دکتر روحانی : دانشگاه ها برای حل مشکلات کشور وارد عمل شوند

21 07 2014
کد خبر : 3298657
تعداد بازدید : 237
رئیس جمهوری گفت: امروز باید دانشگاه های ما مشکل جامعه و کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند و در این زمینه هر کدام از دانشگاه ها می توانند یکی از مشکلات کشور در بخش های مختلف را به نام دانشگاه خود حل و فصل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار و ضیافت افطار جمعی از اساتید دانشگاه با تسلیت شهادت امیرالمومنین علی (ع) گفت: امروز روز غمناک غروب خورشید علم و دانش،عدالت، تقوی و ایثار و شجاعت است او که پیامبر (ص) در توصیفش فرمود «انا مدینه علم و علی بابها».
وی افزود: هر کس که طالب دانش و حکمت است باید از راه و مسیر اصلیش وارد شود و امام علی (ع) باب و مسیر صحیح علم و دانش نبوی است.
رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به فرازهایی از وصیت نامه امام علی (ع) گفت: مولی علی (ع) در وصیت نامه خویش می فرماید به همه فرزندان و اهل بیت و هر آنکس که تا روز قیامت این پیام به او می رسد می گویم که خویشتن دار باشد،تقوی و خویشتن داری هم به این معنا است که انسان کاری را بدون تامل و توجه به قانون، انجام ندهد و تقوی مسئله ای است که کمک می کند تا انسان درست، دقیق،با اندیشه و با توجه به نقاط ممنوعه حرکت کرده و خویشتن دار باشد.
دکتر روحانی در ادامه افزود:امام علی (ع) در فرازی از وصیت نامه خویش، نظم و انتظام را مورد تاکید قرار می دهند و اینکه زندگی بدون نظم، سامان نخواهد گرفت و در این راستا دانشگاه و علم از بسترهای ایجاد نظم و انضباط در کشور است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از این نگران هستم که رکود تورمی دامن خود دانشگاه را هم گرفته باشد، خاطر نشان کرد: آیا امروز دانشگاه‌های ما در عرصه خلاقیت و نوآوری احساس رکود و یا در کمیت احساس تورم نمی کنند؟
دکتر روحانی افزود: نکند دانشگاه و مراکز علمی کشورمان که یکی از وظایف شان حل رکود تورمی است خود به این مسئله مبتلا شده باشند.
رئیس جمهوری در ادامه  تصریح کرد: امروز باید به فکر کیفیت بوده و با دنیا در تعامل باشیم و نترسیم از اینکه اگر بادی وزید همه چیز از دست خواهد رفت،باید توجه داشت که گل و درختی که در گلخانه رشد کند با اولین شرایط طوفانی از بین می رود.
دکتر روحانی با تاکید بر اعتماد به جوانان، اساتید و دانشگاه ها گفت: یادمان باشد که دانشگاه و دانشجو گروه مرجع جامعه هستند و نگاه جوانان و مردم به دانشگاه و اساتید است و ورود به دانشگاه قبل از اینکه شروع به کار و تحصیل باشد،یک منزلت بوده و مراقب باشیم که این منزلت اجتماعی شکسته نشود.
رئیس جمهوری اظهار داشت: اگر می خواهیم فضای دانشگاه فضای علم و خلاقیت و نوآوری باشد باید در این فضا، احساس استقلال و آزادی وجود داشته باشد و نباید احساس فشار و محدودیت شود، البته اگر تذکری هست، باید مطرح شود.
دکتر روحانی گفت: باید در عرصه علم و دانش اجازه دهیم که جوانان احساس کنند که آزادانه نقادی و سخن می گویند و اساتید ما هم در کلاس های درس خود احساس آزادی بیشتری دارند.
وی خاطر نشان کرد: کشور ما اسلامی است و ولایت و حکومتش هم بر مبنای علم و تفکر است و ولی فقیه بر کرسی های آزاد اندیشی تاکید دارند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید فضا را باز بگذاریم البته بدانیم و توجه داشته باشیم که دانشگاه های ما باید فارغ التحصیلانی داشته باشند که به غیر از علم، هویت ایرانی- اسلامی را هم به خوبی لمس کرده و آموخته اند. دانشجوی ما باید با فرهنگ گذشته خود و با فرهنگ قرآن و اسلام هم آشنا شده باشد.
