌هایی را در راستای رفع مشکلات شرکت‌ها داشتیم. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت هر جامعه‌ای مدیون کارآفرینان آن جامعه است یادآور شد: در همه کشورها دولت‌ها در ایجاد اشتغال خیلی موفق نیستند اما بخش خصوصی می‌تواند در کشور رشد ایجاد کند که رشد نیز نیازمند ایده و فکر است. رئیس دانشگاه گیلان با مهم خواندن رفع مشکلات صنایع گفت: معتقدم هر گره از گره‌های صنایع حل شود منجر به تولید هزاران شغل خواهد شد. دکتر دوستار از صاحبین صنایع و شرکت‌ها خواست چالش‌ها و موانع کاری خود را اعلام کنند تا با پیگیری از سازمان‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تغییر قانون، بتوانیم زمینه ساز اشتغال در کشور شویم.

08 07 2024

دانشگاه گيلان در میان دانشگاه‌های برتر در جشنواره ملی برهان قرار گرفت

سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی) با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاه‌ها، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این جشنواره، دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان، یک رتبه دوم، دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر) در میان دانشگاه‌های برتر از نظر دریافت تعداد رتبه و جایزه، قرار گرفت.  عناوین کرسی‌های برگزارشده و دانشجویانی که حائز مقام‌ شدند به شرح زیر می‌باشد: - خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین - حجاب امری شخصی یا اجتماعی، محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین - مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین - عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - آزادی بیان در ایران، شعار یا واقعیت، مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها،مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر)