رونمایی از طرح تحقیقاتی کانال هوایی جریان آب مدار بسته در گروه عمران دانشگاه گیلان

02 06 2013
کد خبر : 3306534
تعداد بازدید : 166
طرح تحقیقاتی کانال هوایی(فلوم) جریان آب مدار بسته با هدف آشنایی و آموزش آزمایشگاهی دانشجویان فنی بویژه دانشجویان گروه عمران و بخصوص سازه های دریایی و هیدرولیکی در مقیاس استاندارد جهانی و انجام پژوهشهای آزمایشگاهی محور مرتبط با سازه های دریایی و هیدرولیکی و همچنین انجام پروژه های استانی و ملی همچون سدها،موجشکن ها و کنترل سواحل افتتاح و راه اندازی شد.

 

 تجهيزات طرح:
1- سطح سنج مکانيکی : جهت اندازه گيری عمق آب در مقاطع طولی و عرضی فلوم انتقال جريان آب
2- سطح سنج اولتراسونيک: جهت اندازه گيری مشخصات هيدروليکی جريان آب شامل عمق آب و سرعت موج
3- اوريفيسو مانومتر تفاضلي: جهت اندازه گيری ميزان جريان آب مدار بسته.
4- موج ساز دريچه اي: جهت ايجاد انواع امواج بلند با انتقال انرژی و جرم همچون سونامی و جزر و مد در دريا و رودخانه
5- دستگاه تنظيم کننده مدل بستر: جهت ايجاد بستر مورد نياز در مجاری هيدروليکی شامل دريا و رودخانه
6- ساحل سازي: جهت ايجاد انواع ساحل دريايی و رودخانه ای

 

صحت سنجی و راه اندازی طرح:
اين بخش شامل انجام آزمايشات صحت سنجی ، آبندي، کنترل و تنظيم تمامی اجزای فلوم بويژه جک هيدروليکی ، سيستم پمپاژ انتقال جريان آب، کانال انتقال جريان آب، مخزن آرام کننده جريان ورودی به کانال، سيستم تنظيم کننده جريان خروجی از کانال به مخزن ذخيره کننده ميزان آب مورد نياز چرخه جريان آب مدار بسته می باشد.

 

پژوهشهای انجام شده در سيستم فوق


تعدادی از فعاليتهای پژوهشی انجام شده در اين فلوم بشرح زير می باشد.
1- بررسی آزمايشگاهی تاثير امواج بلند(سونامي) بر سواحل ماسه ای
2- بررسی آزمايشگاهی تاثير امواج بلند(سونامي) بر موجشکن بندر انزلی
3- مطالعه آزمايشگاهی نشست در سد خاکی ناشی از تغييرات سطح آب در مخزن آن
4- مطالعه آزمايشگاهی پايداری سدهای خاکی ناشی از سرريزی آب مخزن

 

مراتب امکان انجام پژوهشهای آتی در اين سيستم:


با نصب و راه اندازی اين طرح امکان انجام:
1- امور آموزشی در سطوح مختلف بويژه دوره های ارشد و دکتري
2- امور پژوهشی در سطوح مختلف پويژه دوره های ارشد و دکتري
3- امور تحقيقاتی زير شامل:
3-1- مدل سازی بنادر و سواحل جهت شناسايی پارامترهای خطر ساز و اصلاح و بهبود
3-2- مدل سازی انواع سازه های دريای و هيدروليکی همچون موجشکن ها، آبشکن ها، ديوارهای ساحلی ، سکوهای نفتی ، سدها، رودخانه ها و کانالها
3-3- مدل سازی مجاری انواع جريانهای هيدروليکی با انرژيهای متغيير مکانی و زماني
3-4- مدل سازی انتقال رسوب در مجاری مختلف با انواع جريانهای هيدروليکی
3-5- مدل سازی انرژی های نو (تجديد پذير) حاصل از منابع و مجاری جريان آب و امواج
3-6- مدل سازی پناهگاه و زيستگاه مناسب آبزيان دريايی و رودخانه ای و ...
3-7- مدل سازی ئ لرلئه راهکار و بهره برداری بهينه از رودخانه های درون شهري
3-8 - مدل سازی و اصلاح و بهبود محيط زيست در مجاری رودهای جاری در شهرها
3-9- مدل سازی و ارائه راه حل علمی سفر آبی از رشت به دريای شمال


  

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.