در گفتگو با مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه بر ارزش افزایی،ایده پردازی، مشارکت گرایی و نوآوری تاکید شد

14 05 2019
کد خبر : 3252934
تعداد بازدید : 559

روابط عمومی دانشگاه در ادامه گفتگو با مدیران دانشگاهی، گفتگویی را با دکتر وحید متقی طلب مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه با محوریت مباحث کارآفرینی و ارتباط با جامعه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.

  •  لطفا در ابتدا یک کلیتی در راستای اهداف مجموعه تان برای خوانندگان بفرمائید.

مدیریت کارآفرینی وارتباط با جامعه دانشگاه با هدف توسعه کارآفرینی و تلاش در جهت حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین کار خود را آغاز و مصمم است با برخورداری از تجربه و توان علمی اعضای هیأت علمی و پتانسیل دانشجوئی، ساختار منعطف و فناوری کارآمد، بعنوان سرآمد در منطقه در زمینه آموزش، ترویج و مشاوره و پژوهش کارآفرینی فعالیت نماید، به گونه‌ای که دانش آموختگان دانشگاه گیلان کارآفرین بوده و در جهت توسعه فن‌آفرینی و اقتصاد دانش بنیان گام بردارد.

  •  در راستای این اهداف کدام شاخص ها به عنوان ارزش، سرلوحه کار مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه می باشد؟

ارزش افزایی، خلاقیت، ایده پردازی، مشارکت گرایی، رقابت پذیری، پشتکار کاری، کارگروهی و کار بین رشته ای ، نوآوری و در نهایت کارآفرینی همواره به عنوان ارزش در سرلوحه کار ما قراردارد. در حوزه ارتباط با جامعه به دنبال ایجاد یک رابطه دو طرفه بین جامعه و دانشگاه هستیم . به این معنا که بتوانیم مشکلات و معضلات صنعت را با زبان آکادمیک به دانشگاهیان انتقال دهیم تا بدین طریق راهکاری منسجم برای حل معضلات جاری جامعه حاصل شود و از طرف دیگراندیشه نو آورانه دانشگاه را به جامعه معرفی کنیم تا در افق و مسیر توسعه گام برداشته و به شکوفا شدن جامعه ای که هر لحظه نیازهای آن باز تعریف میشود، یاری رسانیم.

  •  مهمترین ماموریت های مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه در دانشگاه چیست؟

انجام تعاملات محیطی با سایر مراکز، مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، بنگاه‌ها و سازمانهای کارآفرین در سطح  منطقه و ملی در جهت ترویج کارآفرینی و  انجام مشاوره‌های راهبردی مدیریتی در زمینه‌ ایجاد کسب و کار جدید، توسعه کسب و کارهای کوچک در سطح دانشگاه و تلاش در جهت دهی دانشگاه به پرورش دانش آموختگانی، خلاق، نوآور، پایبند به اصول اخلاقی و پذیرای مسئولیت اجتماعی جهت ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار، تحصیل درآمد و سرمایه گذاری توسعه کسب و کار، ترویج و اشاعه تفکر و روحیه کارآفرینی در بین جامعه دانشگاهیان ( اساتید، دانشجویان، مدیران، مشاوران، کارشناسان و کارکنان واحدهای دانشگاهی) از جمله مهمترین ماموریت های مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه می باشد.

  •   آیا برای این حوزه سیاست گذاری خاصی مد نظرتان هست و در این بین چه انتظاراتی وجود دارد؟

قاعدتا در این بخش همه چیز ارتباط مستقیمی به منابع دارد اما در پاسخ می توان اینگونه مطرح کرد که توانمندسازی دانشجویان دانشگاه در رأس سیاستگذاری قرار دارد و همواره تلاش می کنیم با ایجاد انگیزه، ارتقاء دانش، مهارت ها و نگرش های کارآفرینانه در قلمرو دانشگاه با فرآیندهای مختلف از جمله مشاوره و ترویج گسترش فرهنگ و دانش کسب و کار و مهارت افزایی در نهادینه سازی روح و تفکر کارآفرینی در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، دانشگاه از طریق شناخت مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین گام برداریم در این بین تلاش مضاعفی را به منظور فراهم نمودن ارتباط بین تیم‌های کارآفرین دانشگاهی و بنگاه های فناور دانش بنیان جهت ایجاد انگیزه‌های لازم فن‌آفرینی در دانشگاهیان  و همکاری و تعامل با پارک علمی- فناوری، مراکز رشد و صنایع و شتابدهنده ها و...  به منظور تکمیل فرآیند کارآفرینی دانشگاهی و حمایت از اعضای کارآفرین دانشگاه و البته تغییر و بازآفرینی در ساختار علی الخصوص ایجاد مرکز نوآوری  و فرآیندها براساس چشم انداز دانشگاه کارآفرین .. را  در کنار برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی و استارتاپ ها برنامه ریزی داشته ایم.

