دومین همایش ملی «کرسی های آزاداندیشی و مناظره های رضوی»

16 05 2016
کد خبر : 3279424
تعداد بازدید : 2301

***مهلت ارسال مقاله تا ۸ آبان ماه ۹۵ تمدید شد ***

همزمان با برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد بین المللی امام رضا(ع) جشنواره ملی کرسی های آزاداندیشی و مناظره های رضوی را با هدف« اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی» دومین همایش ملی «کرسی های آزاداندیشی و مناظره های رضوی»  ۳ آذرماه ۹۵ در دانشگاه گیلان برگزار می نماید. اهداف همایش: ـ اشاعه و ترویج فرهنگ نورانی و کمال آفرین رضوی؛ ـ گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری و مذهبی و مرتبط با سیره، شخصیت و معارف حضرت امام رضا (ع)؛ ـ گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و کمک به انتشار گسترده تر آن؛ ـ تبیین سیره ائمه معصومین (ع) به ویژه امام رضا (ع) در مباحثات و مناظرات و الگوبرداری از سیره آن انوار مقدسه در عصر حاضر. محورهای همایش: الف) اخلاقیات در مناظرات با تأکید بر مناظرات رضوی ۱ـ اصول و آموزه های اخلاقی در مناظرات ۲ـ کارکرد مناظرات در ترویج بایسته های اخلاقی ۳ـ بررسی مقایسه ای الگوهای اخلاقی طرفین مناظره ۴ـ حقوق سیاسی و اجتماعی افراد، گروه ها و فرقه ها در مناظرات ۵ـ اخلاق گفتمانی در مناظرات ائمه (ع) ب) معنویت و عقلانیت در مناظرات رضوی ۱ـ رابطه عقل و ایمان در مناظرات ۲ـ کارکرد مناظرات در بسط و ترویج معنویت و عقلانیت ۳ـ کارکرد مناظرات در ترویج و گسترش فرهنگ و هویت اسلامی ۴ـ تفکر انتقادی زمینه ساز کرسی های آزاداندیشی ۵ـ تحلیل متن مناظرات امام رضا (ع) (تحلیل محتوا، تحلیل گفتمانی و…) ۶ـ بررسی تطبیقی مناظرات عصر حاضر با مناظرات ائمه (ع) ۷ـ فرصت ها و تهدیدهای مناظرات رضوی ۸ـ سیره رضوی در مواجهه با دگر اندیشان ۹ـ جایگاه مناظرات در دیپلماسی عمومی با تأکید بر سیره و مناظرات رضوی ۱۰ـ عقلانیت حاکم بر مناظرات رضوی در مواجهه با جریانات فکری و مذهبی ج) نقش تعیین کننده امام در تبیین مبانی عقیدتی و کلامی اسلامی ۱ـ نقش مبانی عقیدتی و کلامی شیعه در مناظرات رضوی ۲ـ تأثیر مناظرات رضوی بر روش های برهانی و استدلالی دفاع از دین ۳ـ بایسته های گفتگوی ادیان در مناظرات رضوی ۴ـ مؤلفه های تقریب ادیان و مذاهب در سیره رضوی با تأکید بر مناظرات و احتجاجات حضرت رضا علیه السلام   د) فضای سیاسی و اجتماعی عصر ائمه علیهم السلام ۱ـ اهداف و انگیزه های حکومت عباسی از مناظرات ۲ـ کارکرد مناظرات رضوی در خنثی سازی اغراض اجتماعی و سیاسی مخالفین ۳ـ زمینه های اجتماعی و سیاسی شکل گیری مناظرات ۴ـ فرقه ها و نحله های فکری مختلف در عصر ائمه (ع) ۵ـ ویژگی های مجلس مناظرات ائمه (ع) (زمان ـ مکان ـ داوری و…) ۶ـ بررسی آثار و زندگانی شخصیت های مدعو به مناظره امام رضا (ع) ۷ـ موضع امام رضا (ع) نسبت به مراکز علمی و نهضت ترجمه در دوران خلافت هارون و مأمون هـ) مستندات در مناظرات ائمه (ع) ۱ـ واکاوی مستندات ائمه(ع) از تورات، انجیل و دیگر منابع