دكتر زاهدي خبر داد:ظرفيت دانشگاهها براي اولين بار از تعداد داوطلبان کنکور بيشتر شد .

20 04 2009
کد خبر : 3326521
تعداد بازدید : 116
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: امسال براي اولين بار در آموزش عالي کشور ظرفيت خالي براي جذب دانشجو وجود دارد از اين رو سياست وزارت علوم براي پر کردن اين ظرفيتها جذب دانشجوي خارجي است.

دكتر محمد مهدي زاهدي سه شنبه شب در همايش بزرگ ايرانيان خارج از کشور در سالن اجلاس سران با اشاره به برنامه هاي اين وزارتخانه درباره ارتباط و همکاري با ايرانيان متخصص خارج از کشور گفت: کارگروه علمي و آموزشي شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور بحث شناسايي دانشمندان علمي فعال مقيم خارج از کشور را دنبال مي کند.

وي خطاب به شرکت کنندگان در همايش گفت: مراکز آموزش عالي و علمي ما به علم و تخصص ايرانيان خارج از کشور نياز دارند و شما مي توانيد در انتقال علم و فناوري به داخل کشور موثر باشيد.

وزير علوم اضافه کرد: کار گروه علمي آموزشي شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور يکي از کارگروههاي فعال شورا است که در اين مدت برنامه هاي مختلفي را در دستور کار خود قرار داده است.

وي اظهار داشت: طرح حضور سبز دانشمندان ايراني خارج از کشور در داخل که از طريق آن تمهيداتي براي مشارکت متخصصان ايراني خارج از کشور در پروژه هاي ملي فراهم مي شود يکي از برنامه هاي وزارت علوم در کارگروه علمي آموزشي است.

دكتر زاهدي تشکيل کميته مديريت شبکه متخصصان به عنوان بازوي فکري کارگروه علمي آموزشي جهت تشکيل شبکه هاي علمي ايرانيان خارج از کشور را يکي ديگر از برنامه هاي وزارت علوم براي ارتباط با ايرانيان خارج کشور اعلام کرد و گفت: برنامه ريزي براي برگزاري همايشهاي تخصصي ايرانيان خارج از کشور و طراحي وب سايت دبيرخانه کارگروه براي تسريع در ارتباطات نيز بخش ديگري از سياست هاي ما به شمارمي آيد.

وي با اشاره به برنامه هاي کلان ترسيم شده اضافه کرد: ايران بر اساس آنچه در سند چشم انداز بيست ساله ترسيم شده بايد تا سال 1404 به قدرت علمي و فناوري کشورهاي اسلامي تبديل شود. همچنين در برنامه پنجم توسعه کشور نيز پيش بيني شده که ايران تا پايان برنامه پنجم مقام دوم علمي و فناوري را در منطقه کسب کند.

وزير علوم اضافه کرد: براي رسيدن به اين اهداف، وزارت علوم نقشه راهي را تهيه و در قالب نقشه جامع علمي کشور آن را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه کرده است.

وي با اشاره به برخي دستاوردهاي آموزش عالي در ايران پس از انقلاب اسلامي گفت: در سال 57 آمار دانشجو در مراکز خصوصي و دولتي 176 هزار نفر بود اما اکنون بيش از 5/3 ميليون دانشجو در دانشگاههاي دولتي و خصوصي کشور در حال تحصيل هستند.

دكتر زاهدي ادامه داد: اوايل انقلاب در چند رشته محدود در مقطع دکتري دانشجو پذيرش مي شد اما در حال حاضر 4 هزار دانشجوي دکتري در وزارت علوم و همين تعداد دانشجوي دکتري در دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت در حال تحصيل هستند.

وي مقالات علمي توليد شده توسط ايرانيان را در سال 57 در حدود 400 مقاله عنوان کرد و گفت: اين در حالي است که سال گذشته در ISI تعداد 13 هزار و 500 مقاله و در ISC تعداد 10هزار مقاله توسط محققين کشور توليد شده است.

دكتر زاهدي همچنين از رشد سهم اعتبارات پژوهشي از توليد ناخالص داخلي نسبت به سالهاي گذشته خبر داد و گفت: در سال جاري هدفمندي پژوهش و کيفيت در آموزش از برنامه هاي جدي وزارت علوم است.

وي اظهار داشت: در بحثهاي دفاعي و نظامي نيز ايران به پيشرفتهاي بزرگي دست يافته است به طوري که ابرقدرتها نمي توانند حتي به صورت لفظي جسارتي به ايران کنند و اين به دليل آن است که ما در کشور توانسته ايم اقتدار علمي را به اقتدار ملي تبديل کنيم.

همايش ايرانيان مقيم خارج از کشور با حضور رئيس جمهور ، وزير امور خارجه و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و وزير علوم، تحقيقات و فناوري درسالن اجلاس سران برگزار شد.

 
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.