 حال آنکه برای رسیدن به این مهم انتظار می رود فضای مناسب برای توسعه کارآفرینی فراهم گردد و از طرفی به اشکال مختلف فرآیند تشریفات زائد و دست و پاگیر  مرتفع گردد تا ضمن توجه به نیازهای جامعه شاهد پویایی آموزشی و پژوهشی  چه از بعد تربیت نیروی انسانی و چه از بعد منابع مالی در این بخش باشیم.

در بخش کارآفرینی وارتباط با جامعه در حال حاضر پشتیبانی دانشگاه سطح مناسبی دارد؟

البته که تا ایده آل بنا به شرایط فاصله داریم اما بدون اغراق باید اذعان داشت که حسن ظن و حمایت های مطلوبی در اجرای امور از جانب دانشگاه شاهد هستیم بطوری که ساختار دانشگاه اعم از معاونت ها و دانشکده ها و مدیران تعاملات  و هم افزایی ارزشمندی را در اجرای برنامه های توسعه ای و مهارتی و رویداد های مختلف داشته و این نگرش مثبت و استراتژیک سیستم مدیریتی امکان بهره‌برداری از جایگاه و تأثیر گذاری دانشگاه گیلان را به عنوان یک دانشگاه برتر در منطقه و کشور تداعی می نماید. پشتیبانی در بخش ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه و مرکز استعدایابی تولید فن آوری با عنوان شهرک مینیاتوری چالش در سطح دانشگاه نشان دهنده سطح دیدگاهی مسئولین دانشگاه در این حوزه می باشد.

 ارزیابی شما از میزان و حجم قراردادهای پژوهشی منعقده  در سال 1397 چیست؟

قرارداد های پژوهشی منعقده  در سال 1397 مجموعا بالغ بر 89 طرح پژوهشی(79 مورد بخش دولتی و 10 مورد بخش خصوصی) بوده است که مبلغ کل قراردادها  در حدود 4 میلیارد تومان تحقق یافته است. در این تعداد قرارداد 61 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه به عنوان مجری طرح توسط 42 سازمان، دستگاه و شرکت(33 دستگاه دولتی و 9 شرکت خصوصی) حمایت کننده مانند: ورزش و جوانان (14 طرح)، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری(10 طرح)، بهزیستی (6 طرح ) اداره زندان ها و اقدامات تامینی (5 طرح) به لحاظ شاخص تعداد قرارداد و البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پژوهشگاه نیرو و استانداری از نظر شاخص حجم مبلغ قرارداد  مشارکت داشته اند. 

  • برای تحقق برنامه هایتان به لحاظ عملیاتی حوزه و سطح بندی دارید؟ به عنوان نمونه عملکردتان در سال 97 چگونه بوده است؟

در طول سال برنامه های عملیاتی برای محقق ساختن اهداف، سیاست و برنامه ها در 4 بخش و  حوزه مانند: آموزش، پژوهش، مشاوره و ترویج ترسیم نموده ایم.

برنامه ‌های عملیاتی آموزش: برگزاری دوره/ کارگاهی آموزشی – مهارتی (عمومی و تخصصی) کارآفرینی ویژه دانشجویان و بعضا ویژه اعضای هیات علمی و مدیران اجرایی دانشگاه را شامل می شود.

در سال 1397 در بخش برگزاری دوره/کارگاه های آموزشی و مهارتی حدود 40 دوره  (قریب به 550 ساعت) پس از به حد نصاب رسیدن شرکت کنندگان، اجرایی شد. با راه اندازی سامانه فرآیند ثبت ایده های خلاق و نوآور تعداد 55 شرکت کننده، اقدام به ثبت ایده نموده اند. یک رویداد استارتاپی در اسفند ماه 97 با مشارکت و همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان در دانشگاه برگزار و به 10 ایده برتر جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد. مهمترین همایش برگزار شده نیز می توان از همایش فناوری های نو – اقتصاد فردا(تکونومی) نام برد که به طور خاص به بررسی فناوری بلاکچین و کاربردهای نوین در حوزه مختلف و کسب و کار اختصاص داشت. 

اجرای طرح استعدادیابی و توان افزایی رهبران آینده کسب و کار- تست شریف استار - با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف تهران در استان از دیگر برنامه در سال 97 بود که آزمون آن با شرکت 70 نفر ازدانش آموزان و دانشجویان علاقمند در اسفندماه در محل دانشگاه گیلان برگزار شد.

