سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان سمنان

10 11 2006
کد خبر : 3344175
تعداد بازدید : 153

رهبری انقلاب: مديريت تحولات کشور بايد دست نخبگان دانشگاهی و حوزوی باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی درجمع دانشجويان و دانشگاهيان استان سمنان،تحول را سنتی الهی برشمردندو با تبيين مرزهاي"تحول منجر به پيشرفت"افزودند:مديريت تحولات کشور بايد در دست نخبگان دانشگاهی و حوزوی باشد و در اين روند، علاوه بر معيارهای جهانی پيشرفت، معيارهای نو و ملاکهای ويژه نظام اسلامی مورد توجه قرار گيرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای ويژگی های جامعه دانشجوئی از جمله شور و شوق، استعداد وافر، آرزوی پيشرفت، اميد به آينده، تحرک و "آمادگی برای کار و تلاش" را بشارتی بزرگ خواندند و افزودند: اين ويژگی ها بايد با شناخت راه رسيدن به آرمانها، برنامه‌ريزی ، دورانديشي، همت و تلاش خستگی ناپذير و گم نکردن اهداف همراه شود تا راه رسيدن به قله‌های بلند پيشرفت و افتخار را هموار کند.

ايشان در تبيين تاثير اراده فرد فرد انسانها در تحولات جامعه، به آيات قرآنی استناد کردند و افزودند: بر اساس سنت الهی ،تغييرات هر جامعه به دست افراد همان جامعه شکل می گيرد و اراده و رفتار فردی هر شخص نيز در ايجاد سلسله تحولات مثبت يا منفی جامعه تاثيرگذار است.

رهبر انقلاب اسلامی تحول را راز ماندگاری و تعالی بشر برشمردند و با تاکيد بر لزوم استقبال از تحولات و پرهيز از ايستايی و رکود خاطرنشان کردند: تحول با "آنارشيسم،هرج و مرج و ساختار شکنی " کاملا متفاوت است، همچنانکه رکود نيز با ثبات اجتماعی ،معنايی متفاوت دارد و آنچه بايد هدف قرار گيرد جامعه‌ای با ثبات اما غير راکد و برخوردار از تحولات صحيح و سريع است.

ايشان در تبيين راههای ايجاد تحول صحيح و منجر به پيشرفت، ضرورتهايی نظير حفظ ريشه‌ها و اصالتها، پرهيز از شالوده شکني، ارج‌گذاری و مراقبت از هويت ملي، اميد به آينده ،پويايی و نشاط، نقد و انتقادپذيري، ترويج روح رقابتي، برنامه‌ريزی و انتخاب خط مشی صحيح را مورد تاکيد قراردادند و افزودند: در نقطه مقابل اين ضرورتها مسايلی نظير هرج و مرج رفتاری و سياسي، پوچ گرايي، حرکات تخريبی و "فراموش کردن هويت ملی و بنيانهای اساسی جامعه" قرار دارد که نه تنها موجب تحول نمی شود، بلکه پسرفت و عقب ماندگی را بدنبال می آورد.

ايشان در همين زمينه و در تبيين مفهوم هويت ملی خاطرنشان کردند: هويت ملی در مقابل هويت دينی نيست بلکه مجموعه باورها، خواستها و رفتارهای يک ملت است و طبيعی است که اعتقادات و باورهای يک ملت مومن و موحد نيز جزو عناصر تشکيل‌دهنده هويت ملی او قرار می گيرد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بحث اجنتاب‌ناپذير بودن تحولات در جوامع بشري، کنترل تحولات جهانی به دست صهيونيسم و سرمايه‌داری جهانی را خطری جدی خواندند و افزودند: باندهای بين‌المللی زر و زور که برای تسلط بر منافع ملتها، سازمانهای نظامی ناتو تشکيل داده بودند اکنون برای نابودی هويت ملی جوامع بشری و تحقق بيشتر اهدافشان در پی تشکيل ناتوی فرهنگی هستند تا با استفاده از امکانات زنجيره‌ای ،متنوع و بسيار گسترده رسانه‌ای سررشته تحولات سياسی ،اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی کشورها و ملتها را به دست بگيرند که بايد هوشيارانه، اين مسئله را زير نظر داشت.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم جهت‌گيری صحيح تحولات، بحث جديد "مديريت تحولات در کشور" را مطرح کردند و افزودند: با توقف در گذشته و نفی نوآوری نمی توان به جايی رسيد همچنانکه با هرج و مرج "فرهنگي، سياسي، اقتصادی و عقيدتي" نيز ،پيشرفتی حاصل نمی شود بنابر اين راه صحيح بازگذاشتن راه" نوآوري،آزادفکری و آزاد انديشي" و مديريت اين راه تحول آفرين است.

