در گفتگو با مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه بر ارزش افزایی،ایده پردازی، مشارکت گرایی و نوآوری تاکید شد

14 05 2019
کد خبر : 3252934
تعداد بازدید : 379

روابط عمومی دانشگاه در ادامه گفتگو با مدیران دانشگاهی، گفتگویی را با دکتر وحید متقی طلب مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه با محوریت مباحث کارآفرینی و ارتباط با جامعه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.

  •  لطفا در ابتدا یک کلیتی در راستای اهداف مجموعه تان برای خوانندگان بفرمائید.

مدیریت کارآفرینی وارتباط با جامعه دانشگاه با هدف توسعه کارآفرینی و تلاش در جهت حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین کار خود را آغاز و مصمم است با برخورداری از تجربه و توان علمی اعضای هیأت علمی و پتانسیل دانشجوئی، ساختار منعطف و فناوری کارآمد، بعنوان سرآمد در منطقه در زمینه آموزش، ترویج و مشاوره و پژوهش کارآفرینی فعالیت نماید، به گونه‌ای که دانش آموختگان دانشگاه گیلان کارآفرین بوده و در جهت توسعه فن‌آفرینی و اقتصاد دانش بنیان گام بردارد.

  •  در راستای این اهداف کدام شاخص ها به عنوان ارزش، سرلوحه کار مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه می باشد؟

ارزش افزایی، خلاقیت، ایده پردازی، مشارکت گرایی، رقابت پذیری، پشتکار کاری، کارگروهی و کار بین رشته ای ، نوآوری و در نهایت کارآفرینی همواره به عنوان ارزش در سرلوحه کار ما قراردارد. در حوزه ارتباط با جامعه به دنبال ایجاد یک رابطه دو طرفه بین جامعه و دانشگاه هستیم . به این معنا که بتوانیم مشکلات و معضلات صنعت را با زبان آکادمیک به دانشگاهیان انتقال دهیم تا بدین طریق راهکاری منسجم برای حل معضلات جاری جامعه حاصل شود و از طرف دیگراندیشه نو آورانه دانشگاه را به جامعه معرفی کنیم تا در افق و مسیر توسعه گام برداشته و به شکوفا شدن جامعه ای که هر لحظه نیازهای آن باز تعریف میشود، یاری رسانیم.

  •  مهمترین ماموریت های مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه در دانشگاه چیست؟

انجام تعاملات محیطی با سایر مراکز، مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، بنگاه‌ها و سازمانهای کارآفرین در سطح  منطقه و ملی در جهت ترویج کارآفرینی و  انجام مشاوره‌های راهبردی مدیریتی در زمینه‌ ایجاد کسب و کار جدید، توسعه کسب و کارهای کوچک در سطح دانشگاه و تلاش در جهت دهی دانشگاه به پرورش دانش آموختگانی، خلاق، نوآور، پایبند به اصول اخلاقی و پذیرای مسئولیت اجتماعی جهت ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار، تحصیل درآمد و سرمایه گذاری توسعه کسب و کار، ترویج و اشاعه تفکر و روحیه کارآفرینی در بین جامعه دانشگاهیان ( اساتید، دانشجویان، مدیران، مشاوران، کارشناسان و کارکنان واحدهای دانشگاهی) از جمله مهمترین ماموریت های مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه می باشد.

  •   آیا برای این حوزه سیاست گذاری خاصی مد نظرتان هست و در این بین چه انتظاراتی وجود دارد؟

قاعدتا در این بخش همه چیز ارتباط مستقیمی به منابع دارد اما در پاسخ می توان اینگونه مطرح کرد که توانمندسازی دانشجویان دانشگاه در رأس سیاستگذاری قرار دارد و همواره تلاش می کنیم با ایجاد انگیزه، ارتقاء دانش، مهارت ها و نگرش های کارآفرینانه در قلمرو دانشگاه با فرآیندهای مختلف از جمله مشاوره و ترویج گسترش فرهنگ و دانش کسب و کار و مهارت افزایی در نهادینه سازی روح و تفکر کارآفرینی در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، دانشگاه از طریق شناخت مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین گام برداریم در این بین تلاش مضاعفی را به منظور فراهم نمودن ارتباط بین تیم‌های کارآفرین دانشگاهی و بنگاه های فناور دانش بنیان جهت ایجاد انگیزه‌های لازم فن‌آفرینی در دانشگاهیان  و همکاری و تعامل با پارک علمی- فناوری، مراکز رشد و صنایع و شتابدهنده ها و...  به منظور تکمیل فرآیند کارآفرینی دانشگاهی و حمایت از اعضای کارآفرین دانشگاه و البته تغییر و بازآفرینی در ساختار علی الخصوص ایجاد مرکز نوآوری  و فرآیندها براساس چشم انداز دانشگاه کارآفرین .. را  در کنار برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی و استارتاپ ها برنامه ریزی داشته ایم.

