سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره)

22 06 2007
کد خبر : 3338055
تعداد بازدید : 666
امام خميني (ره): «مسأله تبليغات يك امر مهمي است كه مي شود گفت كه در دنيا در رأس همه امور قرار گرفته است، و مي توان گفت كه دنيا بر دوش تبليغات است... بايد با تبليغات صحيح، اسلام را آن گونه كه هست به دنيا معرفي نماييد ... توجه داشته باشید که بالاترین چیزى که مى‏تواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح.»

در چنین روزی در سال 1360 ه.ش سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد. این نهاد  با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پر بار اسلامی و تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج شاخص های اعتقادی فعال گردید. سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، ساماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی - مردمی، زمینه سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و تأسیس تشکل های لازم و برنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی،  تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی، انجام مطالعات راهبردی و بررسی های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه، بویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش های سنتی در تبلیغات اسلامی،  تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری، به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش های لازم، به ویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی - اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد و... از جمله فعالیت های  این سازمان است. این روز به عنوان روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شده است.

تبليغات، به معناي مجموعه اعمال گفتاري، نوشتاري، رفتاري و تصويري است كه به منظور نفوذ و تاثير گذاري در شخصيت، افكار، عقايد و احساسات مخاطبان سازماندهي مي شود و براي جهت بخشيدن به آنان در راستاي هدف و مقصدي مشخص، هويت پيدا مي كند. تبليغات در بينش و فرهنگ اسلامي از جايگاه رفيع و ويژه اي برخوردار است.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، نهاد شوراي عالي تبليغات اسلامي در اول تيرماه 1360 به صورت نهادي منسجم، مستقل و وابسته به ولايت فقيه با اراده امام (ره) و به منظور پرداختن به امر تبليغات به وجود آمد. اين نهاد انقلابي در سير تكاملي خود، در 14/1/1368 با دست خط مبارك امام خميني (ره) به سازمان تبليغات اسلامي تغيير نام يافت.

 

تصويب وظايف اساسي سازمان تبليغات اسلامي

پس از ارتحال امام (ره) و پايان هشت سال دفاع مقدس، ضرورت گسترش فعاليت هاي فرهنگي و تبليغي دو چندان شد و رهبر آگاه و دلسوز انقلاب اسلامي در ديدار با مبلغان، مسئولان و كارگزاران فرهنگي كشور براي تبليغ و استفاده از راه هاي نوين تبليغ تأكيد ورزيدند تا آن كه در تاريخ 11/4/71 مقام معظم رهبري هيأت امناي سازمان تبليغات اسلامي را تعيين فرمودند.

وظايف سازمان در 21 مورد به شرح زير تدوين شده است:

١- سياست گذاري، برنامه ريزي، هدايت، سازماندهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني مردمي.

٢- زمينه سازي براي سازمان يافتن نيروهاي مؤمن و پيدايش تشكل هاي لازم و برنامه ريزي و هماهنگي به منظور تقويت و هدايت مداوم انجمن هاي اسلامي و جمعيت هاي مشابه و نظارت بر فعاليت آنها در جهت ارتقاء كيفيت حضور نيروهاي حزب الله در صحنه هاي فرهنگي و اجتماعي.

۳- تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راه هاي ممكن با تاكيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامي و حراست از آن، با همكاري مراجع و نهادهاي ذيربط.

٤- تحقيق و بررسي در خصوص تبليغات سوء و تهاجم فرهنگي دشمنان و شناسايي و تحليل ترفندهاي تبليغي عليه اسلام و انقلاب اسلامي، با هماهنگي ساير دستگاه هاي ذيربط و ارائه سياست هاي لازم در جهت خنثي سازي آنها و تنوير افكار عمومي.

۵- انجام مطالعات راهبردي و بررسي هاي كاربردي در زمينه نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان و طراحي برنامه ها و شيوه هاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روشهاي سنتي در تبليغات اسلامي.

٦- تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروري به منظور معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي و تبيين مواضع انقلاب اسلامي و انجام پژوهشهاي لازم به ويژه در زمينه نظام تربيتي، مباني سياسي، اقتصادي، فرهنگي حكومت اسلامي وحمايت از پژوهشگران متعهد.

٧- تلاش در جهت هدايت افكار عمومي با استفاده از رسانه هاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه اي در صورت لزوم.

٨- شناسايي، معرفي آثار نمونه فرهنگي، هنري افراد و شبكه هاي تبليغي _ مردمي _ جامعه اسلامي، تهيه، عرضه فراورده ها و آثار نمونه ي فرهنگي - هنري در جهت ارائه الگوهاي مناسب هنرمندان متعهد، انقلابي و حمايت از آنان.

۹- برنامه ريزي، زمينه سازي و انجام اقدامات لازم براي هر چه فعال تر شدن افراد تأثير گذار، مانند: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامي و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگهاي بيگانه.

١٠- برنامه ريزي، نظارت و هماهنگي در برگزاري هر چه بهتر مراسم و شعائرانقلابي و ديني در داخل و خارج از كشور با مشاركت كليه نهادهاي مردمي و دولتي.

١١- همكاري با وزارتخانه ها، دستگاههاي دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي انقلابي، به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي در محيط سازمانهاي دولتي و نهادهاي انقلابي.

١٢- تاسيس و اداره مؤسسات آموزشي و مراكز دانشگاهي در جهت تربيت مبلغان كارامد، هنرمندان متعهد و مربيان ديني.

١۳- تأسيس مراكز اطلاع رساني تخصصي، تبليغي و ديني .

١٤- سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر كشور به ويژه مناطق محروم با همكاري روحانيت و مردم.

١۵- سازماندهي و اعزام مبلغ و مربي به خارج از كشور با همكاري مراجع ذيربط.

١٦- هدايت و حمايت انجمنهاي اسلامي و تشكلهاي اسلامي- مردمي خارج از كشور و نظارت بر آنها.

١٧- برنامه ريزي فرهنگي و تبليغي جهت ايرانيان و علاقمندان فرهنگ فارسي در خارج از كشور ضمن تأكيد بر خدمات متقابل اسلام و ايران، با همكاري و هماهنگي مراجع ذيربط.

١٨- برگزاري كنفرانس ها، جشنواره ها و نمايشگاه هاي بين المللي مردمي در داخل و خارج از كشور به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامي و فراهم كردن زمينه شركت هنرمندان و شبكه هاي تبليغي- مردمي در كنفرانس ها، نمايشگاه ها  و جشنواره هاي فرهنگي.

١۹- انجام همكاري هاي فرهنگي - تبليغي با مراكز اسلامي و فرهنگي داخل كشور و مراكز اسلامي و فرهنگي خارج از كشور در راستاي اهداف سازمان و به منظور تامين ارتباط افراد و مراكز اسلامي و فرهنگي- مردمي داخل كشور با ساير ملل و ايجاد زمينه هاي فرهنگي براي تأليف قلوب آنان با هماهنگي ساير مراجع ذيربط.

٢٠- نظارت بر ترجمه متون ديني و تعيين ضوابط و مقررات مربوطه به تهيه، ترجمه و انتشار اين متون جهت استفاده درخارج از كشور.

٢١- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليت هاي قرآني از طريق تربيت مربي، تدوين جزوات آموزشي و همكاري با وزارتخانه هاي زيربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كريم.    

برگرفته از سایت سازمان صدا و سیما

دسته بندی :
events

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.