ايشان "نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مجموعه‌های فعال دانشجويي" را متصدی مديريت تحول در کشور اعلام کردند و افزودند: مسوولان نيز در اين زمينه وظايفی دارند اما مديريت تحولات و هدايت فعاليتهايی که به ترميم ،تکميل و پيشرفت می انجامد بايد در دست نخبگان حوزه و دانشگاه باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای پيشرفت را هدف هر تحول صحيح خواندند و با اشاره به تعاريف نسخه‌ها و معيارهای مختلف و گاه انحرافی که دراين زمينه وجود دارد افزودند : برای درک نسخه حقيقی پيشرفت ، بايد به بحث‌های تئوريک معطوف به واقعيات پرداخت و سپس با تعيين الگوی پيشرفت ، برنامه ريزی ، اولويت بندی سرمايه‌گذاری و حرکت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنين در تبيين معيارهای پيشرفت به شاخص‌های جهانی مانند فراصنعتی شدن ، خودکفايی در نيازهای اساسي، افزايش بهره‌وری ، ارتقای سطح سواد ، ارتقای خدمات رسانی به شهروندان ، افزايش اميد به زندگی و رشد ارتباطات اشاره کردند و افزودند: اين شاخص‌های مورد قبول ، هنگامی در روند تحول و پيشرفت حقيقی ، موثر واقع می شوند که براساس عناصر اصلی هويت ملی و آرمانهای اساسی مورد توجه و عمل قرار گيرند.

ايشان خاطرنشان کردند: در غير اين صورت افزايش شاخص‌ها و معيارهای رايج پيشرفت همچون برخی کشورهای به ظاهر پيشرفته غربی عملا به بی عدالتی داخلي، زورگويی به ديگر ملتها ، ساخت و به کارگيری سلاح‌های مخرب نظير بمب اتم، ترويج فساد اخلاقي، نابودی عواطف و پيوندهای خانوادگی و اجتماعی منجر می شود که ملت ايران، پيشرفتی را که بر چنين پايه‌هايی استوار باشد نمي- خواهد و نمی پذيرد.

حضرت آيت الله خامنه‌ای درتشريح پايه‌های صحيح تحول و پيشرفت تصريح کردند: در نگاه ويژه نظام اسلامی تحول و پيشرفت حقيقی بايد علاوه بر معيارهای جهانی بر ملاک‌هايی مانند افزايش ثروت ملي، عدالت طلبی ، اقتدار علمی ، رشد اخلاق ، معنويت و عواطف انسانی ، عزت ملی ، مبارزه با فقر و فساد و بيکاری و تبعيض ، مقابله با جهل و بی قانونی ، ارتقاء علمی مديريتها ، انضباط اجتماعی ، افزايش احساس مسوليت اجتماعی و استقلال فرهنگی متکی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی نخبگان دانشگاهی و حوزوی را به تحقيق درباره مشکلات اجتماعی ، بيان راه حل‌های مشخص اين مشکلات و عملياتی کردن اين راه حل ها فراخواندند و خاطرنشان کردند: اين گونه تحقيقات ، راه تحول منجر به پيشرفت را هموار خواهد ساخت.

ايشان همچنين درخواستها و مسايل مطرح شده از زبان استادان و دانشجويان از جمله ايجاد مرکز مديريت تحقيقات را علمی و حرفه‌ای ارزيابی کردند و دستگاههای ذيربط را به تلاش بيشتر برای حل اين مسايل فرا خواندند.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.