در گفتگو با رئیس پردیس دانشگاهی،آموزش های آزاد و مجازی مطرح شد: 2522 نفر تاکنون از مجموعه پردیس دانشگاهی دانش آموخته شدند

01 06 2019
کد خبر : 3252666
تعداد بازدید : 289

روابط عمومی دانشگاه در ادامه گفتگو با مدیران دانشگاهی، گفتگویی را با دکتر سید سیامک اشرف طالش رئیس پردیس دانشگاهی و آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.

  • لطفا در آغاز توضیحاتی در خصوص مجموعه پردیس دانشگاهی و هدف از تاسیس آن ارائه فرمائید.

دانشکده پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان، به عنوان زیر مجموعه و یکی از دانشکده های دانشگاه در سال 1387 تاسیس شد. هدف از راه اندازی این دانشکده، پاسخگویی به نیاز فزاینده تحصیلات عالی به ویژه تحصیلات تکمیلی می باشد. با توجه به محدودیت در پذیرش دانشجو در دوره های روزانه و شبانه، بخشی از هموطنان که متقاضی ادامه تحصیل به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی بودند، با صرف هزینه و سختی های بسیار مجبور بودند برای  ادامه تحصیل به دانشگاه های خارج از کشور مراجعه نمایند، که این امر علاوه بر مشکلات بسیار زیاد از جمله مسایل و مشکلات حضور در یک کشور خارجی و بعضا کیفیت پایین آموزشی و پژوهشی برخی از این دانشگاه ها، باعث خروج سرمایه های کشور به خارج از کشور می شد. با عنایت به پتانسیل بالای علمی و تخصصی موجود در دانشگاه گیلان، راه اندازی دوره های تحصیلی در پردیس دانشگاهی باعث ایجاد ظرفیت جدید و مطلوبی برای متقاضیان  ادامه تحصیل در داخل شده است، که این امر گام بسیار مناسبی در برطرف نمودن دغدغه های ادامه تحصیل به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی است.

در خصوص مجموعه پردیس دانشگاهی لازم به توضیح است که در بهمن ماه سال 1396 آموزش های الکترونیکی دانشگاه و همچنین در آبان ماه سال 1397 آموزش های آزاد دانشگاه نیز بنا بر تصمیمات اتخاذ شده، به مجموعه پردیس دانشگاهی منتقل شده اند که در ادامه توضیحاتی در خصوص این واحد ها ارائه خواهم داد.

  • هم اکنون چه تعداد دانشجو و در چه رشته-گرایش هایی در پردیس دانشگاهی مشغول به تحصیل می باشند.  در خصوص تعداد فارغ التحصیلان پردیس دانشگاهی نیز اطلاعاتی بیان نمایید.

در حال حاضر 785 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پردیس دانشگاهی و در رشته های فنی و مهندسی، مکانیک، ادبیات و علوم انسانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه و ریاضی مشغول به تحصیل هستند. تاکنون 2522 نفر از دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری از پردیس دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند. همچنین  تعداد فارغ التحصیلان سال گذشته پردیس دانشگاهی 126 نفر بوده است. در حال حاضر پردیس دانشگاهی در 23 رشته و 45 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و نیز 12 رشته و 18 گرایش در مقطع دکتری پذیرای دانشجویان می باشد و اطلاعات بیشتر راجع به پردیس دانشگاهی و رشته-گرایش های دایر در مقاطع مختلف در  پایگاه الکترونیکی https://pardis.guilan.ac.ir قابل رویت است.

لازم به توضیح است در حال حاضر طرح مطالعاتی پایش رشته-گرایش های پردیس دانشگاه را در دست بررسی و اقدام داریم تا با ایجاد رشته-گرایش های جدید، بین رشته ای و تقاضا محور، دانشگاه بتواند در پاسخ به نیاز های تحصیلی جامعه پویاتر باشد. همچنین طرحی برای راه اندازی دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی در مجموعه در دست بررسی می باشد.

  • پردیس دانشگاهی دارای چه ویژگی هایی می باشد که ادامه تحصیل در آن را به علاقه مندان توصیه می نمایید.

