دکتر روح الامینی: در عصر امام خمینی(ره) زندگی می کنیم

17 12 2011
کد خبر : 3314680
تعداد بازدید : 112
دکتر روح‌الامینی در همایش گرامیداشت 16 آذر در دانشگاه گیلان با بیان اینکه این دوران، عصر امام خمینی نام گرفته است، گفت: مسیری که امام راحل به روی ما گشودند تنها برای مردم ایران نبوده و غرب تا شرق را می‌شکافد و پیش می‌رود.

عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی در نشست دانشجویی دانشگاه گیلان که با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان در تالار حکمت دانشگاه برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای کربلا و 16 آذر 32 دانشکده فنی تهران، اظهار داشت: تاریخ و جامعه ایران در خود حوادثی مانند 16 آذر کم ندیده است که علاوه بر تحولاتی که در زمان خود داشته‌اند حامل پیام‌های زیادی برای راه‌گشایی آیندگان نیز بوده‌اند.
وی با اشاره به خاطراتی از دوران دانشجویی خود در دانشگاه تهران و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، افزود: عطش دانشجویان انقلابی برای آگاهی و معرفت و شناخت سیاسی و اجتماعی از موضوعات جامعه پیرامون خود در آن زمان قابل تحسین است و دانشجو نباید نسبت به جامعه خویش بی‌تفاوت باشد.
ایشان آگاهی‌بخشی و بیدارگری را از عمده‌ترین وظایف دانشجو در کنار فراگیری بعد علمی دانشگاه دانست و تصریح کرد: بیشترین سهم روشنگری از تحرکات و حساسیت‌های جامعه نسبت به دولت‌ها و حکومت بر دوش دانشجو گذاشته شده است.
وی اذعان داشت: این امر چگونگی پیوند دانشجو با مردم و تاثیرات آنان را در تغییر و تحولات جامعه به وضوح نشان می‌دهد.
 

*جنبش دانشجویی توهم نیست
روح‌الامینی با تاکید بر اینکه جریان و جنبش دانشجویی در عصر حاضر توهم نیست، اذعان داشت: اگر فرض کنیم که عمر آموزش عالی در کشور از زمان تاسیس دارالفنون تاکنون یک قرن بوده باشد، این 33 اخیر از لحاظ گسترش، تنوع، نفوذ و آمایش سرزمینی قابل مقایسه با 70 سال گذشته نخواهد بود.
وی با بیان اینکه هر چه که از گذشته به حال نزدیک‌تر می‌شویم، دسترسی‌ها بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های معاصر با دارالفنون تفاوت دارند زیرا دانشگاه‌های معاصر از نظر کیفیت آموزشی و ایجاد جنبش دانشجویی برای برطرف کردن مشکلات در جامعه بسیار تاثیر گذار شده‌اند در حالی که در دارالفنون تنها تعداد اندکی از شاهزادگان و تجار زادگان تحصیل می‌کردند و هنوز آموزش عالی عمومیت پیدا نکرده بود.
 
*اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا بازوی امام راحل بودند
وی با بیان اینکه در اواسط دهه 40 اتحادیه انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور تشکیل شدند، افزود: تشکیل اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند زیرا دو بازوی کمکی برای امام راحل محسوب می‌شدند.
وی به نقش دانشگاه‌ها در خدمات‌رسانی به مردم از سال 58 به بعد اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها از سال 58 توسعه بیشتری پیدا کردند و برای خدمت به ملت بپاخاستند.
روح‌الامینی درباره تفاوت دوره‌های آموزش عالی از گذشته تاکنون تصریح کرد: امروز دانشگاه‌های معاصر در تمام ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیشرفت کرده‌اند.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره حضور دانشجویان در صحنه، اظهار داشت: جوانان گذشته برای به پیروزی رساندن آرمان‌های خود از صفر آغاز کردند ولی جوانان امروز برای حفظ این آرمان‌ها باید از اوج آغاز کنند.
استاد دانشگاه تهران، نقش دانشجویان را در فراهم کردن زیرساخت‌های امروز کشور بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: ایران برای رهایی از اختناق و ایجاد یک بنای مستقل جوانان زیادی را از دست داده است.
 
*دوران ما عصر امام خمینی (ره) نام گرفته است
وی، استاد و دانشجو را دو رکن اصلی در یک دانشگاه نامید و اذعان داشت: جنبش دانشجویی همواره تاثیرگذار بوده است.
روح‌الامینی با تاکید بر مطالعه دانشجویان درباره تحولات عصر حاضر خاطرنشان کرد: طبق نظریه‌پردازی بسیاری از محققان، دوران ما عصر امام خمینی (ره) نام گرفته است زیرا مسیری که امام راحل به روی ما گشودند تنها برای مردم ایران نبوده و این مسیر از غرب تا شرق را می‌شکافد و پیش می‌رود/خبرگزاری فارس

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.