به گزارش خبرنگارفارس از شرق آسيا ، پس از تنها 49 سال از استقلال مالزي اين كشور به واسطه برنامه ريزيهاي كارآمد خود چنان چرخه رشد و توسعه خود را به حركت درآورده كه هر ساله بر ميزان موفقيت هاي آن افزوده مي شود و جهانيان را وادار نموده تا مالزي را به ديده احترام بنگرند. امسال براي اولين بار مالزي به ليگ دسته اول كشورهاي توسعه يافته راه يافت Global Competition و در كنار كشورهايي نظير ايالات متحده آمريكا، سوئيس، سوئد، ژاپن، سنگاپور و كانادا قرار گرفت. حضور موفق مالزي در عرصه هاي اقتصاد، سلامتي، توسعه زيرساختها، افزايش بهره وري و توجه به نوآوري از معيارهاي رتبه بندي كشورها و محاسبه شاخص ها بوده است. در اين گزارش كه هر ساله از سوي مجمع اقتصاد جهاني منتشر مي شود و همه خبرگزاريها و روزنامه هاي معتبر جهاني براي دستيابي به آخرين اطلاعات آن لحظه شماري مي كنند، سهم ويژه اي براي آموزش عالي هركشور و در عين حال توجه به نوآوريها لحاظ شده است. بدون شك حضور موفق مالزي در عرصه تجارت جهاني، رشد خيره كننده در صنايع الكترونيك و ارتباطات، حضورموفق پيمانكاران مالزيايي در پروژه هاي ساختماني، نفت و گاز و حضور در ليگ دسته اول كشورهاي توسعه يافته بدون دارا بودن پشتوانه عظيم علمي و حمايت دانشگاههاي اين كشور امكانپذيرنبود. قرار گرفتن مالزي در پله سي و دوم موسسات آموزش عالي جهاني اين موسسه نيز گواهي است از حمايت تفكرات آكادميك از برنامه ريزي و در نهايت رشد و توسعه اين نقطه خاكي و اين درحالي است كه متاسفانه ايران جايي در ميان 125 كشور حاضر در اين رده بندي نيافت. اما شگفتي ها به همين جا ختم نشد چرا كه مالزي در رنكينگ كارآمدي بازار در اقتصاد جهاني در سال 2006 با كسب رتبه نهم براي اولين بار به جمع 10 كشور برتر در اين عرصه پيوست، جايي كه مي تواند نكته هاي فراواني براي محققان ايراني به همراه داشته باشد. شايد توجه دولت مالزي به آموزش عالي نيز از همين جا نشات گرفته باشد، جايي كه دولتمردان اين كشور را براين داشت تا برنامه نهم توسعه اقتصادي و اجتماعي خود را برپايه توسعه كشاورزي و نيروي انساني به پشتوانه آموزش عالي طرح ريزي نمايد. از اين رو در اولين اقدام وزارت آموزش عالي اين كشور اقدام به دو برابر نمودن بورسيه هاي تحصيلي دانشجويان مالزيايي نمود. در گام دوم وزير آموزش عالي مالزي عازم استراليا شد و با 13 دانشگاه اين كشور قرارداد اعزام دانشجو به امضا رساند، چرا كه بر اساس برنامه نهم اين كشور، مالزي در پايان سال 2010 به هفتهزار فارغ التحصيل مقطع دكتري نياز دارد و از اين رو اعزام سه هزار و پانصد نفر از اين دانشجويان به كشورهاي خارجي و پرورش سه هزار و پانصد نفر در دانشگاههاي داخل كشور در دستور كار وزارت آموزش عالي قرار گرفته است. جذب دانشجويان خارجي نيز يكي از اين برنامه هايي است كه جهت ارتقاي رتبه بندي دانشگاههاي مالزي در رده بندي جهاني در دستوركار قرار گرفته است، ضمن اين كه اين روند به معرفي هرچه بيشتر مالزي به عنوان كشوري كه به سرعت در حال رشد و توسعه مي باشد مثمر ثمر خواهد بود. هم اكنون برخي رشته هاي تحصيلي در دانشگاههاي مالزي از جمله كشاورزي، شيلات، چوب و.... در رده ممتازجهاني قرار دارند و بقيه رشته ها نيز در جايگاه خوب ارزشيابي مي شوند كه اين امر منجر به جذب