استفاده از پتانسیل، تخصص و تجربیات شایسته  قریب به 600 عضو محترم هیات علمی در دانشگاه گیلان، با سابقه ارزشمند در پرورش و تربیت دانشجو در مقاطع و تخصص های مختلف، همراه با فضای آموزشی مناسب و استاندارد، واقع در مکانی با موقعیت شهری بسیار مناسب در شهر رشت، و نیز قابلیت استفاده از امکانات شایسته آموزشی و پژوهشی سایر دانشکده ها و واحدهای دانشگاه گیلان، با شهریه مناسب و ارائه مدرک فارغ التحصیلان پردیس دانشگاهی که با برند دانشگاه گیلان صادر می شود، می توانند انگیزه و دلیل مناسبی برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در این دانشکده می باشند.

  • همانگونه که اشاره کردید یکی از بخش های مجموعه، مرکز آموزش های الکترونیک (مجازی) دانشگاه است. هدف از راه اندازی این بخش چیست و در چه رشته هایی در این مرکز دانشجو می پذیرید.

هدف اصلی از راه اندازی این مرکز ایجاد فرصت گسترده آموزش برای اقشار مختلف و ارائه آموزش به متقاضیانی بود که به دلایل مختلف نمی‌توانند از نظام آموزشی متداول (‌حضوری‌) بهره‌مند شوند. مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۹۰ با جذب دانشجو در رشته‌های ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و ریاضی کاربردی فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون 395 دانشجو  مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات (در دو گرایش تجارت الکتورنیک و شبکه)، مهندسی مکانیک (گرایش تبدیل انرژی و طراحی کاربردی)، ریاضی کاربردی، زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و برق (گرایش مخابرات) مشغول به فعالیت است. همچنین تا کنون 966 نفر در مقطع کارشناسی ارشد به شیوه آموزش مجازی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. لازم به ذکر است که هم اکنون با عنایت به آیین نامه های ابلاغی وزارتی به منظور مرتفع نمودن برخی از مشکلات بخشی از دروس دوره کارشناسی نیز به شیوه مجازی در دانشگاه ارائه می شود. همانگونه که بیان شد از بهمن ماه سال 1396 مدیریت مرکز آموزش های دانشگاه بر عهده مجموعه پردیس دانشگاهی قرار گرفته است.

در این شیوه از آموزش نیز پیگیر ایجاد و راه اندازی رشته-گرایش های جدید هستیم تا آن دسته از متقاضیان که تمایل به ادامه تحصیل در این شیوه را دارند بتوانند در رشته گرایش های با طیف گسترده تر دانشگاه گیلان را به عنوان محل تحصیل انتخاب نمایند. در آموزش به شیوه مجازی نیز تمام مزایای تحصیل عنوان شده در پردیس دانشگاهی در بخش قبلی، شامل این شیوه نیز شده (البته با میزان شهریه پایین تر نسبت به پردیس دانشگاهی) و همچنین مدرک فراغت از تحصیل دانشجویان با برند دانشگاه گیلان اعطا می شود که علاقمندان برای اطلاعات بیشتر راجع به آموزش های الکترونیک (مجازی) دانشگاه و نحوه تحصیل در این شیوه می توانند به پایگاه الکترونیکی https://elearning.guilan.ac.ir مراجعه نمایند.

  • لطفا مرکز  آموزش های آزاد دانشگاه گیلان را معرفی نمایید.

یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسعه آموزش عالی معطوف به اشتغال، کاربرد و آموزش مستمر است. آموزش های عالی آزاد، تخصصی و کاربردی یکی از مهمترین راهکارهای تحقق این سیاست است؛ در این خصوص از وظایف مهم دانشگاه ها، توانمندسازی اقشار مختلف جامعه، رفع مشکلات و پاسخ به نیازهای آموزشی و تخصصی سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور است. مرکز آموزش های آزاد دانشگاه گیلان در همین راستا، به عنوان یک رسالت و به منظور تداوم بخشی و همگانی کردن آموزش و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه، پاسخ به تقاضا و نیاز های علمی، تخصصی و مهارتی سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور اقدام به برنامه ریزی و برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی می نماید. همانگونه که عنوان شد مرکز آموزش های آزاد دانشگاه از آبان ماه سال 1397 به مجموعه پردیس دانشگاهی منتقل شده است.

  • توضیحاتی در خصوص اهداف و وظایف این مرکز ارائه فرمایید.

