دوره معرفتی دانش افزایی “نقد و بررسی تفسیرهای تاریخی از دین” برگزار شد

15 10 2017
کد خبر : 3264510
تعداد بازدید : 140
دوره معرفتی دانش افزایی "نقد و بررسی تفسیرهای تاریخی از دین" با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در تالار حکمت دانشگاه برگزار شد. در ابتدای برنامه٬ حجت الاسلام دکتر هادی بصیری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن خیر مقدم به حضار، توضیح مختصری درباره اهمیت برگزاری این دوره در جهت تکمیل مباحث مطرح شده در مرحله اول و دوم طرح ضیافت اندیشه امسال٬ ارائه نمود. در ادامه حجت الاسلام دکتر احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، جوهره مدرنیته را نفی جزمیت های فکری و تغییرناپذیری دانست و تأکید کرد: هر چیزی که امر ثابت تلقی شود با جوهره مدرنیته سازگار نیست. مدرس دانشگاه کمبریج، قرن نوزدهم را قرن شکوفایی اندیشه های لیبرالی دانست و افزود: لیبرالیسم وحیانیت کتاب مقدس و محتوای الهی آن را نمی پذیرد و تمایل دارد انجیل و تورات و سایر کتب آسمانی را دست نوشته بشر بداند؛ لذا محدودیت های ذهنی افرادی که این کتاب ها را نوشته اند، بر جهان بینی و محتوای آن تاثیرگذار می شود. او همچنین با بیان اینکه نگاه لیبرالی، کتاب مقدس را به متن تاریخی تبدیل می کند متذکر شد: متون تاریخمند در ظرف زمانی و جغرافیایی خاصی پدید آمده اند و پدیدآورندگان آن دارای محدودیت های ذهنی هستند و آن را با دریافت های شخصی و تجربی خویش نگاشته اند؛ لذا هرگونه جهان شناسی، انسان شناسی و سایر ابعاد معرفتی که کتاب مقدس عرضه می کند، فاقد مرجعیت و اعتبار خواهد شد و لزومی ندارد به کتاب مقدس٬ تقدس ببخشیم. وی با اشاره به تأکید پدیدآورندگان الهیات لیبرال بر پیام های اخلاقی و شنیدنی کتاب مقدس، خاطرنشان کرد: در الهیات لیبرال محتوای کتاب مقدس به دلیل بشری بودن، تاریخمند شده و لذا اسطوره بر آن حاکم می شود؛ زیرا اصالت ندارد و در حصار محدودیت های ذهنی فراهم آورندگان آن ایجاد شده است. در واقع الهیات لیبرال٬ تاریخی کردن محتوای معرفت دینی را به ارمغان آورد. دکتر واعظی با بیان اینکه اندیشه لیبرالی در دنیای اسلام به دنبال قرائت انسانی از دین است، گفت: براین اساس دین باید خودش را با انسان منطبق کند و لذا هر چه نگرش انسان تغییر می کند، فهم از دین هم باید تغییر کند. این کارشناس دینی در ادامه به ورود مدرنیته غربی و برداشت های انسانی از دین و قرآن اشاره نمود و محور سخنان خود را بر این مقوله قرار داد و با بیان توضیحات و مثال هایی در این زمینه به سخنان خود پایان بخشید. در انتهای این کارگاه حاضرین به طرح پرسش های خود از سخنران حول محور موضوع مذکور پرداختند. شایان ذکر است پیش از این کارگاه، جلسه ای با حضور دکتر احمد واعظی، دکتر سیدضیاءالدین میرحسینی به نمایندگی از رئیس دانشگاه و  مدیران دانشگاهی در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که شرکت کنندگان به بیان مسائل و پیشنهادات مرتبط با موضوعات قابل طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداختند.  
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.