در بخش اعضای هیات علمی و مدیران اجرایی دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات ارتباط با صنعت را داشتیم و از طرفی طی در طول سال بازدید از 8 مجموعه صنعتی مانند شرکت پگاه، کشاورزی و دامپروری سفید رود، خزر پلاستیک، شرکت فرآورده های لبنی خاتون و... اجرا نموده ایم.

برنامه‌های عملیاتی مشاوره: در این بخش مجموعه کار آفرینی و ارتباط با جامعه  اعم از مدیران وکارشناسان، تلاش نموده با تشخیص فرصت های کارآفرینی و قابلیت سازی ظرفیت های دانشگاه به مراجعین علاقمند مشاوره علمی- تخصصی در زمینه های مختلف ارائه نماید. بطوری که در طول هفته حدود 10 ساعت از فعالیت ها به این بخش اختصاص می باید. اعم از راهنمایی، ارزیابی طرح ها و برنامه ریزی کسب و کار و سازماندهی درخواست  ها و انتظارات مراجعین.

برنامه‌های عملیاتی پژوهش: آنچه در بخش پژوهش اهمیت دارد ارتباط مستقیم  و تعامل اعضای محترم هیات علمی دانشگاه و کاربردی بودن موضوعات پایان نامه های دانشجویی و همچنین اولویت های پژوهشی سازمان ها و دستگاه های مختلف با دانشگاه است چراکه این ارتباط تاثیر بسزایی در انعقاد قرارداد های دانشگاه داشته و دارد. حال اینکه در بخش حمایت از پایان نامه های دانشجویی در سال 97 تعداد 36 پایان نامه کاربردی توسط سازمان ها و شرکت هایی مانند: شهرداری رشت، شرکت ویوان و شرکت هپی لند و... مورد حمایت مالی قرار گرفته شد .

برنامه‌های عملیاتی ترویجی: - معرفی مرکز کارآفرینی و فعالیتهای آن در طول سال تحصیلی در برنامه ها و رویدادهای مختلف و برگزاری : مسابقه تدوین طرح کسب و کار (Business plan) دانشجویی و کارگاههای کار گروهی (Team work) برای دانشجویان، تقویت سایت مرکز و غنی سازی محتوای آن، برنامه‌های سخنرانی کارآفرینان، شناسایی افراد مستعد همکاری با مدیریت کارآفرینی  و ارتباط با جامعه، دعوت از صاحبنظران کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و افراد موفق در ایده‌ پردازی و اجرای ایده‌های کارآفرینی برای سخنرانی به صورت سمینار، کارگاه آموزشی و یا کلاس درس و بازدید از سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی کارآفرین و... از مهمترین فعالیت های ترویجی این مدیریت می باشد که در سال  97 علاوه بر برگزاری همایش ارتباط صنعت و دانشگاه گیلان، رویداد طراحی تعاملی، جشنواره کارآفرینان، 10 رویداد کارآفرینی در قالب 8 رویداد ایده یار( مبانی کارآفرینی، خلاقیت، کار تیمی، فرصت و ایده یابی و... به مدت 32 ساعت و 2 رویداد استارتاپی و ایده شو) عملیاتی گردید.

  • ارزیابی شما به عنوان مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه در خصوص میزان مشارکت و ارتباط اساتید و دانشجویان با حوزه کارآفرینی چیست؟

با ملاحظه آنچه تاکنون ارائه شد و آماری که اشاره شد می توان دریافت که میزان ارتباط و تعامل دانشجویان واساتید در چه شرایطی بوده است. حال اینکه مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته و انتخاب دوره و کارگاه هایی که بر اساس نیازسنجی بازار و صنعت شاهد ارتباط بیش از پیش دانشجویان و البته اساتید محترم هستیم. اساتید ما بعنوان مدرس دوره ها نقش بسزایی در مهارت افزایی و توانمندسازی دانشجویان دارند و جای بسی خوشحالی است که این روند رو به رشد تعامل در ارتقای سطح آموزش دانشجویان تاثیرگذار بوده است. برای درک بهتر موضوع لازم است به اختصار از عملکرد چند بخش دانشگاه در حوزه مهارت و کارآفرینی که نشاندهنده این نوع تعاملات است؛ مطرح شود.

در بخش کانون ها و انجمن های دانشجویی مثل کانون مهارت آموزیی و ترویج فرهنگ کسب و کار حدود 2100 نفرساعت دوره عمومی مهارتی و دانشکده کشاورزی و تربیت بدنی بیش از  24000 نفر ساعت دروه تخصصی - حرفه ای مهارتی برگزار کردند که این خود نشان دهنده و تشخیص و توجه مدیران و اساتید و حساسیت دانشجویان به مهارت آموزی در حوزه کسب وکار و کارآفرینی هست و در این بین مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه همواره پشتیبانی های لازم را داشته است.

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.