 به اختصار  اهداف و رسالت مرکز آموزش های آزاد را می توان بصورت زیر عنوان نمود:

  • کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه
  • زمینه سازی برای دسترسی عمومی و آسان به آموزش و کسب مهارت
  • تعمیم و توسعه آموزش های عمومی تقاضامحور کاربردی و تخصصی
  • افزایش مهارت های شغلی و ارتقای دانش تخصصی
  • بازآموزی و آموزش های تخصصی تکمیلی برای دانشجویان و دانش آموختگان مؤسسات آموزش عالی
  • آموزش های تخصصی و شغلی مورد نیاز سازمان ها
  • آموزش های کوتاه مدت تخصصی و کاربردی مطابق با تقاضاهای شغلی جامعه
  • چه  اقدامات و سیاستهایی در مرکز آموزش های آزاد دانشگاه در حال انجام و پایه گذاری است؟

مرکز آموزش های آزاد در حال حاضر با سازمان هایی نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان، شرکت توزیع برق استان، شرکت سهامی برق گیلان، سازمان نظام کاردانی استان، شهرداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرارداد همکاری داشته و دوره های تخصصی مورد نظر این سازمان ها را برگزار می کند. در سال گذشته 161 دوره که شامل 3200 ساعت و 6500 نفر آموزش بوده است را برگزار شده است که پیشبینی می شود با عنایت به برنامه ریزی، اقدامات  و سیاستگذاری های انجام شده این آمار رشد مناسبی خواهد داشت. همچنین برنامه ریزی های لازم در خصوص برگزاری دوره های کوتاه مدت مورد نیاز جامعه دانشگاهی با همکاری اعضای محترم هیأت علمی و مدرسان مستقل در حال انجام است. لازم به توضیح است گام های عملیاتی مناسبی در زمینه ایجاد بسترهای لازم برای استفاده از پتانسیل و تجربیات موجود در دانشگاه و همچنین همکاری های مشترک، برای پاسخ دهی به نیاز های آموزشی و تخصصی سازمان های مختلف در دست ارزیابی و اقدام می باشند. مرکز آموزش های آزاد دانشگاه به تبعیت از سیاست برنامه محوری دانشگاه در بخش های مختلف، تحت افق تعیین و تبیین شده در سند راهبردی دانشگاه و پرهیز از پراکندگی و  همچنین به منظور افزایش بهره وری مجموعه، طرح جامع گسترش آموزش های آزاد دانشگاه را در دست بررسی و تهیه دارد. برای تحقق بخشی به این سیاست و تعیین چارچوب عملیاتی مناسب برای مرکز، آیین نامه آموزش های آزاد تهیه شده است که به زودی ابلاغ می شود. لازم به توضیح است که مرکز آموزش های آزاد دانشگاه، با عنایت به پتانسیل و تجربیات شایسته موجود در مرکز آموزش های مجازی، طرحی برای ارائه خدمات آموزشی و تخصصی در حوزه آموزش های آزاد و بصورت مجازی در دست تهیه دارد که به زودی نهایی و قابل ارائه خدمات به متقاضیان، سازمانها و ادارت می باشد. در این راستا طی مذاکرات صورت گرفته، برخی از سازمان ها برای استفاده از این شیوه از آموزش های تخصصی اعلام آمادگی نموده اند. لازم به ذکر است که مرکز آموزش های آزاد دانشگاه گیلان آمادگی کامل خود را برای برگزاری دوره های مشترک آموزشی و تخصصی با همکاری سازمان ها، ادارات و موسسات آموزشی اعلام می نماید. اطلاعات بیشتر درخصوص آموزش های آزاد دانشگاه هم در پایگاه الکترونیکی https://tr.guilan.ac.ir  قابل رویت است.

