در گفتگو با مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه بر ارزش افزایی،ایده پردازی، مشارکت گرایی و نوآوری تاکید شد

14 05 2019
کد خبر : 3252934
تعداد بازدید : 473

روابط عمومی دانشگاه در ادامه گفتگو با مدیران دانشگاهی، گفتگویی را با دکتر وحید متقی طلب مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه با محوریت مباحث کارآفرینی و ارتباط با جامعه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنیم.

  •  لطفا در ابتدا یک کلیتی در راستای اهداف مجموعه تان برای خوانندگان بفرمائید.

مدیریت کارآفرینی وارتباط با جامعه دانشگاه با هدف توسعه کارآفرینی و تلاش در جهت حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین کار خود را آغاز و مصمم است با برخورداری از تجربه و توان علمی اعضای هیأت علمی و پتانسیل دانشجوئی، ساختار منعطف و فناوری کارآمد، بعنوان سرآمد در منطقه در زمینه آموزش، ترویج و مشاوره و پژوهش کارآفرینی فعالیت نماید، به گونه‌ای که دانش آموختگان دانشگاه گیلان کارآفرین بوده و در جهت توسعه فن‌آفرینی و اقتصاد دانش بنیان گام بردارد.

  •  در راستای این اهداف کدام شاخص ها به عنوان ارزش، سرلوحه کار مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه می باشد؟

ارزش افزایی، خلاقیت، ایده پردازی، مشارکت گرایی، رقابت پذیری، پشتکار کاری، کارگروهی و کار بین رشته ای ، نوآوری و در نهایت کارآفرینی همواره به عنوان ارزش در سرلوحه کار ما قراردارد. در حوزه ارتباط با جامعه به دنبال ایجاد یک رابطه دو طرفه بین جامعه و دانشگاه هستیم . به این معنا که بتوانیم مشکلات و معضلات صنعت را با زبان آکادمیک به دانشگاهیان انتقال دهیم تا بدین طریق راهکاری منسجم برای حل معضلات جاری جامعه حاصل شود و از طرف دیگراندیشه نو آورانه دانشگاه را به جامعه معرفی کنیم تا در افق و مسیر توسعه گام برداشته و به شکوفا شدن جامعه ای که هر لحظه نیازهای آن باز تعریف میشود، یاری رسانیم.

  •  مهمترین ماموریت های مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه در دانشگاه چیست؟

انجام تعاملات محیطی با سایر مراکز، مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، بنگاه‌ها و سازمانهای کارآفرین در سطح  منطقه و ملی در جهت ترویج کارآفرینی و  انجام مشاوره‌های راهبردی مدیریتی در زمینه‌ ایجاد کسب و کار جدید، توسعه کسب و کارهای کوچک در سطح دانشگاه و تلاش در جهت دهی دانشگاه به پرورش دانش آموختگانی، خلاق، نوآور، پایبند به اصول اخلاقی و پذیرای مسئولیت اجتماعی جهت ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار، تحصیل درآمد و سرمایه گذاری توسعه کسب و کار، ترویج و اشاعه تفکر و روحیه کارآفرینی در بین جامعه دانشگاهیان ( اساتید، دانشجویان، مدیران، مشاوران، کارشناسان و کارکنان واحدهای دانشگاهی) از جمله مهمترین ماموریت های مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه می باشد.

  •   آیا برای این حوزه سیاست گذاری خاصی مد نظرتان هست و در این بین چه انتظاراتی وجود دارد؟

