امیر زواره ای گفت: آموزش های ارتش در قبل از انقلاب مبتنی بر Education به معنی آموزش های منجر به افزایش سطح تحصیلی نیست، بلکه بر مبنای Training با هدف افزایش مهارت های تخصصی است.
وی اضافه کرد: در سه دهه گذشته، ارتش توانسته با راهبردهای نوین علاوه بر ارتقای سطح علمی، باعث ایجاد امنیت در کشور نیز شود.
امیر زواره ای دانش، مهارت و خلاقیت را سه مولفه مهم در سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا دانست و خاطر نشان کرد: سازمان بر این سه مولفه پایبند است و وجود این سه مولفه در یک تیم عملیاتی مطمئنا نتایج مطلوبی در بر خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا به تعداد تمام دانشجویان پروژه برای تعریف در طرح کسر خدمت دارد به شرطی که در راستای نیازمندی های سازمان باشد.
امیر زواره ای با تاکید بر اینکه پروژه های سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا، دانشجو محور، شخص محور و یا استاد محور است، افزود: شخص محور به این صورت است که فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دانشجوی کارشناسی ارشد می تواند به تنهایی عنوان پروژه تعریف کند؛ دانشجو محور هم به این صورت است که دانشجو پروژه پایانی کارشناسی ارشد خود را به عنوان کسر خدمت انجام می دهد.
وی همچنین به پروژه های استاد محور اشاره کرد و گفت: در پروژه های استاد محور، یک استاد پروژه ای را با سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا تعریف می کند و با استفاده از آن عنوان، کسر خدمت شامل حال چهار یا پنج دانشجو می شود.
امیر زواره ای تحقیقات را به سه دسته تحقیقات توسعه ای، بنیادی و کاربردی تقسیم بندی و اظهار کرد: تحقیقات بنیادی تنها به تولید علم خالص (science) منجر می شود و محل وقوع آن در دانشگاه است و تحقیقات کاربردی به تولید دانش و مهارت منجر می شود و محل وقوع آن در صنعت است، اما سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا در حوزه تحقیقات توسعه ای فعالیت می کند و پروژه ها را در این حوزه تعریف می کند، که محل وقوع آن نیز نزدیک به محصول خواهد بود.
وی اضافه کرد: البته این به معنی عدم فعالیت سازمان در پروژه های بنیادی و کاربردی نیست بلکه اگر این تحقیقات به تحقیقات توسعه ای و تولید محصول منجر شود، مورد حمایت قرار خواهند گرفت و می توان در آن ها نیز پروژه هایی تعریف کرد.
رییس سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا با تاکید بر اینکه سازمان محصول محور است، تصریح کرد: اگر قرار است مقاله ISI و یا patent از عنوان پروژه ایجاد شود، باعث ارتقای سطح محصول می شود و دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند و سازمان هیچ ادعا و ملاحظه ای بر آن مقالات نخواهد داشت. ضمنا تنها با ارایه مقاله ISI ، محصول تایید نخواهد شد.
دکتر سید ضیاء الدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان نیز در این نشست به وجود ظرفیت های اعضای هیأت علمی و حدود 7 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی که بیش از 2 هزار نفر از این دانشجویان در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند اشاره کرد و از همکاری دانشگاه با صنایع دفاع در راستای رفع نیازهای تخصصی خبر داد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با بیان اینکه پژوهش ها می بایست به کاربردی شدن منتهی گردند که کاربردی شدن پژوهش ها،منتج به صنعتی شدن و تجاری شدن خواهد شد.
ناخدا قلیزاده مدیر مجتمع صنایع دریایی شهید تمجیدی هم در این نشست ضمن اعلام آمادگی در راستای تقویت ارتباطات دو طرفه گفت:در صنایع دریایی شهید تمجیدی از ظرفیت های دانشگاهیان در راستای افزایش توان رزمی و صنایع دفاعی استفاده می کنیم.
در انتهای این نشست نیز هر یک از حاضرین به بیان نظر های خود در ارتباط با کم و کیف همکاری های مشترک پرداختند و مقرر شد در آینده ای نزدیک در دانشگاه گیلان طی جلسه ای که با حضور مسئولین سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا برگزار می شود نحوه مشارکت دانشجویان،اساتید و پژوهشگران در طرح های سازمان مذکور تشریح شود.