رشد چشمگير آموزش عالی در مالزی

18 12 2006
کد خبر : 3343065
تعداد بازدید : 61
به نقل از خبرگزاري فارس : كسب رتبه بيست و دوم مالزي در دارا بودن عوامل نوآوري و كسب رتبه بيست ويكم جهاني در نوآوري نشان مي دهد كه اين كشور براي توسعه انساني و نرم افزاري جايگاه ويژه اي قائل است.

به گزارش خبرنگارفارس از شرق آسيا ، پس از تنها 49 سال از استقلال مالزي اين كشور به واسطه برنامه ريزيهاي كارآمد خود چنان چرخه رشد و توسعه خود را به حركت درآورده كه هر ساله بر ميزان موفقيت هاي آن افزوده مي شود و جهانيان را وادار نموده تا مالزي را به ديده احترام بنگرند. امسال براي اولين بار مالزي به ليگ دسته اول كشورهاي توسعه يافته راه يافت Global Competition و در كنار كشورهايي نظير ايالات متحده آمريكا، سوئيس، سوئد، ژاپن، سنگاپور و كانادا قرار گرفت. حضور موفق مالزي در عرصه هاي اقتصاد، سلامتي، توسعه زيرساختها، افزايش بهره وري و توجه به نوآوري از معيارهاي رتبه بندي كشورها و محاسبه شاخص ها بوده است. در اين گزارش كه هر ساله از سوي مجمع اقتصاد جهاني منتشر مي شود و همه خبرگزاريها و روزنامه هاي معتبر جهاني براي دستيابي به آخرين اطلاعات آن لحظه شماري مي كنند، سهم ويژه اي براي آموزش عالي هركشور و در عين حال توجه به نوآوريها لحاظ شده است. بدون شك حضور موفق مالزي در عرصه تجارت جهاني، رشد خيره كننده در صنايع الكترونيك و ارتباطات، حضورموفق پيمانكاران مالزيايي در پروژه هاي ساختماني، نفت و گاز و حضور در ليگ دسته اول كشورهاي توسعه يافته بدون دارا بودن پشتوانه عظيم علمي و حمايت دانشگاههاي اين كشور امكانپذيرنبود. قرار گرفتن مالزي در پله سي و دوم موسسات آموزش عالي جهاني اين موسسه نيز گواهي است از حمايت تفكرات آكادميك از برنامه ريزي و در نهايت رشد و توسعه اين نقطه خاكي و اين درحالي است كه متاسفانه ايران جايي در ميان 125 كشور حاضر در اين رده بندي نيافت. اما شگفتي ها به همين جا ختم نشد چرا كه مالزي در رنكينگ كارآمدي بازار در اقتصاد جهاني در سال 2006 با كسب رتبه نهم براي اولين بار به جمع 10 كشور برتر در اين عرصه پيوست، جايي كه مي تواند نكته هاي فراواني براي محققان ايراني به همراه داشته باشد. شايد توجه دولت مالزي به آموزش عالي نيز از همين جا نشات گرفته باشد، جايي كه دولتمردان اين كشور را براين داشت تا برنامه نهم توسعه اقتصادي و اجتماعي خود را برپايه توسعه كشاورزي و نيروي انساني به پشتوانه آموزش عالي طرح ريزي نمايد. از اين رو در اولين اقدام وزارت آموزش عالي اين كشور اقدام به دو برابر نمودن بورسيه هاي تحصيلي دانشجويان مالزيايي نمود. در گام دوم وزير آموزش عالي مالزي عازم استراليا شد و با 13 دانشگاه اين كشور قرارداد اعزام دانشجو به امضا رساند، چرا كه بر اساس برنامه نهم اين كشور، مالزي در پايان سال 2010 به هفتهزار فارغ التحصيل مقطع دكتري نياز دارد و از اين رو اعزام سه هزار و پانصد نفر از اين دانشجويان به كشورهاي خارجي و پرورش سه هزار و پانصد نفر در دانشگاههاي داخل كشور در دستور كار وزارت آموزش عالي قرار گرفته است. جذب دانشجويان خارجي نيز يكي از اين برنامه هايي است كه جهت ارتقاي رتبه بندي دانشگاههاي مالزي در رده بندي جهاني در دستوركار قرار گرفته است، ضمن اين كه اين روند به معرفي هرچه بيشتر مالزي به عنوان كشوري كه به سرعت در حال رشد و توسعه مي باشد مثمر ثمر خواهد بود. هم اكنون برخي رشته هاي تحصيلي در دانشگاههاي مالزي از جمله كشاورزي، شيلات، چوب و.... در رده