دومین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه گیلان برگزار شد

24 02 2013
کد خبر : 3307929
تعداد بازدید : 135
دکتر ایرچ شاکری نیا معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در دومین جشنواره معرفی دست اندرکاران فعال نشریات دانشگاهی دانشگاه گیلان که در تالار حکمت این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه نشریات دانشگاهی در برگیرنده سه حوزه دانشجویی، اساتید و کارکنان است، اظهار کرد: دومین جشنواره نشریات دانشگاهی دانشگاه گیلان با هدف معرفی نفرات برتر برگزار شده است.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با بیان اینکه مکانیزم انتخاب و معرفی نشریات براساس ساختار بوده و نه صرفا محتوا گفت: از میان 50 نشریه مجوز گرفته دانشگاه گیلان، 20 نشریه در مرحله داوری قرار گرفت.

 

دکتر شاکری نیا اساتید، کارکنان و منابع تدریس را از ارکان دانشگاه برشمرد و افزود: ساختارهای دانشجویی و معاونت های دانشگاه نقش مهمی در جهت رشد و تعالی دانشجویان دارند.

 

ایشان تصریح کرد: بدون دانش، مولفه های اخلاقی و تربیتی رسیدن به الگوهای انسانی امکان پذیر نخواهد بود و معاونت فرهنگی را بازوی اجرایی برای رسیدن به مولفه ها و رشد انسانی بیان کرد و گفت: توجه و حمایت خلاقیت ها و علاقمندی های دانشجویان یکی از رسالت های مهم این معاونت است.

 

وی از تشکیل دیبرخانه دائمی نشریات دانشگاهی در این دانشگاه خبر داد و افزود: این دبیرخانه با عضویت چند نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان علاقمند و آشنا به مسائل مطبوعاتی و با هدف برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی در سطح دانشگاه گیلان و تقدیر از فعالان این عرصه راه اندازی شده است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم پور دبیر اجرایی این جشنواره،مشارکت دانشجویان در فضاسازی علمی و فرهنگی به ویژه در بین فرهیختگان دانشگاهی، تقویت روحیه مسئولیت پذیری نسبت به نوشته ها و اندیشه های و اثرات اجتماعی آن را از مهم ترین اهداف دانشگاه گیلان در حمایت از نشریه های دانشجویی بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم پور اظهار کرد: یکی از عرصه های مهم حضور و مشارکت دانشجویان در محیط دانشگاه، حوزه مطبوعات دانشجویی است.

وی تصریح کرد: دانشگاهی به عنوان یک گزینه و از ابزارهای قدرتمند محسوب خواهد شد که با تاکید بر خودآگاهی تمدنی به عنوان تکیه گاهی برای خودباوری علمی و فرهنگی بر ضرورت بازاندیشی و در راستای اعتلای جایگاه مطبوعات دانشجویی تلاش کند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره نشریات دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان به منظور ایجاد عرصه فکری برای تبادل اندیشه های فرهنگی و معنوی در بین دانشجویان و تعامل و نقد منصفانه و ایجاد فضای آزاداندیشی حمایت از نشریات دانشجویی در زمینه های علمی، فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار قرار داده است.

حجت الاسلام ابراهیم پور مشارکت دانشجویان در فضاسازی علمی و فرهنگی بویژه در بین فرهیختگان دانشگاهی، تقویت روحیه مسئولیت پذیری نسبت به نوشته ها و اندیشه ها و اثرات اجتماعی آن، تمرین کارگروهی در بین دانشجویان آن هم در عرصه مطبوعات دانشجویی را از مهم ترین اهداف دانشگاه گیلان در حمایت از نشریه های دانشجویی بیان کرد.

ایشان ضمن تقدیر از هیات داوران با بیان اینکه مکانیزم انتخاب و معرفی نشریات براساس ساختار بوده و نه صرفا محتوا گفت: هیات داوران از میان 21 نشریه که به دبیرخانه دومین جشنواره نشریات دانشجویی تحویل شده در سه زمینه علمی، فرهنگی و اجتماعی و مقالات برگزیده ، آثار برتر را معرفی کرد.

در بخش علمی نشریه کنکاش مقام اول، رمزنگار مقام دوم و نشریه خیام و دست نوشته های یک حقوق خوان به طور مشترک مقام سوم را کسب کردند.

همچنین در بخش فرهنگی و اجتماعی نشریه یورت، عسرت و شوروم مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش مقالات برگزیده نیز نشریه دغدغه، کهف و سایه به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.