سخنرانی وزير علوم در افتتاحيه سمينار رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی

01 05 2007
کد خبر : 3339345
تعداد بازدید : 79
«و نريد ان نمن علی الذين استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين» (القصص ـ 5)

خانمها و آقايان محترم در سالی که در جمهوری اسلامی ايران از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ايران سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام نهاده شده است، برای من مايه بسی افتخار و سرافرازی است که برای شما مهمانان عزيز و برادران و خواهران بزرگوار که از کشورهای عضو OIC تشريف آورده‌ايد سخنرانی نمايم. جامعه اسلامي، زمانی مهد علم بود ولی در زمان حال امّت اسلامی با 16 درصد جمعيت جهان، سهم بسيار ناچيزی در توليد علم دارد. تعداد انگشت شماری از دانشگاههای جهان اسلام در رتبه‌بندی ها، جايگاهی درخور دارند. اگر مسلمانان اقدام مناسبی نکنند در آينده وضعيت اسفناکتری خواهند داشت. مهاجرت دانشمندان مسلمان به کشورهای غربی و ارتباط ضعيف علمی بين کشورهای اسلامی و مديريت ناصحيح فعاليتهای فرهنگي، علمی و فناوری از عمده مشکلات امت اسلامی است. برای بنده بسيار جای خوشوقتی است که شاهد برنامه‌های اصولی و درازمدت OIC برای ارتقاء جايگاه علمی مسلمانان و کسب ارزش و افتخارات گذشته باشم. ما بايد بتوانيم با توسعه علمی برای مسايل خودمان و جامعة بين‌المللی راه‌حلی مناسب پيدا کنيم. بايد ثابت کنيم که اسلام دين رأفت، برادری و برابری است و نه تنها تضادی با پيشرفت علمی و فناوری ندارد بلکه به گواهی کتاب و سنت و شواهد آشکار تاريخي، منادی علم و تحقيق و آموزش و تمدن بوده است. اين امر با اتحاد و انسجام جوامع اسلامی امکان‌پذير می باشد. از اين رو سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ايران سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام‌گذاری شده است. اين امر مهم به جمهوری اسلامی ايران محدود نمی شود؛ در حال حاضر امت اسلامی بيش از هر زمان ديگری به انسجام و وحدت برای پيشبرد اهداف مقدس اسلام نياز دارد. که همانا توسعة همه‌جانبه مادی و معنوی انسان است. ايران در زمان شاه يک کشور کاملاً وابسته به غرب و بخصوص آمريکا بود. آمريکاييها، صنعت و ارتش ما را در کنترل خودشان داشتند و امکان ارتقاء علمی در دانشگاهها محدود بود. ولی پس از پيروزی انقلاب اسلامي، امام خمينی دستور تشکيل و تأسيس شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر فرمودند. رشد و توسعه علمی در صدر برنامه‌های اين شورا بود. با برنامه‌ريزی و تلاشی که صورت گرفت تعداد دانشجويان در اين 28 سال پس از انقلاب، 20 برابر شده است. تعداد دوره‌های تحصيلات تکميلی 40 برابر شده است بطوريکه دوره‌های دکتری را در تمامی رشته‌ها در کشور تأسيس کرده و برای آموزش جوانانمان، به خودکفايی رسيده‌ايم. توليدات علمی ايران تقريباً ناچيز بود و در حال حاضر با رشد خوبی مواجه هستيم. جوانان ما به موفقيتهايی دست يافته‌اند که خشم دشمنان اسلام را برانگيخته است و هر روز محدوديتهايی برای ما ايجاد می کنند. اميدوارم شما بتوانيد در اين فرصت از بخشی از دستاوردهای علمی کشورمان ديدن فرماييد. ما آمادگی داريم تمام تجربيات خود را در اختيار برادران خودمان قرار دهيم و انشاء‌ا... با همياری و تعامل بتوانيم اهداف متعالی OIC را محقق سازيم.

خانمها و آقايان در جلسه وزرای آموزش عالی کشورهای عضو OIC که در آذر ماه سال گذشته در کويت برگزار شد و موضوع توسعه و ارتقاء کيفيت آموزش عالی در ميان کشورهای عضو OIC مطرح شد، جمهوری اسلامی ايران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام نمود. رتبه‌بندی دانشگاههای جهان اسلام، رتبه‌بندی مجلات علمی و تأسيس مرکز استنادی علوم کشورهای اسلامی (ISC)، مواردی بود که ما تقبل نموده و تا حال امور اجرايی آنها را به پيش برده‌ايم. هيأت دولت بودجه‌ای را در اختيار کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شيراز قرار داده است. ISC از تمام مزيت و ويژگی های ISI در رتبه‌بندی و تحليل مجلات علمی برخوردار است. خوشوقتم به اطلاع برسانم طرح ISC توسط وزرای آموزش و پرورش کشورهای OIC در رباط پايتخت مراکش به تصويب رسيد و اعتباربخشی به نشريات علمی کشورهای اسلامی رسماً به جمهوری اسلامی ايران واگذار شد. برای رتبه‌بندی دانشگاههای جهان اسلام، جلساتی در دفتر من، (به همراه وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان دو وزارتخانه) تشکيل شد و با هماهنگی هايی که بعمل آمد، زمينة جلسه Technical Expert Meeting در 19 تا 21 فوريه 2007 در تهران فراهم شد. در اين نشست Core Group، شاخص‌ها و مکانيسم‌های رتبه‌بندی مورد بررسی قرار گرفت. شاخص‌های رتبه‌بندی هم بايد تضمين کننده ارتقاء کيفيت دانشگاههای جهان اسلام باشد و هم زمينه‌هايی را فراهم کند که دانشمندان مسلمان ارتباط بيشتری با هم داشته باشند. و در تعاملات علمی فعال برخورد کنند. همچنين بايستی با تبادل دانشجو ما بتوانيم با فرهنگ يکديگر بيشتر آشنا شويم. قطعاً اين نوع نگرش منجر به وحدت بيشتر جامعة اسلامی خواهد شد. شاخص‌ها نيز می بايستی توجه به مشکلات آموزشی و فناوری جامعة اسلامی داشته باشد. ما بايد بتوانيم فناوری ها را بومی کرده و متناسب با نيازهای خودمان آنها را بکار گيريم. ما بايد بتوانيم از بستر رشد و توسعة علم، به اعتبار جامعة اسلام کمک کنيم و زمينه‌های ارتقاء اعتقادات دينی را فراهم سازيم. در اينجا لازم می دانم از زحمات شما تشکر کنم. تشکر ويژه از دبيرکل محترم OIC بخاطر حمايت‌های همه جانبه از توسعه علم و فناوری در جامعه اسلامی دارم. از معاون ايشان آقای پرفسور علی اکبر صالحی که همت والايی در فعاليت‌های رتبه‌بندی داشته‌اند، و نيز از بانک توسعه اسلامی که در فرآيند ارتقاء دانشگاهها حمايت مالی خواهند کرد قدردانی بعمل می آورم. از اعضاء محترم Core Group که جداً زحماتشان ثمربخش بود تشکر می کنم. سپاس خود را نثار سفرای محترم کشورهای اسلامی در ايران می نمايم. همچنين از همکارانم که زحمات زيادی در برگزاری اين اجلاس کشيدند نيز قدردانی می نمايم. برای همگی از درگاه خداوند متعال آرزوی موفقيت نموده و اميدوارم ايّام خوشی در تهران داشته و انشاء‌ا... به سلامت به موطن خود بازگرديد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.