 حال آنکه برای رسیدن به این مهم انتظار می رود فضای مناسب برای توسعه کارآفرینی فراهم گردد و از طرفی به اشکال مختلف فرآیند تشریفات زائد و دست و پاگیر  مرتفع گردد تا ضمن توجه به نیازهای جامعه شاهد پویایی آموزشی و پژوهشی  چه از بعد تربیت نیروی انسانی و چه از بعد منابع مالی در این بخش باشیم.

در بخش کارآفرینی وارتباط با جامعه در حال حاضر پشتیبانی دانشگاه سطح مناسبی دارد؟

البته که تا ایده آل بنا به شرایط فاصله داریم اما بدون اغراق باید اذعان داشت که حسن ظن و حمایت های مطلوبی در اجرای امور از جانب دانشگاه شاهد هستیم بطوری که ساختار دانشگاه اعم از معاونت ها و دانشکده ها و مدیران تعاملات  و هم افزایی ارزشمندی را در اجرای برنامه های توسعه ای و مهارتی و رویداد های مختلف داشته و این نگرش مثبت و استراتژیک سیستم مدیریتی امکان بهره‌برداری از جایگاه و تأثیر گذاری دانشگاه گیلان را به عنوان یک دانشگاه برتر در منطقه و کشور تداعی می نماید. پشتیبانی در بخش ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه و مرکز استعدایابی تولید فن آوری با عنوان شهرک مینیاتوری چالش در سطح دانشگاه نشان دهنده سطح دیدگاهی مسئولین دانشگاه در این حوزه می باشد.

 ارزیابی شما از میزان و حجم قراردادهای پژوهشی منعقده  در سال 1397 چیست؟

قرارداد های پژوهشی منعقده  در سال 1397 مجموعا بالغ بر 89 طرح پژوهشی(79 مورد بخش دولتی و 10 مورد بخش خصوصی) بوده است که مبلغ کل قراردادها  در حدود 4 میلیارد تومان تحقق یافته است. در این تعداد قرارداد 61 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه به عنوان مجری طرح توسط 42 سازمان، دستگاه و شرکت(33 دستگاه دولتی و 9 شرکت خصوصی) حمایت کننده مانند: ورزش و جوانان (14 طرح)، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری(10 طرح)، بهزیستی (6 طرح ) اداره زندان ها و اقدامات تامینی (5 طرح) به لحاظ شاخص تعداد قرارداد و البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پژوهشگاه نیرو و استانداری از نظر شاخص حجم مبلغ قرارداد  مشارکت داشته اند. 

  • برای تحقق برنامه هایتان به لحاظ عملیاتی حوزه و سطح بندی دارید؟ به عنوان نمونه عملکردتان در سال 97 چگونه بوده است؟

در طول سال برنامه های عملیاتی برای محقق ساختن اهداف، سیاست و برنامه ها در 4 بخش و  حوزه مانند: آموزش، پژوهش، مشاوره و ترویج ترسیم نموده ایم.

برنامه ‌های عملیاتی آموزش: برگزاری دوره/ کارگاهی آموزشی – مهارتی (عمومی و تخصصی) کارآفرینی ویژه دانشجویان و بعضا ویژه اعضای هیات علمی و مدیران اجرایی دانشگاه را شامل می شود.

