رییس سازمان تحقيقات نزاجا در دانشگاه گیلان: از پروژه های کاربردی دانشجویان در راستای کسر خدمت حمایت می کنیم

12 05 2016
کد خبر : 3279547
تعداد بازدید : 639
ظهر امروز امیر سید مسعودرضا زواره ای رییس سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا با حضور در دانشگاه گیلان و طی نشستی با مسئولین دانشگاه گیلان در ارتباط با زمینه های همکاری مشترک به گفتگو پرداختند.
دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در ابتدای این نشست با ترسیم کلیاتی از وضعیت فعلی دانشگاه گیلان در حوزه های مختلف،به جایگاه دانشگاه در بین ده دانشگاه جامع کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ظرفیت های علمی پژوهشی مختلفی که در دانشگاه وجود دارد ما آمادگی همکاری متقابل در راستای عملیاتی کردن علم به فناوری را داریم.
رییس سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا نیز در این نشست با اشاره به سابقه شکل گیری این سازمان گفت: در سال 1372 نقطه عطفی در حوزه تحقیقاتی ارتش شکل گرفت که مقام معظم رهبری فرمانی را مبنی بر توانایی خودکفایی در امور نظامی را ابلاغ کردند و این فرمان باعث شد که پروژه هایی در نیروی هوایی شامل آذرخش و صاعقه، پروژه هایی در نیروی دریایی مانند ناوشکن جماران و تانک اصلی میدان نبرد، ذوالفقار در نیروی زمینی ارتش جهموری اسلامی ایران اجرا شود.

امیر زواره ای گفت: آموزش های ارتش در قبل از انقلاب مبتنی بر Education به معنی آموزش های منجر به افزایش سطح تحصیلی نیست، بلکه بر مبنای Training با هدف افزایش مهارت های تخصصی است.

وی اضافه کرد: در سه دهه گذشته، ارتش توانسته با راهبردهای نوین علاوه بر ارتقای سطح علمی، باعث ایجاد امنیت در کشور نیز شود.

امیر زواره ای دانش، مهارت و خلاقیت را سه مولفه مهم در سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا دانست و خاطر نشان کرد: سازمان بر این سه مولفه پایبند است و وجود این سه مولفه در یک تیم عملیاتی مطمئنا نتایج مطلوبی در بر خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا به تعداد تمام دانشجویان پروژه برای تعریف در طرح کسر خدمت دارد به شرطی که در راستای نیازمندی های سازمان باشد.

امیر زواره ای با تاکید بر اینکه پروژه های سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا، دانشجو محور، شخص محور و یا استاد محور است، افزود: شخص محور به این صورت است که فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دانشجوی کارشناسی ارشد می تواند به تنهایی عنوان پروژه تعریف کند؛ دانشجو محور هم به این صورت است که دانشجو پروژه پایانی کارشناسی ارشد خود را به عنوان کسر خدمت انجام می دهد.

وی همچنین به پروژه های استاد محور اشاره کرد و گفت: در پروژه های استاد محور، یک استاد پروژه ای را با سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا تعریف می کند و با استفاده از آن عنوان، کسر خدمت شامل حال چهار یا پنج دانشجو می شود.

امیر زواره ای تحقیقات را به سه دسته تحقیقات توسعه ای، بنیادی و کاربردی تقسیم بندی و اظهار کرد: تحقیقات بنیادی تنها به تولید علم خالص (science) منجر می شود و محل وقوع آن در دانشگاه است و تحقیقات کاربردی به تولید دانش و مهارت منجر می شود و محل وقوع آن در صنعت است، اما سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا در حوزه تحقیقات توسعه ای فعالیت می کند و پروژه ها را در این حوزه تعریف می کند، که محل وقوع آن نیز نزدیک به محصول خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته این به معنی عدم فعالیت سازمان در پروژه های بنیادی و کاربردی نیست بلکه اگر این تحقیقات به تحقیقات توسعه ای و تولید محصول منجر شود، مورد حمایت قرار خواهند گرفت و می توان در آن ها نیز پروژه هایی تعریف کرد.

رییس سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا با تاکید بر اینکه سازمان محصول محور است، تصریح کرد: اگر قرار است مقاله ISI و یا patent از عنوان پروژه ایجاد شود، باعث ارتقای سطح محصول می شود و دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند و سازمان هیچ ادعا و ملاحظه ای بر آن مقالات نخواهد داشت. ضمنا تنها با ارایه مقاله ISI ، محصول تایید نخواهد شد.

دکتر سید ضیاء الدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان نیز در این نشست به وجود ظرفیت های اعضای هیأت علمی و حدود 7 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی که بیش از  2 هزار نفر از این دانشجویان در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند اشاره کرد و از همکاری دانشگاه با صنایع دفاع در راستای رفع نیازهای تخصصی خبر داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با بیان اینکه پژوهش ها می بایست به کاربردی شدن منتهی گردند که کاربردی شدن پژوهش ها،منتج به صنعتی شدن و تجاری شدن خواهد شد.

ناخدا قلیزاده مدیر مجتمع صنایع دریایی شهید تمجیدی هم در این نشست ضمن اعلام آمادگی در راستای تقویت ارتباطات دو طرفه گفت:در صنایع دریایی شهید تمجیدی از ظرفیت های دانشگاهیان در راستای افزایش توان رزمی و صنایع دفاعی استفاده می کنیم.

در انتهای این نشست نیز هر یک از حاضرین به بیان نظر های خود در ارتباط با کم و کیف همکاری های مشترک پرداختند و مقرر شد در آینده ای نزدیک در دانشگاه گیلان طی جلسه ای که با حضور مسئولین سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا برگزار می شود نحوه مشارکت دانشجویان،اساتید و پژوهشگران در طرح های سازمان مذکور تشریح شود.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.