قاعدتا در این بخش همه چیز ارتباط مستقیمی به منابع دارد اما در پاسخ می توان اینگونه مطرح کرد که توانمندسازی دانشجویان دانشگاه در رأس سیاستگذاری قرار دارد و همواره تلاش می کنیم با ایجاد انگیزه، ارتقاء دانش، مهارت ها و نگرش های کارآفرینانه در قلمرو دانشگاه با فرآیندهای مختلف از جمله مشاوره و ترویج گسترش فرهنگ و دانش کسب و کار و مهارت افزایی در نهادینه سازی روح و تفکر کارآفرینی در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، دانشگاه از طریق شناخت مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین گام برداریم در این بین تلاش مضاعفی را به منظور فراهم نمودن ارتباط بین تیم‌های کارآفرین دانشگاهی و بنگاه های فناور دانش بنیان جهت ایجاد انگیزه‌های لازم فن‌آفرینی در دانشگاهیان  و همکاری و تعامل با پارک علمی- فناوری، مراکز رشد و صنایع و شتابدهنده ها و...  به منظور تکمیل فرآیند کارآفرینی دانشگاهی و حمایت از اعضای کارآفرین دانشگاه و البته تغییر و بازآفرینی در ساختار علی الخصوص ایجاد مرکز نوآوری  و فرآیندها براساس چشم انداز دانشگاه کارآفرین .. را  در کنار برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی و استارتاپ ها برنامه ریزی داشته ایم.

 حال آنکه برای رسیدن به این مهم انتظار می رود فضای مناسب برای توسعه کارآفرینی فراهم گردد و از طرفی به اشکال مختلف فرآیند تشریفات زائد و دست و پاگیر  مرتفع گردد تا ضمن توجه به نیازهای جامعه شاهد پویایی آموزشی و پژوهشی  چه از بعد تربیت نیروی انسانی و چه از بعد منابع مالی در این بخش باشیم.

در بخش کارآفرینی وارتباط با جامعه در حال حاضر پشتیبانی دانشگاه سطح مناسبی دارد؟

البته که تا ایده آل بنا به شرایط فاصله داریم اما بدون اغراق باید اذعان داشت که حسن ظن و حمایت های مطلوبی در اجرای امور از جانب دانشگاه شاهد هستیم بطوری که ساختار دانشگاه اعم از معاونت ها و دانشکده ها و مدیران تعاملات  و هم افزایی ارزشمندی را در اجرای برنامه های توسعه ای و مهارتی و رویداد های مختلف داشته و این نگرش مثبت و استراتژیک سیستم مدیریتی امکان بهره‌برداری از جایگاه و تأثیر گذاری دانشگاه گیلان را به عنوان یک دانشگاه برتر در منطقه و کشور تداعی می نماید. پشتیبانی در بخش ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه و مرکز استعدایابی تولید فن آوری با عنوان شهرک مینیاتوری چالش در سطح دانشگاه نشان دهنده سطح دیدگاهی مسئولین دانشگاه در این حوزه می باشد.

 ارزیابی شما از میزان و حجم قراردادهای پژوهشی منعقده  در سال 1397 چیست؟

قرارداد های پژوهشی منعقده  در سال 1397 مجموعا بالغ بر 89 طرح پژوهشی(79 مورد بخش دولتی و 10 مورد بخش خصوصی) بوده است که مبلغ کل قراردادها  در حدود 4 میلیارد تومان تحقق یافته است. در این تعداد قرارداد 61 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه به عنوان مجری طرح توسط 42 سازمان، دستگاه و شرکت(33 دستگاه دولتی و 9 شرکت خصوصی) حمایت کننده مانند: ورزش و جوانان (14 طرح)، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری(10 طرح)، بهزیستی (6 طرح ) اداره زندان ها و اقدامات تامینی (5 طرح) به لحاظ شاخص تعداد قرارداد و البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پژوهشگاه نیرو و استانداری از نظر شاخص حجم مبلغ قرارداد  مشارکت داشته اند. 

  • برای تحقق برنامه هایتان به لحاظ عملیاتی حوزه و سطح بندی دارید؟ به عنوان نمونه عملکردتان در سال 97 چگونه بوده است؟

در طول سال برنامه های عملیاتی برای محقق ساختن اهداف، سیاست و برنامه ها در 4 بخش و  حوزه مانند: آموزش، پژوهش، مشاوره و ترویج ترسیم نموده ایم.

برنامه ‌های عملیاتی آموزش: برگزاری دوره/ کارگاهی آموزشی – مهارتی (عمومی و تخصصی) کارآفرینی ویژه دانشجویان و بعضا ویژه اعضای هیات علمی و مدیران اجرایی دانشگاه را شامل می شود.

