دوازدهمین همایش شیمی معدنی ایران

11 04 2010
کد خبر : 3322169
تعداد بازدید : 774
دوازدهمين همايش شيمی معدنی کشور با همکاری انجمن شيمی ايران در دانشگاه گيلان طی دو روز به کار خود پایان داد.

در مراسم افتتاحیه این همایش دو روزه دکتر فلاح شجاعی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ضمن خوشامدگویی به حضار،این سمینار را محفلی جهت تبادل نظرات و افکار در بین دانش پژوهان و اساتید شیمی کشور دانسته و از رشد کمی و کیفی این رشته در کشور ابراز خرسندی نمود.

در ادامه دکتر طباطبائیان دبیر علمی سمینار هم به ارائه گزارشی از این سمینار پرداخته و اعلام داشت که 850 مقاله علمي به دبیرخانه همایش رسیده بود که از اين تعداد مقاله رسيده، 760 مقاله بصورت پوستر و 58 مقاله بصورت سخنرانی در طی دو روزه همايش ارايه می شود.
دبیر علمی سمینار بررسی موضوع های نانو ذرات معدنی و شيمی صنايع و پليمرهای معدنی را از جمله محورهای اصلی اين همايش اعلام کرد و گفت: در اين همايش آخرين دستاوردهای شيمی معدنی بوسيله پژوهشگران ارايه می شود.

در ادامه همایش هم ولی‌الله میرخانی عضو هیئت مدیره انجمن شیمی ایران گفت:پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷ هزار و ۱۱۰ مقاله‌ علمی‌ شیمی در کشور تولید شده است.میرخانی در مراسم افتتاح دوازدهمین سمینار شیمی معدنی ایران در تالار حکمت دانشگاه گیلان، برقراری عدالت را رسالت قرآن دانست و اظهار داشت: توهین به قرآن توهین به پیام آن بوده و شایسته محکومیت است.وی شعار دموکراسی و عدالت استکبار را برای رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: بسیاری از قدرت‌های جهان شعار آزادی را تکرار می‌کنند اما در عمل چنین چیزی نشان نمی‌دهند.عضو هیئت مدیره انجمن شیمی ایران با بیان اینکه کاربردی کردن علم شیمی هدف تمام دانشمندان و فعالان این عرصه است، تصریح کرد: برای کاربردی شدن کارها نیاز به تولید علم است.میرخانی انتقاد سازنده از فعالان عرصه‌های مختلف علم را مفید خواند و گفت: افرادی که برای پیشرفت و توسعه علم در کشور کاری انجام نمی‌دهند نباید پشت انتقاد از فعالان علمی مخفی شوند.وی تولیدعلم و ثروت را به یکدیگر وابسته دانست و بیان داشت: برای رسیدن به ثروت در جامعه فعالیت‌ها و تحقیقات علمی باید در راستای کاربردی شدن ادامه پیدا کند.عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان مهم‌ترین عامل تولید علم را دانشجویان تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد مقاله‌های علمی در زمینه شیمی ۲ هزار و ۶۳۶ مقاله بود که این تعداد پس از پیروزی انقلاب با ایجاد و افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ۵۷ هزار و ۱۱۰ مقاله رسیده است.وی نقش دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در افزایش تولیدات علمی انکارناپذیر خواند و افزود: این قشر نیرویی مهم برای تولیدات علمی هستند.میرخانی افزایش تعداد مقاله‌های علمی در زمینه شیمی را نتیجه تلاش‌های فراوان انجام شده در گذشته بیان کرد و اظهار داشت: ۵۷ هزار و ۱۱۰ مقاله نشانه تلاش همه کسانی است که با کمترین امکانات زمان خود کارهای بزرگی انجام دادند. نیروهای متخصص ایرانی توانایی خود را نشان داده‌اند و حمایت از آنها در گسترش فعالیت‌های علمی وظیفه مسئولان است.میرخانی با تاکید بر فراهم کردن حداقل امکانات برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان ، تصریح کرد: انجام کارهای کاربردی ریسک بالایی دارد که هزینه آن باید از طرف دولت پرداخت شود.وی با اشاره به اینکه دانشمندان ایرانی همواره در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند ، خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۹۹ نسبت تولیدات علمی ترکیه به ایران که تنها رقیب علمی ایران در بین کشورهای اسلامی محسوب می‌شود پنج برابر بوده که این میزان در سال ۲۰۰۸ به ۱٫۶۴ درصد رسیده است.وی توسعه همه جانبه را در افزایش تولیدات علمی مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: با درایت می‌توان به اهداف متعالی دست یافت و باید از تشویق انسان‌های غیرآگاه خودداری کرد.عضو هیئت مدیره انجمن شیمی ایران سال ۲۰۱۱ را سال شیمی در جهان عنوان کرد و افزود: ۲۰۱۱ سال جشن تولد شیمی است و همه وظیفه داریم اقدام‌هایی خوب و مناسب برای توسعه علم شیمی انجام دهیم.وی با قدردانی از دانشگاه گیلان در برگزاری دوازدهمین سمینار شیمی‌ معدنی ایران بیان داشت: سیزدهمین سمینار شیمی معدنی ایران شهریور سال آینده در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می‌شود.

 دکتر متقی طلب رییس پارک علم و فناوری استان گیلان نیز بعنوان یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه به ارائه سخنرانی با موضوع "Technopreneurship potentials in Basic Science : Chemistry "" پتانسیل فن آفرینی در علوم پایه" در این سمینار پرداخت.
همچنین دراین مراسم دو نفر از پیشکسوتان شیمی ایران تجلیل شدند.

دسته بندی :
congresses

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.