رئيس جمهور: دانشگاهها پرچمدار اصلاح الگوي مصرف باشند

12 04 2009
کد خبر : 3326656
تعداد بازدید : 92
رئيس جمهور گفت: در موضوع اصلاح الگوي مصرف، دانشگاه ها بايد به صورتي ويژه در مديريت دانشگاه، تربيت دانشجو و فرهنگ سازي پرچمداري کنند.

دکتر محمود احمدي نژاد عصر شنبه در جمع روساي دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک هاي علمي و فناوري سراسر کشور با بيان اي مطلب افزود : وقتي دانشجو در دوران دانشجويي چگونگي مصرف و بهينه مصرف کردن را ياد بگيرد بهتر آن را در ذهن خود مي پروراند و آن را در جامعه عملياتي مي کند.

رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي، فرهنگ سازي را از مهم ترين محورهاي پرچمداري دانشگاه در عرصه اصلاح الگوي مصرف توصيف کرد.

دکتر احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فضاي امروز دانشگاه ها گفت: خودباوري، احساس توانستن، اعتماد به نفس و اراده و همت امروز در دانشگاه ها موج مي زند و به واقع دانشگاه ها مايه نشاطند و بايد روز به روز اين فضا در کل دانشگاه ها تقويت شود.

رئيس جمهور با اشاره به حرکت علمي امروز کشور تصريح کرد: اين حرکت پرشتابي را که آغاز کرده ايم مي تواند ما را به سرعت به سطوح بالاي علمي جهان برساند.

وي افزود: اين باوري که امروز جا افتاده است که هيچ دري بسته نيست و هيچ هدفي غيرقابل دسترسي نيست مايه پيشرفت هاي بسياري خواهد بود؛ پيشرفت هايي که بسيار فراتر از پيشرفت هاي کنوني است.

رئيس جمهور با اشاره به پيشرفت هاي به دست آمده در موضوع هسته اي تصريح کرد: پيروزي اي که در عرصه هسته اي اتفاق افتاد پيروزي خودباوري و احساس استقلال و اعتماد به نفس ملي و در واقع يک پيروزي سياسي بزرگ بود.

دکتر احمدي نژاد پيروزي در عرصه هسته اي را صيانت از استقلال و عزت ملت ايران و باز کردن راه شکوفايي هر چه بيشتر ملت توصيف کرد.

وي گفت: آنها در برابر اراده سياسي و همت ملت ايران شکست خوردند و پيروزي در اين عرصه به الگو و فرهنگي تبديل شد که در اين مسير هر کاري که بخواهيم انجام دهيم موفق خواهيم بود و به نتيجه مي رسيم.

دکتر احمدي نژاد با بيان اينکه اگر براي خدا به سمت پيشرفت ها حرکت کنيم و همت خود را به کار ببنديم نصرت الهي نيز خواهد آمد گفت: وقتي که نصرت الهي در کارها بيايد ابعاد آن کار، جهاني و آسماني خواهد شد و ترديد ندارم لطف ويژه خداوند متعال و امام عصر (عج) و به واقع مديريت آنان ما را در عرصه هسته اي به نصرت الهي و ابعاد آسماني و جهاني رساند.

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه ملت ايران امروز با بزرگ ترين قدرت هاي جهاني هم عرض و سنجيده مي شود گفت: امروز تمام معادلات سياسي دنيا متوقف بر نحوه تعامل ملت ايران است و اين به واقع آغاز اصلاح و شکوفايي جهان و پيروزي حق بر باطل است و بايد اين مباحث در دانشگاه ها مورد بحث قرار گيرد.

رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه بالاترين و ارزشمندترين سرمايه کشورها جواناني هستند که به دانشگاه ها راه مي يابند افزود: بايد هر چه بيشتر زمينه را براي رشد و تعالي و شکوفايي هر چه بيشتر اين سرمايه هاي ارزشمند فراهم کنيم.

دکتر احمدي نژاد جدي گرفتن مرجعيت علمي را در دانشگاه ها خواستار شد و تأکيد کرد: بايد اين موضوع را جدي بگيريم و براي آن طراحي داشته باشيم؛ براي مثال چه اشکالي دارد که دانشگاه هاي ما يک واحد بين الملل درست کنند و از بيرون دانشجو بگيرند.

وي افزود: اگر قرار باشد فرهنگ انقلاب اسلامي در دنيا گسترش يابد يک راهش همين تبادلات دانشگاهي است.

رئيس جمهور بر حمايت از دانشجوياني که در عرصه تحقيقات فعاليت مي کنند تاکيد کرد و گفت: در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بودجه اي در نظر گرفته شده است ، خيلي خوب است که در دانشگاه ها دانشجويان طرح تعريف کنند و ما از همين رديف بودجه، بودجه شان را اختصاص دهيم.

وي ارتباط دانشگاه و صنعت را يکي از اصلي ترين راه هاي شتاب بخشيدن به پيشرفت کشور ارزيابي کرد و افزود: در اين مسير دانشگاه ها نبايد به تعداد کارمندان خود اضافه کنند بلکه بايد با تعريف چنين طرح هايي، هم از کار علمي دانشجويان حمايت و هم انسان کارآفرين تربيت کنند؛ ما در اين زمينه بايد قراردادهايي را که با شرکت ها مي بنديم بسيار جدي بگيريم.

دکتر احمدي نژاد بر تجديد نظر در مباني علمي تاکيد کرد و گفت: معتقديم علمي مفيد است که ما را به حلم و خدمتگزاري جامعه برساند؛ نبايد در اين مسير به سمت نظريه محض حرکت کنيم، بلکه بايد به سمت و سويي برويم که خروجي دانشگاه ما انساني کارآفرين در جامعه باشد.

پيش از سخنان رئيس جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري گزارشي از فعاليت هاي صورت گرفته ارائه کرد و چند تن از روساي دانشگاه ها نيز به بيان ديدگاه ها، مسائل و مشکلات خود پرداختند.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.