در سال 1397 در بخش برگزاری دوره/کارگاه های آموزشی و مهارتی حدود 40 دوره  (قریب به 550 ساعت) پس از به حد نصاب رسیدن شرکت کنندگان، اجرایی شد. با راه اندازی سامانه فرآیند ثبت ایده های خلاق و نوآور تعداد 55 شرکت کننده، اقدام به ثبت ایده نموده اند. یک رویداد استارتاپی در اسفند ماه 97 با مشارکت و همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان در دانشگاه برگزار و به 10 ایده برتر جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد. مهمترین همایش برگزار شده نیز می توان از همایش فناوری های نو – اقتصاد فردا(تکونومی) نام برد که به طور خاص به بررسی فناوری بلاکچین و کاربردهای نوین در حوزه مختلف و کسب و کار اختصاص داشت. 

اجرای طرح استعدادیابی و توان افزایی رهبران آینده کسب و کار- تست شریف استار - با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف تهران در استان از دیگر برنامه در سال 97 بود که آزمون آن با شرکت 70 نفر ازدانش آموزان و دانشجویان علاقمند در اسفندماه در محل دانشگاه گیلان برگزار شد.

در بخش اعضای هیات علمی و مدیران اجرایی دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات ارتباط با صنعت را داشتیم و از طرفی طی در طول سال بازدید از 8 مجموعه صنعتی مانند شرکت پگاه، کشاورزی و دامپروری سفید رود، خزر پلاستیک، شرکت فرآورده های لبنی خاتون و... اجرا نموده ایم.

برنامه‌های عملیاتی مشاوره: در این بخش مجموعه کار آفرینی و ارتباط با جامعه  اعم از مدیران وکارشناسان، تلاش نموده با تشخیص فرصت های کارآفرینی و قابلیت سازی ظرفیت های دانشگاه به مراجعین علاقمند مشاوره علمی- تخصصی در زمینه های مختلف ارائه نماید. بطوری که در طول هفته حدود 10 ساعت از فعالیت ها به این بخش اختصاص می باید. اعم از راهنمایی، ارزیابی طرح ها و برنامه ریزی کسب و کار و سازماندهی درخواست  ها و انتظارات مراجعین.

برنامه‌های عملیاتی پژوهش: آنچه در بخش پژوهش اهمیت دارد ارتباط مستقیم  و تعامل اعضای محترم هیات علمی دانشگاه و کاربردی بودن موضوعات پایان نامه های دانشجویی و همچنین اولویت های پژوهشی سازمان ها و دستگاه های مختلف با دانشگاه است چراکه این ارتباط تاثیر بسزایی در انعقاد قرارداد های دانشگاه داشته و دارد. حال اینکه در بخش حمایت از پایان نامه های دانشجویی در سال 97 تعداد 36 پایان نامه کاربردی توسط سازمان ها و شرکت هایی مانند: شهرداری رشت، شرکت ویوان و شرکت هپی لند و... مورد حمایت مالی قرار گرفته شد .

برنامه‌های عملیاتی ترویجی: - معرفی مرکز کارآفرینی و فعالیتهای آن در طول سال تحصیلی در برنامه ها و رویدادهای مختلف و برگزاری : مسابقه تدوین طرح کسب و کار (Business plan) دانشجویی و کارگاههای کار گروهی (Team work) برای دانشجویان، تقویت سایت مرکز و غنی سازی محتوای آن، برنامه‌های سخنرانی کارآفرینان، شناسایی افراد مستعد همکاری با مدیریت کارآفرینی  و ارتباط با جامعه، دعوت از صاحبنظران کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و افراد موفق در ایده‌ پردازی و اجرای ایده‌های کارآفرینی برای سخنرانی به صورت سمینار، کارگاه آموزشی و یا کلاس درس و بازدید از سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی کارآفرین و... از مهمترین فعالیت های ترویجی این مدیریت می باشد که در سال  97 علاوه بر برگزاری همایش ارتباط صنعت و دانشگاه گیلان، رویداد طراحی تعاملی، جشنواره کارآفرینان، 10 رویداد کارآفرینی در قالب 8 رویداد ایده یار( مبانی کارآفرینی، خلاقیت، کار تیمی، فرصت و ایده یابی و... به مدت 32 ساعت و 2 رویداد استارتاپی و ایده شو) عملیاتی گردید.