و سخن پایانی با خوانندگان این گفتگو؟

در انتها از تمامی همکارانی که ما را در پیشبرد اهداف مجموعه پردیس دانشگاهی (پردیس دانشگاهی، آموزش های آزاد و مجازی) یاری می دهند، صمیمانه سپاسگزاری نموده و فرصت را مغتنم شمرده و درخواست خود برای دریافت نظرات ارزشمند تمامی صاحبنظران که بی شک باعث اعتلای بیش از پیش مجموعه خواهد شد، اعلام می دارم. همچنین از اهتمام روابط عمومی دانشگاه در فراهم نمودن فرصت حاضر برای معرفی مجموعه، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

29 06 2024

دانشگاه گیلان در میان بهره ورترین دانشگاه ها از نظر انتشار مقالات بین المللی بر اساس اعلام پایگاه WOS قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بنابر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه گیلان رتبه 8 را در میان 22 دانشگاه جامع با قدمت بالای 40 سال در ایران بر اساس گزارش پایگاه وب آو ساینس، کسب نمود.  در این گزارش، دانشگاه‌ها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندی های جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.  بر اساس 16 شاخص مورد بررسی در این رتبه بندی که مربوط به مقالات منتشر شده در سال 2020 است، دانشگاه گیلان در شاخص های تعداد کل مقالات رتبه 8، تعداد مقالات نشریات Q1 رتبه 9، متوسط ضریب تأثیر رتبه 15، مجموع مقالات در ضریب تأثیر نشریه رتبه 8، مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 9، مقالات نمایه نیچر رتبه 8، هم انتشاری صنعت و دانشگاه رتبه 17، سرانه مقالات اعضای هیأت علمی رتبه 10، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات Q1 اعضای هیأت علمی رتبه 12، سرانه مقالات Q1 دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 14، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه اعضای هیأت علمی رتبه 11، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 12، سرانه مقالات نمایه نیچر رتبه 5 و در سرانه هم انتشاری صنعت و دانشگاه های اعضای هیأت علمی رتبه 19 را کسب کرده است.  

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

26 06 2024

مدیران جدید دانشگاه منصوب شدند

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آمنه آقاربیع عضو هیأت علمی گروه معماری به سمت سرپرست دانشکده معماری و هنر، مهندس ناصر حمیدزاده عضو هیأت علمی گروه عمران به سمت سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرشید مهردوست عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر به سمت سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر روح اله منعم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی به سمت سرپرست مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، منصوب شدند. شایان ذکر است در مراسم های جداگانه ای، از تلاش های دکتر حسینعلی عابددوست رئیس پیشین دانشکده معماری و هنر، مهندس محمد فرحی تاج مدیر پیشین امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرید فیضی رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و دکتر مهیار خانی مقدم مدیر پیشین برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.  روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران پیشین، برای مدیران جدید منصوب شده، آرزوی موفقیت می نماید.  

19 06 2024

سرپرست دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بسیج استادان: بسیج درخت تنومندی برای خدمت رسانی به جامعه است

گرامیداشت روز قشر بسیج استادان با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و جمعی از استادان بسیجی استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران افزود: بسیج یکی از نوآوری های امام راحل بود که هم اکنون به درخت تنومندی برای خدمت رسانی در جامعه تبدیل شده است.  وی با اشاره به چندوجهی بودن بسیج در جامعه تصریح کرد: بسیج متعلق به قشر خاصی نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارد و باتوجه به نیاز جامعه در مسائل فرهنگی، سازندگی، دفاعی، علمی و... در همه زمان ها و مکان ها برای حل مشکلات جامعه متبلور می شود.  سرپرست دانشگاه با بیان اینکه اکنون در جنگ ترکیبی به سر می بریم افزود: لازمه مبارزه با جنگ ترکیبی جهاد است که رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را اقدامی قطعی و فوری برای مبارزه با دشمنان دانسته اند. وی با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری جهش تولید است تأکید کرد: یکی از عرصه های جهاد تبیین توسط استادان دانشگاهی، ایجاد شرکت های دانش بنیان است که این فرصت مناسبی برای تبیین نقش آفرینی های اساتید بسیجی در عرصه تولید و صنعت خواهد بود.  دکتر دوستار با بیان اینکه بسیج به دنبال خدمت بی منت است، یکی از راه های نیل به مطالبات مقام معظم رهبری را همکاری و همفکری دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: زمانی که متعلق به مردم است نباید صرف تقابل با یکدیگر شود و چنانچه دانشگاه ها نسبت به آگاه سازی اهمیت انتخابات به دانشجویان وارد عمل شوند، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و اثرگذار خواهیم بود.  سرپرست دانشگاه ضمن امیدواری به اینکه دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین بیش از پیش همت گمارند، تحکیم روابط استادان با دانشجویان را منجر به ترویج دستاوردهای انقلاب به دانشجویان و انتشار امیدواری در جامعه دانست.  دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید که با سالروز شهادت شهید چمران آمیخته شده، از مرحوم دکتر رحمدل استاد بسیجی دانشگاه گیلان یاد کرد و گفت: دکتر رحمدل از مفاخر تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود که در آثار خود به نیکویی بین علم و اخلاق و ایمان پیوند زد.  دکتر حبیبی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شهید چمران ولایت مداری و مردم داری بود گفت: تبلور این ویژگی را در شهید آیت الله رئیسی دیدیم همانگونه که ایشان از نزدیک در کنار مردم حضور داشتند و پیگیر حل مشکلات مردم بویژه مردم مناطق محروم بودند.  وی ضمن تأکید بر صداقت گفتار و رفتار شهید آیت الله رئیسی با مردم، ایشان را احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی دانستند که مورد اقبال مردم قرار گرفت و افزود: ارادت خاص شهید آیت الله رئیسی به مردم، یک ارادت کاملاً قلبی، واقعی و دو طرفه بود که شاهد وداع باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم.  دکتر حبیبی با اشاره به ظرفیت های جامعه دانشگاهی برای ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه جهاد تبیین، انتظارات از اساتید فرهیخته بیش از سایرین است زیرا با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی خواهند داشت که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی بزرگ کشور گفت: پشتیبانی رأی آحاد مردم برای انتخاب رئیس جمهور می تواند نخبگانی شایسته را در مسیر رشد و تعالی کشور سوق دهد.  گفتنی است در پایان این مراسم از تعدادی استادان بسیجی تجلیل به عمل آمد. 

