دوره مهارتی دانش افزایی" الگوها و روش های تدریس " ویژه اعضای هیات علمی برگزار شد

15 12 2020
کد خبر : 3235404
تعداد بازدید : 779

 دوره مهارتی دانش افزایی " الگوها و روش های تدریس " ویژه اعضای هیات علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی ، و با ارائه دکتر محمد رضا نیستانی در تاریخ 26 آذر ماه 1399 با تعداد 80 نفر از اعضای هیات علمی به صورت مجازی برگزار گردید.

دکتر نیستانی در ابتدای مباحث مولفه های تدریس اثر بخش را انعطاف پذیری در انتخاب رویکردهای تدریس، لحاظ کردن تفاوتها، تجربیات و هویت فردی فراگیران، نگرش کل گرایانه و منسجم به ابعاد و موضوعات یادگیری، توجه به بعد عاطفی در کنار بعد شناختی در فرایند یاددهی- یادگیری، آموزش مبتنی بر واقعیت، عملی و عینی، استفاده از الگوهای متفاوت تدریس، تدارک فرصت های یادگیری پروژه ای و با ساختار باز، استفاده از عنصر تخیل برای پرورش قوه خلاقیت، آموزش مشارکتی و تعاملی بر شمردند.

ایشان در خصوص یک کلاس آموزشی اثر بخش اذعان داشتند که با طراحی آموزشی، اجرا و ارزیابی به این امر می توان دست یافت.

دکتر نیستانی در ادامه بیان داشت که مهم ترین مولفه های اثر بخش تدریس شامل طراحی تدریس، اجرای تدریس/ الگوها و رو شها، مدیریت کلاس، روابط انسانی، ویژگی های شخصیتی و ارزشیابی می باشد.

وی الگوهای تدریس را شامل جهت گیری هایی از جمله جهت گیری فلسفی، تحت تاثیر انسان شناسی، روان شناسی ونظریه های یادگیری هستند، و همچنین ناظر به روابط عملی میان استاد و دانشجو ذکر کردند.

ایشان در خصوص  تدریس از  الگوهایی نام بردند، از جمله الگوی گفتگویی، الگوی مسئله محور، الگوی بانکی، الگوی لیبرال، الگوی رفتارگرایی، الگوی پردازش اطلاعات، الگوی رشد شناختی، الگوی اجتماعی، الگوی ماشینی نگر و الگوی پیش سازمان دهنده و  در نهایت الگوی ارگانیستی.

دکتر نیستانی  در روش های نوین تدریس از روش های تلفیقی، پروژه، بحث گروهی، حل مسئله، مشارکتی، ذهن انگیزی، گردش علمی، فهرست سوالات، ایفای نقش، تدریس اعضای تیم، همیاری، آزمایشی  یاد کردند.

ایشان در خصوص روش تدریس از نوع سخنرانی معایب و محاسن این روش را اشاره کردند و بیان داشتند که از جمله محاسن آن قابل استفاده در کلاسهای پرجمعیت، فهم آسان برای فراگیرانی که با مطالعه رابطه خوبی ندارند، مقرون به صرفه و قابلیت تکمیل یا اصلاح کتاب درسی با تجربه و دانش استاد و از جمله آن محدودیت ها در صورت عدم مهارت مهارت استاد، خسته کننده و ملال آور است و عدم مهارت  استاد، تعامل را به حداقل می رساند، ماهیت هنری دارد و هر استادی نمی تواند از آن بهره ببرد.

یکی دیگر از روش ها روش و فن پرسش و پاسخ می باشد. از جمله محاسن آن قدرت استدلال و تحلیل دانشجویان را تقویت می کند، با افزایش مشارکت دانشجویان با تدریس را تعاملی می سازد، انگیزه فعالیت، مطالعه و تحقیق را در دانشجویان افزایش می دهد. و از جمله محدودیت های آن: در کلاس پر جمعیت چندان مناسب نیست، برای همه مباحث و دروس قابل استفاده نیست.

یکی دیگر از روش های تدریس، شامل بحث گروهی می باشد.که از ویژگی های مثبت روش بحث گروهی شامل: یادگیری عمیق تر، توانایی اظهار نظر در جمع، تقویت قدرت بیان و استدلال، پرورش تفکر  انتقادی، افزایش انتقاد پذیری، و توانایی همراهی با گروه می باشد.

ایشان در خصوص بحث گروهی نیز از عواملی چون مراحل اجرای بحث گروهی، به کارگیری دیالوگ در کلاس درس، در ک دانشجو از حضور، و هم چنین چیدمان کلاس برای دیالوگ گروهی، و کار فردی، و قواعد دیالوگ کلاسی و ... نام بردند.

در ادامه از روش نمایشی یاد کردند که مراحل اجرای آن شامل آمادگی، توضیح، نمایش و آزمایش و سنجش می باشد و روش دیگر از نوع گردش علمی می باشد که از نظر زمان شامل: کوتاه مدت (موردی)، جلسه ای (ساعتی)، روزانه و چند جلسه ای نام بردند.

در نهایت برای جمع بندی ذکر کردند که تدریس ترکیبی از علم و هنر است، تدریس سهل ممتنع است، روش تدریس خوب و بد نداریم، بلکه روش تدریس مناسب و نامناسب داریم، هیج روش تدریسی قائم به ذات خود بر دیگری برتری ندارد؛ مگر به شرایط، هیچ روش تدریسی اثر بخش نیست، مگر آنکه ماهرانه پیاده شود، هیچ روش تدریس برتری که مناسب همه موقعیت ها باشند وجود ندارد.

 

کتاب 1 (ما در باران خواهیم ماند)

کتاب 2 (کلاسی از جنس واقعه)

فایل ارائه دوره (بخش اول)

فایل ارائه دوره (بخش دوم)


دسته بندی :
اخبار

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.