در سال 1397 در بخش برگزاری دوره/کارگاه های آموزشی و مهارتی حدود 40 دوره  (قریب به 550 ساعت) پس از به حد نصاب رسیدن شرکت کنندگان، اجرایی شد. با راه اندازی سامانه فرآیند ثبت ایده های خلاق و نوآور تعداد 55 شرکت کننده، اقدام به ثبت ایده نموده اند. یک رویداد استارتاپی در اسفند ماه 97 با مشارکت و همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان در دانشگاه برگزار و به 10 ایده برتر جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد. مهمترین همایش برگزار شده نیز می توان از همایش فناوری های نو – اقتصاد فردا(تکونومی) نام برد که به طور خاص به بررسی فناوری بلاکچین و کاربردهای نوین در حوزه مختلف و کسب و کار اختصاص داشت. 

اجرای طرح استعدادیابی و توان افزایی رهبران آینده کسب و کار- تست شریف استار - با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف تهران در استان از دیگر برنامه در سال 97 بود که آزمون آن با شرکت 70 نفر ازدانش آموزان و دانشجویان علاقمند در اسفندماه در محل دانشگاه گیلان برگزار شد.

در بخش اعضای هیات علمی و مدیران اجرایی دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات ارتباط با صنعت را داشتیم و از طرفی طی در طول سال بازدید از 8 مجموعه صنعتی مانند شرکت پگاه، کشاورزی و دامپروری سفید رود، خزر پلاستیک، شرکت فرآورده های لبنی خاتون و... اجرا نموده ایم.

برنامه‌های عملیاتی مشاوره: در این بخش مجموعه کار آفرینی و ارتباط با جامعه  اعم از مدیران وکارشناسان، تلاش نموده با تشخیص فرصت های کارآفرینی و قابلیت سازی ظرفیت های دانشگاه به مراجعین علاقمند مشاوره علمی- تخصصی در زمینه های مختلف ارائه نماید. بطوری که در طول هفته حدود 10 ساعت از فعالیت ها به این بخش اختصاص می باید. اعم از راهنمایی، ارزیابی طرح ها و برنامه ریزی کسب و کار و سازماندهی درخواست  ها و انتظارات مراجعین.

برنامه‌های عملیاتی پژوهش: آنچه در بخش پژوهش اهمیت دارد ارتباط مستقیم  و تعامل اعضای محترم هیات علمی دانشگاه و کاربردی بودن موضوعات پایان نامه های دانشجویی و همچنین اولویت های پژوهشی سازمان ها و دستگاه های مختلف با دانشگاه است چراکه این ارتباط تاثیر بسزایی در انعقاد قرارداد های دانشگاه داشته و دارد. حال اینکه در بخش حمایت از پایان نامه های دانشجویی در سال 97 تعداد 36 پایان نامه کاربردی توسط سازمان ها و شرکت هایی مانند: شهرداری رشت، شرکت ویوان و شرکت هپی لند و... مورد حمایت مالی قرار گرفته شد .

برنامه‌های عملیاتی ترویجی: - معرفی مرکز کارآفرینی و فعالیتهای آن در طول سال تحصیلی در برنامه ها و رویدادهای مختلف و برگزاری : مسابقه تدوین طرح کسب و کار (Business plan) دانشجویی و کارگاههای کار گروهی (Team work) برای دانشجویان، تقویت سایت مرکز و غنی سازی محتوای آن، برنامه‌های سخنرانی کارآفرینان، شناسایی افراد مستعد همکاری با مدیریت کارآفرینی  و ارتباط با جامعه، دعوت از صاحبنظران کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و افراد موفق در ایده‌ پردازی و اجرای ایده‌های کارآفرینی برای سخنرانی به صورت سمینار، کارگاه آموزشی و یا کلاس درس و بازدید از سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی کارآفرین و... از مهمترین فعالیت های ترویجی این مدیریت می باشد که در سال  97 علاوه بر برگزاری همایش ارتباط صنعت و دانشگاه گیلان، رویداد طراحی تعاملی، جشنواره کارآفرینان، 10 رویداد کارآفرینی در قالب 8 رویداد ایده یار( مبانی کارآفرینی، خلاقیت، کار تیمی، فرصت و ایده یابی و... به مدت 32 ساعت و 2 رویداد استارتاپی و ایده شو) عملیاتی گردید.