25 06 2024

رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان: اقتصاد، فرهنگ و روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر محمد دوستار طی گفتگویی با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: با توجه به حادثه‌ای که اتفاق افتاد آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسید، انتخابات زود هنگام پیش‌بینی نشده‌ای را باید برگزار کنیم، اقدامات شایسته و بسیار خوبی که شهید آیت‌الله رئیسی انجام داده بود و ارتباط بسیار خوبی که با مردم توانست برقرار کند و نمود آن را در تشییع پیکر شهدای خدمت و ابراز احساسات مردم در مراسم‌ دیدیم لذا سطح انتظارات و توقعات مردم از ریاست جمهور ارتقا یافته است. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان در خصوص ملاک انتخاب رئیس جمهور اصلح، افزود: در انتخاب رئیس جمهور بعدی باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند نظر مردم را با مردمی بودن و سفرهای مختلف و سرکشی استان‌ها و حضور در شهرستان‌ها و پیگیری پروژه‌های مصوب مطالبات مردم را برآورد کند. رئیس دانشگاه گیلان در خصوص اولویت‌های امروز جامعه، گفت: مسائلی مانند تورم، اشتغال، مسکن باید از اولویت‌های رئیس جمهور بعدی باشد، آیت‌الله رئیسی توانسته بود با سیاستگذاری مناسب در عرصه بین‌المللی اتفاقات خوبی در حوزه ارتباط با کشورهای همسایه و پیمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس وجهه مناسبی را برای کشور به ارمغان بیاورد که دستاورد اقتصادی آن به زودی شامل کشور می‌شود. دکتر دوستار در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند هدایت افکار عمومی برای انتخاب نامزد اصلح نقش آفرینی کنند؟ تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که تریبون دارند و مورد اعتماد مردم هستند به ویژه جامعه دانشگاهی در خصوص تبیین شاخص‌های فرد اصلح ا توجه به شرایط زمانی و مکانی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و غیره روشنگری کنند و اعلام کنند چه کسانی می‌توانند در این عرصه هدایتگر جامعه بوده و نقش آفرینی موثری داشته باشند و به مردم کمک کنند تا در انتخاب مناسب دقت لازم را مدنظر قرار دهند و بتوانند فردی اصلح، شایسته و مناسب این زمان انتخاب کنند تا ادامه دهنده مسیر شهدای خدمت باشد. وی تأکید کرد: جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و تشکل‌های دانشجویی و سیاسی نقش محوری در انتخابات دارند، می‌توانند از طریق برگزاری گفتگوها، میزگردها و مناظرات نقش مؤثر داشته باشند، در این راستا اولا باید تبیین شود که در عصر حاضر چه رئیس جمهوری با چه ویژگی‌هایی مناسب کشور ماست، همچنین نیازمندی‌های جامعه در عرصه‌های مختلف چیست که نیازمند این است دانشجویان و اساتید از طریق گفتمان تبیین لازم را داشته باشند. رئیس دانشگاه گیلان بیان کرد: دانشجوها و تشکل‌های سیاسی به خاطر اینکه به روز هستند بیشتر مورد اعتماد افراد هستند خانواده‌ها و اقشار مختلف به آنها مراجعه می‌کنند یا رسانه‌هایی در اختیار دارند، لذا باید تبیین و گفتگو در خصوص اهمیت مشارکت و ضرورت تحقق مشارکت حداکثری در عرصه داخلی و خارجی برای مردم و به خصوص رای اولی‌ها بازگو شود، علاوه بر این ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته تبیین شود تا مردم با آگاهی و بینش دقیق نامزد اصلح و مورد اعتماد را برای قوه مجریه انتخاب کنند. دکتر دوستار با بیان اینکه دانشجویان با نگاه آرمانگرایانه‌ای که دارند سعی می‌کنند ایده‌آل‌ها را دنبال کنند و از این رو نقدها و چالش‌های موجود را هم بدون محافظه‌کاری بیان می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به نگرش علمی و بینش نظام‌مندی که دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه کسب می‌کنند برای حل چالش‌ها و بحران‌ها و نواقص راه‌حل‌های عالمانه و علمی با توجه به مطالب تخصصی که در دانشگاه کسب کردند، ارائه می‌دهند. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی زمینه ساز بسیاری از اتفاقات خوب هستند، دانشجویان می‌توانند در قالب تشکل‌ها، میزگردها، گفتگوها و مناظرات دیدگاه خود را مطرح کنند، لذا هر چقدر تشکل‌های دانشجویان فعال، اثربخش و هدفمندتر باشد زمینه مشارکت در انتخابات هم افزایش پیدا می‌کند. دکتر دوستار تصریح کرد: اگر تشکل دانشجویی بخواهد تریبون آزاد یا گفتمان پیرامون موضوع انتخابات داشته باشد، دانشگاه مقدمات لازم را برای تبیین انتخاب اصلح و تحقق مشارکت حداکثری فراهم می‌کند تا بتواند انتخابات پرشوری را با حضور پرشور جوانان آینده‌ساز رقم بزند زیرا تشکل‌های دانشجویی تحرک بخش در انتخابات هستند، جامعه را به حرکت در می‌آورند. در این دوره هم آمادگی لازم در دانشگاه وجود دارد تا با در اختیار قرار دادن ابزار و امکانات لازم فرصت را برای تشکل‌های دانشجویی فراهم کند. رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: ملاک انتخاب اصلح و معیاری که بر اساس آن می‌توان انتخاب کرد شامل ویژگی‌های سلبی و ایجابی است یعنی فرد نباید شهره به فساد بوده یا رابطه باز باشد بلکه باید آدم جدی، پیگیر، کاردان و متخصص باشد البته بخشی از این‌ها از طریق هیئت اجرایی نظارت و شورای نگهبان انجام می‌شود و بخشی از آنها هم مثل جدیت، مردمداری، ساده زیستی، آشنایی به قوانین، تجربه، مدیریت اجرایی باید از ویژگی‌های برجسته و مورد توجه باشد، نکته بعدی این است که مطالبه الان مردم چیست؟ موضوعات اقتصادی، فرهنگی و بهبود روابط بین‌الملل در اولویت مطالبات مردم است ما باید افرادی را انتخاب کنیم که در این حوزه‌ها تجربه پیشین آنها نشان می‌دهد که موفق عمل کرده‌اند، بر اساس آن می‌توان پیش بینی کرد که می‌توانند موفق باشند و با تیم قوی، هماهنگ و جدی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نیاز مردم و جامعه را حل کنند. وی با بیان اینکه معیار انتخاب اصلح مطالبه مردم در عصر حاضر بوده لذا اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر دوستار بیان کرد: هر کسی که تریبون دارد مثل ائمه جماعات باید به تشویق مشارکت در این عصر حاضر بپردازند با مردم گفتگو کنند و همچنین اعزام سخنران، مبلغ به مساجد روستاها می‌تواند زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند، علاوه‌بر این فعالیت در عرصه مجازی توسط جوانان علاقمند که تبیین‌گر خوبی هستند، هم می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ مجموع این عوامل مؤثر می‌تواند کمک کند تا با هم افزایی و هماهنگی زمینه انتخاب رئیس جمهور اصلح و تحقق مشارکت حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان تأکید کرد: دانشگاه گیلان در راستای رسالت خود جهت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات و تبیین انتخاب اصلح اقدام به برگزاری نشست‌های گفتمان بین اساتید، تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، معیارهای انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری می‌کند، همچنین با تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی هم گفت‌وگو شده تا نقش تبیین‌گری خود را انجام دهند و به عبارتی دانشگاه گیلان بدون گرایش خاصی از نامزدها، نقش تبیینی خود را مثل سنوات گذشته ایفا می‌کند.       منبع خبر: ایسنا

