دوره مهارتی دانش افزایی نظامنامه اخلاق آموزش برگزار شد

30 04 2021
کد خبر : 3232377
تعداد بازدید : 387

دوره مهارتی دانش افزایی" نظامنامه اخلاق آموزش: معرفی، نقد و اجرایی سازی" ویژه اعضای هیئت علمی، توسط گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و با ارائه دکتر سعیده تقی زاده، دبیر تدوین نظامنامه اخلاق آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در دهه­ سرآمدی آموزش و در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1400 با  حضور معاونین آموزشی دانشکده ها و مدیران گروه­های آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان با 80 نفر شرکت کننده، به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای دوره دکتر راهبه نیارکی، رئیس گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزشی دانشگاه گیلان، نظامنامه اخلاق آموزش را که به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مشارکت انجمن علمی اخلاق کاربردی ایران و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تدوین و در بهمن سال 1399 رونمایی شده است را معرفی نمود و هدف از اخلاقی بودن آموزش را احقاق حق برای صاحبان حق در امور آموزشی برشمرد و حفظ و ارتقای قوانین آموزشی را ضامن اخلاق مداری آموزش دانست. دکتر نیارکی هدف این نشست را معرفی سند نظام نامه اخلاق آموزش، نقد و بررسی آن و هم افزایی جهت ارائه پیشنهاداتی در راستای اجرایی سازی آن بیان کرد و اظهار امیدواری نمود که با همکاری خانواده بزرگ آموزش عالی، این سند اخلاقی بتواند هدایتگر فعالیت­های آموزشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی کشور باشد.

در ادامه دکتر سعیده تقی زاده، به معرفی تفصیلی نظامنامه اخلاق آموزش پرداخت و بیان داشت که هدف این نظامنامه توسعه و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور، مسئولیت پذیری دانشگاه ها در قبال جامعه، دانشجویان و هم چنین زمینه سازی برای ارتقای اخلاقی جامعه است.

وی در تعریف اصول اخلاق آموزش انسجام و یکپارچگی را اصل اساسی دانسته و بر اتحاد افکار در این خصوص تاکید داشت. هم چنین در ادامه نقد پذیری و پاسخگویی، مشارکت طلبی، اقتدار همراه با صمیمیت، شفافیت، انصاف و عدالت، وفاداری به حقیقت، احترام به استقلال، احترام به کرامت ذاتی انسان ها، رازداری و حفظ حریم خصوصی، قدردانی، کیفیت و پایداری را جزء اصول اخلاق آموزش ذکر کرد.

دکتر تقی زاده به مسئولیت های اخلاقی دانشگاه در قبال دانشجویان اشاره کرد و عنوان داشت که یکی از مسئولیت های اعضای هیات علمی در قبال دانشجو، حفظ آرامش و القای اعتماد به نفس به دانشجویان جوان و مواجهه صادقانه و صریح با دانشجو و اطلاع رسانی شفاف، بموقع و کامل است.

در ادامه مسئولیت های اخلاقی دانشگاه در قبال اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان آموزشی را شامل ارتقای حساسیت های اخلاقی اعضای هیات علمی و کارشناسان و ایجاد بستر مناسب و فرصت عادلانه برای نوآوری ها و خلاقیت، تقویت انگیزه های درونی و مهارت های زیست اخلاق دانست.

دکتر تقی زاده عهدنامه های اخلاقی سند نظام اخلاق را شامل عهدنامه اخلاقی دانشجویان، عهدنامه اخلاقی اعضای هیات علمی ، عهدنامه اخلاقی و مدیران و کارشناسان آموزشی، عهدنامه اخلاقی گروه های آموزشی و عهدنامه اخلاقی اعضای کانون های صنفی و سمن ها معرفی کرد.

دکتر تقی زاده آموزش درستکاری علمی و عملی به دانشجویان، احترام به حق انتخاب دانشجویان در خصوص موضوع، اساتید راهنما و مشاور، پایبندی به انصاف، بی طرفی و عدالت در داوری را از اصول اخلاقی مهم در هدایت پایان نامه ها دانست.

در پایان، جلسه با پرسش و پاسخ و پیشنهاداتی در راستای اجرایی سازی نظامنامه پایان یافت.

فایل ارائه نشست نظامنامه اخلاق آموزش


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.