  • ارزیابی شما به عنوان مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه در خصوص میزان مشارکت و ارتباط اساتید و دانشجویان با حوزه کارآفرینی چیست؟

با ملاحظه آنچه تاکنون ارائه شد و آماری که اشاره شد می توان دریافت که میزان ارتباط و تعامل دانشجویان واساتید در چه شرایطی بوده است. حال اینکه مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته و انتخاب دوره و کارگاه هایی که بر اساس نیازسنجی بازار و صنعت شاهد ارتباط بیش از پیش دانشجویان و البته اساتید محترم هستیم. اساتید ما بعنوان مدرس دوره ها نقش بسزایی در مهارت افزایی و توانمندسازی دانشجویان دارند و جای بسی خوشحالی است که این روند رو به رشد تعامل در ارتقای سطح آموزش دانشجویان تاثیرگذار بوده است. برای درک بهتر موضوع لازم است به اختصار از عملکرد چند بخش دانشگاه در حوزه مهارت و کارآفرینی که نشاندهنده این نوع تعاملات است؛ مطرح شود.

در بخش کانون ها و انجمن های دانشجویی مثل کانون مهارت آموزیی و ترویج فرهنگ کسب و کار حدود 2100 نفرساعت دوره عمومی مهارتی و دانشکده کشاورزی و تربیت بدنی بیش از  24000 نفر ساعت دروه تخصصی - حرفه ای مهارتی برگزار کردند که این خود نشان دهنده و تشخیص و توجه مدیران و اساتید و حساسیت دانشجویان به مهارت آموزی در حوزه کسب وکار و کارآفرینی هست و در این بین مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه همواره پشتیبانی های لازم را داشته است.

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

01 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تفویض اختیار، لازمه توسعه و پویایی دانشگاه است

سومین نشست شورای دانشگاه در دوره مدیریت جدید، دقایقی قبل در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست از ضرورت به‌ صف‌سپاری امور و تفویض اختیار به دانشکده ها و واحدها برای سرعت تصمیم‌گیری و رشد و توسعه دانشگاه در همه حوزه ها سخن گفت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تقدیر از کلیه کارمندان و اعضای هیات علمی در راستای برگزاری امتحانات دانشجویان گفت: برای توسعه،  تحرک و پویایی دانشگاه نیاز است ما امور را به صف در دانشکده ها و واحدها واگذار کنیم و ستاد کار تصمیم گیری و پشتیبانی از صف را انجام دهد تا شاهد شتاب و سرعت بیشتری در انجام امور دانشگاه باشیم. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه در دانشگاهی با این حجم از دانشجو و وسعت، انجام تمامی فعالیت ها در یک معاونت صرفا با چند نیروی آن معاونت قابل انجام نیست تصریح کرد: ما باید از ظرفیت های کلیه دانشکده ها در راستای انجام امورات مرتبط با حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... استفاده کنیم. دکتر دوستار در ادامه خاطرنشان کرد: نیم قرن از فعالیت دانشگاه گیلان می گذرد و ما در نیمه دوم سال جاری برنامه ای در راستای 50 سالگی دانشگاه خواهیم داشت که یکی از برنامه های دانشگاه در این زمینه، برپایی نمایشگاهی از 50 سال خدماتی که دانشگاه در زمینه های مختلف به جامعه ارائه کرده است خواهد بود. وی با اشاره به تغییرات مدیریتی انجام شده در دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: چرخه مدیریتی برای ارتقاء سیستم لازم است. دکتر دوستار همچنین به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در روز جمعه 15 تیر ماه 1403 و حساسیت و اهمیت آن اشاره کرد و تاکید کرد: هر کسی هر تریبونی در اختیار دارد برای تبیین ضرورت شرکت در انتخابات از آن استفاده کند و امیدواریم با مشارکت مردم و حضور پرشور در صندوق های رای برگ زرینی دیگر از حماسه حضور مردم را شاهد باشیم. حجت الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن تبریک روز مباهله و ایام غدیریه، به نقش اسوه و الگو بودن اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم استادان دانشگاه در کنار رشد علمی، نگاه ویژه ای نیز به رشد و تعالی دینی داشته باشند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان با مهم خواندن نقش آفرینی مردم برای حضور حداکثری در انتخابات گفت: امیدواریم همچون گذشته در روز جمعه شاهد عزت و سربلندی ایران عزیز باشیم. شایان ذکر است موافقت با راه اندازی چهار رشته - گرایش جدید در دانشکده های فنی، معماری و هنر و مهندسی مکانیک از جمله مصوبات شورای دانشگاه بود.      