  • ارزیابی شما به عنوان مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه در خصوص میزان مشارکت و ارتباط اساتید و دانشجویان با حوزه کارآفرینی چیست؟

با ملاحظه آنچه تاکنون ارائه شد و آماری که اشاره شد می توان دریافت که میزان ارتباط و تعامل دانشجویان واساتید در چه شرایطی بوده است. حال اینکه مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته و انتخاب دوره و کارگاه هایی که بر اساس نیازسنجی بازار و صنعت شاهد ارتباط بیش از پیش دانشجویان و البته اساتید محترم هستیم. اساتید ما بعنوان مدرس دوره ها نقش بسزایی در مهارت افزایی و توانمندسازی دانشجویان دارند و جای بسی خوشحالی است که این روند رو به رشد تعامل در ارتقای سطح آموزش دانشجویان تاثیرگذار بوده است. برای درک بهتر موضوع لازم است به اختصار از عملکرد چند بخش دانشگاه در حوزه مهارت و کارآفرینی که نشاندهنده این نوع تعاملات است؛ مطرح شود.

در بخش کانون ها و انجمن های دانشجویی مثل کانون مهارت آموزیی و ترویج فرهنگ کسب و کار حدود 2100 نفرساعت دوره عمومی مهارتی و دانشکده کشاورزی و تربیت بدنی بیش از  24000 نفر ساعت دروه تخصصی - حرفه ای مهارتی برگزار کردند که این خود نشان دهنده و تشخیص و توجه مدیران و اساتید و حساسیت دانشجویان به مهارت آموزی در حوزه کسب وکار و کارآفرینی هست و در این بین مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه همواره پشتیبانی های لازم را داشته است.

 

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

10 07 2024

رقابت بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در کنکور ۱۴۰۳

بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی فردا و پس فردا با یکدیگر رقابت می‌کنند. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: ۳ هزار و ۱۵۰ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح فردا، ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در ۱۵ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند. دکتر ارسلان دمیرچی افزود: عصر فردا هم هزار و ۱۸۵ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۴۲۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دکتر دمیرچی با اشاره به اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین داوطلبان را دارد بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر هم در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه با یکدیگر رقابت میکنند. وی افزود: ۶۵ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گیلان زن و مابقی مرد هستند.  نتیجه نهایی کنکور پس از صدور کارنامه و انتخاب رشته داوطلبان هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

10 07 2024

در دومین نشست طرح ملی مستندسازی استانی، بر ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید شد

باتوجه به مسئولیت استان گیلان در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دومین نشست هماهنگی برای چگونگی زمینه‌های اجرای طرح ملی مستندسازی استانی در دانشگاه گیلان و نیز تجربه‌نگاری طرح‌های پیشرو استانی با حضور رئیس دانشگاه، رئیس اتاق تعاون استان، جمعی از مدیران‌کل و نمایندگان سازمان‌های استان و نیز مدیر پروژه ملی تجربه‌نگاری استانی، در دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز قدردانی از پیگیری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان برای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی؛ پیرامون دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه در زمینه اشتغال‌زایی گفت: برخی از سازمان‌ها در اجرای طرح‌هایی که مسئولیت دارند موفق‌تر از سایر سازمان‌ها عمل می‌کنند که ضروریست این موفقیت و عدم موفقیت‌ها توسط اهل خبره با مطالعه منسجم و نظام‌مند، علت‌یابی شود تا آثار آن را در برنامه‌ریزی آینده کشور شاهد باشیم.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای اجرای موفق طرح‌ها در استان، تصریح کرد: ابتکار عمل سازمان امور اقتصادی و دارایی با نگاه به ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان، در رشد مسیر توسعه فعالیت‌های اجرایی کشور اثرگذار است.  وی ضمن تأکید به تمرکز بر عملکرد سازمان‌های موفق در انجام طرح‌ها افزود: مستندسازی مناسب از تجربیات سازمان‌ها، تولید دانشی است که می‌توان در محیط‌های علمی و پژوهشی ارائه کرد و نتایج نظریه‌پردازی این تجربیات را در اختیار صنعت و جامعه قرار داد.  دکتر دوستار درخصوص چالش‌های برخی طرح‌های درحال اجرا در استان گفت: در برخی از این طرح ها در حوزه‌های مختلف که وابسته به فرد است، مشکلاتی ایجاد می‌شود که ضروریست طرح‌ها به نحوی انجام شود که با مشکلات مجری، طرح اثر خود را از دست ندهد.   در این نشست همچنین سایر اعضا نیز به بیان ایده‌ها و نظرهای خود در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند.  

