رئیس دانشگاه گیلان از غرس 2 هزار اصله نهال در پنجاهمین سال فعالیت آموزش عالی استان خبر داد

06 03 2018
کد خبر : 3259427
تعداد بازدید : 225
مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با حضور مدیران استانی و فعالان عرصه محیط زیست در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم، با تاکید بر لزوم اصلاح نگاه اقتصادی به منابع طبیعی، یادآور شد: باید دست به دست هم دهیم و همه علوم دانشگاهی به ویژه علوم انسانی و آموزه های دینی را به کمک منابع طبیعی و محیط زیست بیاوریم. دکتر رضی غرس نهال در فضای علمی دانشگاه را مایه افتخار دانست و اظهار کرد: منابع طبیعی همواره مورد توجه بشر در طول تاریخ بوده است و پیشینیان نگاه ویژه ای به منابع طبیعی داشته اند. وی با بیان اینکه نگاه جوامع امروزی به منابع طبیعی و محیط زیست آثار منفی به همراه داشته است، افزود: پیشینیان درخت را نماد حیات می دانستند و برای درخت به عنوان موجود زنده، شخصیت انسانی و احساسی قائل بودند لذا به درخت احترام می گذاشتند و تجلی این احترام در توسل به درخت، در فرهنگ ما وجود دارد. رئیس دانشگاه گیلان، با اشاره به ارتباط صمیمی پیشینیان با منابع طبیعی و محیط زیست، گفت: نگاه امروزی به درخت نگاه اقتصادی است؛ به ویژه توسعه تکنولوژی به کمک اقتصاد آمده و روند تخریب منابع طبیعی را سرعت بخشیده است، در حالی که امکان بازیابی برای طبیعت وجود ندارد. دکتر رضی، با تاکید بر لزوم اصلاح نگاه اقتصادی به منابع طبیعی، یادآور شد: باید دست به دست هم دهیم و همه علوم دانشگاهی به ویژه علوم انسانی و آموزه های دینی را به کمک منابع طبیعی و محیط زیست بیاوریم. بی تردید رشته های روان شناسی و جامعه شناسی می تواند در مقوله منابع طبیعی و محیط زیست راهگشا باشد. در این میان دانشگاه گیلان اصلاح دیدگاه فعلی را وظیفه خود می داند. وی با بیان اینکه همگان مکلف به ترویج گفتمان مثبت نسبت به منابع طبیعی اعم از تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر هستند، تصریح کرد: غفلت از منابع طبیعی غفلت از خالق منابع طبیعی را به همراه دارد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه مراسم گرامیداشت پنجاهمین سال فعالیت آموزش عالی در استان گیلان، روز 17 اسفند ماه با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار می‌شود افزود: در پایان این مراسم به مناسبت هفته منابع طبیعی 2 هزار اصله نهال در محیط دانشگاه گیلان غرس می‌شود. مهندس محسن یوسف پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان هم در این مراسم با بیان اینکه نباید روز درختکاری و منابع طبیعی را محدود به یک روز و یک هفته کنیم، گفت: هر روز ما باید روز منابع طبیعی و محیط زیست باشد. وی با اشاره به وضعیت پوشش گیاهی کشور، عنوان کرد: جنگل های هیرکانی به صورت یک نوار در شمال کشور وجود دارد، اما دنیایی از تنوع ژنتیکی را در خود جای داده و آرزوی هر کشوری در دنیاست که یک ذره از این میراث ارزشمند را داشته باشد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه متخصصان منابع طبیعی و علوم جنگل در دنیا به احترام نام «هیرکانی» از جای خود برمی خیزند، گفت: ارزش جنگل در این است که علاوه بر تولید اکسیژن، عامل حفظ آب و خاک است و از نظر اکولوژیکی اهمیت دارد. مهندس یوسف پور، با اشاره به مساحت یک میلیون و 800 هزار هکتاری جنگل های هیرکانی شمال کشور، اظهار کرد: حفظ وجب به وجب جنگل ها وظیفه شرعی، ملی و قانونی ماست.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.