مکتوب ۲ـ واکاوی مستندات تاریخی ائمه (ع) در مناظرات ۳ـ واکاوی مستندات مخالفین در مناظرات ۴ـ مأخذ شناسی مناظرات ائمه (ع) مزایای شرکت در همایش: ـ مقالات همایش در صورتی که حائز شرایط لازم باشند، در مجلات علمی ـ پژوهشی چاپ می گردند. ـ مقالات پذیرفته شده پس از تصحیح نهایی، به صورت کامل در لوح فشرده ارائه می شود. جوایز: به هشت مقاله برتر به ترتیب امتیاز در دو بخش ذیل، جوایزی نفیسی اهدا می گردد: الف) اساتید، دانشجویان دکتری و دانشجویان کارشناسی ارشد                      ب) دانشجویان کارشناسی مشارکت طلاب علوم دینی با ارئه مدارک معادل حوزوی بلامانع است. شرایط نوشتاری: مقالات باید شامل عنوان، چکیده، مقدمه، بدنه اصلی، نتیجه گیری و فهرست منابع باشد. ـ چکیده حداقل ۲۰۰ کلمه و حداکثر ۳۰۰ کلمه به همراه حداقل ۳ تا ۵ کلیدواژه باشد. ـ چکیده حاوی تعریف مسأله و خلاصه ای از مهمترین نتایج باشد. ـ مقدمه شامل بیان مسأله، اهداف، ضرورت، پیشینه و سابقه علمی مسأله باشد. ـ چکیده، مقدمه و متن مقاله با قلم BNazanin و فونت pt 14 و فاصله سطرها ۱۵/۱ باشد. ـ تمامی تیترهای درون متن به صورت Bold نوشته شود.   شیوه ارجاعات: ۱ـ استناد به کتاب: الف) درون متنی: نام خانوادگی نویسنده، سال چاپ، شماره جلد: شماره صفحه. به عنوان نمونه (طباطبایی، ۱۳۶۸، جلد هفتم: ۳۰۱) ب) فهرست منابع: نام خانوادگی، نام. سال چاپ، عنوان کتاب، نوبت چاپ، محل نشر، نام ناشر. ۲ـ استناد به مقاله: الف) درون متنی: نام خانوادگی نویسنده، سال چاپ: صفحه یا صفحات مورد ارجاع. ب) فهرست منابع: نام خانوادگی، نام. سال چاپ، عنوان مقاله، نام نشریه، دوره (شماره نشر). شماره صفحات. ۳ـ استناد به کتاب مجموعه مقالات: الف) درون متنی: نام خانوادگی نویسنده، سال چاپ: شماره صفحه. ب) فهرست منابع: نام خانوادگی، نام. سال چاپ، عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی گردآورنده، عنوان مجموعه مقالات، (شماره صفحات)، محل نشر، انتشارات. نکات مهم در تدوین مقاله: ـ مقالات فقط از طریق سامانه همایش ارسال گردد. ـ در تدوین مقالات از منابع علمی و معتبر استفاده شود. ـ ویراستاری و هنر ادبی رعایت شود. ـ تعداد صفحات مقاله حداقل ۱۵ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه باشد. ـ فایل مقاله با فرمت doc و pdf ارسال گردد. زمان های مهم همایش: ـ آخرین مهلت ارسال مقالات: تمدید شد تا ۸ آبان ماه ۱۳۹۵ ـ زمان برگزاری همایش: سوم آذر ماه ۱۳۹۵ دبیرخانه: آدرس: رشت ـ بزرگراه خلیج فارس (کیلومتر ۵ جاده قزوین) ـ دانشگاه گیلان ـ سازمان مرکزی ـ طبقه سوم ـ معاونت فرهنگی و اجتماعی تلفن: ۰۱۳۳۳۶۹۰۵۲۱ ـ نمابر: ۰۱۳۳۳۶۹۰۴۸۴ ایمیل: korsirazavi@guilan.ac.ir   علاقه مندان برای مشارکت در همايش و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام، ارسال و ارائه مقاله و… می توانند به وبگاه همایش (http://conf.isc.gov.ir/sodr95/fa)مراجعه نمایند.  
دسته بندی :
congresses

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.