دانشجو از بيش از 40 كشور جهان از جمله آمريكا، آلمان، انگلستان و استراليا شده است. دانشجويان خارجي كه اكثرا از كشورهاي مسلمان به مالزي مي آيند، نقش مهمي در تحول كيفيت آموزشي دانشگاههاي اين كشور به عهده گرفته اند. سخت گيري كشورهاي غربي در مورد دانشجويان مسلمان پس از واقعه 11 سپتامبر باعث شده تا روند حضور دانشجويان مسلمان به مالزي تشديد شود. در حال حاضر بيش از 39 هزار نفر در مالزي مشغول به تحصيل هستند و دولت در صدد است اين تعداد را به 50 هزار نفر از 130 كشور جهان افزايش دهد. مالزي انتظار دارد تا از اين طريق حداقل يك ميليارد رينگيت عايدي سالانه به دست آورد كه مبناي محاسبه رقم فوق در بودجه مالزي هزينه 23 هزار رينگيتي سالانه براي هر دانشجوي خارجي است. در عين حال اين كشور بازهم توجه خود را بيش از پيش متوجه كيفيت آموزش در دانشگاهها به خصوص دانشگاههاي دولتي نمود كه اين توجه بيشتر به سرعت، موفقيتهاي بيشتر را هم به همراه آورد. طي سال گذشته سه دانشگاه دولتي مالزي جهشي خيره كننده در رده بندي جهاني داشتند به طوري كه ارتقاي 104 پله اي دانشگاه كبانگسانگ يا يو كي ام، صعود 102 پله اي دانشگاه پوترا يا يوپي ام و ارتقاي 49 رتبه اي دانشگاه علوم مالزي به دست اندر كاران آموزش در اين كشور اين نويد را داد كه با اصلاح برخي جزئيات دانشگاههاي اين كشور مي توانند جزو 100 دانشگاه برتر جهان حاضر شوند و اين درحالي است كه هم اكنون دو دانشگاه دولتي مالزي در ميان 50 دانشگاه برتر غير اروپايي و آمريكايي قرار گرفته اند و بسياري از دانشگاههاي معتبر كشورهاي مختلف جهان از جمله ژاپن، چين و كره در آسيا و استراليا ونيوزيلند در قاره اقيانوسيه وهمينطور كليه دانشگاههاي موجود در آمريكاي جنوبي، آفريقا ، آسياي ميانه و خاورميانه را پشت سر گذارده اند. حضور رو به رشد دانشجويان ايراني نيز در دانشگاههاي مالزي علاوه بر مقولاتي چون انتخاب يك كشور مسلمان و هزينه هاي زندگي به همين امر باز مي گردد. دانشجويان ايراني كه عموما براي تحصيلات تكميلي به اين كشور مي آيند طي سالهاي اخير با استفاده از امكانات فراوان آموزشي و تحقيقاتي اين كشور نقش مهمي را در ارتقاي كيفي دانشگاههاي مالزي ايفا نموده اند. حجم مقاله هاي پذيرفته شده از دانشجويان ايراني در نشريات و كنفرانس هاي بين المللي و همينطور علاقه روز افزون به پذيرش دانشجوي ايراني از سوي دانشگاههاي مالزي نشان دهنده موفقيت دانشجويان ايراني در سازگاري با محافل علمي اين كشور بوده است. مديريت توانمندانه سفارت جمهوري اسلامي ايران در حمايت از دانشجويان ساكن اين كشور و همكاري مطلوب دانشجويان با سفارت نيز از عواملي بوده كه جامعه ايرانيان مالزي را به جامعه اي نمونه درميان اقليت هاي حاضر در اين كشور تبديل نموده است. فعاليت رو به تزايد مالزي در تجارت جهاني، ايجاد بورسي بين المللي، تجربيات ارزشمند اين كشور در مقابله با بحران مالي، رشد خيره كننده صادرات محصولات الكترونيكي، حضور اديان، نژادها و قوميتهاي مختلف در اين كشور به همراه موفقيت هاي مالزي در جذب سرمايه گذاري خارجي، جذب توريسم، احداث پروژه هاي خيره كننده و توسعه بانكداري اسلامي و صنايع حلال نشان مي دهد كه اين كشور نكته هاي فراواني براي آموختن به دانشجويان ايراني در خود دارد.
منبع خبر : خبر گزاری فارس