دوره دانش افزایی "بهبود کیفیت تدریس" (ویژه اعضای هیات علمی) برگزار شد

17 11 2020
کد خبر : 3236308
تعداد بازدید : 235

از مجموعه دوره ­های آموزشی اجرای موثر برنامه درسی با محوریت اشتغال­پذیری دانشجویان، دوره دانش افزایی " بهبود کیفیت تدریس" ویژه اعضای هیات علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، با ارائه دکتر مرتضی کرمی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، در تاریخ 25 آبان 1399  با شرکت 80 نفر از اعضای هیات علمی به صورت مجازی برگزار گردید.

دکتر کرمی در خصوص مفهوم شناسی تدریس عنوان کردند که آموزش فعالیتی هدف­مدار در جهت تسهیل یادگیری می­باشد و تدریس قسمتی از فعالیت­های آموزشی است که با حضور استاد در کلاس درس انجام می­شود.

وی تدریس با کیفیت را با آنچه که آموخته می­شود و نحوه آموزش آن مرتبط دانست و اظهار کرد علاوه بر این که محتوا باید مناسب، مطبوع و دارای هدفی با ارزش باشد، روش به کار رفته برای تدریس نیز باید از نظر اخلاقی قابل دفاع باشد. هم­چنین، کنش های منطقی (فعالیت­هایی مانند: تعریف کردن، نمایش دادن، توضیح دادن، تصحیح کردن و تفسیر کردن)، کنش های روانشناسانه (مانند: انگیزه دادن، جایزه دادن،تنبیه و برنامه ریزی و ارزشیابی) و کنش های اخلاقی (معلم باید دارای خصوصیاتی مانند: صداقت، شجاعت، بردباری احترام داشته باشد) را از عناصر تدریس خوب ذکر کرد.

دکتر کرمی در خصوص مدل انگیزشی در تدریس به مولفه های توجه، ارتباط، اطمینان و رضایت اشاره کردند. در رابطه با مولفه "توجه" عناصر برانگیختگی ادراکی، برانگیختگی کاوشگرانه و تنوع، در خصوص مولفه "ارتباط" جنبه های هدفمندی، انطباق انگیزشی و آشنایی، در رابطه با مولفه "اطمینان" الزامات یادگیری، فرصت های موفقیت و کنترل شخصی و در رابطه با مولفه "رضایت" موارد تقویت درونی، پاداش های بیرونی و عدالت مورد توجه و بحث قرار گرفت.

وی در ارتباط با  اصول آموزش بیان داشت که یادگیری باید با یک مسئله آغاز شود تا آموزش گیرنده به یادگیری عمیق تر دست یابد، همچنین تدریس مساله محور موجب یادگیری معنادار تر و پایدارتر می­شود و انتقال یادگیری را تسهیل می­کند. مشخصه دوم،  فعال سازی است؛  یادگیری زمانی تسهیل می شود که اولین فعالیت در چرخه یادگیری، دانش پیشین مرتبط را فعال سازد. آزوبل اندیشمند نظریه پرداز شهیر یادگیری بیان می دارد چنانچه بخواهد کل روانشناسی یادگیری را در یک جمله خلاصه کند، می گوید: مهم ترین عامل در یادگیری دانش پیشین فراگیر است. مشخصه  سوم در روش تدریس را نمایش عنوان کردند که در این خصوص؛ شیوه ارائه مطالب بایستی متناسب با موضوع و عملکرد مورد انتظار باشد و مشخصه چهارم تدریس، کاربست است به این معنا که در چرخه یادگیری فرصتی برای فراگیران فراهم شود تا دانش جدید را در موقعیت های خاص جدید به کار گیرند.

 فایل ارائه کارگاه


دسته بندی :
اخبار

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.