10 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با مدیران صنایع استان: پیشرفت هر جامعه ای مدیون کارآفرینان آن است

دومین نشست تخصصی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری از ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف امکان برخورداری عملی صنایع از مشوق‌های معافیت‌های‌ مالیاتی با حضور نمایندگان صنایع فعال استان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان، پیشرفت هر جامعه ای را مدیون کارآفرینان آن دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تقدیر از مدیران صنایع استان گفت: ما می خواهیم از طریق صنعت دانشگاه را به یک کارگاه آموزشی تبدیل کنیم و تجربه صنعت در اختیار دانشجویان قرار گیرد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه درب‌های دانشگاه به روی همه باز است گفت: ما می‌خواهیم پای دانشجوی دانشگاه به صنعت باز شود و تجارب شما فعالان عرصه صنایع به دانشجویان ما منتقل شود. دکتر دوستار با اشاره به برگزاری نشست راهكارهاي بهره‌برداري از ماده ١٣ قانون جهش توليد دانش‌بنيان که هفته گذشته با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری گیلان برگزار شد تصریح کرد: برگزاری مجدد این نشست با صاحبین صنایع و شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که دانشگاه به طور جدی پای کار است و ما بخشی از مشکلات شرکت‌ها را رصد کردیم و قبل از برگزاری این جلسات، با مدیران کل اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و ... نشست‌هایی را در راستای رفع مشکلات شرکت‌ها داشتیم. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت هر جامعه‌ای مدیون کارآفرینان آن جامعه است یادآور شد: در همه کشورها دولت‌ها در ایجاد اشتغال خیلی موفق نیستند اما بخش خصوصی می‌تواند در کشور رشد ایجاد کند که رشد نیز نیازمند ایده و فکر است. رئیس دانشگاه گیلان با مهم خواندن رفع مشکلات صنایع گفت: معتقدم هر گره از گره‌های صنایع حل شود منجر به تولید هزاران شغل خواهد شد. دکتر دوستار از صاحبین صنایع و شرکت‌ها خواست چالش‌ها و موانع کاری خود را اعلام کنند تا با پیگیری از سازمان‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تغییر قانون، بتوانیم زمینه ساز اشتغال در کشور شویم.

08 07 2024

دانشگاه گيلان در میان دانشگاه‌های برتر در جشنواره ملی برهان قرار گرفت

سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی) با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاه‌ها، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این جشنواره، دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان، یک رتبه دوم، دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر) در میان دانشگاه‌های برتر از نظر دریافت تعداد رتبه و جایزه، قرار گرفت.  عناوین کرسی‌های برگزارشده و دانشجویانی که حائز مقام‌ شدند به شرح زیر می‌باشد: - خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین - حجاب امری شخصی یا اجتماعی، محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین - مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین - عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - آزادی بیان در ایران، شعار یا واقعیت، مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها،مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر)

06 07 2024

تقدیر رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از حضور حماسی مردم در انتخابات

رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی پیامی از حضور حماسی ملت ایران تقدیر کرد. متن پیام بدین شرح است. خداوند بزرگ را شاکریم که حماسه‌ حضور پرشور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی ایران افزود. از همه مردم ایران و به طور خاص از کلیه اعضای خانواده بزرگ دانشگاهیان استان گیلان که با حضور خود موجب افزایش شور و نشاط انتخاباتی و رقم زدن درصد بالایی از مشارکت مردم شدند، سپاسگزاری نموده و انتخاب دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان نهمین رییس جمهور ایران اسلامی تبریک عرض می نمایم و توفیق و سربلندی ایشان را در سایه وفاق و وحدت ملی از خداوند منان خواهانم. دکتر محمد دوستار رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ تیر ۱۴۰۳  