24 06 2024

حکم رئیس دانشگاه گیلان به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

حکم دکتر محمد دوستار به سمت رئیس دانشگاه گیلان در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد. شصتمین جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌های کشور، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدمهدی طهرانچی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه بر اساس رأی اعضای کمیته، دکتر محمد دوستار عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد به سمت رئیس دانشگاه گیلان انتخاب شد. شایان ذکر است دکتر دوستار 28 فروردین 1403 از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

23 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه امشب در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

23 06 2024

در نشست سرپرست دانشگاه با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر، بر تقویت زمینه های همکاری مشترک تأکید شد

به مناسبت هفته دادگستری، سرپرست دانشگاه گیلان به همراه مدیر حقوقی، قراردادها و رسیدگی به شکایات در دادگستری شهرستان سنگر حضور یافت و با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در ارتباط با تقویت همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه گفتگو کرد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از زحمات خدمتگزاران این عرصه، به قدمت 50 ساله فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه و ظرفیت های آموزشی و اساتید مجرب این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از جمله، گروه حقوق، مشاوره، روان شناسی، علوم اجتماعی و... می توانند در خدمت دادگستری باشد تا در موضوعات مختلف شاهد همکاری مشترک استادان با دادگستری باشیم. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان رشته حقوق باید به صورت حضوری و از نزدیک دادگاه را ببینند تا مباحثی که در کلاس درست می خوانند را در دادگستری به صورت عملی تجربه کنند. وی پیشنهاد کرد دانشجویان دانشگاه برای کسب تجربه عملی به صورت گروه های چند نفره در دادگستری حضور یابند و یا قضات دادگستری با حضور در دانشگاه دادگاه های فرضی برگزار نمایند. دکتر دوستار در ادامه به ظرفیت های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با خانواده از قبیل طلاق و ... این مرکز می تواند کمک یار دادگستری باشد و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، شاهد پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه باشیم. مجتبی طاهری رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان یک نعمت برای استان است افزود: دانشجویان حقوق در دانشگاه مباحث را به صورت تئوری یاد می گیرند که لازمه مهارت همه جانبه آنان تعلیم عملی در دادگستری است که انتظار می رود با همکاری مشترک و برگزاری کارگاه ها و میزگردهای مشترک علم و عمل با هم توامان شود. رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر با اشاره به نگاه منتقدانه دانشگاه در موضوعات و مسائل مختلف، بر هموارکردن این مسیر تأکید کرد و گفت: دانشگاه با نگاه همه جانبه به موضوعات می تواند به دادگستری و قاضی کمک کند. وی با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت دانشگاه برای حل مشکلات گفت: چنانچه تمرکز دانشگاه صرفاً به علم باشد موفق نخواهد بود و می تواند با همکاری با دستگاه ها برای حل چالش ها و مشکلات جامعه قدم مؤثرتری بردارد. طاهری با اشاره به نقش تحول دانشگاه در قوه قضائیه گفت: دادگستری سنگر باید پیشقدم همکاری با دانشگاه باشد زیرا انتظار می رود با برگزاری کارگاه های مشترک، کارگاه و دادگاه های مجازی و... ظرفیتی برای همکاری بیشتر با اساتید دانشگاه و منابع علمی معتبر ایجاد شود.