دعوت وزیر علوم از نخبگان برای ارائه راهکارهای تقویت کیفیت آموزش عالی

02 05 2014
کد خبر : 3300744
تعداد بازدید : 218
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در پیامی از جامعه علمی کشور خواست تا در خصوص مسیری که دانشگاهها و آموزش عالی طی کرده است،تغییراتی که در کیفیت زیست دانشگاهی رخ داده است و تغییرات روابط استاد و شاگردی تامل کرده ، به ياری در وزارت علوم شتافته و برای ترسيم چشم‌اندازی نوين در آموزش عالی کشور راهی پيش پای مسئولان بگشایند.

درپیام وزیر علوم آمده است : با سلام و درود بر استادان و معلمان پهنة انسان‌پرور ایران اسلامی،آغاز هفتة آموزش و روز گرامیداشت مقام معلم فرصتی استثنائی است تا از جمع فرهيختگان و استادانی که انديشه و کنش تربيتي‌شان معنابخشِ بودن و زيستن ما و فرزندان‌مان است، برای همفکری و همراهی در یافتن پاسخ به پرسش‌هائی که در بررسی وضعیت آموزش و اخلاق حاکم بر آن به ذهن متبادر می‌گردد و در این مقال به طور مختصر به آن‌ها خواهم پرداخت، مدد بخواهم.
دکتر فرجی دانا در ادامه پیام خود  عنوان داشته است : شايد بر کسی پوشيده نباشد که آموزش عالی کشور با مشکلات فراوان و پيچيده‌ای دست به گريبان است. پيچيدگی شرايط از سويي، و مطالبات روز افزون و به‌حق دانشگاهيان و جامعه از نظام آموزش عالی از سوی ديگر، سنگينی کار و مسئوليت ما را در وزارت علوم چندين برابر مي‌کند. حتی درک و بازشناسی مشکلات نيز خود مشکلی ديگر است که روبرو شدن با آن توان فکری و سازمانی ويژه‌ای مي‌طلبد. در اين ميان شايد مهم‌ترين پرسش اين باشد که «ما تاکنون چه کرده‌ايم که آموزش عالی و دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند چنانکه بايد انتظارات دانشگاهيان و جامعه را برآورده سازند؟» اين پرسش گرچه به گذشته مربوط مي‌شود، اما نگاه ما به آينده را نيز نشان مي‌دهد. به سخن ديگر، مي‌خواهيم از رهگذر اين پرسش درباره‌ گذشته، دريابيم که آينده‌ آموزش عالی را چگونه رقم زنيم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه يکی از کارهايی که در گذشته کرده‌ايم، تلاش برای توسعه‌ کمّی آموزش عالی بوده است تاکید کرده است:  توسعه‌ کمّی اما تنها به افزايش تعداد دانشگاه‌ها، دانشجويان، کارکنان و از اين دست محدود نمي‌شود. رويکرد کمّيت‌گرای صرف، تغييراتی را در نحوه‌ زيست دانشگاهی نيز از پی مي‌آورد. چنين مي‌نمايد که کيفيت زيست دانشگاهی ما دچار تغييرات شگرفی شده است. حال پرسش اين است که آيا و تا چه حد سمت و سوی اين تغييرات کيفی مطلوب ما بوده است؟ آيا و تاکجا به ابعاد اين تغييرات کيفی آگاهی داريم؟ به نظر مي‌رسد در اين پرسش بايد سخت تأمل کنيم.
دکتر فرجی دانا با اشاره به  تغييرات کيفی حوزه‌ مناسبات استادی و دانشجويی بیان داشته است :گويا مفهوم استادی و معلمي، امروز آن معنا و دلالتی را ندارد که در گذشته داشت. توسعه‌ کمّی آموزش عالي، به ناچار بر نسبت تعداد دانشجو به استاد تأثير گذاشته است. اين تغيير نسبت، در کنار تغييرات اجتماعی و اقتصادی در پهنه‌ گسترده‌تر جامعه، سبب شده است که رابطه‌ استاد و دانشجو رنگ و بوی ديگری به خود بگيرد. اينجا نيز پرسيدنی است که آيا به اين تغييرات آگاهی همه جانبه‌ای داريم؟ آيا اين تغييرات مطلوب ما بوده است؟ و البته اين پرسش اساسي‌تر که اين تغيير در معنا و مفهوم استادی و معلمي، چه نقشی در بروز و ظهور مشکلات فراوان و پيچيده آموزش عالی دارد؟
در ادامه این پیام آمده است: رابطه‌ استادی و دانشجويی بار مفهومی ديگری را نيز در دل خود دارد که همانا منش و اخلاق معلمی است. نمي‌توان به کيفيت رابطه‌ استاد و دانشجو انديشيد، بدون آنکه بستر اخلاقی و هنجارينی را که اين رابطه درون آن شکل مي‌گيرد، از ديده دور داشت. استاد و دانشجو، گذشته از نقش‌های دانشگاهي‌ که بر عهده دارند، دو انسان هستند که در موقعيت‌های انسانی هم بهره‌اند. رابطه‌ استاد و دانشجو به مانند هر رابطه‌ ديگر، در چارچوب معيارها و ارزش‌های اخلاقي‌ای شکل مي‌گيرد که بر سر آنها اجماعی کمابيش عام وجود دارد. کيفيت اين رابطه و ميزان رضايت هر يک از دو طرف آن، به سطح توافق دو جانبه و نيز پايبندی هر دو طرف به بستر هنجارين مورد توافق‌شان بستگی دارد. پس اينجا نيز بايد پرسيد که ما چه درکی از اخلاق استادی و معلمی داريم؟ بستر هنجارين رابطه‌ استاد و دانشجو چه نسبتی با سازوکارهای سازمانی و اداری دانشگاه‌ها دارد؟ و به سخن ديگر، آيا سازوکارهای سازمانی و اداری دانشگاه‌ها با بستر هنجارين رابطه‌ استادی و دانشجويی همسو و همنواست يا اينکه آن را به چالش مي‌اندازد؟
 وزیر علوم با اعلام اینکه  همگی پرسش‌های فوق پرسش هایی هستند که از جديت و فوريت آنها نبايد غفلت ورزيد تاکید کرده است : فرصتی برای از دست دادن نداريم. بايد هرچه زودتر پاسخی برای اين پرسش‌ها پيدا کنيم. امروز و در اين همايش که به مناسبت هفته‌ آموزش و روز معلم برگزار گرديده است، مي‌کوشيم نقطه‌ آغازی برای پرداختن به این پرسش‌ها فراهم آوريم. از اين‌رو، صميمانه از همه‌ شما عزيزان مي‌خواهم که به ياری ما در وزارت علوم بشتابيد و برای ترسيم چشم‌اندازی نوين در آموزش عالی کشور، راهی پيش پای ما بگشاييد.  

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.