04 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در آئین دانش آموختگی: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی، به رشد متوازن برسد

آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان به تفکیک دانشکده های دانشگاه برگزار شد که  رئیس دانشگاه گیلان در این آئین، رشد متوازن در همه ابعاد توسعه یافتگی را، نیازمند انسان توسعه یافته دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با تبریک دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گفت: تحصیل در دانشگاه لذت و شیرینی خاص خود را دارد و امروز مرحله دیگری از مراحل زندگی شما، در حال رقم خوردن است. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره شرایط کرونایی حاکم بر جامعه در سال 1399 و آموزش غیرحضوری دانشجویان گفت: دوران دانشجویی به سرعت سپری می شود و مهم این است که ما چه توشه ای از دوران دانشجویی برای خود اندوخته می کنیم. دکتر دوستار با تاکید بر اینکه موفقیت امروز شما دانش آموختگان در پشت سر گذاشتن مقطعی از مقاطع تحصیلیتان، مرهون تلاش های خودتان، استادان، کادر علمی و اجرایی و به طور خاص والدین شما است گفت: خوشا به حال کسی که توانسته از لحظات زندگی خودش، بهره‌برداری موثر و کارآمد داشته باشد و برای مسیر زندگیش هدف داشته باشد. وی  با بیان اینکه درزمان ورود دانشجویان ورودی جدید، برای دانشجویانم دو سوال مطرح می کنم یکی اینکه در طول دوران تحصیل چه توانمندی کسب می کنید که جامعه به شما مراجعه کند و دیگری اینکه چه نیازمندی هایی در جامعه بشریت وجود دارد که تاحالا کسی به فکر برآورده شدن آن نبوده و شما می توانید آن ها را برآورده کنید تصریح کرد: در زمان دانش آموختگی نیز مجدد این سوالات را از آنها می پرسم که اگر کسی به یکی از این دو سوال هم پاسخ دهد، نشان دهنده این است که زمینه کارآفرین شدن در وجودش قرار دارد. دکتر دوستار تصریح کرد: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی همچون علمی، تربیتی، اجتماعی، مهارتی و معنوی به رشد متوازن برسد. رئیس دانشگاه گیلان تفاوت کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته را فرای منابع زیرزمینی و روی زمینی دانست و گفت: مدیریت منابع است که کشور را در مسیر توسعه پرشتاب قرار می دهد. شایان ذکر است آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان، طی روزهای 12 تا 14 تیر ماه 1403 به تفکیک دانشکده های دانشگاه در تالار اجتماعات حکمت، استاد معین دانشکده تربیت بدنی و شهید کریمی علوم پایه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد که بیش از 1823 تن از دانشجویان، دانش آموخته شدند. ​​​​​​​

03 07 2024

با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، قانون جهش تولید دانش بنیان بررسی شد