01 07 2024

نشست رئیس دانشگاه با مدیران کل امور اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی استان برگزار شد

صبح امروز رئیس دانشگاه گیلان به همراه معاونین اداری مالی و مدیریت منابع و پژوهش و فناوری در اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان حضور یافت و با علیرضا نوروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان در ارتباط با مولدسازی دارایی‌های دانشگاه در راستای تکمیل پروژه‌های عمرانی و توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل دانشجویی و... بحث و گفتگو کرد. همچنین در نشست دیگری که با حسن صیاد مدیرکل امور مالیاتی استان برگزار شد، در ارتباط با برخورداری از اعتبار مالیاتی برای قراردادهای تحقیق و توسعه دانشگاه با هدف فراهم‌کردن فرصت مناسب برای برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت، جهت‌دهی پژوهش‌های دانشگاهی و حمایت از نخبگان دانشگاهی برای رفع نیازهای استان، بهره‌مندی شركت‌های دانش‌بنیان و مركز رشد دانشگاه از معافیت مالیاتی و... بحث و تبادل نظر شد. شایان ذکر است در این نشست بر تقویت همکاری مشترک در راستای مهارت آموزی و آموزش دانشجویان دانشگاه با مباحث مالیاتی نیز تأکید شد.     

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان از پردیس دانشگاهی بازدید کرد

رئیس دانشگاه گیلان عصر امروز به همراه جمعی از مدیران دانشگاه از بخش های مختلف پردیس دانشگاهی بازدید کرد و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران پردیس برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن مهم خواندن متنوع سازی راه‌های درآمدی پردیس دانشگاهی، بر اهمیت مرکز آموزش‌های آزاد و تخصصی دانشگاه تأکید کرد. دکتر دوستار گفت: در کنار رسالت‌های آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی، باید از ظرفیت‌های این مجموعه در راستای درآمدزایی دانشگاه استفاده بهینه کنیم. دکتر مرجان عباسی رئیس پردیس دانشگاهی هم در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای پردیس در حوزه‌های مختلف و مرکز آموزش های تخصصی و آزاد پرداخت. شایان ذکر است رئیس دانشگاه گیلان علاوه بر بازدید از پردیس دانشگاهی، از ستاد برگزاری آزمون های سراسری در دانشگاه که در پردیس دانشگاهی مستقر است بازدید کرد و قول مساعدت در خصوص رفع نیازهای این ستاد داد.

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان، بر نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب اثرگذار است

نشست هم‌اندیشی معاونین آموزشی دانشگاه‌های استان گیلان پیرامون درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس استان با حضور استادان مرتبط با این درس، در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست، تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان را لازمه نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب دانست. دکتر دوستار رئیس دانشگاه در این نشست، با تأکید بر ضرورت تبیین ارزش های حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان اظهار کرد: نسل جوانی که با آن مواجه هستیم جبهه، جنگ و بحران های کشور را ندیده و با اخبار مبهم از سوی دشمنان روبروست که آشناکردن دانشجویان با فرهنگ دفاع مقدس و توصیف ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس حائز اهمیت است. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اهمیت ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تصریح کرد: آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بهانه‌ای است که این ارزش ها بصورت شفاف در کلاس درس به دانشجویان منتقل شود. دکتر دوستار ضمن اشاره به ضرورت تجلیل از چهره‌های ماندگار دفاع مقدس در استان در راستای دوام ارزش های انقلاب گفت: با مشارکت رؤسای دانشگاه‌های استان و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشکده گیلان‌شناسی برای مستندسازی و جمع‌آوری آثار خاطرات رزمندگان و فرزندان آنان می‌توان چهره‌های نام آور در حوزه دفاع مقدس در استان را شناسایی و نسبت به گرامیداشت این سرمایه‌های ارزشمند در مناسبات مختلف، اهتمام ورزید. رئیس دانشگاه گیلان ضمن اعلام آمادگی برای برنامه‌ریزی ترویج ارزش‌های انقلاب در میان نسل جوان دانشگاهی، آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها در گلزار شهدای انقلاب، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان و استادان، انجام پایان نامه و فعالیت‌های دانشجویی به‌ویژه دانشجویان رشته‌های هنر و معماری در حوزه دفاع مقدس و... را از مهمترین اقدامات دانشگاهی در جهت گرامیداشت و ترویج نمادهای انقلاب و دفاع مقدس دانست. دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به نقش دانشگاه در اشاعه فرهنگ و گفتمان انقلاب گفت: باتوجه به مصوبه آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس جزو دروس عمومی الزامی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تاکنون استادان نام ‌آشنایی نیز برای ترویج این درس زحمت کشیده‌اند. دکتر حبیبی با اشاره به اهیمت پاسداشت ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: در نیمسال اول سال تحصیلی جاری، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس به حدود چهار هزار و نهصد دانشجوی گیلانی توسط 28 استاد مجوزدار تدریس شده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب و بکارگیری استادان جدید نیز در حال انجام است.