ممتازجهاني قرار دارند و بقيه رشته ها نيز در جايگاه خوب ارزشيابي مي شوند كه اين امر منجر به جذب دانشجو از بيش از 40 كشور جهان از جمله آمريكا، آلمان، انگلستان و استراليا شده است. دانشجويان خارجي كه اكثرا از كشورهاي مسلمان به مالزي مي آيند، نقش مهمي در تحول كيفيت آموزشي دانشگاههاي اين كشور به عهده گرفته اند. سخت گيري كشورهاي غربي در مورد دانشجويان مسلمان پس از واقعه 11 سپتامبر باعث شده تا روند حضور دانشجويان مسلمان به مالزي تشديد شود. در حال حاضر بيش از 39 هزار نفر در مالزي مشغول به تحصيل هستند و دولت در صدد است اين تعداد را به 50 هزار نفر از 130 كشور جهان افزايش دهد. مالزي انتظار دارد تا از اين طريق حداقل يك ميليارد رينگيت عايدي سالانه به دست آورد كه مبناي محاسبه رقم فوق در بودجه مالزي هزينه 23 هزار رينگيتي سالانه براي هر دانشجوي خارجي است. در عين حال اين كشور بازهم توجه خود را بيش از پيش متوجه كيفيت آموزش در دانشگاهها به خصوص دانشگاههاي دولتي نمود كه اين توجه بيشتر به سرعت، موفقيتهاي بيشتر را هم به همراه آورد. طي سال گذشته سه دانشگاه دولتي مالزي جهشي خيره كننده در رده بندي جهاني داشتند به طوري كه ارتقاي 104 پله اي دانشگاه كبانگسانگ يا يو كي ام، صعود 102 پله اي دانشگاه پوترا يا يوپي ام و ارتقاي 49 رتبه اي دانشگاه علوم مالزي به دست اندر كاران آموزش در اين كشور اين نويد را داد كه با اصلاح برخي جزئيات دانشگاههاي اين كشور مي توانند جزو 100 دانشگاه برتر جهان حاضر شوند و اين درحالي است كه هم اكنون دو دانشگاه دولتي مالزي در ميان 50 دانشگاه برتر غير اروپايي و آمريكايي قرار گرفته اند و بسياري از دانشگاههاي معتبر كشورهاي مختلف جهان از جمله ژاپن، چين و كره در آسيا و استراليا ونيوزيلند در قاره اقيانوسيه وهمينطور كليه دانشگاههاي موجود در آمريكاي جنوبي، آفريقا ، آسياي ميانه و خاورميانه را پشت سر گذارده اند. حضور رو به رشد دانشجويان ايراني نيز در دانشگاههاي مالزي علاوه بر مقولاتي چون انتخاب يك كشور مسلمان و هزينه هاي زندگي به همين امر باز مي گردد. دانشجويان ايراني كه عموما براي تحصيلات تكميلي به اين كشور مي آيند طي سالهاي اخير با استفاده از امكانات فراوان آموزشي و تحقيقاتي اين كشور نقش مهمي را در ارتقاي كيفي دانشگاههاي مالزي ايفا نموده اند. حجم مقاله هاي پذيرفته شده از دانشجويان ايراني در نشريات و كنفرانس هاي بين المللي و همينطور علاقه روز افزون به پذيرش دانشجوي ايراني از سوي دانشگاههاي مالزي نشان دهنده موفقيت دانشجويان ايراني در سازگاري با محافل علمي اين كشور بوده است. مديريت توانمندانه سفارت جمهوري اسلامي ايران در حمايت از دانشجويان ساكن اين كشور و همكاري مطلوب دانشجويان با سفارت نيز از عواملي بوده كه جامعه ايرانيان مالزي را به جامعه اي نمونه درميان اقليت هاي حاضر در اين كشور تبديل نموده است. فعاليت رو به تزايد مالزي در تجارت جهاني، ايجاد بورسي بين المللي، تجربيات ارزشمند اين كشور در مقابله با بحران مالي، رشد خيره كننده صادرات محصولات الكترونيكي، حضور اديان، نژادها و قوميتهاي مختلف در اين كشور به همراه موفقيت هاي مالزي در جذب سرمايه گذاري خارجي، جذب توريسم، احداث پروژه هاي خيره كننده و توسعه بانكداري اسلامي و صنايع حلال نشان مي دهد كه اين كشور نكته هاي فراواني براي آموختن به دانشجويان ايراني در خود دارد.

منبع خبر : خبر گزاری فارس

لینک مربوط به خبر

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.