نشست تخصصی هم‌افزایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی با صنایع و دستگاه‌های اجرایی استان گیلان با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار گیلان، رئیس دانشگاه گیلان و مدیران کل استانی و صاحبان صنایع و شرکت‌های استان توسط دانشگاه گیلان با هدف بررسی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری صنایع از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد. دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عدم آشنایی بسیاری از صنایع با ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در سال 1401 در مجلس شورای اسلامی مصوب شده گفت: این قانون ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری صنایع با دانشگاه‌ها، مراکز پارک علم و فناوری و مراکز رشد را فراهم کرده است که موجب گسترش فعالیت‌های پژوهش‌محور و تحقیقاتی در حوزه تولیدات دانش‌بنیان خواهد شد. معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رویکرد حمایتی دولت سیزدهم نسبت به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بر ضرورت توجه به تولیدات دانش‌بنیان برای رسیدن به جهش تولید و نقش همکاری دانشگاه و صنعت در نیل به این هدف تأکید کرد و گفت: از آنجاییکه ارتباط ملموس صنعت و دانشگاه می‌تواند ظرفیت‌های یکدیگر را به تکامل برساند؛ نگاه دانش‌بنیان و علمی در همه مسائل راهگشا است و فقط در حوزه تولید خلاصه نمی‌شود که در این راستا گام‌های خوبی در دولت سیزدهم برداشته شده است. معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه گیلان در حوزه دانش‌بنیان ظرفیت‌های خوبی دارد، گفت: میزان بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های این قانون در سال گذشته مبلغی حدود 4.2 هزار میلیارد تومان و سهم استان گیلان از این مبلغ سیزدهم درصد بوده است که عدم اطلاع صاحبان شرکت‌ها و صنایع استان گیلان از ظرفیت‌های این قانون بر سهم کم استان اثرگذار بوده است. دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به حمایت دولت از تولید شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: دولت سیزدهم به‌ویژه رئیس جمهور عزیز شهیدمان آیت الله دکتر رئیسی تحت منوبات مقام معظم رهبری نگاه راهبردی ویژه‌ای به دانش‌بنیان‌ها در همه بخش‌ها داشته و دارد. استاندار گیلان با تأکید بر لزوم ارتباط‌گیری صنعت و دانشگاه، بر اهمیت پژوهش‌محوری از سوی دانشگاهیان و نخبگان آموزشی تأکید کرد و افزود: تربیت نیروی ماهر برای صنعت در اولویت دانشگاه‌ها قرار داشته و بدین منظور پیوند صنعت و دانشگاه برای توسعه و پیشرفت کشور ضرورت دارد. استاندار گیلان با بیان اینکه پیوند حلقه‌های صنعت و دانشگاه به گره‌گشایی مشکلات در حوزه تولید می‌انجامد، گفت: امکانات دانشگاه‌ها برای مهارت‌اندوزی دانشجویان به‌روز رسانی شود. دکتر عباسی ضمن اشاره به ضرورت تبدیل شرکت‌ها و صنایع به کارگاه آموزشی برای تربیت نیروی متخصص تصریح کرد: فرایند توسعه و پیشرفت در کشور با پیوند صنعت و دانشگاه رقم می‌خورد. وی با تأکید بر لزوم میدانی کردن حل مسائل واحدهای دانش‌بنیان افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه فقط با تشکیل جلسه محقق نمی‌شود و این جلسات بیشتر جنبه مسأله محوری دارد و دانشجویان و صنعت آموزان در مرحله علم آموزی باید به صورت میدانی وارد کارزار شوند.  استاندار گیلان از احیای ۳۵۰ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی در این استان خبر داد و اضافه کرد: به واحدهایی که در راستای طرح توسعه گام بر می‌دارد زمین اختصاص داده می‌شود. دکتر عباسی با اشاره به شرایط مطلوب صنایع و تولیدات گیلان تصریح کرد: نبض اقتصاد دانش بنیان گیلان باید منظم بزند. وی با بیان اینکه به جوانان ایده پرداز در حوزه دانش بنیان زمین رایگان داده شود، افزود: برای گسترش طرح‌های دانش بنیان باید به جوانان میدان داد. استاندار گیلان با اشاره به راه اندازی راه آهن رشت به کاسپین از فراهم شدن زیرساخت‌های ترانزیتی در حوزه تولید و اقتصاد در گیلان خبر داد. دکتر عباسی با اشاره به خدمات دولت سیزدهم در حوزه صنعت اضافه کرد: کارخانجات پوشش به تلی از خاکستر تبدیل شده بود که با تلاش‌های شهید جمهور احیا شد. به گفته وی ۴۳۶ عرصه برای سرمایه گذاری در گیلان شناسایی شده و بیش از ۲۰۰ مجوز بی نام در این استان صادر شده است. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان نیز در این نشست، ضمن اشاره به حمایت‌های استانداری گیلان برای برگزاری نشست‌های مختلف نخبگان دانشگاهی با صاحبان صنایع استان، با مهم خواندن رقابت در عرصه صنعت در دنیای حاضر، گفت: با توجه به نیازمندی های صنعت، اگر ظرفیت های علمی دانشگاه با قانون های حمایتی دولت پیوند یابد می توان از ظرفیت های نوآورانه استفاده نمود و بسیاری از مشکلات را حل کرد. دکتر دوستار با ابراز خرسندی از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، به گسترش ظرفیت های ایجاد شده برای ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: تصویب این قانون ظرفيت‌های مناسبی را جهت توسعه فعاليت‌های تحقيقاتی و فناوری و رشد كسب و كارهای دانش بنيان و تعميق ارتباط صنعت و دانشگاه ايجاد كرده است که سبب گشایش رابطه واقعی صنعت و دانشگاه خواهد شد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه هدف اصلی این قانون جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه ارتباط دانشگاه با صنایع و واحدهای تولیدی است، برگزاری این نشست را در راستای آگاهی صنایع استان برای استفاده از ظرفیت های ایجاد شده، اثرگذار دانست. گفتنی است، در این نشست جزییات ماده 13 قانون جهش تولید دانش بنیان؛ چالش‌ها، بایدها و نبایدهای این قانون توسط معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت تخصصی ارائه شد و همچنین تنی چند از صاحبان صنایع و مدیران کل استانی به بیان نظرهای خود درخصوص ظرفیت های بهره مندی از این قانون پرداختند. شایان ذکر است پس از برگزاری نشست، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان بازدید کردند.       