30 06 2024

تأکید بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان در سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی

سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان تأکید کرد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت برنامه‌های پیشگیرانه در حفظ و تأمین سلامت روانی جامعه دانشگاهیان، تعامل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را با مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه مهم خواند و اجرای برنامه‌های نشاط محور در برهه‌های زمانی خاص و مبتنی بر تقویم روانشناختیِ نرخ مراجعه و مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان را ضروری برشمرد. رئیس شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان ضمن ضروری دانستن تعامل متقابل و مؤثر معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با عملکرد و اهداف پیشگیرانه مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی، بر لزوم ارائه درس مهارت‌های زندگی و تکمیل کارنامه سلامت دانشجویان در فرایند ثبت نام تأکید کرد. دکتر دوستار همچنین اجرای طرح‌های مرتبط با حوزه و عملکرد مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه همچون طرح پات (پیشگیری از افت تحصیلی) و طرح خدا قوت (هدایت تحصیلی برای امتحانات) را بسیار مهم و مؤثر دانست. دکتر عذرا زبردست رئیس مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت نیم‌رخ روانی دانشگاه در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه نخست ۱۴۰۳ و همچنین گزارش مالی سال جاری ارائه کرد و سایر اعضای جلسه نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود پرداختند.

29 06 2024

دانشگاه گیلان در میان بهره ورترین دانشگاه ها از نظر انتشار مقالات بین المللی بر اساس اعلام پایگاه WOS قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بنابر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه گیلان رتبه 8 را در میان 22 دانشگاه جامع با قدمت بالای 40 سال در ایران بر اساس گزارش پایگاه وب آو ساینس، کسب نمود.  در این گزارش، دانشگاه‌ها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندی های جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.  بر اساس 16 شاخص مورد بررسی در این رتبه بندی که مربوط به مقالات منتشر شده در سال 2020 است، دانشگاه گیلان در شاخص های تعداد کل مقالات رتبه 8، تعداد مقالات نشریات Q1 رتبه 9، متوسط ضریب تأثیر رتبه 15، مجموع مقالات در ضریب تأثیر نشریه رتبه 8، مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 9، مقالات نمایه نیچر رتبه 8، هم انتشاری صنعت و دانشگاه رتبه 17، سرانه مقالات اعضای هیأت علمی رتبه 10، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات Q1 اعضای هیأت علمی رتبه 12، سرانه مقالات Q1 دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 14، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه اعضای هیأت علمی رتبه 11، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 12، سرانه مقالات نمایه نیچر رتبه 5 و در سرانه هم انتشاری صنعت و دانشگاه های اعضای هیأت علمی رتبه 19 را کسب کرده است.  

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

26 06 2024

مدیران جدید دانشگاه منصوب شدند

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آمنه آقاربیع عضو هیأت علمی گروه معماری به سمت سرپرست دانشکده معماری و هنر، مهندس ناصر حمیدزاده عضو هیأت علمی گروه عمران به سمت سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرشید مهردوست عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر به سمت سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر روح اله منعم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی به سمت سرپرست مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، منصوب شدند. شایان ذکر است در مراسم های جداگانه ای، از تلاش های دکتر حسینعلی عابددوست رئیس پیشین دانشکده معماری و هنر، مهندس محمد فرحی تاج مدیر پیشین امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرید فیضی رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و دکتر مهیار خانی مقدم مدیر پیشین برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.  روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران پیشین، برای مدیران جدید منصوب شده، آرزوی موفقیت می نماید.