در چنین روزی در سال 1360 ه.ش سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد. این نهاد با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پر بار اسلامی و تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج شاخص های اعتقادی فعال گردید. سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، ساماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی - مردمی، زمینه سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و تأسیس تشکل های لازم و برنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی، تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی، انجام مطالعات راهبردی و بررسی های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه، بویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش های سنتی در تبلیغات اسلامی، تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری، به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش های لازم، به ویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی - اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد و... از جمله فعالیت های این سازمان است. این روز به عنوان روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شده است.
تبليغات، به معناي مجموعه اعمال گفتاري، نوشتاري، رفتاري و تصويري است كه به منظور نفوذ و تاثير گذاري در شخصيت، افكار، عقايد و احساسات مخاطبان سازماندهي مي شود و براي جهت بخشيدن به آنان در راستاي هدف و مقصدي مشخص، هويت پيدا مي كند. تبليغات در بينش و فرهنگ اسلامي از جايگاه رفيع و ويژه اي برخوردار است.
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، نهاد شوراي عالي تبليغات اسلامي در اول تيرماه 1360 به صورت نهادي منسجم، مستقل و وابسته به ولايت فقيه با اراده امام (ره) و به منظور پرداختن به امر تبليغات به وجود آمد. اين نهاد انقلابي در سير تكاملي خود، در 14/1/1368 با دست خط مبارك امام خميني (ره) به سازمان تبليغات اسلامي تغيير نام يافت.
تصويب وظايف اساسي سازمان تبليغات اسلامي
پس از ارتحال امام (ره) و پايان هشت سال دفاع مقدس، ضرورت گسترش فعاليت هاي فرهنگي و تبليغي دو چندان شد و رهبر آگاه و دلسوز انقلاب اسلامي در ديدار با مبلغان، مسئولان و كارگزاران فرهنگي كشور براي تبليغ و استفاده از راه هاي نوين تبليغ تأكيد ورزيدند تا آن كه در تاريخ 11/4/71 مقام معظم رهبري هيأت امناي سازمان تبليغات اسلامي را تعيين فرمودند.
وظايف سازمان در 21 مورد به شرح زير تدوين شده است:
١- سياست گذاري، برنامه ريزي، هدايت، سازماندهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني مردمي.
٢- زمينه سازي براي سازمان يافتن نيروهاي مؤمن و پيدايش تشكل هاي لازم و برنامه ريزي و هماهنگي به منظور تقويت و هدايت مداوم انجمن هاي اسلامي و جمعيت هاي مشابه و نظارت بر فعاليت آنها در جهت ارتقاء كيفيت حضور نيروهاي حزب الله در صحنه هاي فرهنگي و اجتماعي.
۳- تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راه هاي ممكن با تاكيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامي و حراست از آن، با همكاري مراجع و نهادهاي ذيربط.
٤- تحقيق و بررسي در خصوص تبليغات سوء و تهاجم فرهنگي دشمنان و شناسايي و تحليل ترفندهاي تبليغي عليه اسلام و انقلاب اسلامي، با هماهنگي ساير دستگاه هاي ذيربط و ارائه سياست هاي لازم در جهت خنثي سازي آنها و تنوير افكار عمومي.
۵- انجام مطالعات راهبردي و بررسي هاي كاربردي در زمينه نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان و طراحي برنامه ها و شيوه هاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روشهاي سنتي در تبليغات اسلامي.
٦- تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروري به منظور معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي و تبيين مواضع انقلاب اسلامي و انجام پژوهشهاي لازم به ويژه در زمينه نظام تربيتي، مباني سياسي، اقتصادي، فرهنگي حكومت اسلامي وحمايت از پژوهشگران متعهد.
٧- تلاش در جهت هدايت افكار عمومي با استفاده از رسانه هاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه اي در صورت لزوم.
٨- شناسايي، معرفي آثار نمونه فرهنگي، هنري افراد و شبكه هاي تبليغي _ مردمي _ جامعه اسلامي، تهيه، عرضه فراورده ها و آثار نمونه ي فرهنگي - هنري در جهت ارائه الگوهاي مناسب هنرمندان متعهد، انقلابي و حمايت از آنان.
۹- برنامه ريزي، زمينه سازي و انجام اقدامات لازم براي هر چه فعال تر شدن افراد تأثير گذار، مانند: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامي و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگهاي بيگانه.
١٠- برنامه ريزي، نظارت و هماهنگي در برگزاري هر چه بهتر مراسم و شعائرانقلابي و ديني در داخل و خارج از كشور با مشاركت كليه نهادهاي مردمي و دولتي.
١١- همكاري با وزارتخانه ها، دستگاههاي دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي انقلابي، به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي در محيط سازمانهاي دولتي و نهادهاي انقلابي.
١٢- تاسيس و اداره مؤسسات آموزشي و مراكز دانشگاهي در جهت تربيت مبلغان كارامد، هنرمندان متعهد و مربيان ديني.
١۳- تأسيس مراكز اطلاع رساني تخصصي، تبليغي و ديني .
١٤- سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر كشور به ويژه مناطق محروم با همكاري روحانيت و مردم.
١۵- سازماندهي و اعزام مبلغ و مربي به خارج از كشور با همكاري مراجع ذيربط.
١٦- هدايت و حمايت انجمنهاي اسلامي و تشكلهاي اسلامي- مردمي خارج از كشور و نظارت بر آنها.
١٧- برنامه ريزي فرهنگي و تبليغي جهت ايرانيان و علاقمندان فرهنگ فارسي در خارج از كشور ضمن تأكيد بر خدمات متقابل اسلام و ايران، با همكاري و هماهنگي مراجع ذيربط.
١٨- برگزاري كنفرانس ها، جشنواره ها و نمايشگاه هاي بين المللي مردمي در داخل و خارج از كشور به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامي و فراهم كردن زمينه شركت هنرمندان و شبكه هاي تبليغي- مردمي در كنفرانس ها، نمايشگاه ها و جشنواره هاي فرهنگي.
١۹- انجام همكاري هاي فرهنگي - تبليغي با مراكز اسلامي و فرهنگي داخل كشور و مراكز اسلامي و فرهنگي خارج از كشور در راستاي اهداف سازمان و به منظور تامين ارتباط افراد و مراكز اسلامي و فرهنگي- مردمي داخل كشور با ساير ملل و ايجاد زمينه هاي فرهنگي براي تأليف قلوب آنان با هماهنگي ساير مراجع ذيربط.
٢٠- نظارت بر ترجمه متون ديني و تعيين ضوابط و مقررات مربوطه به تهيه، ترجمه و انتشار اين متون جهت استفاده درخارج از كشور.
٢١- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليت هاي قرآني از طريق تربيت مربي، تدوين جزوات آموزشي و همكاري با وزارتخانه هاي زيربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كريم.