رئیس جمهور: اساتید دانشگاه به عنوان راویان پیشرفت،‌ توفیقات کشور را برای عموم مردم تبیین کنند

29 11 2022
کد خبر : 3213565
تعداد بازدید : 173

آیت الله رئیسی در نظارت ستاد وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری گفت: ریشه پیشرفت‌های عظیم در دانشگاه‌ها است و اساساً کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد مهم کشور نیز از همین مسئله نشأت می‌گیرد، لذا اساتید دانشگاه وظیفه دارند پیشرفت‌های کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند.

ریاست‌جمهوری دکتر سید ابراهیم رئیسی که صبح دوشنبه 7 آذر ماه 1401 در نهمین مقصد از جلسات نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفت.

آیت الله رئیسی با ارائه گزارشی از سوی وزیر علوم و معاونین وی، در جریان جزئیات عملکرد یکساله این وزارتخانه قرار گرفت و در ادامه راهکارها و پیشنهاداتی در جهت ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های این وزارتخانه ارائه کرد.

رئیس جمهور تلاش در جهت ارتقاء علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهم‌ترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز کشور ما دارای نظام مسائلی از چالش‌ها و مشکلات مردم و جامعه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است.

دکتر رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالِم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیت‌پذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه این‌چنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.

رئیس جمهور اندیشه حکیمانه را زمینه اجرای حاکمان دانست و با تاکید بر اهمیت نهاد دانشگاه افزود: گاهی برخی از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده به رغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمی‌رسد و گره‌ای از مشکلات کشور باز نمی‌کند که در این زمینه باید یک بازنگری از سوی وزارت علوم در دانشگاه‌ها صورت گیرد.

آیت‌الله رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخار‌آمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقاء این رتبه تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن یادآوری مسئله بسیار مهم «افزایش بهره‌وری» متناسب با هزینه ها، تصریح کرد: بهترین افراد برای سنجش میزان بهره‌وری وزارتخانه و دانشگاهها، مدیران وزارت علوم هستند.

دکتر رئیسی گفت: عضویت بیش از ۸۰ هزار نفر بعنوان هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است اما مهم‌تر از آن میزان نقش‌آفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است چرا که اگر دانش دانشمندان ما در کنار بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.

رئیس جمهور همچنین لزوم «مدیریت و تصمیم‌گیری علم‌پایه» با محوریت وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و افزود: اینکه گفته شد دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار یا تعارف نیست، دولت دولتِ تحول‌گراست و به دنبال کم کردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب است و در این راستا رویکرد و نگاه تحولی، تحول در فرایندها و تحول نهادی پیش‌نیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وزیر و معاونین وزارت علوم «برتری در رتبه دانشجو»، «اثربخش بودن تحقیقات»، «اشتغال پایدار»، «مرجعیت علمی»، «بالندگی فرهنگی» و «سلامت اجتماعی» را از شاخصه‌های مهم دانشگاه برتر از نگاه دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وزارت علوم بر اساس این شاخصه‌ها عملکرد دانشگاه‌ها را بررسی و رتبه‌بندی کند و با اعلام نتایج آن به صورت شفاف و مقایسه آن با عملکرد سال قبل مشکلات احتمالی عدم پیشرفت هر دانشگاه را بررسی و مرتفع نماید.

گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارت‌آموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیس جمهور به وزارت علوم بود که در تشریح آن اظهارداشت: ورزیده شدن و مهارت‌آموزی عملی دانشجویان در رشته‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی از ضرورت‌های امروز دانشگاههاست چرا که دانشمندان ما باید علاوه بر مهارت گفتن و نوشتن بر مهارت در عمل و اجرا هم تسلط داشته باشند.

بررسی راه‌های جذب بودجه تحقیقاتی دستگاههای مختلف با تقاضامحوری و نظارت دانشگاه، انتخاب اعضای هیئت امنای دانشگاه‌های هیئت امنایی از چهره‌های برجسته و موثر ولو دارای تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی با دولت، اعطای نشان ملی به دانشگاههای مسئولیت‌پذیر در ایفای نقش در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان، بررسی راهکارهای تشکیل صندوق‌های دانشگاهی به عنوان پشتوانه مالی تامین برخی از هزینه‌ها از دیگر راهکارها و توصیه‌های مهم رئیس جمهور برای ارتقاء کمی و کیفی عملکرد وزارت علوم بود.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت جذب مدیران و اساتید معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیت‌های داخلی کشور تصریح کرد: ما در زمینه بهره‌گیری از تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم اما نسخه‌های دیگران را به سهولت نخواهیم پذیرفت بلکه معتقدیم این نسخه ها باید توسط کارشناسان داخلی به دقت بررسی و متناسب با منافع ملی درباره آنها تصمیم گیری شود.

رئیس جمهور همچنین اجرای دقیق و به دور از چانه‌زنی مصوبه ممنوعیت برگزاری دوره‌های آموزشی در دستگاه‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با عمل به این مصوبه مهم ضابطه‌مندی در جذب نیرو را بر سیستم اجرایی و اداری کشور حاکم کنید تا دانشجویان و خانواده آنها همچنان به دانشگاه اعتماد داشته باشند و در عمل عدالت در آموزش و عدالت در جذب را احساس کنند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان، تبدیل موسسات اعزام دانشجو به موسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارک‌های علم و فناوری و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان را از اقدامات ارزشمند و موثر وزارت علوم برشمرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش موضوع تشکیل راهیان پیشرفت برای دانش‌آموزان و دانشجویان مطرح شد اما «راویان پیشرفت» باید اساتید دانشگاه‌ها باشند.

رئیس جمهور افزود: ریشه پیشرفت‌های عظیم کشور از صنایع دفاعی گرفته تا صنعت هسته‌ای و علم و فناوری در دانشگاه‌ها است و اساساً حقد و کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد مهم کشور نیز از همین مسئله نشأت می‌گیرد لذا اساتید دانشگاه وظیفه دارند پیشرفت‌های کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند.

تلاش در جهت شکستن تحریم‌های علمی توسط دانشمندان کشور و لزوم اجرای اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر توصیه‌های دکتر رئیسی به مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.

گفتنی است؛ پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه با تکیه بر سند تحول دولت مردمی و بهره‌گیری از بیانیه گام دوم انقلاب از جمله فرایند بازگشایی دانشگاه‌ها، توزیع عدالت‌محور، بودجه‌ریزی علم‌‌محور، ارتقاء رتبه علمی کشور در جهان، افزایش ۳۵ درصدی تولیدات علمی با مشارکت بین‌المللی به رغم تحریم و بین‌المللی شدن ۲۰ مجله علمی در یک سال گذشته پرداخت.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.