رئیس جمهوری در ادامه، آشتی، برادری و دوستی را فراز دیگری از وصیت نامه امیرالمومنین علی (ع)دانست و با تاکید رعایت آن گفت: نیاید فاصله ها و جدایی ها را زیاد کرد و نباید اینقدر سنگ جناح را بر سینه زد، بیاییم بیشتر سنگ ملت را بر سینه بزنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر همراه و همگام بودن دولت و مردم با یکدیگر گفت: این چه رسمی است که در روز رای، پای صندوق رای می رویم و فردی را به عنوان رییس جمهور انتخاب کرده و سپس همه چیز تا ۴ سال دیگر فراموش می شود مگر بناست که مشارکت مردم که سرمایه اجتماعی بزرگی است،فقط در روز انتخابات باشد؟
دکتر روحانی تصریح کرد: هر برگ رای به مانند یک بذر است اگر بذری در زمینی پاشیده شد مراقبت و مواظبت می شود تا به محصول تبدیل شود. چنین فکر می شود که دولت مسئول حل معضلات جامعه است در حالی که دولت با مردم و در کنار مردم و دست به دست هم باید این مشکلات را حل کند.
وی با تاکید بر اینکه دولت به همه قول هایی که به مردم داده بود، وفادار خواهد بود و مردم هم تا پایان به حضور، نظارت و حمایت خود وفادار خواهند بود، اظهار داشت: همه بدانند با تعامل، تدبیر، توکل و امید همه موانع داخلی و خارجی را از پیش پا برخواهیم داشت.
 دکتر روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: لازم می دانم از فرزندان انقلاب که پرورش یافته دانشگاه ها هستند و در مذاکرات ۱۷ روزه با همه قامت و قدرت نه تنها در برابر۵+۱ بلکه همه قدرت های منطقه ای و غیر منطقه ای به مانند تیمی مقتدر،عالم و آگاه از حقوق هسته ای کشورمان دفاع کردند، تشکر کنم.
وی افزود: در مذاکرات هسته ای حقوق، سیاست،اقتصاد و مسایل فنی در کنار هم قرار دارد و تیم مذاکره کننده را گروهی اقتصادی، حقوقی و فنی پشتیبانی می کنند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر گروه مذاکره کننده کشورمان بدانند که یک ملتی پشتوانه آنها است و نظارت و حمایت می کند، مصمم تر به راه خود ادامه خواهند داد و خوشحالیم در شرایطی بار سنگین مذاکرات را بردوش گرفته ایم که رهبری معظم انقلاب هم از آن حمایت و آن را هدایت می کنند و هم به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل دارند.
 دکتر روحانی با قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اظهار امیدواری کرد آنان با حمایت مردم و با بهره گیری از علم و دانش و بر مبنای اقدامات عالمانه و عاقلانه در این مسیر موفق باشند.
وی گفت: دانشگاه در عرصه عقل و علم،رسالت بزرگی بر دوش دارد و بر این مبنا می توان بر همه مشکلات غلبه کرد.
 دکتر روحانی با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشورمان باید باب علم باشند، گفت:دانشگاه باید راه و مسیر علم و دانش را به دانشجو بیاموزند، زیرا علم دنيایی بزرگ و بی پایان است و چیزی نیست که بشود به دیگری آموخت و زمانی میتوان گفت که قدرت ما از دانشگاه است که دانشگاه باب علم و تحقیق برای نسل جوان باشد.
رئیس جمهوری افزود:قرآن کتاب هدایت است و راه را به انسان نشان می دهد و اگر انسان آنرا برگزیند و تلاش و مجاهدت کند به سعادت می رسد پس اسلام هم راه سعادت را به ما می آموزد و این ما هستیم که باید حرکت و مجاهدت کرده تا به سعادت راه یابیم.
 در ادامه این دیدار ،دیدگاه های هفت نفر از اساتید در حوزه علوم پایه،علوم انسانی،پزشکی و فنی مهندسی در حضور رئیس جمهور اسلامی ایران مطرح شد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.