01 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تفویض اختیار، لازمه توسعه و پویایی دانشگاه است

سومین نشست شورای دانشگاه در دوره مدیریت جدید، دقایقی قبل در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست از ضرورت به‌ صف‌سپاری امور و تفویض اختیار به دانشکده‌ها و واحدها برای سرعت تصمیم‌گیری و رشد و توسعه دانشگاه در همه حوزه ها سخن گفت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تقدیر از کلیه کارمندان و اعضای هیأت علمی در راستای برگزاری امتحانات دانشجویان گفت: برای توسعه، تحرک و پویایی دانشگاه نیاز است ما امور را به صف در دانشکده‌ها و واحدها واگذار کنیم و ستاد، کار تصمیم‌گیری و پشتیبانی از صف را انجام دهد تا شاهد شتاب و سرعت بیشتری در انجام امور دانشگاه باشیم. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه در دانشگاهی با این حجم از دانشجو و وسعت، انجام تمامی فعالیت‌ها در یک معاونت صرفاً با چند نیروی آن معاونت قابل انجام نیست تصریح کرد: ما باید از ظرفیت‌های کلیه دانشکده‌ها در راستای انجام امورات مرتبط با حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... استفاده کنیم. دکتر دوستار در ادامه خاطرنشان کرد: نیم قرن از فعالیت دانشگاه گیلان می‌گذرد و ما در نیمه دوم سال جاری برنامه‌ای در راستای 50 سالگی دانشگاه خواهیم داشت که یکی از برنامه‌های دانشگاه در این زمینه، برپایی نمایشگاهی از 50 سال خدماتی که دانشگاه در زمینه‌های مختلف به جامعه ارائه کرده است خواهد بود. وی به تغییرات مدیریتی انجام شده در دانشگاه اشاره کرد و گفت: چرخه مدیریتی برای ارتقاء سیستم لازم است. دکتر دوستار همچنین به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در روز جمعه 15 تیر ماه 1403 و حساسیت و اهمیت آن اشاره کرد و تأکید کرد: هر کسی هر تریبونی در اختیار دارد برای تبیین ضرورت شرکت در انتخابات از آن استفاده کند و امیدواریم با مشارکت مردم و حضور پرشور در صندوق‌های رأی، برگ زرینی دیگر از حماسه حضور مردم را شاهد باشیم. حجت الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن تبریک روز مباهله و ایام غدیریه، به نقش اسوه و الگو بودن اعضای هیأت علمی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم استادان دانشگاه در کنار رشد علمی، نگاه ویژه‌ای نیز به رشد و تعالی دینی داشته باشند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان با مهم خواندن نقش‌آفرینی مردم برای حضور حداکثری در انتخابات گفت: امیدواریم همچون گذشته در روز جمعه شاهد عزت و سربلندی ایران عزیز باشیم. شایان ذکر است موافقت با راه‌اندازی چهار رشته- گرایش جدید در دانشکده‌های فنی، معماری و هنر و مهندسی مکانیک از جمله مصوبات شورای دانشگاه بود.