رئیس دانشگاه گیلان: دکتر ابریشم چیان مصداقِ بارزِ مردِ نکونام نمیرد هرگز است

04 03 2024
کد خبر : 10801272
تعداد بازدید : 9117

مراسم ملی تکریم و الگوسازی مرحوم دکتر ابریشم چیان خیّر نیک اندیش دانشگاه ساز، همزمان با پنجمین دوره جایزه علمی ایشان توسط بنیاد نخبگان استان گیلان و با مشارکت دانشگاه گیلان و با حضور پرشور دانشجویان و استادان دانشگاه های گیلان و علوم پزشکی گیلان در تالار حکمت دانشگاه برگزار شد.

دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم با بیان اینکه خیلی از خیرین در ابتدا با مدرسه سازی و بیمارستان سازی در کارهای خیرخواهانه مشارکت داشتند گفت: مرحوم ابریشم چیان از خیرین دانشگاه ساز بود که لطف بسیار بزرگی در حق جامعه آموزشی انجام داد.

رئیس دانشگاه گیلان گفت: همه ما روزی از این دنیا خواهیم رفت و صرفا کارهای خیرخواهانه ما است که ماندگار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تالار حکمت و بسیاری از کلاس های دانشگاه گیلان بخاطر برکت حضور مرحوم ابریشم‌چیان بوده است گفت: خدا را شاکر هستیم که به واسطه دکتر ابریشم چیان بسیاری از افراد همچون دکتر انصاری، مهندس قطب زاده و ... نیز ادامه دهنده راه ایشان هستند.

دکتر نجفی خاطرنشان کرد: این افراد منشا خیر هستند و یادشان بین دانشجویان و همکاران جاودانه هست و خواهد بود.

رئیس دانشگاه گیلان همچنین برگزیدگان جایزه علمی دکتر ابریشم چیان را آینده‌ سازان کشور ناميد و گفت: مرحوم ابریشم چیان مصداق بارز مرد نکونام نمیرد هرگز است.

دکتر فرهاد شیرینی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان هم در این مراسم گفت: تکریم الگوهای موفق از نظر عقلی، فکری و اجتماعی امری ستوده و موکد است زیرا این کار سبب روشن شدن چراغ های راهنمای راه صحیح است.

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان بر همین اساس، تکریم و الگوسازی چهره های برجسته را در سه حوزه استانی، ملی و بین المللی بر خود تکلیف می داند که اثرگذاری مرحوم ابریشم چیان آنچنان برجسته است که بنیاد را به برگزاری این جشنواره تشویق کرد.

وی تصریح کرد: یکی از میادین و حوزه های اثرگذاری و مورد توجه بنیاد نخبگان، حوزه خیرین است که ایجاد اعتبار اجتماعی برای نخبگان بسیار مهم است و یکی از اهداف چنین جشنواره هایی، روشن نمودن چراغ امیدواری در دل آینده سازان و نخبگان می باشد.

دکتر شیرینی گفت: افرادی که به ایجاد اعتبار اجتماعی کمک می کنند خیرین فرهنگی هستند و اینگونه همه ما می توانیم خیّر فرهنگی باشیم.

وی اصلاح فرهنگ در راستای اصلاح جامعه را از ویژگی های دکتر ابریشم چیان برشمرد و بخشندگی، صفای وجود و... را از ویژگی های شخصیتی ایشان دانست.

مهندس محمدرضا ابریشم چیان فرزند مرحوم ابریشم چیان نیز در این مراسم با تشکر از کلیه افرادی که در سالن حضور داشتند گفت: اشخاص بسیاری گوشه هایی از زندگی ما را لمس می کنند اما به ندرت اثری بر زندگی‌ما می گذارند و بزودی فراموش می شوند و افرادی هم هستند که ما ما کمتر آنها را می بینیم اما در همان دیدار اندک بر زندگی ما تاثیر شگرفی می گذارند و نقش ما در این دنیا در مقام انسان را به ما یادآوری می کنند.

مهندس ابریشم چیان ادامه داد: پدرم دو امر خیر برای دانشگاه گیلان انجام داد که یکی ساخت ساختمان است که همه شما می دانید و به این دلیل او را به یاد می آورید، اما درمورد دوم، از دیگران سخنان کمتری شنیده ام که آن، تشویق دیگران به کمک در توسعه دانشگاه بود.

وی گفت: پدرم اعتقاد داشت میراث فکری بهتر از اموالی است که به ارث می گذاریم و من قبول دارم دیگر خیّران نیز به هدفی مشابه به کمک دانشگاه آمده و می آیند و به همین دلیل متولیان این مراسم طوری شرایط را فراهم ببینند که دانشجویان بدانند کسی کارهای آنان را فراموش نخواهد کرد.

مهندس ابریشم چیان در پایان نیز گفت: لطفا همه دانشجویان گفتارگرا را به خاطر بسپارند و بدانند از آنان تقاضا داریم که به وظیفه خود جهت تعالی جامعه تلاش کنند.

شایان ذکر است در این مراسم پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توسط رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان قرائت شد و در پایان نیز از برگزیدگان پنجمین دوره جایزه علمی دکتر ابریشم چیان و برندگان مسابقه مقاله نویسی با محوریت این خیّر نیکوکار دانشگاه ساز تجلیل به عمل آمد.

شایان ذکر است توسعه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شامل فضای آموزشی، اداری، کتابخانه و تالار اجتماعات به متراژ 7300 متر مربع و احداث ساختمان کلاس ها شامل 25 کلاس آموزشی با ظرفیت همزمان 100 نفر دانشجو به متراژ 3200 متر مربع به یادبود فرزندشان شادروان دکتر سیدعلی ابریشم چیان از جمله کارهای خیرخوانه مرحوم دکتر ابریشم چیان در دانشگاه گیلان است.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.